Frank Zappa - Läther (1996)

Label: Rykodisc

1. Re-gyptian Strut (4:36)
  2. Naval Aviation in Art? (1:33)
  3. A Little Green Rosetta (2:48)
  4. Duck Duck Goose (3:01)
  5. Down in de Dew (2:58)
  6. For the Young Sophisticate (3:15)
  7. Tryin' to Grow a Chin (3:26)
  8. Broken Hearts Are for Assholes (4:40)
  9. The Legend of the Illinois Enema Bandit (12:43)
  10. Lemme Take You to the Beach (2:47)
  11. Revised Music for Guitar & Low Budget Orchestra (7:36)
  12. RDNZL (8:15)
  13. Honey, Don't You Want a Man Like Me? (4:57)
  14. The Black Page #1 (1:58)
  15. Big Leg Emma (2:11)
  16. Punky's Whips (11:07)
  17. Flambe (2:05)
  18. The Purple Lagoon (16:22)
  19. Pedro's Dowry (7:45)
  20. Läther (3:50)
  21. Spider of Destiny (2:40)
  22. Duke of Orchestral Prunes (4:21)
  23. Filthy Habits (7:12)
  24. Titties 'N Beer (5:23)
  25. The Ocean Is the Ultimate Solution (8:33)
  26. The Adventures of Greggery Peccary (21:00)
  27. Regyptian Strut (1993) * (4:43)
  28. Leather Goods * (6:01)
  29. Revenge of the Knick Knack People * (2:25)
  30. Time Is Money * (3:05)
totale tijdsduur: 2:37:02 (2:53:16)
avatar van Stijn_Slayer
Hmhm, Zappa heeft tal van meesterwerken gemaakt in die periode. Die hebben nu ook niet dezelfde status als Sgt. Pepper.

Amsterdamman schreef:
Dit album is het beste album wat de beste man ooit gemaakt heeft. Voor mij was het even wennen want ik ben net begonnen met Zappa maar dit is toch echt zijn magnus opus.
Als je nog maar net begonnen bent ken je vast al zijn albums nog niet.

Van welke Zappa albums vind jij deze de beste dan?

Hi Ricardo,

Ik heb alles nu wel beluisterd en dit is natuurlijk een moment opnamen. Ik moet zeggen dat ik Freak Out ,We;re Only In it For the Monet, Cruising With Ruben, Frank Zappa meets the Mothers of Prevention, Just Another Band en Fillmore East niet echt te gek vind (komt misschien door te veel humor en geklets). Voor mij gelden Lather, Absolutely Free, Uncle Meat, Lumpy Gravy en The Yellow Shark tot mijn favoriete. Wat minder heb ik met Weasels Ripped, Ahead of their tIme, Joe's Garage.. en zo kan ik nu wel even doorgaan. De live serie You Can't Do That Anymore on Stage vind ik ook zeer genietbaar, al stoor ik me (dat geldt ook voor zijn latere werk) aan de elektronische instrumenten zoals de Simmons (poef poef) drums en de oberheim synths.

Maar ik kan niet stellen dat ik nu alle muziek in mijn bloed heb, en wat ik tot nu toe heb gehoord is maar een fractie van alles. Plus dat Zappa net als Prince is; sommige albums zijn misschien niet goed of staan wat rot nummers op, maar muzikaal klopt het gewoon helemaal. Daarmee wil ik zeggen dat Zappa voor mij nu momenteel de grootste muzikale held is; wat hij allemaal heeft gecomponeerd. Geweldig.

Nogmaals, dit is een moment opnamen, over een maand kan ik weer helemaal lijp zijn van de Mothers tijd met de humor.

avatar van ricardo
Klopt het zijn ook moment opnamen, alleen de albums met de Mothers bevallen mij niet zo, of het zou cruising with Ruben and The jets moeten zijn, veel woo dop en een heerlijk muzikaal album met een jaren 50 sfeertje erin.

