Alter Bridge - AB III (2010)

Alternatieve titel: AB III.5

Rock / Metal
Label: Wind-up

1. Slip to the Void (4:53)
  2. Isolation (4:14)
  3. Ghost of Days Gone By (4:26)
  4. All Hope Is Gone (4:49)
  5. Still Remains (4:45)
  6. Make It Right (4:16)
  7. Wonderful Life (5:20)
  8. I Know It Hurts (3:55)
  9. Show Me a Sign (5:56)
  10. Fallout (4:22)
  11. Breathe Again (4:22)
  12. Coeur d'Alene (4:31)
  13. Life Must Go On (4:32)
  14. Words Darker Than Their Wings (5:21)
  15. Zero * (4:39)
  16. Home * (3:29)
  17. Never Born to Follow *
totale tijdsduur: 1:05:42 (1:13:50)
Lekkere zware riffs en "gillende gitaren" maar toch kan het album wat mij betreft niet tippen aan 'One Day Remains'. Wat is het toch dat bijna elk refrein luidkeels gezongen moet worden met lange noten en uithalen, hoog en bij voorkeur met een tweede stem op de achtergrond? Dat had je al een beetje bij Blackbird, maar vindt het hier toch te veel van hetzelfde worden. Heb hem nu een keer of 5 a 6 geluisterd, herken duidelijk de nummers (die wel redelijk blijven hangen) en dat ze onderling toch veel verschillen, maar de refreinen beginnen me steeds meer te storen. Qua teksten trouwens ook wat te voor de hand liggend af en toe.

Door dat alles op dit moment 3 sterren van mij maar wellicht stel ik het later nog een beetje bij, naar boven of beneden.....

dutchbluebird schreef:
Qua teksten trouwens ook wat te voor de hand liggend af en toe.

Qua tekst te voor de hand liggend? Alter Bridge vind ik juist één van de weinige modernere rockbands met teksten die daadwerkelijk ergens over gaan. Words Darker Than Their Wings vind ik juist perfect gedaan wat betreft de lyrics en het ''gesprek'' tussen Mark en Myles.

Rizz
Vind er niet zoveel aan, te klinisch en te braaf. Myles Kennedy is als vanouds goed bij stem maar ik vind het cliché en te netjes. Hier en daar wat leuke momenten maar verder doet het me niets.
Dit zegt puur wat over mijn persoonlijke smaak natuurlijk

avatar van Don Cappuccino
Ik ben het eigenlijk compleet eens met Rizz. Zang is geweldig, maar de nummers zijn af en toe erg cliché, vooral Wonderful Life! Maar ik geef hem een halve ster lager.

avatar van snarf349
Ik noem dit album: het ene oor in, het andere oor uit muziek. Veel van verwacht, maar helaas; deze zal ik niet veel draaien.
Gelukkig heb ik de eerste twee platen nog.

avatar van ozwald
dat dacht ik de eerste twee luisterbeurten ook; na gelang je 'm vaker draait ga je 'm meer waarderen. Althans, da's bij mij het geval.

Scream-Machine schreef:

Ik zal eerlijk zeggen dat ik de teksten nog niet doorgeplozen had via het web, maar veel van de teksten blijven me te makkelijk hangen. Teksten als "The sun always sets, the moon always falls" en "What a wonderful life, For as long as you've been at my side,And I want you to know,I loved you so".

Ik houdt persoonlijk wel van wat 'vagere' teksten die iets meer aan de verbeelding overlaten. Iets meer dramatiek ook. Dat ik de betekenis kan invullen zoals ik het voel, wat niet per se is zoals zij het bedoelen. De door jou aangehaalde tekst is ook zo klaar als een klontje. Vergelijk dat eens met 'The End Is Here' of 'Metalingus' bv. Vindt ik veel boeiender om naar te luisteren als de meeste teksten op III.

ozwald schreef:

Hier precies eender!

avatar van NickDuPrez
Klinkt verrassend goed. Veel beter dan de nieuwe KoL.

avatar van ozwald
ja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Is ook beter dan de nieuwe Anita Meijer

Een goed album, maar ik denk dat ik aan de reactie's te lezen 1 van de weinige ben die blackbird beter vind... De nummers hier staan stuk voor stuk als een huis, maar ik vind nergens een nummer van de kwaliteit als Ties that bind...

avatar van Desert

Ik ga akkoord met jouw mening. Dit is een degelijk album, maar er zit niet dezelfde dynamiek in als in Blackbird of het debuutalbum. Ook tekstueel vind ik deze wat zwakker dan de vorige twee.

