Peter Gabriel - Peter Gabriel (1977)

Alternatieve titels: 1 | Car

Label: Charisma

1. Moribund the Burgermeister (4:20)
  2. Solsbury Hill (4:21)
  3. Modern Love (3:38)
  4. Excuse Me (3:20)
  5. Humdrum (3:25)
  6. Slowburn (4:36)
  7. Waiting for the Big One (7:15)
  8. Down the Dolce Vita (5:05)
  9. Here Comes the Flood (5:39)
avatar van dj maus
Down the Dolce Vita is mijn favoriet van dit album. Aangezien die hier nog weinig genoemd wordt, dacht ik: laat ik dat maar even melden

avatar van Cor
Cor
Gevarieerde solo debuutplaat van Peter Gabriel. Hij begon duidelijk al andere wegen te verkennen dan de symforockhoek waar hij met Genesis glorieerde. Eigenwijs, eigenzinnig, energiek, dynamisch en een trits goede songs, zoals 'Solsbury Hill' en zeker 'Here Comes The Flood'. Maar ook 'Down The Dolce Vita' mag er zijn.

Stijn_Slayer
Grappig om te horen hoe erg dit solo debuut afwijkt van zijn werk met Genesis. Gabriel bewijst meteen een ambitieuze en veelzijdige muzikant te zijn, maar het werk is nog niet direct van topniveau.

'Solsbury Hill' heb ik nooit van gehouden. 'Excuse Me' vind ik wel leuk, maar tevens ietwat te lichtvoetig. Verder komt het geheel een beetje rommelig over door de voortdurende wisseling tussen allerlei stijlen, maar de nummers zelf zijn op zich redelijk sterk.

avatar van musician
Ik moet eerlijk opbiechten een beetje verliefd te zijn geworden op de 2010 versies van de eerste albums van Peter Gabriel.

Hij was één van de eersten van wie ik drie cd's in bezit had, toen in de jaren '80 een hele uitgave. Ik dacht daar altijd bij te zullen blijven, maar goed, de wijze waarop deze eerste van Peter Gabriel dan toch weer klinkt, echt Goddelijk.

Ja, en dan komt er op termijn natuurlijk toch een einde aan die eerste versies want dan wil je ook deel 2,3 en 4 hebben.

De nieuwe versie geeft de muziek van Peter Gabriel ruimte en wat oorspronkelijk toch een album leek van geïsoleerd staande nummers, daar lijkt het album nu meer één geheel, in harmonie met zichzelf. Ik heb ook nog het vinyl hiervan maar dat redt het allemaal toch niet bij deze versie uit 2010.

Opmerkelijk genoeg, beginnen de oorspronkelijk titelloze albums inmiddels onderscheidende namen te krijgen. Eerst werd het deel 1 t/m 4. Inmiddels heet deze eerste opeens Car, deel 2 Melt enzovoorts. Maar ik geloof niet dat we 34 jaar na dato aan (sub-)titels moeten beginnen.

Tja, wat vonden de Genesis liefhebbers er van, deze (inzake Peter Gabriel) rechtsteekse opvolger van The Lamb lies down on broadway? En vervolgens de vraag, heeft hij er goed aan gedaan, die overstap naar een solo carriére?

Tussen The Lamb... en deze ligt bijna drie jaar, voor die tijd een zeer ongewoon lange tussenpauze. Genesis had in de tussentijd twee albums uitgebracht, een derde live cd was onderweg.

Maar Gabriel werkte aan dit album en wilde ruimte in zijn muziek die Genesis hem niet kon bieden. Ik ben dat zelf overigens pas later gaan waarderen. Wie elk album van Genesis tijdens zijn periode met 5***** beloond, kan haast niet anders dan deze cd aanvankelijk met enige argwaan te beluisteren.

De schoonheid, de variatie, uiteraard niet meer gepaard gaande met de gitaar van Hackett of de toetsen van Tony Banks, maakt het een geheel ander album dan de symfonische rock van Genesis.
De vraag is echter of er hier sprake is van een ander idee van muziekmaken of dat Gabriel, los van andere leden van de band, eindelijk zijn handen vrij had om de nummers die hij had geschreven te laten klinken zoals hij ze altijd al had willen laten klinken.

Als luisteraar prik je daar na verloop van tijd doorheen. Dat het geen symfonische rock meer is maar toch hetzelfde alleen anders.

