Zappa / Mothers - Roxy & Elsewhere (1974)

Rock / Jazz
Label: DiscReet

1. Penguin in Bondage (6:48)
  2. Pygmy Twylyte (2:13)
  3. Dummy Up (6:03)
  4. Village of the Sun (4:17)
  5. Echidna's Arf (Of You) (3:53)
  6. Don't You Ever Wash That Thing? (9:40)
  7. Cheepnis (6:32)
  8. Son of Orange County (5:54)
  9. More Trouble Every Day (6:01)
  10. Be-Bop Tango (Of the Old Jazzmen's Church) (16:41)
avatar van Tony
Die soundtrack hebben we toch al min of meer met dit album, of begrijp ik het nou niet? De soundtrack geeft alvast de setlist en het geluid van de DVD weer, maar ik wil de beelden erbij, daar gaat het mij om!!

Tony schreef:

Die indruk heb ik ook; oude wijn in nieuwe zakken. Misschien dat de soundtrack wat meer uitgebreid is ofzo. We zullen het moeten afwachten vrees ik..

avatar van Tony
En? Heeft er zich al iemand aangemeld om distributor van de Roxy soundtrack te worden?

US 1.000 dollar overmaken naar Gail en je bent 't. Krijg je de master thuisgestuurd en mag je net zoveel kopietjes maken en verkopen als je wilt. De opbrengst is voor jou. Ze zoeken zo'n 1.000 official independent distributors over de hele wereld, blijkbaar als financiering om de Roxy film geschikt te maken voor het filmhuis en er een mooie DVD van te kunnen uitgeven. Heb je daar US 1 mio voor nodig denk ik dan? Ben benieuwd of het 'project' gaat lukken en de DVD Roxy en Nergens Anders met de Kerst 2013 onder de boom zal liggen...

Tony schreef:

Roxy and Elsewhere is gedeeltelijk opgenomen in Elsewhere, beter bekend als Chicago 1974 en Pennsylvania 1974.

Ook bevat het album her en der nog wat studio-verkrachterij en dus is de hoop gevestigd op een Roxy soundtrack ZONDER overdubs en ZONDER materiaal wat al op Roxy and Elsewhere te horen is.

In dat geval zou de soundtrack in potentie wel eens een zeer behoorlijke plaat kunnen worden.

edit: lees net het volgende over de soundtrack.
What’s On the CD? All Roxy, No Elsewhere: 76 minutes of never-before-released Frank Zappa master recordings from the Roxy Performances of 9 & 10 December 1973:
Inca Roads, Penguin in Bondage, T’Mershi Duween, Dog/Meat, RDNZL, Cheepnis & Dupree’s Paradise, King Kong, Chunga’s Revenge and you know, that’s not all. Yes, it is the same band as the Roxy part of Roxy & Elsewhere.

Roxy by proxy

avatar van Tony
Ow, zo ver had ik nog niet gelezen, dat is inderdaad een heel mooie setlist. Dupree's Paradise kennen we al van YT. Mooi. Maar de beelden + topgeluid op DVD, dat wordt toch wel het echte kadootje, ja toch?

avatar van kaztor
Allerhande live-opnames, re-releases en uitprobeersels worden onze kant op geslingerd en dan gaat men een actie op touw zetten waarvan je bij voorbaat al weet dat het niks wordt, en dat betreft dan het meest interessante materiaal sinds de Läther-uitgave. De belofte van de dvd daarvan stamt al zo'n beetje uit het stenen tijdperk...

Hoop doet leven, kaztor.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
“Dummy Up!”

Frank Zappa met The Mothers of Invention als begeleidingsgroep, dat is mijn interpretatie van een prachtig livealbum. Enkel Son of Orange County en More Trouble Every Day lijken mij “oude” nummers maar herwerkt, de rest lijkt mij nieuwe nummers.

