Rush - Hemispheres (1978)

Canada
Label: Mercury

1. Cygnus X-1 Book II Hemispheres (18:04)
  2. Circumstances (3:40)
  3. The Trees (4:42)
  4. La Villa Strangiato (9:34)
  5. A Passage to Bangkok [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (4:02)
  6. The Trees [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] *
  7. Cygnus X-1: Book II Hemispheres - The Sphere (A Kind of Dream) [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (0:53)
  8. Closer to the Heart [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (3:15)
  9. La Villa Strangiato [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (11:21)
  10. In the Mood [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (2:36)
  11. Drum Solo [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (7:30)
  12. Something for Nothing [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (4:17)
  13. 2112 [Live in Arizona / 1978] * (19:43)
avatar van Rudi S
Hans Brouwer schreef:
Het is zelfs zo dat ik onlangs een cd van Linda, Roos en Jessica heb meegenomen uit de kringloop winkel......

Maar dat is toch best goed.

sorry Hans, dan ga ik nu echt aan je twijfelen.... ( Linda Roos....pffft)

avatar van vanwijk
Hemispheres zojuist wederom gedraaid, kom tenminste 1x per maand in het laatje!

avatar van Hans Brouwer
Neal Peart schreef:
sorry Hans, dan ga ik nu echt aan je twijfelen.... ( Linda Roos....pffft)
Ach Neal, hoe ouder, hoe gekker... Ik heb niet alleen maar cd's van Rush op de plank liggen.....

@ Hans ik ook niet natuurlijk, maar nu draai je 360 graden....kan ik niet rijmen, maar goed smaken verschillen dus echt heel erg.

Neal Peart schreef:
Je zal vast 180 graden bedoelen zeker?

Hans is waarschijnlijk wat laat aan zijn midlifecrisis begonnen

avatar van Hans Brouwer
Ach Neal en Ricardo, laten we het over Rush in het algemeen en "Hemispheres" in het bijzonder hebben. Ik denk dat ieder mens wel eens een aankoop doet waarvan hij/zij later denkt: "ik had zeker even een blackout". Toen ik zo'n veertig jaar geleden "Hemispheres" kocht had ik ze in ieder geval allemaal op een rijtje...

hahahahahahaha

avatar van ricardo
Dit is echt een album van Rush die bij mij maar steeds niet goed vallen wil. Met name het eerste nummer van 18 minuten pakt mij totaal niet, en ben ik na een minuut of 5/6 mijn aandacht voor dat nummer compleet kwijt. Heb het talloze keren geprobeerd afgelopen weken, maar hij valt echt niet. Ben altijd blij dat La Villa aanbreekt, want dat vind ik verreweg het lekkerst weg te luisteren nummer op deze. De opvolger Permanent Waves bevalt mij ook maar matig, dat itt A Farewell to Kings en 2112 wat ik wel echt geweldige platen vind. Langzaam maar zeker gaan de albums vanaf Moving Pictures tot en met Power Windows mijn favoriete periode worden, die 4 albums en live A Show of Hands heb ik afgelopen weken echt grijs gedraaid.

Ja ach, smaken verschillen dus echt heel erg...

avatar van vielip
Ja raar of niet?

avatar van Leptop
Het titelnummer weerhoudt mij van de volle mep. Zonder La Villa was het zelfs niet meer dan 4* geworden (of nog minder). Wel is de thematiek hier briljant, dus dat zijn bonuspunten.

Mssr Renard
Ik snap Ricardo volkomen.

Ik erken het talent van Rush, maar pas bij het aanbreken van Signals en dan tot en met Counterparts, ben ik echt volledig tevreden.

La Villa Strangiato en YYZ vind ik erg fraaie songs. Jacob's Ladder en 2112 vind ik ook erg goed. Maar echt heel warm loop ik niet voor Rush pre 1981, zeg maar.

Ik dacht dat het de zang was, of het kille of het gebrek aan humor. Maar het kan van alles zijn. Ik heb het nooit echt kunnen beschrijven. Misschien vind ik de songs gewoon niet goed genoeg. (of te langdradig).

Het is niet dat ik niet van rockgitaren houdt, of vreemde maatsoorten, want dat doe ik wel. Maar deze benadering van rock ligt me denk ik niet. Heb overigens hetzelfde met Tool en Porcupinee Tree. Maar goed, ze liggen er vast niet wakker van.

avatar van ricardo
Ik vind b.v een nummer als Xanadu en dan de spanningsopbouw en het onheilspellende erin geweldig. En 2112 begint ook lekker met dat spacey geluid, net als het gitaarwerk van Liveson wat ik geweldig vind in dat nummer. Het is dus niet alleen zozeer de lengte, maar vooral het rommelige van Cynus - X1 waar ik niets mee kan, en na een minuut of 6 boeit het mij nauwlijks nog en skip ik het liefst door. Circumstances en The Trees vind ik ook erg lekkere nummers nog, maar het laatste nummer hierop is mijn persoonlijke hoogtepunt van deze plaat.

Moving Pictures is en blijft mijn Rush favoriet, maar met name Power Windows vind ik daar weinig voor onderdoen. En natuurlijk de warme sound van Signals klinkt ook super. Grace Under Preassure is dan wat grimmiger, maar vanaf MP tot en met Power Windows liggen ze qua genietbaarheid voor mij dichtbij elkaar.