Eigenlijk vind ik zijn instrumentale albums als waka jawaka, the grand wazoo, hot rats, imaginary diseases en make a jazz noise here het meest genietbaar. Die platen leg ik het meest op, en blijf me verbazen over de vele muziek erop en de ongelofelijke timing, en dat met zoveel artiesten.

Dit album is mijn favoriet van zappa als het om nummers met zang moet gaan, of 1 van zijn livealbums vanaf Roxy. Vind de 1978 band ook geweldig evenals die uit 1984 met Steve vai in de gelederen. En natuurlijk de 1988 band blijft ook magistraal.

Wel grappig dat je were only in it for The money maar zo zo vind, en Lumpy gravy een meesterwerk. Ik vind beiden niets, en vind het voor mij zelfs mijn minst favoriete albums van zappa, teveel gepraat en gedoe en te weinig muziek.

ricardo schreef:

Second that!! En dit Lather is dan weer het meest veelzijdige album van de meester.

Tony schreef:

Amsterdamman
Lather is voor mij nog steeds een mooie samenvatting van de muziek, humor en teksten van Zappa. Ik merk dat ik continu -naast het draaien van al zijn andere muziek- weer terug kom op Lather; voor mij meer een magnus opus dan civilization phaze III maar dat komt omdat ik dus niet van die elektronische gedateerde instrumenten hou (zoals de kille strings, de verschrikkelijke jaren '80 drums). Daarmee niet zeggend dat Phaze III misschien wel van hoogstaand niveau is wat betreft compositie. Ik ben benieuwd hoe dat zou klinken zoals Yellow Shark.

avatar van Stalin
Amsterdamman schreef:

Sommige stukken van Phaze III zijn opgenomen met hetzelfde orkest als op The Yellow Shark, namelijk het Ensemble Modern uit Duitsland.

Als je Phaze III en Yellow Shark kan waarderen, probeer dan ook eens het postuum verschenen EIHN.

Hi Stalin,

Ik had van dat album gehoord maar enorm bedankt voor de tip. Ik ga het meteen beluisteren en kom er later op terug. Wat een heerlijk forum is dit toch.

avatar van thesceneisnow
Hi Stalin,

Zeker doen!
Lather is ook mijn favoriet plaat maar EIHN het meest interessante werk dat uitgebracht is na zijn dood (wat mij betreft dan.)

Amsterdamman
Heb EIHN nu een paar beluisterd en inderdaad wel heel mooi en interessant. Nog niet echt een mening over want daar heb ik wat meer tijd voor nodig.

Amsterdamman schreef:

Sowieso qua lay-out een van de mooist postmortale uitgaven van Zappa. Ook de tribute cd met enkel gitaarnummers is prachtig vormgegeven. Dat kan dan weer van Leather niet worden gezegd.

Maartenn schreef:
......Zo snel op de kop weten te tikken? Ik sprong een gat in de lucht toen ik deze in San Fransisco vond....

Je kunt hem ook downloaden en luisteren Maartenn...

Maartenn schreef:
......Dat kan dan weer van Leather niet worden gezegd.

Inderdaad.... en als je dan ziet hoe mooi de bootleg versie toentertijd was uitgevoerd.... CollectorsFrenzy - Frank Zappa Lather 4 LP Edison Box Set Mint Records!!

Maartenn (crew)
Zo dat was zeker een mooie uitgave. Ook onderdeel van de Freakey collectie?

Maartenn schreef:
Zo dat was zeker een mooie uitgave. Ook onderdeel van de Freakey collectie?

Nop, helaas Maartenn, wel de latere cd-bootleg versie op 4cd's, maar die had een minder mooie hoes....

avatar van Stalin
Amsterdamman schreef:

Het nummer Amnerika van Civilization Phaze III is overigens ten tijde van de Yellow Shark concerten uitgevoerd door het Ensemble Modern, zoals deze video bewijst.