Die vrijheid was een absolute en Peter Gabriel heeft nooit meer willen terugkeren naar Genesis. Kom niet zo kinderachtig kun je nog redeneren, maar hij deed geen reünies. Of het nu ging om Live Aid, de introductie bij de Hall of Fame: Peter Gabriel draaft niet op.

Hij heeft zijn vrijheid nooit meer willen opgeven en heeft het briljant gebruikt voor de voortzetting van zijn eigen solo carriére.

Ik ben deel 1 zoals gezegd pas later beter leren waarderen, later dan bijvoorbeeld deel 2 en deel 3. Toch is dit een geweldig album, die dankzij het vrijgekomen geluid eindelijk volledig tot zijn recht komt.

Stijn_Slayer
musician schreef:

Eén keertje: Six of the Best - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van musician
Ja, dat zal inderdaad een memoriaal eenmalig concert zijn geweest!

Denk je nog: een interessante setlist (uiteraard), worden er geen opnames van gemaakt, alleen door wat mensen uit het publiek.....

(De organisatie van/rond) Peter Gabriel was dus wat in financiële problemen gekomen door WOMAD lees ik, blijkbaar is dat dan de drijfveer geweest het concert te geven.

Gezien het verdere verloop van de carriére van Peter Gabriel kon daarna zonder veel problemen de maandelijkse hypotheek met gemak worden opgehoest....

avatar van The_CrY
Vind dit echt een mooi album. Negen totaal verschillende nummers die gerust negen verschillende uithoeken van muziek verkennen, maar toch is het een eenheid. Wát een stem heeft die Peter Gabriel overigens... vooral op openingsnummer Moribund the Burgemeister, wat meteen mijn favoriet is. Ik ga zeker eens meer van deze man beluisteren.

avatar van heartofsoul
Al 30 jaar lang een zeer favoriet album van mij: prachtige songs, inventief geproduceerd (door Bob Ezrin), schitterende instrumentatie, en dan die stem van Peter Gabriel... Iedere keer weer
huiveringwekkend mooi. Alle tracks zijn het (naar mijn mening) waard om te worden geselecteerd als favoriete track !

avatar van LucM
Zijn solodebuut is wat mij betreft een voltreffer. Enerzijds brengt hij progrock dat min of meer in het verlengde ligt van Genesis (met de kenmerkende bombast), anderzijds bewandelt hij nieuwe wegen of brengt hij ook wat luchtigere popsongs zoals zijn overigens uitstekende hitsingle Solsbury Hill. De instrumentatie is steeds avontuurlijk en gevarieerd en de productie van Bob Erzin is vlekkeloos. De veelheid van stijlen kan zowel een voordeel (variatie) als een nadeel (minder samenhang) zijn maar Peter Gabriel is duidelijk niet voor één gat te vangen. Natuurlijk moet zijn zang ook vernoemd worden: krachtig en innemend tegelijk. Zeker één van de boeiendste artiesten in die periode.

Ted Kerkjes
Solsbury Hill is zo mooi. De eenvoudige begeleiding met die gitaar. En die tussenstukjes... ta-tata-ta-ta-ta-tatata... Prachtig nummer , maar voor de rest ben ik niet zo wild van de muziek...

Lazarus Stone
Staat nog steeds als een huis, zelfs iets gegroeid.
Onverwoestbaar.

avatar van Broem
Idd een prachtig solo debuut van genius Peter Gabriel met een van zijn mooiste nummers ooit; Here comes the Flood. Blijf kippenvel houden als ik dat nummer hoor. Mooi, lang niet gehoord. Kom zometeen verandering in.

avatar van Deranged
Ik vind vooral Humdrum hier een schitterend stuk. En dan met name dat tweede gedeelte. Erg treffend is dat.

Slowburn en Down the Dolce Vita zijn ook erg geslaagd.

Vrij onevenwichtig album verder en het was nog bepaald geen 3 maar zeker geen verkeerde start.

avatar van titan57nl
Nee dan deed genesis het met hun eerste album zonder Gabriel "A Trick of the tail" toch ff een paar stappen beter!

Vind dit solo album maar rommelig en onevenwichtig, blijkbaar opgevuld met wat nummertjes die nog op de plank lagen.

