Frank Zappa - Läther (1996)

Label: Rykodisc

1. Re-gyptian Strut (4:36)
  2. Naval Aviation in Art? (1:33)
  3. A Little Green Rosetta (2:48)
  4. Duck Duck Goose (3:01)
  5. Down in de Dew (2:58)
  6. For the Young Sophisticate (3:15)
  7. Tryin' to Grow a Chin (3:26)
  8. Broken Hearts Are for Assholes (4:40)
  9. The Legend of the Illinois Enema Bandit (12:43)
  10. Lemme Take You to the Beach (2:47)
  11. Revised Music for Guitar & Low Budget Orchestra (7:36)
  12. RDNZL (8:15)
  13. Honey, Don't You Want a Man Like Me? (4:57)
  14. The Black Page #1 (1:58)
  15. Big Leg Emma (2:11)
  16. Punky's Whips (11:07)
  17. Flambe (2:05)
  18. The Purple Lagoon (16:22)
  19. Pedro's Dowry (7:45)
  20. Läther (3:50)
  21. Spider of Destiny (2:40)
  22. Duke of Orchestral Prunes (4:21)
  23. Filthy Habits (7:12)
  24. Titties 'N Beer (5:23)
  25. The Ocean Is the Ultimate Solution (8:33)
  26. The Adventures of Greggery Peccary (21:00)
  27. Regyptian Strut (1993) * (4:43)
  28. Leather Goods * (6:01)
  29. Revenge of the Knick Knack People * (2:25)
  30. Time Is Money * (3:05)
totale tijdsduur: 2:37:02 (2:53:16)
avatar van ricardo
Ik kon hem voor dat geld ook niet laten liggen,en ben toch blij dat ik hem nu in bezit heb.Ik was hem even uit het oog verloren vanwege de vooral erg hoge prijzen die her en der ervoor gevraagd worden.

Joy schreef:
ik heb um niet en ben niet van plan hem aan te schaffen

Waarom niet eigenlijk?Deze plaat van Zappa is erg gevarieerd en een aanwinst voor je Zappa collectie.Jij raakt je albums toch altijd kwijt vertelde je laatst,dit album is extra dik en er staat een grote bonte koe op de voorzijde,dus uitermate geschikt voor mensen die vaak wat kwijtraken in huis,want dit album zie je niet snel over het hoofd .

Joy
ok, laat ik het zo stellen dat ik dit tzt wel een keer zal aanschaffen maar het is niet echt prioriteit

ja ik raak veel kwijt maar zappa platen nooit., heel gek

Joy schreef:
ik heb um niet en ben niet van plan hem aan te schaffen

Tuurlijk wel, malle eppie!

Joy
ok ok, kaztor zegt het dus het zal wel

Eergister voor 17 Euro bij de MediaMarkt in Groningen gekocht. Nog even de tijd voor nemen. Greggery Peccary is iig geweldig .

avatar van kaztor
@Joy: En dat kan je leuk vinden en dat kan je niet leuk vinden, maakt niet uit, 't is zooooooooo!

Joy
kheb um binnen, jawel, ik ga hem er eens inproppen, in de spelert dan

avatar van kaztor
Quizje: Welke riff hoor je terug in Leather Goods?

avatar van ricardo
Toch ook maar aangeschaft Joy?En wat vind je ervan?Ik vind vooral The Legend Of The Illinois Enema Bandit en The Adventures Of Greggery Peccary geweldige nummers van dit album.Er zit ook heel veel variatie in dit album,instrumentaal en ook veel grappen en grollen.Een erg veelzijdige Zappa plaat dit.En zoals al eerder gezegd is een goede start voor een ieder die met Zappa kennismaken wil.

Joy
kheb um nauwelijks gedraaid aangezien ik ook buffalo wazoo en mofo binnen heb

avatar van ricardo
Wat een enorm goed album eigenlijk van Zappa,en jammer dat hij niet eind jaren 70 org op de markt gebracht is,door het gedoe met de platenmaatschappij,maar dat kwam in 1996 toch eindelijk goed.Is dit album samen met het artwork ook nog bepaald door Zappa zelf,of door de nabestaanden ervan?

ricardo schreef:

Ik denk het niet, de originele verpakking zag er anders uit.

avatar van kaztor
Het album zelf is wel afgeleid van z'n idee, maar de bonustracks zijn dus door Joe Travers & Zappa-familie toegevoegd.

Joy
en de naam lather komt van een affiche waarvan de hoes van weasels ripped my flesh is afgeleid

hij blijft me verbazen die zappa

avatar van ricardo
Wat een geweldige plaat van Zappa is dit toch, erg compleet en laat toch zien wat Zappa in zijn mars had, voor slechts 12.99 euro had ik hem in handen, een koopje voor de 3 cd's van dit album. Is echt aan te bevelen voor degene die nog kennis moet maken met Zappa. Als je 1 album van Zappa van plan bent aan te schaffen koop dan deze, want dan heb je Zappa in optima forma in huis, zowel textueel als muzikaal gezien.

ricardo schreef:

Dan vind ik je 4 wat aan de magere kant.