Het doet niets af aan de pret, volgens mij begint met dit album ook de interactie met zanger/saxofonist Napoleon Murphy Brock, een belangrijke troef. Wat mij het meest opvalt is nu de kwaliteit van de muzikanten met als grootste voorbeeld Don't You Ever Wash That Thing? Onderhoudend zijn zeker de introducties van Frank Zappa bij Penguin In Bondage, Village of the Sun, Cheepnis en Be-Bop Tango (Of The Old Jazzmen's Church).

Toen nu toe heb ik drie livealbums achter de kiezen, namelijk Fillmore East June 1971, Just Another Band from L.A. en deze. Roxy & Elsewhere vind ik met afstand de beste, deze staat met absolute prioriteit op mijn boodschappenlijst. Aanrader!

avatar van Tony
Langzaam maar zeker worden de muzikanten die Zappa "inhuurt" steeds beter. Dat is ook wel nodig om zijn complexe composities enigszins tot hun recht te laten komen.

avatar van Stijn_Slayer
Klopt. Ik weet zo snel uit m'n hoofd niet van welke generatie Zappa's muzikanten waren, maar het niveau van zeg maar 'hoogwaardige' muzikanten steeg ook wel na de jaren 60. Dingen die voorheen bijzonder waren, konden steeds meer muzikanten (ook omdat het niet meer 'ontdekt' hoefde te worden).

avatar van kaztor
Heb vanmiddag de Zappa Records-versie (CDZAP39) binnengekregen met daarop de volledige vinyl-versie van het album, dus met Cheepnis zonder de remix.

Je hoort hoe bepaalde dingen verzuipen in de remix van de huidige cd-versie van Cheepnis.
Op de oude cd klinken vooral de achtergrondvocalen en Napoleon Murphy Brock kristalhelder, gewoon zoals het op het podium ook klonk.

Ik vind het het absoluut waard om daar achteraan te gaan als je een Zappanatic bent!

Ik vind het overigens een beetje jammer dat er bij de nieuwe remasters geen catalogusboekjes meer zitten.
Vooral die van de Rykodisc-serie zijn wel geestig en het is natuurlijk altijd leuk om alle albumcovers bij elkaar te zien.

avatar van saxotoon
Heeft er iemand enig idee wanneer het DVD-project gaat uitkomen en zijn er ook in Nederland distributeuren bekend?
Het is mijn eerste LP van Frank en blijft toch nog altijd wel een beetje favoriet. Ik hoop dus dat we een oorspronkelijk versie op de markt brengen, zonder overdubs etc.

Maartenn (crew)
Volgens dit bericht wordt de cd nog voor 30 juli van dit jaar verscheept.
Een aparte construcite is het wel overigens.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Een aanvulling op het bericht van Maartenn... klik.

Maartenn (crew)
De moraal voor de release heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Je mag nu meedoen op het gokken van de releasedatum van Roxy op het Zappa forum.

De winnaar krijgt een badge! Hoera!

avatar van Tony
Tja, wat moeten we er nog van zeggen? Geen Valentijnskadootje in de brievenbussen wereldwijd, releasedatum verplaatst naar a.s. vrijdag, wie gelooft 't nog? Wie gelooft dat 'ie ooit nog uitkomt? Ik heb gelukkig tegen de 40 albums van Zappa om uit te kiezen als ik 'm wil horen, ik zit niet op hete kolen, maar als je hier al voor hebt betaald, zal het onderhand wel echt gaan frustreren.

Als ik lid zou zijn van dat forum, zou ik dit onder mijn avatar zetten:
Obviously Frank was from another planet, his family and others participating in the Family Trust, unfortunately are not.

Tony schreef:

Check! En de cd's die ook nog in bestelling, o.a. Road Tapes Vol II, arriveren ook niet tot het moment dat Roxy komt.

avatar van saxotoon
Hoewel het allemaal behoorlijk frustrerend is blijf ik toch straf hopen/geloven dat er een dag komt dat Roadtapes II samen met Roxy op mijn deurmat ploffen. Wat een feest zal dat zijn. En zit een belangrijke belevingsfactor van iets waar je naar uit ziet niet ook in de verwachting vooraf?