Trouwens, onze geliefde Snorremans heeft in juli 1993 samen met het Ensemble Modern ook nog een album vol muziek van zijn grote held Varèse opgenomen.

The Rage and the Fury

Een link naar korte fragmenten van Rage a/t Fury.

Amsterdamman
Ik heb de cd Lather besteld en als het goed is krijg ik deze morgen of vrijdag binnen. En dan straks Roxy by Proxy en Road Tapes #2. Dan nog een stuk of 70 titels
Om eerlijk te zijn heb ik nu alles gedownload om er rustig naar te luisteren. Daarna besluit ik welke titels ik wil kopen (want ik moet ze natuurlijk wel hebben).

Mee EENS!!!

kistenkuif
Jammer dat de koe verdwenen is op de remaster, die overigens wel stukken beter klinkt dan de eerdere versie. Ideale arbeidsvitaminen.

Ja eindelijk binnen. Heerlijk, wat een geweldige cd is Lather toch. Super!
Heb je maar 1 cd gekregen dan?

Amsterdamman
Hahaha Ricardo, nee hoor. maar ik draai het als 1 geheel. En het is 1 plaat of cd die je koopt (bestaande uit 3 cd's) maar ze worden niet los verkocht, vandaar...

avatar van ricardo
Je bedoeld dus gewoon dat je het een magistraal album vind zeker?

Want zo kun je meerdere cd's ook benoemen!

Maar ben het geheel met je eens hoor, mocht ik 1 album van zappa houden, dan zou dat denk ik deze worden, want hier staat alles op wat zappa tot zappa ten voeten uitmaakt.

Veel zappa liefhebbers zeggen altijd dat 15 albums nog geen goede graadmeter zou zijn van wat hij allemaal heeft uitgebracht, maar dat vind ik een beetje flauwekul. Het hangt er gewoon vanaf hoe erg je met het zappa virus besmet raakt.

Kan me best voorstellen dat er liefhebbers zouden zijn die aan 1 album genoeg zouden hebben om toch iets van zijn muziek in huis te willen hebben.

Dit album is dan wat mij betreft de beste keuze, veelzijdiger keuzes zijn er op 1 enkel album wat mij betreft dan ook niet te vinden.

avatar van Tony
Wat ben jij toch altijd met aantallen bezig ricardo. "Mocht ik 1 album van Zappa houden", "15 albums is nog geen goede graadmeter", "als ik 3 albums van artiest x in huis heb, vind ik het wel voldoende" enz, enz. Ik ben er helemaal niet mee bezig hoeveel albums ik van een artiest wil hebben, ik beluister albums en haal in huis wat ik echt goed vind. En van Zappa zijn dat er tot nu toe ruim 30, en counting, omdat ze allemaal wat te bieden hebben waardoor ik ze regelmatig wil horen. Van David Bowie, Neil Young en Lou Reed heb ik ook heel veel in huis omdat ik het gewoon geweldig goed vind allemaal. Van anderen volstaat 1 of enkele albums, omdat ik toch altijd blijf teruggrijpen naar dezelfde titels als ik een keer behoefte heb om die artiest te horen. Jij lijkt nog al eens voorbij te gaan aan het criterium "vind ik het goed genoeg en ga ik er genoeg naar luisteren om 't te kopen". Dat is toch het belangrijkste? Je bouwt toch een verzameling voor jezelf, niet voor een ander? Ik zou Lather niet aanraden als instapper, er zijn veel betere kennismakingsalbums van Zappa, maar daar hebben we het hier al vaker over gehad.

avatar van ricardo
Ik heb zo rond de 55 albums van zappa. Als je er 1 keer aan begint dan koop je er op den duur steeds meer van, alleen belanden meestal weer dezelfde albums in de speler. En voor je er achter bent wat wel of geen goed album is, zou je eigenlijk alles moeten kennen.