€12,50????

avatar van dj maus
Voor wie Studio Tan, Sleep Dirt, Zappa In New York en Orchestral Favourites al in de kast heeft staan, brengt dit album weinig nieuws, al is het leuk om deze tracks op de manier te horen waarop de meester ze bedoeld had. De productie is soms net iets anders, vaak wat voller, aangezien met name de Sleep Dirt LP nogal iel klonk.

Overigens zijn hier de originele, instrumentale versies van Time Is Money en Spider Of Destiny vertegenwoordigd. Op de CD-uitgave van Sleep Dirt staan de vocale versies.

Wat de Sheik Yerbouti-tracks betreft: deze klinken ook wel iets anders, maar ik weet niet of het hier andere opnames betreft of dat dit de versies zonder overdubs zijn.

kaztor schreef:

Dan vind ik je 4 wat aan de magere kant.

€12,50????
Je hebt gelijk Kaztor, ik zie het nu ook dat ik hem nog maar op 4* heb staan,maar snel even naar de dikverdiende 5* verhogen.Leuk dat ik hem gemiddeld nu precies op 4* heb gekregen nu, maar hij verdient nog beter, dus wie volgt.

De truc is mediamarkt. Ze hebben daar bar weinig van Zappa, maar de albums die ze hebben zijn meestal wel goedkoop. Vooral de dubbelaars of driedubbelaars . (Heb 'm voor 17 Euro in Grunn gekocht.)

Had dat ook wel voor alleen Greggary Peccary betaald . Wat een brilliant nummer! Complexe jazzcompositie met veel wisselingen, en zelfs nog meezingers (Swiiiiiiifty! Big swiiiiiifty! [...] Who is making these brown clouds?)

avatar van ricardo
17 euro? Ik heb hem ook uit Groningen bij de mediamarkt gekocht, maar ik betaalde daar slechts 12.99 euro voor. Shut Up And Play Yer Guitar lag er laatst ook voor slechts 16.99 euro, ook een koopje voor een 3 dubbelaar. Ik heb Shut Up een 9 maand geleden nog voor 35 euro gekocht bij plato in Groningen.

Yup, ik heb shut up ook bij de mm gekocht.

Mazzelaar.

avatar van Reinbo
Ik hoop binnenkort de japanse LP versie hiervan in bezit te krijgen...

avatar van dj maus
De Japanse LP versie als in: CD versie met LP-achtige minihoesjes?

avatar van Reinbo
Nee, als in vinyl met echte LP hoes

oh ja, die 5lp-box

die is me wat te duur

avatar van ricardo
Dit is toch de Zappa plaat die ik samen met New York nu het meest draai van zijn zeer uitgebreide catalogus. ik heb 25 albums van Zappa org, maar vooral deze en New York gaan er bij mij altijd in, en dat kan ik nou niet zeggen van alle Zappa albums die ik heb, er zijn nog zeker wel een hoop andere goede platen van Zappa hoor, zeker, maar op de 1 of andere manier heb ik toch vaak de drang om vaak dezelfde albums weer te gaan beluisteren omdat het zo lekker wegluisterd en zo goed klinkt. hetzelde heb ik ook met de 2 gitaaralbums die ik heb, en met Hot Rats/ Waka Jawaka/Grand Wazoo/Imaginary Diseases en ook met Apostrophe/Overnight Sensation, Sheik Yerbouti en Joe's Garage. ook Roxy & Elsewhere, cd 1 van ycdtosa stage 2 en Make A Jazz Noise Here draai ik nog erg veel. De rest wat ik van Zappa in bezit heb, heb ik misschien maar 1 of 2 keer afgespeeld, ook dat zijn goede platen, maar die raken mij nu eenmaal minder dan alles wat ik hierboven benoemd heb. ik zal die platen die ik bijna niet beluisterd heb nog maar eens wat vaker gaan afspelen voor ik verder ga met de Zappa zoektocht waar ik nu een dik jaar geleden mee begonnen ben. Er is immers nog zoveel te ontdekken in die 25 albums die ik nu heb van Zappa dat ik voorlopig nog zeker wel even vooruit kan wat Zappa betreft dan.

avatar van Pruimpit
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar eerlijk gezegd hoor ik dit materiaal liever in de samenstelling op de oude albums (dwz. Zappa in NY, Orchestral Favorites, de lp-versie van Sleep Dirt en Studio Tan).

Met het materiaal is zeker niets mis (een must-have voor Zappa-liefhebbers, zou ik zeggen), maar ik vind de originele albums veel meer eenheid hebben (want die zijn thematisch gerangschikt) en makkelijker wegluisteren.

Wat dat betreft vind ik Läther persoonlijk een beetje teveel van de hak op de tak springen, ook is dit de manier waarop Zappa het eigenlijk bedoeld heeft.

avatar van ricardo
ik heb die losse albums nog nooit beluisterd, maar weet wel dat die losse albums door de platenmaatschappij bepaald zijn en niet zoals zappa het oorspronkelijk bedoeld heeft, het slechte artwork van die albums laten dat al zien. voor mij zijn dat dan ook niet de org albums. hierop staat het gewoon zoals zappa het bedoeld heeft, en dat is veel authentieker natuurlijk dan die losse albums. ik zou veel liever voor deze en new york gaan dan voor de losse albums. dit is nu eenmaal zoals zappa het bedoeld heeft, en dat is nu eenmaal heilig bij mij. hak op de tak dat is nou eenmaal ook zappa ten voeten uit vind ik.