Peter Gabriel - Peter Gabriel (1977)

Alternatieve titels: 1 | Car

Label: Charisma

1. Moribund the Burgermeister (4:20)
  2. Solsbury Hill (4:21)
  3. Modern Love (3:38)
  4. Excuse Me (3:20)
  5. Humdrum (3:25)
  6. Slowburn (4:36)
  7. Waiting for the Big One (7:15)
  8. Down the Dolce Vita (5:05)
  9. Here Comes the Flood (5:39)
Neal Peart schreef:
@ Stalin, ik wil nog een stapje verder gaan: wat daarna komt kun je ook blind kopen

Ook als ik hierna Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974) heb geluisterd, en daar echt niet doorheen kom?

@ lennon dat is puur persoonlijk, maar zoiets als the lamb heeft ook PG niet (meer) gemaakt

avatar van rkdev
Peter Gabriels eerste soloplaat begint met 'Moribund the Burgermeister' (opvallende titel) dat nog erg de Genesis sfeer van 'Lamb' bevat, maar met (de hit) 'Solsbury Hill' slaat Gabriel een andere weg in. Een perfecte popsong met catchy basismelodie. Bowie-achtige rocker 'Modern Love' maakt duidelijk dat het hier om een gevarieerd album gaat. Daarna gaan we in een soort vaudeville stijl verder met het ietwat vreemde 'Excuse Me'. Kant A sluit af met 'Humdrum' dat weer de sfeer van Genesis ademt, mede door de zware toetsen en het gitaarspel.

Kant B opent met de rocker 'Slowburn’, beetje een combinatie tussen Queen en Bowie. Volgens mij heeft Gabriel hierna nooit meer zo’n uitgesproken rocknummer gemaakt. Met het ietwat vreemde 'Waiting For The Big One’ kan ik niet zoveel (al is de solo aan het einde erg mooi). Dan horen we opeens een symfonisch orkest dat overgaat in een wederom rockende Gabriel in 'Down The Dolce Vita’. Ook dit nummer gaat verschillende kanten op, maar de combi tussen orkest en gitaar vind ik erg sterk. Afsluiter 'Here Comes the Flood’ is een geweldig nummer, en dus een mooie afsluiter van een prima solodebuut. Overigens is de gestripte versie van dat nummer op 'Shaking the Tree' ook erg de moeite waard.

avatar van Broem
De re releases van de eerste solo-albums van Peter in de schappen zien liggen. Watertandend De aankoop kunnen weerstaan vanwege de hoge prijzen. Absurd. De originele albums klinken prima. Dit album was een van de weinige die ik niet op origineel vinyl had. Tot vandaag. Kwam het album in prima staat tegen in de 2e hands vinyl bak. Inmiddels fris gewassen is ie in prima conditie z'n rondjes aan het draaien op mijn draaitafel. Gelukkig met een vlak schema anders gaat ie zo janken...die Peter Heerlijk om het album weer eens te luisteren en leuk om zijn vinyl discografie compleet te hebben.

buizen
Broem schreef:
De re releases van de eerste solo-albums van ....
... de hoge prijzen. Absurd. ...

.. Dit album was een van de weinige die ik niet op origineel vinyl had. Tot vandaag...
...Kwam het album in prima staat tegen in de 2e hands vinyl bak. Inmiddels fris gewassen is ie in prima conditie z'n rondjes aan het draaien op mijn draaitafel... .

avatar van sqounk
rkdev schreef:

Dan voor de tip. Zelf vind ik de versie op Robert Frip's zijn album ook erg sterk.

Het scheppingsverhaal is voltooid, tijd om de wereld te ontdekken.
Hoe anders zou de geschiedenis verlopen zijn als Tony Banks zijn collega peter Gabriel begreep toen hij met het concept The Lamb Lies Down on Broadway aan kwam zetten.
Zou de samenwerking een vervolg krijgen, en zou Phil Collins de wat anonieme drummer blijven in plaats van de leadzanger.
Of zou het succes van zijn eerste solo album Face Value hem doen besluiten om Genesis te verlaten.
Hoe anders zou het zijn verlopen als Peter Gabriel zijn persoonlijke warboel in zijn hoofd had overwonnen, en gewoon in Genesis zou blijven zingen.
Solsbury Hill is natuurlijk een vrolijk huppelnummer, maar klinkt voor mij als een overwinningslied.
Er gaat zoveel positiviteit van uit, het lijkt dat toen Peter Gabriel deze geschreven had, dat hij klaar was om een solo album op te nemen.
Solsbury Hill is werelds, bijna tribal achtig, en toont door die vibe al de betrokkenheid met de aarde; iets waar hij zich later tot vervelends toe op zou richten.
Heel anders dan opener Moribund The Burgermeister, waar zijn stem behoorlijk wat raakvlakken heeft met zijn opvolger Phil Collins.
Een moeilijker nummer, en totaal niet toegankelijk te noemen.
Ook bij Modern Love valt mij de vergelijking op met Phil Collins, nooit geweten dat hun stemmen zo op elkaar lijken.
Humdrum is mooi; dromerige opbouw en vervolgens met een prima spannend vervolg komen.
Het lijkt veel langer te duren dan die kleine drieënhalve minuut; omdat er zoveel in gebeurd.
Waiting for the Big One is een niet helemaal pakkend bluesstuk en met het melige begrafenisnummer Excuse Me heb ik ook niet veel.
Ook het Alice Cooper meets Saturday Night Fever achtige Down the Dolce Vita weet mij niet te overtuigen.
Here Comes the Flood is dan wel weer een waardige afsluiter, maar ook niet veel meer dan dat.
Het Pink Floyd achtige gitaarstuk is daarvan het hoogtepunt.
Het debuut van Peter Gabriel wordt gered door Solsbury Hill, maar ik denk dat de verwachtingen in 1977 een heel stuk hoger lagen, zeker naar het door hem bepalende The Lamb Lies Down on Broadway, en een pauze van drie jaar.
Peter Gabriel heeft voor mij nog lang niet de vorm van So, die vind ik stukken beter.
Ik moet eens op zoek gaan naar Peter Gabriel 3, alleen al vanwege Biko en Games Without Frontiers.

