Rush - Hemispheres (1978)

Canada
Label: Mercury

1. Cygnus X-1 Book II Hemispheres (18:04)
  2. Circumstances (3:40)
  3. The Trees (4:42)
  4. La Villa Strangiato (9:34)
Mijn favo Rush album. Alleen al om het nummer "La Villa Strangiato". Het drumwerk is, zoals bij alle Rush CD's, fenomenaal. En Peart schrijft daarnaast ook nog es fantastische teksten. 5 sterren!

avatar van Casartelli
Lakini schreef:

Van mij ook vijf sterren, 't is überhaupt een van mijn all-time favorites. Het titelnummer is ook betoverend, je blijft er nieuwe dingen in ontdekken. En met Circumstances en The trees ook twee goede korte nummers, waarbij met name de laatste tekstueel ook erg interessant is.

avatar van HiLL
La Villa Strangiato ff beluisterd en dat is een verdomd lekker nummer!

Van de jaren 70 periode van deze magistrale (prog)rock band zeker de beste plaat!

avatar van glenn53
Ook mijn favoriete Rush plaat. Alleen maar top muziek.

knight3
Op 2112 na mijn favo Rushplaat!

avatar van wouter8
Ik vind het echt een mindere plaat. Hij is goed, maar om nou zo enthousiast te zijn, nee. Ik kan sowieso niet zo goed begrijpen wat iedereen nou zo geweldig vind aan 'La Villa Strangiato'...

avatar van Casartelli
wouter8 schreef:

Dat het ongeveer het beste instrumentale nummer allertijden is?

Als de A-kant je niet zo kan bekoren, kan ik me daar overigens wel iets bij voorstellen...

avatar van Rockfan
Ik niet.....

avatar van Bush Beast
Een van mijn favoriete platen van Rush. Heb ze eind jaren zeventig, begin jaren tachtig een paar keer live gezien in Ahoy. Formidabel wat een geluid met drie man. Een van de hoogtepunten hierbij was altijd "La Villa Strangiato". Na Signals ben ik afgehaakt, maar ben recent begonnen met een herontdekking.

Bush Beast schreef:
Heb je de meest recente live dvd "R 30" al gezien . Daarop is te zien dat Rush na 30 jaar nog steeds "staat als een huis" .

avatar van Bush Beast
Hans Brouwer schreef:

Toevallig gisteren gekregen voor mijn Birthday
Ben erg benieuwd.

La Villa Strangiato is natuurlijk erg knap, maar verder een beetje nietszeggend. Dat valt me toch een beetje tegen na 26 minuten werkelijk absolute top.

avatar van Status Seeker
M.Nieuweboer schreef:

[Mojo Pin modus aan]

Het is dan ook een instrumentaal nummer

[Mojo Pin modus uit]

Wat mis je dan bij dat nummer? Moet het een diepere betekenis hebben? Dan heb je vast ook moeite met (instrumentale nummers van) Dream Theater....

avatar van Waldo Jeffers
Status Seeker schreef:
Moet het een diepere betekenis hebben? Dan heb je vast ook moeite met Dream Theater....

Maar dat is nu ook een open deur intrappen...

M.Nieuweboer schreef:
La Villa Strangiato is briljant en m.i. het hoogtepunt van dit album "Hemispheres" . Het is wel duidelijk dat M.Nieuweboer en ondergetekende verschillend denken over nummers van de diverse bands . Maar ach, wat maakt het uit, zolang je nog maar niet bij ehh.... een "Clocks" van Coldplay of bij een "Mooie dag" van Blof uit je dak gaat, is er natuurlijk niets aan de hand

Groeten, Hans

avatar van orbit
Rush is typisch een band die blijft hangen in interessante opbouw en vakmanschap (allemaal zeer bekwame musici, inclusief kobolt Lee), maar eigenlijk nooit to the point komt. Zo ook hier, meeste nummers hebben wel wat leuke hooks en ingangen, maar waar het allemaal toe moet leiden is niet geheel duidelijk. Moeilijk is het niet. Dit is progrock voor beginners, maar in die zin ook prima te beluisteren tussen betere muziek door. Het nadeel is dat het allemaal niet zo beklijft. Moving Pictures is toch veruit het beste wat ze hebben gemaakt, al is het maar omdat ze daar wel iets met kop en staart weten af te maken. Het laatste nummer vind ik nog het sterkst, maar ook meer een verzameling riffs en solo's met weinig houvast. 3*

Joy
doe ff la villa strangiato van working man of greg howe

niveautje hoger , maar haalt het als ik moest kiezen qua sfeer toch niet bij het origineel, en dan vooral van exit stage left, e doch, zeer de moeite waard eens te beluisteren

en pearts teksten, die zijn nu niet bepaald schokkend te noemen als je het mij vraagt

avatar van Sgt. Revolver
Eindelijk mijn tweede Rushalbum binnen gekregen, en natuurlijk meteen gedraaid. Dit album heeft een geheel ander geluid dan "Power Windows", mijn eerste Rushalbum. Het eerste nummer vind ik goed, maar valt me voor een nummer van 18 minuten een tikkeltje tegen. De drie volgende nummers zorgen ervoor, dat mijn mening positiever wordt. Kant B met "The Trees", een nummer dat ik tekstueel erg sterk vind, en "La Villa Strangiato" bevat mijn favoriete nummers van het album.