Met de vermelding dat een volgende keer de voorinschrijving door mij niet meer zal plaatsvinden.

Maartenn (crew)
Sluit in mij volledig bij aan saxotoon. Geduld blijft natuurlijk ook gewoon een schone zaak

avatar van freakey
Maartenn schreef:

Sorrie Maartenn, ik heb het ding ondertussen al zo'n 25x kunnen beluisteren... toch ook wel een schone zaak....

freakey schreef:

Maarten is een heilig boontje
Ik ben blij dat ik Road Tapes II al geruime tijd geleden gedownload heb...zeker nu we zo lang moeten wachten op onze bestelling.

freakey schreef:

Ach, samenloop der omstandigheden, ik kan me daar niet zo druk om maken. Tuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar de release, maar er is genoeg andere muziek om te beluisteren. Dat direct in huis hebben als er iets ergens is gelekt, daar heb ik helemaal niks mee.

Maat het is natuurlijk mooi dat onze vriend Dave ook wat klandizie over houdt

avatar van Tony
Sinds ik 'm heb gepindadingest, luister ik vrijwel alleen nog naar Road Tapes II. Wat een plaat!! Echt een geweldig concert met een geweldig geluid. Ben zelfs aan het overwegen 'm in mijn top 5 live albums van Zappa een plekje te geven, zo goed. Kan alleen maar hopen dat de beleving bij de release van Roxy ook zo overweldigend is. Ik vind het heel knap van je dat je niet in de verleiding komt om 'm ook effe binnen te halen, Maartenn. Zoveel zelfbeheersing is te prijzen.

Tony schreef:

Kijk, er is zoveel muziek wat de aandacht verdient dat dit echt niet moeilijk is. Toen Stalin het linkje in mijn schoot worp heb ik wel een keer naar de stream geluisterd (voordat de kluisgnoom er een slot op gooide), maar voor de rest heb ik afgelopen week vooral weer genoten van YCDTOSA Vol II en het legendarische Buffalo.

Ik hoop dat ik nog kan genieten van Roxy By Proxy als deze eenmaal komt. De Zappa's zouden ons half februari informeren over de exacte release in combinatie met een aanbieding dat de Joe's Camouflage erbij kon kopen met korting. Tot nu toe nog niks gehoord...

Edit: het wordt nog mooier. Het laatste nieuws op Zappa.com is nu dat een andere artiest een plaat uitbrengt op het Zappa label. Nou hoera.

avatar van Stalin
Eind december 2000 plaatsten de Zappa's de Roxy Trailer online, om deze na korte tijd weer te verwijderen.

Ondertussen zijn we alweer 13 jaar verder en lijkt er een vloek te rusten op wat voor Roxy release dan ook.

Hopelijk duurt het niet nog eens 13 jaar

Roxy Performances

avatar van zoppo
Kleine opmerking: de trombone solo in Don't You Ever Wash That Thing? is de allerbeste trombone solo ooit gespeeld! Of kent iemand een betere?

Kleine kritische noot: Bruce Fowler is op Roxy &E beter op dreef dan op Proxy en op Road Tapes 2 (op beide soleert hij wel heel zweverig...).

avatar van heartofsoul
Ooit heb ik de Mothers in het Concertgebouw gezien (en gehoord) en ik vond er niet veel aan.
Dat lag en ligt aan de Zappa-humor, die blijkbaar niet aan mij besteed is. De meeste Zappa-platen die ik heb draai ik dan ook bijna nooit, uitgezonderd zijn meeste instrumentale albums en zijn neo-klassieke stukken, dat vind ik Zappa op zijn sterkst.

Neemt niet weg dat dit inderdaad een voortreffelijk live-album is. Bovendien boeit Zappa mij als gitarist, en ik ben helemaal weg van Bruce Fowler op trombone.

avatar van Stalin
Zappa bij Witteman afgelopen week.

Echidna's Arf

Ze zijn zelfs bij DWDD geweest.
Dat klapvee daar zal wel niet weten wat ze gehoord hebben...

avatar van zaaf
mooie uitvoering