Hopelijk spelen ze in Trix veel ouder werk en hiervan enkel de single en misschien nog een nummertje.

dutchbluebird schreef:

Ja, dat vind ik nou ook. Best jammer van die refreinen: mooi omschreven trouwens. Het is een beetje 'veramerikaanst' die refreinen: een soort jaren '80 USA hardrock refreinen. Verder gelukkig wel prima gitaren en los van de refreinen zingt Miles Kennedy natuurlijk prima.

Fuck a duck: ik zie net dat track 12 Coeur d'Alene heet. Daar was ik in 1998 in Idaho, Kootenai County. Het is een vrij kleine plaats die ligt aan een mooi meer in the middle of heel veel bossen. Het deed ons aan Twin Peaks denken. Goed restaurant trouwens direct aan het meer.

avatar van james_cameron
Machtig derde album van deze geweldige band. Wat een zanger en wat een heerlijk vet gitaarwerk. Maar vooral- wat een sterke songs. Er zit niet één misser tussen. Knap om veertien nummers lang de aandacht vast te houden. Het lukt de band met gemak. Eén van de betere albums van het jaar, wat mij betreft.

avatar van Sake
Lang uitgekeken naar dit album, direct gepréordered.
Bij binnenkomst direct in cdspeler gestopt, volume op voluit en onderuit zakken in een zitzak.

Bij eerste keer alle nummers beluisterd te hebben, vond ik het nog niet echt een topalbum. Maar nu ik hem de laatste dagen steeds beluisterd heb, krijg ik steeds meer waardering voor dit album.

Zoals Alter Bridge mij altijd heeft weten te boeien, stellen ze niet teleur met alleen al het duistere openingsnummer "Slip to the Void".
Mijn écht favoriete nummers zijn "Fallout", "Show me a sign" en "Words darker than their wings"

Van mij krijgen de 4 heren 4,5/5 voor dit heerlijke album

james_cameron schreef:

Hah, inderdaad. Ook knap dat de band de aandacht weet vast te houden ondanks dat het album 14 nummers telt. Dat was nog niet eens in mij opgekomen.

avatar van vielip
Klopt en dat lukt me bij Blackbird dus een stuk minder! Dat album kakt op een gegeven moment behoorlijk in. Niet dat de latere nummers zoveel slechter zijn maar het wordt allemaal een beetje teveel van hetzelfde op den duur. Dan is deze veel pakkender van begin tot eind. Ik zet 'm voorlopig op een voorzichtige 4 sterren.

avatar van xrockerx

plat, platter, platst

spierballen rock zonder enige diepgang of echtheid

Rizz
Hm ja dat mag dus niet he

avatar van Nicholas123
Jammer dat ie met zo'n top tien en deze uitspraak direct weer als zo'n wandelend cliché te classificeren is. Stemmen zonder de muziek te luisteren mag natuurlijk niet en op deze manier ben je natuurlijk niets meer dan een typische waver die lekker zijn vooroordelen over dit soort "boerenkoolrock" er uit gooit. Een keer snel het album doorwerken, desnoods met de vinger op de skiptoets, is natuurlijk een kleine moeite.

Ik geloof zelf wel degelijk dat de bandleden hier hun hart en ziel in gooien. Wat me dan weer tegenstaat is het totale gebrek aan risico of originaliteit aan hun kant. Neem daar nog eens de verschrikkelijk voorspelbare opbouw bij van alle nummers op eigenlijk al hun albums (ja, ook die "epics" als Blackbird gaan volledig volgens het boekje) en het is te begrijpen dat je hier volledig op afknapt. Nu hebben ze zelf in interviews toegegeven dat origineel of verrassend zijn totaal niet belangrijk voor ze is, alleen het overtuigend brengen van datgene wat ze spelen is dat voor ze. Maar persoonlijk neem ik daar in muziek geen genoegen mee. Nu luister ik zo af en toe wel graag naar wat lekkere riffs, gitaarsolo's en vocale uitspatting die makkelijk het gehoor binnen glijden, maar echt goede muziek kan ik het niet noemen.

