Rush - Hemispheres (1978)

Canada
Label: Mercury

1. Cygnus X-1 Book II Hemispheres (18:04)
  2. Circumstances (3:40)
  3. The Trees (4:42)
  4. La Villa Strangiato (9:34)
  5. A Passage to Bangkok [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (4:02)
  6. The Trees [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] *
  7. Cygnus X-1: Book II Hemispheres - The Sphere (A Kind of Dream) [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (0:53)
  8. Closer to the Heart [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (3:15)
  9. La Villa Strangiato [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (11:21)
  10. In the Mood [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (2:36)
  11. Drum Solo [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (7:30)
  12. Something for Nothing [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (4:17)
  13. 2112 [Live in Arizona / 1978] * (19:43)
avatar van freitzen
Dan zat ik in elk geval niet te denken of mijn 4 misschien wat hoger moest... maar de overige nummers zijn stuk voor stuk nog wel zo degelijk dat ik niet van een redelijk saaie plaat zou willen spreken. Eerder van een korte plaat

Antonio
Het is jammer dat het minste nummer van de plaat meteen 18 minuten duurt, maar voor de rest niets dan lof

La Villa Strangiato is 1 van de allerbeste instrumentale nummers allertijden !!!

Antonio schreef:

Minste

avatar van ricardo
Dat snap ik ook niet nee, zonder dat 18 minuten durende nummer blijft er m.i niets van deze plaat over. De titeltrack is gewoon het hart en de basis van dit album, de rest hoort er ook bij, maar het draait natuurlijk echt om de titeltrack hier.

Dat dacht ik ook ja, al maakt de afsluiter natuurlijk ook veel goed!

avatar van ricardo
Zeker, de afsluiter is ook erg goed, maar dat nummer duurt maar 10 minuten. Als je het 18 minuten durende titelnummer ook nog zou gaan inkorten krijg je wel een heel erg kort durend plaatje vind ik.

Ja zeker, het is nou niet echt wat je bedoelt een lang plaatje, maar ik moet dan ook toegeven dat ik liever een te korte plaat heb dan een te lange, waarbij je echt zit te wachten tot die afgelopen is. De korte duur vindt ik altijd wel lekker van dit album, kort maar krachtig zullen we maar zeggen. Ik vindt een album van 70 a 80 minuten vaak toch moeilijk uitluisteren.

avatar van ricardo
Hangt van de muziek af. Sommige Conceptalbums en Pink Floyd, Porcupine Tree, Tool, King Crimson en Zappa mag van mij wel oneindig lang duren, want daar kan ik maar geen genoeg van krijgen. De duur van deze plaat vind ik ook ok. Metal en hardrockplaten vind ik ook het mooist als ze niet langer dan 40 minuten zouden duren. Platen van Blof, Marco Borsato en Frans Bauer b.v vind ik op zijn mooist als ze maximaal 1 minuut duren.

Joy
als een plaat te lang gaat duren naar je zin is het geen volwaardige plaat en zegt dat eea over degene die de plaat gemaakt heeft dan wel je interesse

deze heeft zon zijn minpunten maar er staat genoeg moois op om hem niet te gaan skippen

avatar van ricardo
Top 3 werk van Rush vind ik deze plaat, ik vind alleen Moving Pictures en A Farewell To Kings nog beter dan deze plaat. Deze is eigenlijk ex equo met Counterparts die vind ik even goed dan dit album. Gedeeld 3 de dus.

ricardo schreef:

Ja daar heb je gelijk in, Tool bijvoorbeeld is toch samen met Pink Floyd mijn favoriete band en die platen zijn wel te snel afgelopen

Maar platen van Marco Borsato en van die andere volksfiguren zijn met 1 minuut al te lang

mike_hoog schreef:

Hoewel te bijvoorbeeld The Wall, voor mij toch eigelijk wel perfect is en ik eigelijk niet weet of die wel langer of korter zou moeten duren. Maar bij Dream Theater bijvoorbeeld (wat ik persoonlijk een hele goeie band vind) duren de platen soms wel een beetje te lang en wil ik mijn concentratie nog wel is verliezen.

