Frank Zappa - Läther (1996)

Label: Rykodisc

1. Re-gyptian Strut (4:36)
  2. Naval Aviation in Art? (1:33)
  3. A Little Green Rosetta (2:48)
  4. Duck Duck Goose (3:01)
  5. Down in de Dew (2:58)
  6. For the Young Sophisticate (3:15)
  7. Tryin' to Grow a Chin (3:26)
  8. Broken Hearts Are for Assholes (4:40)
  9. The Legend of the Illinois Enema Bandit (12:43)
  10. Lemme Take You to the Beach (2:47)
  11. Revised Music for Guitar & Low Budget Orchestra (7:36)
  12. RDNZL (8:15)
  13. Honey, Don't You Want a Man Like Me? (4:57)
  14. The Black Page #1 (1:58)
  15. Big Leg Emma (2:11)
  16. Punky's Whips (11:07)
  17. Flambe (2:05)
  18. The Purple Lagoon (16:22)
  19. Pedro's Dowry (7:45)
  20. Läther (3:50)
  21. Spider of Destiny (2:40)
  22. Duke of Orchestral Prunes (4:21)
  23. Filthy Habits (7:12)
  24. Titties 'N Beer (5:23)
  25. The Ocean Is the Ultimate Solution (8:33)
  26. The Adventures of Greggery Peccary (21:00)
  27. Regyptian Strut (1993) * (4:43)
  28. Leather Goods * (6:01)
  29. Revenge of the Knick Knack People * (2:25)
  30. Time Is Money * (3:05)
totale tijdsduur: 2:37:02 (2:53:16)
avatar van Pruimpit
Dat de platenmaatschappij die losse albums zo heeft samengesteld is inderdaad het 'officiele' verhaal, maar in de loop der jaren zijn er toch wel wat twijfels gerezen over de ware toedracht van dit alles, zie bijvoorbeeld hier:

Het artwork van die oude albums is inderdaad trouwens wel spuuglelijk. De cd-versie van Sleep Dirt met vocale overdubs van Thana Harris behoort ook muzikaal niet echt tot mijn favorieten.

avatar van kaztor
Dus, zeg het nog maar weer eens even: De 'losse' albums zijn even 'authentiek' als Läther. Ze zijn ontstaan uit een compromis, niet uit gehatseflats van WB.

Ik vind het artwork van Sleep Dirt trouwens helemaal niet lelijk.

avatar van Reinbo
Mislukt. $250 was niet genoeg...

$250,-??

Vind ik zelfs veels te veel, man...

Moet wel leuk blijven.

avatar van Reinbo
Ach, de euro staat goed en hoeveel japanse lp's zijn er. Ze gaan meesttal voor 300+

avatar van ricardo
Wat 250 dollar? voor wat, de Japanse lp versie van Lather misschien? dat is wel erg veel vind ik. dan moet je ook echt wel enorm idolaat van Zappa zijn om er zoveel voorover te hebben.

Joy
das 403 liter gas

ik wist ut wel

avatar van ricardo
Wat een ongelofelijk mooi album is dit toch eigenlijk, en wat staat hier een hoop moois op. onvoorstelbaar eigenlijk. Titties 'n Beer, RDNZL, The Adventures Of Greggery Paccery, The Legend Of The Illinois Enema Bandit, Punky's Whips etc. geweldig album dit en niet te missen voor iedere Zappa fan natuurlijk. van alle reguliere Zappa platen draai ik deze op dit moment het meest, en live komt New York vaak in de speler.

Reinbo schreef:
Ik heb meer met Zappa dan met gas.

Or else you might've wound up working in a gas station.

Geniaal album. In een tijdsspanne van meer dan 2,5 uur komen de meest fantastische stukken voorbij in een diversiteit van stijlen. Hoogtepunt volgt na hoogtepunt en geen zwak moment te bekennen. Prachtige gitaarsolo's, experiment, humor, wat wil je nog meer. Petje af.

Naval aviation in art?, Revised music for guitar and low budget orchestra en The purple Lagoon zijn mijn favorieten.

Naar mijn mening is het opmerkelijk dat het materiaal op Läther zowel in deze setting als op de destijds vier uitgebrachte thematische albums volledig tot zijn recht komt.

Als op dit album ook I promise not to come in your mouth, Sofa, Manx needs Women en The Black page no. 2 van Zappa in New York hadden gestaan, dan zou dit zonder meer mijn favouriete Zappa album zijn geweest en als zodanig ook in mijn top 10 hebben gestaan. Nu komt deze eer toe aan Zappa in New York.

avatar van dj maus
rollingbeatle schreef:

Als op dit album ook I promise not to come in your mouth, [had] gestaan, .

Heb je het titelnummer van deze cd al eens goed beluisterd?

rollingbeatle schreef:

Nu komt deze eer toe aan Zappa in New York.

Joy
Reinbo schreef:
Ik heb meer met Zappa dan met gas.

wind up working in a gas station

avatar van ricardo
Geef mij ook maar Zappa, dat gas verbruik je alleen maar en er blijft toch niets van over, in dat opzicht is Zappa toch behoorlijk tijdlozer, en altijd weer bruikbaar.

