Zappa / Mothers - Roxy & Elsewhere (1974)

Rock / Jazz
Label: DiscReet

1. Penguin in Bondage (6:48)
  2. Pygmy Twylyte (2:13)
  3. Dummy Up (6:03)
  4. Village of the Sun (4:17)
  5. Echidna's Arf (Of You) (3:53)
  6. Don't You Ever Wash That Thing? (9:40)
  7. Cheepnis (6:32)
  8. Son of Orange County (5:54)
  9. More Trouble Every Day (6:01)
  10. Be-Bop Tango (Of the Old Jazzmen's Church) (16:41)
na ycdtos-helsinki de 2e beste live plaat

kleine pers minpuntje - bop tango

al waardeer ik uiteraard de humor:)

dummy up!!

joy

avatar van platedraaier
Ik ben het met Joy eens. Maar ycdtos-2 is eigenlijk hetzelfde concert (zelfde tour?). Alleen zijn ze daar meer op dreef. Neemt niet weg dat dit één van hun beste live-albums is. Brilliant.

roxy werd gespeeld op: 10 - 11 - 12 december 1973

george duke
ruth underwood
tom fowler
chester thompson

in feite dezelfde band, op roxy aangevuld met wat volk, al dan niet musicaal gestoeld
dat hoor je ook wat terug, roxy is chaotischer, er wordt meer 'fun' gemaakt op podium

joy

avatar van Reinbo
Geweldig live album. Pygmy Twylyte is groots, en ook de Bop tango is geweldig.

Napoleon Murphy Brock doet a.s.maandag mee in de HMH aan het Zappa plays Zappa concert. (Samen met o.a. Terry Bozzio en Stevie Vai. )

very nice

niet van roxy & elswhere maar erg leuk om te zien, meer meer:)

avatar van Toon1
Kunnen al die Zappa clips niet in één thread? (Er is toch al een thread over you-tube)

avatar van Reinbo
Volgens mij komt deze wel van Roxy & Elswhere. Ik kende deze versie wel al....

Ik vind het juist veel leuker dat je bij het bewuste album een indruk kan opdoen. In de Zappa Threat staan zijn interviews en overige gekke filmpjes.

Joy
ueh, het kan natuurlijk dat zappa de originele versie zoals hier beluisterd geknipt en geplakt heeft tot de plaat versie van roxy

maar volgens mij is roxy van begin tot eind live

avatar van kaztor
Super, super, super! Een van de allerbeste Zappa albums! Steengoed!

Joy schreef:
maar volgens mij is roxy van begin tot eind live

Nee, er is gewerkt aan Cheepnis. Die versnelde stem is bv later toegevoegd.

Joy schreef:
roxy is chaotischer, er wordt meer 'fun' gemaakt op podium

Meer fun?

Je moet natuurlijk niet vergeten dat YCDTOSA2 een dubbel-cd is met een heel optreden. Ik kan daar net zoveel fun op vinden dan op Roxy, zo niet meer.

Maar beiden zijn onmisbare live-albums van een absurd hoog niveau.

EVANSHEWSON
Yep, kaztor, trouwens veel van de reeks YCDTOSA is zijn geld méér dan waard.
En deze hier is een Zappa klassieker van formaat natuurlijk.
****1/2

Joy
meer fun, er wordt meer gerotzooit en gekloot en hoe meer hoe beter wat mij betrefd, puur theater

heerlijke cd

favorieten toch zeker:

-echidna/don't you ever/..son of orange county

de versie echidna/dont' you ever...vind ik beter dan op vol2 helsinki

kaztor schreef:
Nee, er is gewerkt aan Cheepnis. Die versnelde stem is bv later toegevoegd.

als dat het enige is vind ik het een live album van kop tot staart

Nicci
ik weet niet of het met dit album zo is, maar zappa stond erom bekend live-opnames niet intact te laten. hij plakte en knipte van verschillende opnamedagen nummers in elkaar. het is wel live, maar niet in 1 take zullen we maar zeggen.

het meeste idd niet, maar vol2 en roxy voor 99% wel

avatar van ricardo
Perfecte live plaat van Zappa,zeer heldere geluids kwaliteit,met genoeg grappen en grollen ,en muzikaal gezien ook een band in topvorm 5 dik verdiende sterren

avatar van ricardo
Het mooiste aan deze plaat vind ik de argeloosheid en het gemak waarmee ze de meest vreemde ritmes en klanken tevoorschijn toveren,Zappa lijkt het allemaal niet zo serieus te nemen hier lijkt het maar als je hoort hoe de band hier staat te spelen, het neemt angstvallig perfecte vormen aan hier. Vind hem zo angstvallig goed dat ik hem zelfs een plaats in mijn top 10 gegeven heb

Ik kan het alleen maar met de reacties hier eens zijn: ongelovelijk strak gespeeld, veel humor. Veel betere live platen zul je niet tegen komen.