Van de 55 die ik heb van de man speel ik er ongeveer een stuk of 10 regelmatig af, en nog eens 10 zo af en toe, en zo,n 35 albums heb ik van zappa die ik eigenlijk nooit draai. Ben wel blij dak ze heb want doe het ook niet weg. Zie het een beetje als verzamelaarswoede, maar echt noodzaak om te hebben zouden een album of 15 voor mij eigenlijk wel volstaan hebben. Oftewel als ik toen had geweten wat ik nu wist dan zou ik aan die 15 genoeg gehad hebben en die anderen er niet bijgekocht hebben. Zappa albums zijn gewoon te duur in aanschaf om ze nu voor een habbekrats maar even weg te doen.

Ik vind dit de beste instap in de wereld van zappa zelfs, want echt alle stijlen die hij gebruikt heeft zitten erin, hooguit zou de lengte een bezwaar kunnen zijn, want bijna 3 uur zappa om mee te beginnen is ook wel weer een beetje veel van het goede.

Hot rats of sheik yerbouti zijn wellicht de beste kennismakings albums, of apostrophe/overnite sensation. Een verzamelaar raad ik wel af, vooral vanwege het ontbreken van samenhang en dezelfde sfeer op een album. Of het zou de geweldige verzamelaar have I offened someone moeten zijn, das ook nog een goeie instap.

En als ik zie op hoeveel albums jij gestemd hebt Tony, als je die allemaal origineel hebt, dan moet ik eigenlijk nog beginnen.

Maar je hebt beslist gelijk dat je eigenlijk alleen in huis moet nemen naar wat je regelmatig beluisterd, maar je weet pas of iets goed is of niet wanneer je het hebt beluisterd, en gepindakaast spul kan nogal eens afwijken van het origineel.

avatar van Tony
Ik heb maar een fractie (1/3 ongeveer) van wat ik hier op mume beoordeeld heb, daadwerkelijk in huis. Zoveel geld kan en wil ik er niet aan uitgeven. Nadat ik het pindakazen ontdekt heb is het wel erg hard gegaan met wat ik 'ken'. Daar zitten er genoeg bij die ik 1 of hooguit enkele keren heb gehoord, een 2,5 of 3,0 heb gegeven en weer heb verwijderd uit mijn bibliotheek. Alleen albums die ik blijf opzoeken op mijn iPod (waaronder dus heel veel van Zappa) koop ik na verloop van tijd origineel. Ik moet wel toegeven dat als ik een artiest eenmaal origineel ben gaan aanschaffen dat er vaak snel meerdere CD's volgen.

Bij Zappa heb ik dus niet het idee dat ik al aan mijn tax zit. Vooral enkele strontdure releases staan nog hoog op mijn verlanglijstje; Wazoo, Imaginary Diseases, Buffalo, Trance-Fusion, Hammersmith, Carnegie Hall, maar die zitten al in de ruim 30 die ik heb genoemd. Ook daarna is er nog genoeg te ontdekken.

ricardo schreef:

Ik sluit me hier volledig bij aan, maar dan moet je me toch even uitleggen waarom je Does Humor Belong in Music? in je top 10 hebt staan Weliswaar een live-verzamelaar, maar toch een verzamelaar!

Maartenn schreef:

Niet met je eens Maartenn.... DHBIM is een fijne, erg samenhangende live plaat. Heeft wat mij betreft niks te maken met verzamelaars....

freakey schreef:

Niet met jou eens freaky Does Humor Belong in Music? bevat een aardig overzicht van een paar steengoede live-uitvoeringen van diverse nummers, maar zo samenhangend als de complete concert (YCDTOSA Vol II, Buffalo of FZ:OZ) is het natuurlijk niet. Ik zal dan ook de complete concerten eerder aanraden dan een live-verzamelaar.

Maartenn schreef:

omdat die plaat mij het beste bevalt!

Een top 10 heeft niets met kwaliteit te maken, en echt alleen maar met persoonlijke voorkeur.

Zappa heeft ook een hoop rommel op de markt gebracht trouwens, maar ook dat is dan weer persoonlijke voorkeur natuurlijk.