Guns N' Roses - Use Your Illusion II (1991)

Label: Geffen

1. Civil War (7:36)
  2. 14 Years (4:17)
  3. Yesterdays (3:13)
  4. Knockin' on Heaven's Door (5:36)
  5. Get in the Ring (5:29)
  6. Shotgun Blues (3:23)
  7. Breakdown (6:58)
  8. Pretty Tied Up (The Perils of Rock & Roll Decadence) (4:46)
  9. Locomotive (8:42)
  10. So Fine (4:09)
  11. Estranged (9:20)
  12. You Could Be Mine (5:48)
  13. Don't Cry (Alt. Lyrics) (4:42)
  14. My World (1:22)
avatar van T.O.
Vond dit erg cool vroeger, maar het wordt allemaal steeds minder. Het zwakste album dat ik van hen ken.

avatar van HammerHead
Iets minder dan "I" inderdaad, maar "The Spaghetti Incident" heeft toch echt een stuk minder te bieden. Zeker niet hun zwakste album dus.

Vind deze beter dan 1, hoewel Appetite natuurlijk de beste is.

JonnieBrasco
De goede nummers zijn even goed over 1 en 2 verdeeld. Van dit album vind ik Estranged nog steeds helemaal te gek, en ook Civil War, Yesterdays en Breakdown. En dan de drie megahits die ik nog niet genoemd heb. Kortom: voor mij doet dit echt niet onder voor Appetite ... Misschien komt het wel een beetje doordat de muziek iets completer is door de toevoeging van piano en violen. Maar je kan natuurlijk discussieren over of toevoeging van instrumenten een album completer maakt .... Het laatste nummer van dit album is trouwens wel zonde! 4*

avatar van HammerHead
Break Down en Estranged zijn wel de beste nummers ja, maar die "hits" zijn precies mijn probleem. Dat zijn eigenlijk altijd de meer commerciele nummers geweest bij GNR. Ze klinken gewoon niet GNR genoeg in mijn ogen. Paradise City is eigenlijk de enige hit die ze gehad hebben, die daar wel aan voldeed.

November Rain bijvoorbeeld kan mij nauwelijks boeien, maar het staat altijd wel erg hoog in allerlei top 100's. Het is gewoon geen (hard)rock en dus geen GNR.

JonnieBrasco
T.O. schreef:

Ik begrijp dit niet, als muzikaal geheel klopt dit album gewoon helemaal. Ten opzichte van Appetite vind ik het drumwerk wel minder (te strak). Maar op deze cd hoor ik bijvoorbeeld een veel beter gitaarspel van Izzy en Duff kan meer met zijn bas. De prachtige opbouw van Civil War, Don't Cry en Yesterdays. Zelfs van de openingsakkoorden van "Knockin' on Heavens Door" krijg ik nog wel eens kippenvel: Hoeveel helderder en mooier kun je de drie simpelste akkoorden uit je gitaar halen. En natuurlijk de enerverende solo's van Slash: later vond ik nog eens ergens in het cd-boekje (onder de songtekst van Estranged geloof ik) een bedankje van volgens mij Axl: "Slash, thanks for the killing guitar." Ik dacht: Ja, dit had ik dus ook altijd willen zeggen.

Ik vond het ook erg cool vroeger, maar nu nog steeds. Of je het nu afgezaagd, commercieel, schreeuwerig of kitserig noemt, kan ik me best in vinden, maar de muziek blijft goed en daar beoordeel ik op: 4* waard.

Tja, ik vind dit gewoon een briljant album, het is inderdaad wel slecht verdeeld, want er staan ook een aantal mindere (slechte) nummers op, vooral My World, maar zoveel briljante muziek op 1 album. Estranged, Civil War, Breakdown, Locomotive, Knockin On Heaven's Door, Don't Cry allemaal geweldig..

Te veel covers, maar wel goede muziek. Bevat geen geweldig goede nummers, maar wel ver boven het gemiddelde.

Geen geweldig goede nummers

Estranged is wat mij betreft het beste wat GN'R heeft gemaakt.

avatar van El Duderino
HammerHead schreef:

Je vergeet even dat Welcome To The Jungle ook een (klein) hitje is geweest. Een toch zeker typisch GNR nummer zou ik zeggen!
Ik heb GNR trouwens nooit beschouwd als een "hardrock band" maar vind wel dat ze behoren tot de innovatiefste en origineelste (qua nummers dan) rockbands, die in de jaren 80 (wat natuurlijk na de geweldige jaren 70, een zwaar diepte punt was, wat originaliteit e.d. betreft) zijn begonnen. Echt een geschenk uit de hemel. Gelukkig werden we in 1990 op de Black Crowes (over geweldige rockbands gesproken) getrakteerd.