avatar van ricardo
Voor sommige mensen is zelfs Borsato en andere piepesnijers uit dat genre wel verteerbaar. Prima toch, ik zeg ook dat het voor mij persoonlijk geld, ik wil er zeker geen algemeen beeld van schetsen. Iedere muziek heeft immers zijn doelgroep.

ricardo schreef:

Zo is et maar net.

avatar van sander.h
Weer een topper uit huize Rush.
Grappig trouwens dat dit voor Rush zelf een enorme rotplaat om te maken schijnt te zijn geweest, zo erg zelfs dat men vergat om de toonsoorten goed te controleren. Met als gevolg dat Geddy Lee er tijdens de zangopnamen pas achterkwam (toen de instrumenten al op band stonden) dat het hier en daar een tandje te hoog was.
Vandaar wellicht het ietwat schreeuwerige stemmetje hier en daar?

Maar goed, mij stoort het niet. Ik vind het album als geheel wel minder dan A Farewell To Kings, maar dat komt omdat daar met Xanadu en Cygnus X-1 twee knallers op staan die je nou eenmaal niet zo snel overtreft.

Circumstances is nadat ik hem op de laatste live-dvd voorbij hoorde komen weer een persoonlijke favoriet. The Trees ben ik een beetje op uitgeluisterd, maar La Villa is dan weer een erg avontuurlijke instrumental.

La Villa is zeer virtuoos, maar heeft de muzikale diepgang van een schoteltje melk. Daarom is La Villa de minst goede compositie van dit album, kost een halve ster en een plaatsje in mijn persoonlijke top-10.

M.Nieuweboer schreef:

Nou... ik heb je verklaring enkele pagina's terug nog eens erbij gepakt. Ik snap wel wat je probeert uit te leggen daar, maar is het niet zo dat het je muzikaal gezien gewoon niet pakt?

Want los van de vraag of het nummer wel of geen muzikale diepgang heeft (eerlijk gezegd denk ik trouwens heel erg van wel) - screw muzikale diepgang als het lekker klinkt, of niet?

avatar van Bluebird
Allemaal ouwe koek voor mij maar dit blijft wel een permanente plek in mijn cd rek houden. De oudere jongeren onder ons kennen natuurlijk nog wel het Betonuur van Big Al Lagarde waarin The Trees en La Villa Strangiato regelmatig voorbijkwamen. Dit zijn dan ook meteen de krakers van dit album dat natuurlijk nog de ingenieuze epic Cygnus X-1 Book II bevat.

Joy
diepgang lijkt me iig een ongefundeerde voorwaarde voor goede muziek

overbodig om te zeggen, maar goeie plaat dit

avatar van ricardo
Beter dan A Farewell To Kings en St Anger Joy?

Joy
st anger, praten we niet eens over

farewell to kings is beter

avatar van aerogp1
Wat is Circumstances een fijn nummer zeg, de zang doet het 'em.

La Villa Strangiato is een knallende afsluiter met kont-strakke riffs&drumwerk, een prachtige instrumental.

Hoewel Moving Pictures me meer deed, is deze plaat ook absoluut de moeite waard. Ben ik even blij dat ik er uiteindelijk toch tijd voor Hemispheres genomen heb!!

avatar van glenn53
Krijg bij La villa Strangiato altijd in het begin The Continuing Story of Bungalow Bill naar binnen. Alleen hier is intro virtuozer in zijn geheel

Hemispheres een saaie langdradige plaat? Zo heb ik het nooit ervaren. Ook het titelnummer bevat genoeg afwisseling en instrumentale hoogstandjes om te spreken van 18 opwindende minuten, hoewel de sound iets minder ruig is dan die van Cygnus X-1, book I (van de vorige plaat). Maar dan moeten "The Trees" en "La Villa Strangiato" nog volgen. De live-versie van "The Trees" (op Exit..stage left) heeft een fraai uitgerekt gitaarintro die de studioversie helaas moet ontberen, maar het blijft een geweldig nummer, met goeie drums, percussie en ook teksten, waarvoor driemaal dank Neil Peart. Hemispheres, A Farewell to Kings en Moving Pictures zijn mijn drie favoriete Rush-platen en staan wat mij betreft op gelijke hoogte.

sander.h schreef:
screw muzikale diepgang als het lekker klinkt, of niet?