Op deze manier is het namelijk helemaal niet zo moeilijk om elke keer maar weer een album uit te poepen. Een leuke riff, melodie of akkoordprogressie is zo bedacht, en door er vervolgens alle standaard regeltjes weer op los te laten (refreintje ff wat hoger en heel duidelijk aangekondigd, gitaarsolo op driekwart, zanglijn volgt in grote lijnen de gitaarmelodie, vette productie, klaar is kees) heb je zo weer een nummer klaar. Doe dit 14 keer en het volgende album ligt in de schappen.

avatar van vielip
Ik wou dat het zo makkelijk was! Dan had ik een ander beroep gekozen

plat, platter, platst

spierballen rock zonder enige diepgang of echtheid

niet luisteren, wel stemmen... kan je niet ergens anders gaan lopen zieken?

je kan veel beweren over AB maar niet dat ze onecht zijn. Kom 8 november naar de HMH en laat je overtuigen...

avatar van xrockerx
Nickelback 2.0 dit...net zo erg

Nicholas123 schreef:

Totale onzin wat je hier allemaal verkondigd. Pretentieus ook nog.
Alter Bridge is 1 van de weinige moderne rockbands die hun riffs onwijs pakkend en afwisselend weten te houden binnen een nummer. Dat de nummers dezelfde couplet-refreinx2 - brug - refrein opbouw hebben doet niks af aan het feit dat dit WEL goede muziek is. En dat een ''leuke riff of melodie'' zo bedacht is...is ook totale onzin. Blijkbaar weet jij niet waar je over spreekt, want het is daadwerkelijk behoorlijk lastig om op een goeie pakkende melodieuze riff te komen.

avatar van Nicholas123
En wat is pretentieus aan mijn commentaar?

Als je werkelijk denkt dat Alter Bridge hun riffs afwisselend verwerkt binnen een nummer moet je echt eens wat andere muziek gaan luisteren. Een vast geraamte binnen een nummer is best te rechtvaardigen, de slaafse manier waarop alles netjes binnen dit geraamte gegoten word is dit niet.

En dat met betrekking tot de "leuke riff of melodie" was misschien wat makkelijk gezegd van mijn kant. Mijn kritiekpunt is dat het vaak maar één of twee ideeën zijn waar vervolgens via de bekende weg (met name dat laatste staat me tegen) een liedje aan gebreid wordt. Het euforische refrein dat je drie uur van te voren hoort aan komen, de voorspelbare break en solo's. Dit werkt ontzettend vermoeiend en komt vooral ontzettend oncreatief over.

Nicholas123 schreef:
En wat is pretentieus aan mijn commentaar?

Het roepen dat het makkelijk is om een melodie en/of een goeie riff te verzinnen is behoorlijk pretentieus.

Ik luister genoeg andere muziek, binnen onwijs veel genres, maar Alter Bridge is een band die iedere keer met goede melodieuze rock aan komt zetten en 3 albums lang gewoon kwaliteit heeft afgeleverd...dat kan ik maar van weinig bands zeggen. Wat bewijst dat het onwijs bekwame songwriters zijn. Dat ze ook nog hun instrumenten heel erg goed beheersen is ook mooi meegenomen.

En al die zogenaamde ''technisch/complexe'' rockmuziek zoals Dream Theater, Tool en Porcupine Tree zijn lang niet zo ''complex'' afwisselend als hun fans beweren als jij daar op doelt.

niet geluisterd maar ken de band

Da's geen reden om 0,5 te stemmen, stem derhalve verwijderd. Alleen stemmen op albums die je in zijn geheel gehoord hebt.