By the way, 'My World'-het laatste nummer op dit album- is (zoals JonnieBrasco ook al vermelde) inderdaad zééééééééér spijtig. Zo erg zelfs, dat ik tot op de dag van vandaag mezelf afvraag:"IN GODSNAAM WAAROM??????????????????????????????"

In feite is dat al een voorschot op de belangrijkste reden dat GN'R uit elkaar gingen. Axl wou electronic/rap muziek maken en Slash en de rest wilden gewoon lekker rock en roll spelen. Dit nummer heeft Axl er dus door gekregen, maar het is natuurlijk dramatisch uitgepakt. Toch jammer dat Axl niet ook gewoon rock en roll wou spelen.

Devastation HCT schreef:

??????????? (comentaar geld voor UYI 1 & 2)
Teveel covers, bij mijn weten zijn alleen Knockin on Heavens Door en Live and Let Die covers, van 30 nummers twee covers vind ik niet veel.
Jammer dat Knockin... zo'n hit is geworden er staan genoeg eigen nummers up die ik veel beter vind zoals Coma(beste g'nr nummer) Dust 'n Bones, Prettie tied up en Bad Apples. Bijde 4*

Coma is inderdaad geweldig, maar dan toch vooral de live-versie.. daarin word het nummer nog een stuk sneller gespeeld wat het nog mooier maakt..

obsessed schreef:

Ken ik niet waar vind ik die versie?

Het is van een bootleg, even goed zoeken op de juiste lokaties, moet lukken..

Ik ken "My World" niet.
Wat is daar zo vreselijk aan?

Stel je Axl voor die probeert te rappen, zegt wel genoeg denk ik..

avatar van Eddie
My world is de enige echte misser van de UYI platen, ik heb nooit begrepen waarom dat nummer er op moest, misschien dat het een voorbode was van het noodlot dat zou volgen.

obsessed schreef:

Stel je Axl voor die probeert te rappen, zegt wel genoeg denk ik..

Inderdaad :S
Gelukkig dat er niet meer van dat soort nummers op de Use Your Ullusions naar mijn weten.

avatar van avdj
Weet hier iemand trouwens waarom Use Your Illusion 1&2 niet gewoon als dubbelcd verkocht zijn? À la White Album, The Wall, Physical Graffitti.

Ik ben ook wel benieuwd of er nog meer nummers covers zijn.

Kan iemand me uitleggen waarom ik voor dat ik dit forum las nog NOOIT van estranged heb gehoord. Hij staat niet op m'n greatest hits album, en ik kom hem in geen top 10000 tegen.
Terwijl het toch een van de betere gnr nummers is.

avatar van gemaster
avdj schreef:

Marketingstunt.

avatar van avdj
Je heb gelijk, de albums kwamen als nr. 2 en 1 (vreemd dat 2 meer verkocht) binnen in de Amerikaanse Billboard.

Binsbergen schreef:

Ik ben ook wel benieuwd of er nog meer nummers covers zijn.

Terwijl het toch een van de betere gnr nummers is.

meer covers hebben ze niet. alleen knockin on heavens door en live en let die

vlak na dat ze de estranged single en videoclip klaar hadden (video staat op de dvd 'welcome to the video') gingen ze uit elkaar, een geweldig nr en video

en dan nog iets, iedereen loopt heel hard (volkomen terecht) te klagen over my world maar ik vind don't cry van UYI 2 net zo erg. op zich wel goed nr maar je bent andere text gewend en dan is het erg vervelend om naar te luisteren

avatar van Eddie
Ik vind de 'alt. lyrics' versie juist erg mooi, ik heb ze ooit eena aan elkaar geplakt en dan krijg je een prachtig nummer van zo'n 9 minuten.

ik heb je even na-geaapt en heb zelf ook wat zitten plakken enzo, en ik moet je gelijk geven...

A. Eddie heeft altijd gelijk
B. heeft Eddie geen gelijk dan...

avatar van avdj
...treed de eerste regel automatisch in werking
Dat zei zo'n wetenschapper ooit

Ik heb beide albums beluisterd op bol.com. Nummer twee lijkt me beter, wat meer rustige nummers. Maar wel dat vreselijke "My World"

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Tjaa... wel GnR's beste wat mij betreft, maar het heeft een vrij hoog "in het land der blinden..."-gehalte. Op deze plaat een aantal goede nummers (Civil war, Breakdown, Locomotive en vooral Estranged), een aantal acceptabele en een aantal volslagen belachelijke (Get in the ring, Shotgun blues, My world). Had van het beste van UYI 1 & 2 één goede cd gemaakt en het was voor mij nog steeds een topper geweest. Nu blijf ik hangen op 3*

avatar van gemaster
Casartelli schreef:

Eeeeh, Appetite For Destruction?