Met smart wacht ik (eindelijk) op nieuw materiaal van deze maestro!!

Dit album blijft nog steeds 1 van mijn favorieten. Het optreden in de Rockpalastnacht heeft destijds indruk op me gemaakt. Met name Solsbury Hill, Humdrum en Here comes the Flood zijn geweldig.
Vandaag de LP weer gedraaid en het verveelt me geen moment.

Alles van Gabriel verveelt nooit!!!

avatar van devel-hunt
Jammer alleen dat dit genie, want dat was het, geen schim meer is van wie hij ooit was. Zijn laatste plaat met nieuw materiaal is alweer 14 jaar oud en zijn concerttour met Sting compleet uitgeblust, met een te hoog " goud van oud" karakter. Maar oké, hij verdient een hoop credits met zo,n imposant ouvre ?

avatar van brandos
brandos zegt (bij 4):
Bij zijn debuut was het nog een beetje zoeken naar een eigen richting. Het werd een plaat die de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan ondanks een aantal fraaie songs.
en dan (inderdaad Boss3781):
Met name Solsbury Hill, Humdrum en Here comes the Flood

avatar van gigage
Steve Hunter is verantwoordelijk voor dat akoestische deuntje van Solsbury hill. De inmiddels bijna blinde gitarist speelt ook op million dollar babies van Alice Cooper en a little aint enough van David Lee Roth.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Jammer dat Gabriels solodebuut in het midden wat inzakt. Als het daar wat dichter bij het niveau van de eerste drie en de laatste twee nummers gezeten had, was dit een dikke vijfsterrenplaat geweest.

avatar van jorro
Mooi album, alleen een paar missers na een goede start, waarna gelukkig wel een goede afsluiting. Ik blijf daarom ook bij mijn 3,5* voor deze nr. 25 in de jaarlijst 1977 van Oor. Ik ben het dus eens met Casartelli.

avatar van Deranged
Dat stuk waar die zo uitslaat van 'you guys are crazy'.

Lekker nummer.

avatar van rkdev
anathema schreef:
En ik vind de bombastische versie van Here Comes The Flood geweldig.
Ik draai ‘m momenteel en dit nummer is het hoogtepunt van een wisselvallig album. Heel erg Genesis deze (zoals jij het noemt) bombastische versie, maar o zo mooi!

avatar van Tonio
Ik was in de eerste helft van de jaren zeventig behoorlijk fan van Genesis. Ik was niet blij met het plotselinge vertrek van Peter Gabriel want ze hadden in de loop van hun albums een steeds stijgende lijn te pakken. De teleurstelling werd verzacht door Trick of the Tail en Wind and Wuthering. Ik werd me er van bewust dat Steve Hackett wellicht nog belangrijker voor de band was dan Peter.

Toen het eerste soloalbum van Peter werd aangekondigd was ik ook erg benieuwd. En toen ik het hoorde was ik erg blij met zijn nieuwe muziek. Ook begreep ik nu beter waarom hij de band verliet. En hoewel er best verschil zit tussen de albums tot en met Us, vond ik ze allemaal prachtig.

Daarom vond ik het vreemd om vast te stellen dat ik ze de laatste 20 jaar zelden meer gedraaid heb. Dit in tegenstelling tot de Genesis albums die ik zeer regelmatig beluister. Ik begrijp niet wat mij daarin heeft tegengehouden. Dus is er maar één remedie: ze na al die jaren weer eens opnieuw beluisteren. En wellicht leidt dat tot een aanpassing van de sterren en kan ik ze ook nog op kwaliteitsvolgorde schikken.

Dus dit album om te beginnen. En mijn ervaring was wisselend. Morribund the Burgermeister en
Solsbury Hill staan nog altijd als een huis. En dat zelfde geldt voor Humdrum en Here Comes the Flood. Maar het rockende Modern Love valt na al die jaren toch een beetje door de mand. En de overige nummers zijn zeker niet slecht, maar ook niet echt goed.

Waar ik vroeger het hele album geweldig vond, zie ik nu een album waarin de beginnende solo-artiest zijn weg aan het zoeken is.

Nog een terzijde: op Robert Fripp - Exposure (1979) staat nog een versie van het door Peter gezongen Here Comes the Flood, die nog een stuk beter is.