Scream-Machine schreef:

Foei foei, ik zet ook eens een argument wat dikker aan zeg. Heb in mijn antwoord al aangegeven dat het misschien wat flauw van mijn kant was om het schrijven van een goede riff makkelijk te noemen.

En blijkbaar hebben wij toch een andere definitie van kwaliteit. Wanneer ik alle wisselingen al een half uur vooraf aan hoor komen is dat voorspelbaar en gaat dat ten koste van de spanning in de muziek. Dan wordt het voor mij een saaie en routineuze bedoening en met andere woorden muziek van een lagere kwaliteit. Ik kan je voorspellen dat Alter Bridge ook de komende 5 albums in jouw ogen kwaliteit zal blijven leveren. De formulematige aanpak zorgt er immers voor dat er muziek komt die aan de verwachtingen voldoet. (M.a.w. Als je dit leuk vindt lust je vast wel meer van hetzelfde, want dat zijn alle drie albums) Voor mij betekend het dat het nooit slechte muziek (want altijd wel een paar leuke riffs en solo's zo links en rechts), maar ook nooit echt goede muziek zal zijn (want zonder een enkel risico). Ik hoor veel liever bands die meer van zichzelf eisen, zichzelf uit dagen, risico's nemen en daarmee ook de kans lopen dat het uiteindelijk tegen valt.

En uiteraard zijn de bands die jij noemt niet zo afwisselend als hun fans beweren. Dream Theater is inmiddels behoorlijk weggezakt in voorspelbare technische krachtpatserij, Porcupine Tree jat links en rechts ook van alles bij elkaar en draait in essentie ook veel meer op sfeer en dromerige melodieën, Tool is hoewel zeer ritmisch georiënteerd met name gericht op spanning en sfeer creëren. Neemt niet weg dat al deze bands 20 maal zo veel eigen smoelwerk hebben als Alter Bridge. Mijn punt was dat Alter Bridge ook heel (echt héééél) lichtjes uit het vaatje van dat soort bands wil tappen door er af en toe eens een extra instrumentaal laagje, een tempowisseling of een technische solo in te gooien.

En wat mij betreft is hier mee de kous af. Want de Alter Bridge fans en ik zitten uiteindelijk gewoon niet op één lijn qua muziekbeleving. Veel plezier er mee, jongens.

avatar van Sake
Nickelback 2.0 dit...net zo erg

Even serieus, je beweert eerst dat je de band niet geluisterd hebt en dan vervolgens het niveau van de band ook nog gelijkstellen aan dat van Nickelback?

Beetje triest naar mijn mening...

avatar van jellylips
Ik heb het album wel aangeschaft maar vind hem ook een beetje tegenvallen. Ik ben het met sommige posters hier eens dat AB verschrikkelijk voorspelbare rock maakt. Ik ben het met de fans eens, dat de band enorm veel kwaliteit, riffs, solos en vette zang te bieden heeft.

Daarom luister ik af en toe eens een gedeelte van een plaat van AB, en ga ik naar hun concert in de HMH 8 november.

Ik moet zeggen dat op deze plaat ik de productie het minst mooi vind, de zang zelfs op mijn zenuwen gaat werken (heb ik bij ODR en Blackbird nooit gehad), en dat de refreinen gewoon veel te veel op elkaar lijken. Wat ik dan wel weer redelijk tof vindt, zijn de iets hardere breaks die bijv. op komen dagen in track 3 en 4. Dat is gewoon lekker.

Heel wat goede nummers, door de bank genomen. Maar alle 14 op een rij luisteren, staat voor mij gelijk aan ruis. Een stuk of 5 tracks at-a-time: heerlijk! Geen meesterwerken a la 'Blackbird' hier helaas. 'Show Me A Sign' had heel veel potentie, maar die bridge verkloot het nummer grandioos. Echt een hit-or-miss plaat, deze van AB.

Favo nrs:

Slip to the Void (heeft de spannendste opbouw van alle nummers, had nog veel meer uitgewerkt kunnen worden)

Isolation (compacte beuksong zoals AB die kan maken)

Show me a Sign (meest epische sfeer, jammer van de bridge)

Words darker than their wings (misschien qua concept wel het meest interessante nummer)