ricardo schreef:
Zappa lijkt het allemaal niet zo serieus te nemen hier lijkt het

Vergis je niet, hoor. Dat mannetje stond altijd op scherp!

avatar van ricardo
Tja als je een gedeelte van mijn text quote dan kan het gemakkelijk in een andere context geplaatst worden,ik zou wel de hele text quoten in het vervolg.Ik heb 13 Zappa albums org in bezit en vind ze allemaal van zeer hoog niveau(en vind dat Zappa op al die albums op scherp staat),alleen luister ik het ene album wat liever dan het andere album,maar je kunt als je de tijd en moeite neemt om de muziek van Zappa goed te beluisteren wel horen dat er veel plezier gemaakt word,alleen denk ik dat Zappa een enorme perfectionist was en alleen met het beste genoegen neemt.Het gaat hem echter wel zo gemakkelijk af dat het argeloos lijkt te gaan en dat ze maar wat aanrommelen,maar ondertussen spelen ze de sterren van de hemel,en ik vind van mijn 13 Zappa platen dat dat op dit album het beste gelukt is,ik draai dit album van Zappa het meeste van de 13 die ik heb.Op dit album staat hij dus het meest op scherp m.i.

avatar van kaztor
Hij stond eigenlijk altijd 'het meest op scherp'. Daarom dreef hij halverwege de jaren '80 ook weg van het 'band'-idee om met zijn synclavier computer te gaan werken, zodat hij de muziek zo hoorde zoals alleen hij het wilde horen. Andere bandleden hadden zo hun eigen ideëen, karakters en ongemakken en na de '88-band had hij er allemaal schoon genoeg van. In het verleden was het dan ook zo dat bandleden er zonder pardon werden uitgeknikkerd als hij merkte dat ze niet goed genoeg hadden geöefend, teveel dronken of drugs gebruikten. Ook had ie het niet op bandleden die dachten dat ze benadeelt werden. Sommige momenten op de live-platen zijn dan ook wel lollig, maar gelijk ook pure ernst als het met onvolkomenheden van het spel van een van de bandleden te maken heeft. Daarom was het voor veel muzikanten ook een zegen om zelfs ook maar voor 1 tournee een plekje in Zappa's band weten te bemachtigen. Een geniaal, tof, maar ook zeer lastig mannetje dat alle puntjes op de 'i' wilde hebben, die Zappa!

avatar van ricardo
Bedankt voor de info Kaztor,jij luistert waarschijnlijk al jaren serieus naar Zappa, en je weet er veel vanaf, ik heb zoals je weet een paar weken geleden mijn serieuze Zappa debuut gemaakt,ik had er wel vaker naar geluisterd vroeger maar nooit echt aandachtig,ik vond het vroeger maar wat geouwehoer en niet serieuze muziek en het was toen ook mijn muziekstijl niet,toen was het meer ac/dc,iron maiden,motorhead,judas priest en scorpions waar ik toen meer naar luisterde.Ik heb tot mijn 22e naar hardrock en metal geluisterd en toen kreeg ik interesse in andere dingen,en ben pas vanaf mijn 35e weer meer muziek gaan beluisteren,ik heb nog wat in te halen dus,en heb al wat leuke ontdekkingen gedaan hier op mu.me(en met name de goede tips van de kenners en fans hebben me wakker geschud),o.a Zappa en Rush wat echt top muziek is en voor de echte muziekliefhebber eigenlijk niet te missen,maar hopen dat meer mensen wakker worden geschud voor met name Zappa (en ook Rush),het heeft even geduurt maar ik ben iig wel Zappa wakker geworden.

Zegt het voort!

beter laat dan niet

avatar van ricardo
Nog beter vroeg, dan voor je geboorte.Tja hoe afgezaagd kan een bericht soms zijn .

kaztor schreef:

En laten we niet de tijden vergeten die ze moesten oefenen om ueberhaupt een noot mee te mogen spelen. Zwaar voor de muzikanten, maar door die instelling hebben we we ongelovelijk mooie, goed gespeelde live platen. En voor zover ik het weet was dat ook z'n instelling, bezoekers hebben voor kaartjes/albums betaald, dus je geeft ze waar voor hun geld. Als muzikanten denken stoned te moeten zijn, ipv goed werk af te leveren, dan moesten ze dat niet in zijn band doen.

Overigens zijn er ook voldoende muzikanten die vrij lang met de band hebben gespeeld, zoals Ian en Ruth Underwood, George Duke, etc.

LocoHermano
Ik dacht vanmorgen tijdens het douchen aan 'don't you ever wash that thing'. Briljant nummer op een briljant album.

avatar van Aurum
LocoHermano schreef:
Ik dacht vanmorgen tijdens het douchen aan 'don't you ever wash that thing'.

smeerkaas