Album viel me gewoon tegen toen het uitkwam.
Je denkt dan..... nu gaan we de visie zien van Gabriel zelf, een duidelijk statement van het hoe en waarom van zijn vertrek uit Genesis. Nee dus.

avatar van devel-hunt
Solsbury Hill, Humdrum en here comes the flood steken toch wel met kop en schouder uit boven de andere nummers. Voor deze nummers met gemak een *****, de andere nummers zijn redelijk maar niet erg sterk. Hij zal hierna veel betere platen maken.

Blij verrast toen hij vakwerk afleverde na zijn vertrek uit Genesis.
Ik ben een superfan van hem en vind hem per album groeien. So en IV zijn voor mij nog steeds juweeltjes

avatar van goldendream
Eu, ik ben heel tevreden met mijn remasters van 2002, maar te lezen dat die van 2010 zoveel beter zijn, snif snif.
Nu de eerste box van Genesis (1970-1975) erop zit, ben ik begonnen aan de tweede, maar tegelijk komt ook Peter solo aan bod.

avatar van pmac
Prima solodebuut na zijn Genesis periode. De muziek klinkt wel gelijk veel meer richting mainstream maar er staan een paar fraaie composities op zoals Here comes the flood en het aanstekelige Solsbury hill. Het zou snel veranderen.

Mijn stem met een halve punt verhoogd. Zulk materiaal maakt hij niet meer......

avatar van goldendream
Ondanks de stilte door de drukte van het werk ben ik nog steeds bezig aan het grote Genesis en bijhorende solocarrière-project. Phil Collins helemaal leren kennen, met veel nevenprojecten erbij. Peter Gabriël is toch van een ander niveau, hoewel ik Phil sterk kan waarderen. Bij Phil is de inhoud van de nummers zonneklaar, want het is allemaal vrij eenvoudig. Bij Peter is er die diepere laag en weet ik niet altijd wat hij precies bedoelt. Hij is enorm gestegen in mijn achting, vooral ook solo. De Genesiswaardering was er al jaren, de solokant stond op een laag pitje. Vergissing van mij. Ik geniet momenteel enorm van zijn eerste vier soloalbums met die schitterende hoezen en felgekleurde schijfjes.

Peter is nu bezig een album te maken met songmateriaal uit 2005 (dat hijnog heeft liggen) en zou een hereniging met Phil wel zien zitten (aldus PG in een interview).

avatar van Renoir
Weer eens gedraaid vanavond. Een verdienstelijk solodebuut van Gabriel, maar er staan toch helaas een paar nummers op die me niet kunnen bekoren: Excuse Me, Waiting for the Big One en Down the Dolce Vita. Maar Moribund Moribund the Burgermeister, Solsbury Hill en met name Here Comes the Flood zijn geweldige songs.

@Renoir een man van het kaliber van PG mag ook dat soort nummers erop zetten als geheel is het een topproduct

avatar van Renoir
@Neil Peart: Ik wil geen enkele artiest in zijn artistieke vrijheid beknotten, en zeker PG niet! Maar die songs doen mij gewoon niet veel.

Renoir schreef:

Jammer dat je Down the Dolce Vita niet sterk vind. Ik vind het juist in combinatie met Here comes the Flood geweldig, een ijzersterke finale!

@ musican helemaal juist!!

musician schreef:

Oké, oké, ik zal nog een paar keer luisteren naar de combi Dolce Vita/Flood.

avatar van lennon
Tja, dan ken je Peter Gabriel wel, want So vond ik aardig, en Up ook, maar de periode met Genesis boeit me niet zo, dus zijn eerdere werk ook niet.. Inmiddels So en Up weer weggedaan, want draaide het niet veel, dus dan maar een best of....

Maar als je deze lp dan voor 1 euro tegenkomt, kan ik m toch niet laten liggen. Toch maar eens proberen... En dat valt niet tegen zeg!
Dit is gewoon een heel mooi album, zeer gevarieerd, en zeker niet langdradig (wat ik eigenlijk altijd een beetje dacht bij zijn oudere werk)
Dit album maakt me toch nieuwsgierig naar zijn opvolgers.....!

avatar van Stalin
lennon schreef:
Dit album maakt me toch nieuwsgierig naar zijn opvolgers.....!

Peter Gabriel 2, 3 en 4 kun je eigenlijks ook blindelings aanschaffen

@ Stalin, ik wil nog een stapje verder gaan: wat daarna komt kun je ook blind kopen