Al met al kom ik op dit moment tot een eindoordeel van 4*. "Power Windows" geef ik op dit moment 4.5*, maar dat album zou binnenkort wel eens de volle mep kunnen krijgen.

Op naar "A Farewell To Kings", "Moving Pictures", "Signals" en "Grace Under Pressure"!

Groeten, Hans

De hoogtepunten van Hemispheres bestaan uit de eerste drie liedjes ...

Kijk, ik schreef al dat Strangiato virtuoos is. Ik heb enige aanleg voor muziek, maar dat zou ik na 100 jaar oefenen nog niet kunnen spelen. Als compositie stelt Strangiato niet veel voor: een stuk of zeven aardige riedels achter elkaar geplaatst met een heleboel herhalingen.
De andere drie zijn veel interessanter. Cygnus is nauw verwant aan de klassieke sonatevorm. De reprise van het hoofdthema (Apollo was astonished, Dionysus thought me mad ...) is net iets anders (eerst: When our weary world was young, the struggle of the ancients first began ...), het coda (vlak voor het akoestische We can walk our road together ...) verwijst terug naar het intro enzovoort.
Soortgelijke verhalen kan ik ook ophangen voor Circumstances en The Trees, maar niet voor Strangiato.
Ook Xanadu van de vorige schijf is oneindig geraffineerder, net als Spirit of Radio of Witch Hunt.
Strangiato heeft de diepgang van een schoteltje melk.

Coldplay is bluf, ik word er niet warm van.

Joy
sjee, slaat u even de plank volledig mis mbt la villa

terug de schoolbank in en nu echt gaan luisteren

ik begrijp je best maar het klinkt wel reetelekker, en dat is tenslotte waar het om gaat, niet of dat het ingewikkeld hoogstaand of de diepgang van een schotel melk heeft

op la villa wil ik loos, hoe schoteltje melk het ook is , i dont care, gaan met banaan!

avatar van beruk
Wat ik over het algemeen tegen progrock heb is dat het veels te pretentieus is. Maar deze plaat is mi een hoogtepunt in de progrock!

beruk schreef:
Wat ik over het algemeen tegen progrock heb is dat het veels te pretentieus is

prog isnt pretentious, it's just better than you are

Nicci
beruk schreef:

het zijn vooral de luisteraars die pretenties hebben valt me vaak op.

beruk schreef:

Zolang de liedjesschrijvers de pretenties waarmaken, heb ik daar geen enkel bezwaar tegen.

avatar van beruk
kaspertje schreef:

prog isnt pretentious, it's just better than you are

Dare me

avatar van ricardo
deze vanmiddag ook gekocht,ook een goed album,maar niet zo goed als counterparts en moving pictures,ik vind dit voorlopig wel het 3 de rush album,en ik heb bij de platenboer ook nog 4 jaren 80 albums van rush beluisterd maar die heb ik laten liggen,want dat vond ik heel wat minder dan deze plaat,4* voor deze

ricardo schreef:
Deze vanmiddag ook gekocht, ook een goed album, maar niet zo goed als Counterparts en Moving Pictures,
Ricardo, en dan nu nog even het nieuwste Rush album "Snakes & Arrows" kopen . "Snakes & Arrows" doet m.i. niet onder voor "Counterparts".

avatar van ricardo
Hans Brouwer schreef:
ja hans ik ben geloof ik helemaal verslaafd aan het rush virus,wat een grandioze band is dit toch,ik heb in mijn enthousiasme deze week wel 5 albums van rush gekocht en heb deze week het meest rush gedraait,ik heb bij de platenboer 2112 en permanent waves beluisterd maar dat vond ik iets mindere albums,misschien moet je die wel meer uitgebreid beluisteren om ze te waarderen,voorlopig moet ik maar even wachten met cd,s kopen anders word het te gek ( heb ook zappa albums gekocht) maar als Snakes & Arrows net zo energiek en pakkende songs heeft als counterparts dan gaat die er ook nog wel komen,heb je overigens ook nog jaren 80 rush tips? met luistergroet.

ricardo schreef:
Heb je overigens ook nog jaren 80 rush tips?
Ik zou toch "2112" willen aanbevelen. Ook "A farewell to Kings" is een Rush album dat eigenlijk niet in je collectie mag ontbreken Tot slot is "Permanent Waves" ook erg goed. Het kan zijn dat je even moet wennen aan sommige Rush albums. Er is maar één remedie: volhouden en doorbijten . Het doet mij in ieder geval deugd dat je Rush hebt ontdekt . Ja, dat is nog eens andere kost dan dat "dodelijk saaie gekabbel" van Coldplay .