Je hebt groot gelijk. Ik heb het album Läther al lange tijd niet meer gedraaid. Ik ben alleen op de titels af gegaan en ik heb daarbij over het hoofd gezien dat I promise not to come in your mouth als titelnummer op Läther voorkomt.

Dit doet echter niks af aan het feit dat ik Zappa in New York tot mijn favouriete Zappa album reken vanwege het ontbreken van de andere drie door mij genoemde nummers.

Berichten verplaatst naar Frank Zappa

avatar van ricardo
Wat vind ik het nummer The Legend Of The Ilinois Bandit toch een geweldig nummer. Dat nummer blijft bij mij de hele dag in mijn hoofd zitten als ik dit album eens voor de zoveelste keer weer een luisterbeurt heb gegeven. Ik denk dat zolangzamerhand dit wel eens mijn meestgedraaide Zappa album kon zijn.

LocoHermano
Sinds gisteren heb ik deze geniale lappendeken binnen. Lemme Take You The Beach: heerlijke mothers-achtige mafkezerij, omlijst met sprankelende muziek. Snoep voor het oor.

avatar van ricardo
Groot gelijk dat je deze in huis hebt gehaald LocoHermano. Dit is samen met New York denk ik wel mijn meest gedraaide Zappa album. Erg veel diversiteit staat op dit album vind ik, van de humoristische tot en met de serieuze en erg goede instrumentale en ook gitaar virtuoos Zappa aantoe vind ik.

avatar van Teunnis
Even een vraagje aan de Zappa-kenners, staan de versies van Regyptian Strut op de tracklist hierboven wel op de goede volgorde? Op de versie van 4:42 zegt Zappa "Ladies and gentlemen this is...", dus dat lijkt me eerder de openener.

Ik heb zelf het album gedownload en daar stond de versie van 4:36 op nummer 1, maar met downloads weet je het nooit zeker.

Wel geniaal album trouwens. De meest diverse die ik tot nu toe heb gehoord. Ik moet hem eerst nog een aantal keer luisteren. Minpuntje is wel dat hij zo lang is dat ik hem nooit in zijn geheel kan luisteren.

Teunnis schreef:

De versie van 4:36 is het openingsnummer van het album.

Roeljuun
Vandaag voor 2 tientjes gekocht, morgen luisteren.

Wat prijzen betreft, deze liggen tegenwoordig ineens erg 'laag'.
Ik haal alleen maar bij de Concerto in A'dam, en de Fame in A'dam. Heb laatst de gehele YCDTOSA voor 12 euro p/s gehaald. Er liggen ook platen tussen voor 7,50.. Spijtig genoeg heb ik vorig jaar redelijk wat gekocht voor zowat het dubbele in prijs. Maar goed, liever toen ontdekt dan nu pas

Guitar (eerder genoemd voor 24,99) lag er nu voor 10,00 euro.. Dat zijn de betere prijzen.

Roeljuun schreef:
Liever toen ontdekt dan nu pas

Ik zou het ontdekken anders zeer graag over willen doen.

Van wat ik gehoord heb blijven die mooie prijzen tot ergens in maart.

avatar van ricardo
Dit blijft voor mij een super album. Alle stijlen die Zappa gehad heeft door de jaren heen, komen op deze plaat perfect samen. Jazz stukken afgewisselt door klassieke orchestrale stukken en natuurlijk rockmuziek stukken. En natuurlijk ook de befaamde humor in zijn texten. En op zijn tijd schitterend gitaarspel. Degene die wil beginnen met Zappa heeft met dit album denk ik wel de allerbeste keuze. Als 1 album de essentie van wie, wat, waar en hoe Zappa muziek maakt, dan is het wel op dit album. Een perfecte verzamelaar, van wat eigenlijk een regulier album had moeten zijn. Als je deze 3 schijfjes niet kunt waarderen, dan word het waarschijnlijk ook niets met een verdere Zappa ontdekkingstocht. Of het moet dan nog een live plaat zijn, want dat is nog iets beter. Op dit album staan overigens al schitterende nummers van New York het live album op, zoals Punky Whips of het hilarische Tities 'N Beer. Ook het adhd nummer RDNZL staat hier op, is 1 van de hoogtepunten uit Zappa's oevre vind ik wel. Ook hierop een geweldige Legend Of The Illinois Bandit. Kortom een prachtig document om je erg vaak mee te vermaken, en met recht 1 van mijn mooiste pronkstukken in mijn cd kast.

He just got in his car
But the battery's dead
So he asks to use the phone
And she gives him some head
And that's the end of the story

avatar van thesceneisnow
Het heeft een jaar moeten duren maar dan staat ie ook in m'n top 10.
Purple lagoon; 1 lange trip. En 'normaal' houd ik niet eens van solo's. Maar da's de grap met Zappa.
30 nummers, nergens zakt 't in.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Purple Lagoon van Zappa in NY *kwijl*

ricardo schreef:

Ik heb 'm eindelijk voor $245 inclusief verzendkosten.