Tja, dat is persoonlijk. I fail to be impressed, zoals de Engelsen zeggen. De heren laten horen dat ze goed kunnen spelen. Muzikaliteit in dienst van virtuositeit in plaats van andersom. De muzikale equivalent van Haagse bluf. Klinkt lekker op het eerste gehoor, er blijft niets van over op het tweede.
De muziek van Paganini - bijzonder moeilijk om te spelen - vind ik om precies dezelfde reden stomvervelend.

avatar van Lonesome Crow
Toch grappig om te lezen hoe mensen muziek zo verschillend kunnen interpreteren.
Ikzelf heb nooit de genialiteit van het titelnummer kunnen ontdekken maar wil ooit eens alle afzonderlijke 6 stukken van het titelnummer recenseren om dit nummer te doorgronden.

'La Villa Strangiato' bestaat zelfs uit 12 stukken, misschien kan iemand anders deze stuk voor stuk ontleden.

avatar van notsub
sander.h schreef:
Weer een topper uit huize Rush.
Grappig trouwens dat dit voor Rush zelf een enorme rotplaat om te maken schijnt te zijn geweest.
Gisteren Beyond The Lighted Stage gezien en daarin zijn mooie beelden te zien van de mannen in korte broeken in een tuin in Wales.... La Villa (in zijn geheel live) lukte maar niet en na 11 dagen werd besloten het nummer in drie delen op te nemen. De virtuositeit van het nummer bleek wel een enorme inspiratiebron te zijn voor andere muzikanten. Zo is Kirk H. lyrisch over de gitaarsolo (de solo met die machtige opbouw) en wordt het drumwerk omschreven als de standaard van die tijd en jaren daarna. Rush was wel moe geworden van die aanpak en vanaf de plaat erna werd voor een andere benadering gekozen.

avatar van uffing
Bij aanschaf moest deze plaat even indalen, maar de waardering neemt steeds meer toe. Persoonlijk een van mijn absolute Rush favorieten.

Het titelstuk is fenomenaal zowel tekstueel (hoewel hier en daar nogal pretentieus) als muzikaal. Eén van de mooiste combi's tussen tekst zit in het gedeelte waar Lee zingt :

I see the gods in battle rage on high, thunderbolts across the sky. I cannot move I cannot hide. I feel a silent scream begin inside.

Dit op een rustig kabbelend synthesizerdeuntje. Vervolgens gaat de band volledig los op de tekst: Then all at once the chaos ceased. A stillness fell a sudden peace. The warriors felt my silent cry and stayed their struggle mystified.

Werkelijk briljant hoe hier tekst en muziek volledig tegengesteld aan elkaar worden gebruikt. Het laatste stuk voor 'The sphere: a kind of dream is een van de weinige heerlijke headbangstukken van Rush

Circumstances en The trees zijn heerlijke tussenstukken, waarbij vooral de laatste opnieuw tekstueel opvalt.

Het gerucht bestaat dat La villa strangiato in één take is opgenomen. Wat mij betreft het allerbeste instrumentale nummer aller tijden.

Topalbum!

avatar van Stalin
notsub schreef:
Gisteren Beyond The Lighted Stage gezien

Waar dat dan, hij is in Europa toch nog niet uit ?
Althans, op Bol.com is hij pas verkrijgbaar vanaf 25 juni...

En ook via Amazon pas vanaf de 29e te verkrijgen.

Of heb je hem gedownload of zo ?

avatar van sander.h
In ieder geval bedankt voor de tip want ik wist nog niet van het bestaan van dit werkje af. Die gaan we dus bestellen!