Guns N' Roses - Use Your Illusion II (1991)

Label: Geffen

1. Civil War (7:36)
  2. 14 Years (4:17)
  3. Yesterdays (3:13)
  4. Knockin' on Heaven's Door (5:36)
  5. Get in the Ring (5:29)
  6. Shotgun Blues (3:23)
  7. Breakdown (6:58)
  8. Pretty Tied Up (The Perils of Rock & Roll Decadence) (4:46)
  9. Locomotive (8:42)
  10. So Fine (4:09)
  11. Estranged (9:20)
  12. You Could Be Mine (5:48)
  13. Don't Cry (Alt. Lyrics) (4:42)
  14. My World (1:22)
avatar van haythijs
14 Years ook graag!

avatar van iggy
Indeed!

avatar van Heer Hendrik
Tja zet The Garden er dan ook maar op.... met de onvervalste stem van Alice Cooper

avatar van Funky Bookie
Ik vind die promo helemaal niks.
Veel te beknopt.

My World is echt een nummer dat aandacht vraagt. Eerst vond ik het een gedrocht van een nummer en skipte het dan ook altijd, maar nu ik het toch vaker geluisterd heb moet ik zeggen dat het nog niet zo erg is. "You ain't been mindfucked yet". Volledig bedacht door Axl Rose en dit is dan ook nummer voor zijn 'haters' en criticasters. Hij is gewoonweg de meest geniale artiest die er is, naar mijn mening dan. Als je er niet mee eens ben vind je My World waarschijnlijk dramatisch

Gunner_96 schreef:

Op welke manier vind jij m geniaal?

Op zijn artistieke manier, dat is echt allemaal zo goed. Je kan zeggen wat je wil maar hij is toch de grote man achter Guns N' Roses, en dat heeft een enorme indruk gemaakt op de muziekwereld, in elk geval op mij. Hij mag dan wel soms raar zijn maar dat vind ik dus ook mooi aan hem. Zijn manier van stoer-zijn staat mij zeker aan, wat vind jij lennon?

Gunner_96 schreef:
Je kan zeggen wat je wil maar hij is toch de grote man achter Guns N' Roses

Dat durf ik dus in twijfel te trekken, als dat het geval was geweest had ie na de "breuk" ook nog wel succesvol geweest? Ik denk eerder dat Slash de man achter de band was... Sinds zijn vertrek vind ik het echt helemaal niks meer.

Ik vind Axl (of eerder gezegd vond) wel uniek vanwege zijn stemgeluid, en hij heeft samen met de originele leden 3 hele leuke platen gemaakt. Maar wat ie nu (en een paar jaar terug) doet doet me echt helemaal niks, en mag de naam GnR echt niet dragen.

Dus geniaal vind ik m zeker niet (daar is hij te weinig muzikant voor naar mijn opvatting), maar wel uniek.

avatar van Bollieblauw
Vlak ook de rol van Izzy Stradlin niet uit. Schreef een groot deel van de songs en bedacht vele riffs. Drijvende kracht achter de Guns.

avatar van iggy
Ik denk vooral dat het de combi van Slash/Stradlin en Axl geweest is. Duff zal ongetwijfeld ook wel het een of ander hebben bijgedragen.
In ieder geval hebben ze alle drie onafhankelijk van elkaar nooit meer een klassieke status bereikt. Of zelfs kunnen benaderen. Wat natuurlijk ook verdomd lastig is.

avatar van gigage
Commercieel geniaal. De laatste worp ook weer platinum. Dat zie ik bij Slash niet zo snel gebeuren. Beide heren zijn iconen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik moet er voor in de stemming zijn, maar als dat zo is dan vind ik het ook een fijne plaat.
Er staan met Civil War & vooral Estrange prachtige nummers op en ook So Fine, Yesterdays, Knocking On Heaven"s Door, 14 Years , Don"t Cry & You Could Be Mine zijn erg goed.
De rest vind ik wat minder van kwaliteit, Get In the Ring klinkt te rommelig en het slotnummer My World slaat nergens op.
Gitaarwerk van Slash is dik in orde en het stemgeluid van Axl bevalt me ook wel.
Met de beide Use Your Illusions & een Greatest Hits heb ik meer dan genoeg van de heren in de kast staan.

avatar van haythijs
Het debuut mag toch eigenlijk niet ontbreken Tequila? Een ware bigbang als je mij vraagt. De wijze waarop de band met dat album de muziekwereld binnendendert, voor mij persoonlijk althans is het hun beste plaat en zelfs in historisch perspectief ( als je GNR als 1 vd grootste acts in de late80/early90 wil zien) dan een beetje onmisbaar.
Maar wellicht heb jij genoeg aan de nummers die van Appetite op de greatest hits staan, aangevuld met een paar toppers van de UYI albums. Waar uiteraard niks mis mee is

massive attack
*Modknip, spamlink* - promotie, blijkbaar een reünie van guns n' roses op komst

massive attack schreef:
*Modknip, spamlink* - promotie, blijkbaar een reünie van guns n' roses op komst

En hoe verwijst die link naar die info? Ik zie 't niet?

Al heb ik wel gehoord dat Slash en Axe de Axe hebben begraven, dus het zou zomaar kunnen

avatar van Edwynn
Verschillende bronnen rondom de betrokken leden melden dat een reünie van de 1987 bezetting steeds waarschijnlijker wordt. Het blijft een gerucht en dus hangt het nog in de speculatieve sfeer.

kippenhok
Edwynn schreef:

Ik heb wat geruchten opgevangen van een line-up met Adler op drums voor de AfD nummers en Sorum voor de UYi nummers. Dit zou dan als voordeel hebben dat Sorum kan bijspringen in het geval Adler weer terugvalt in de drugs.

massive attack
lennon schreef:

En hoe verwijst die link naar die info? Ik zie 't niet?

in een keer komen de lp's van guns n' rosses in promotie waren onvindbaar als legale persingen, en de geruchten stonden op pitchfork en stereogum.

avatar van Tijntje76
Tot in de treuren geluisterd en nog steeds komen ze regelmatig uit de kast....
Estranged vind ik een meesterwerk. breakdown is geweldig en jaaaa cover Bob dylan en doe het dan zo..K o h d!!! prachtig.... Axl's stem was toen nog in topvorm.....Waarschijnlijk naar de ballen geschreeuwd tijdens de live-optredens.... Nu is het geen vlaag meer van toen. Ben zelfs halverwege weggelopen in Rotterdam tijdens een concert van de nieuwe GNR.... Maar beide Use your illusion albums zijn klassiekers... Ik kan niet kiezen tussen 1 en 2... Luister bv Coma of november rain op deel 1.. Right next door to hell, Dont cry.... en 2 heeft dan weer Pretty tide up... Ja en ga zo maar door. Zelfs You aint the first kan ik waarderen en op deel 2 bv My world.....

avatar van gigage
Zo heel af en toe komt deze nog wel eens een kijkje nemen in mijn CD-speler. Op de dag van uitkomen gelijk allebei gekocht en in eerste instantie vond ik deel II beter dan I. Het was destijds een hele kluif (in principe 2 dubbelalbums). Maar goed, uiteindelijk zijn ze me even dierbaar.
De plaat komt qua tempo in principe maar langzaam op gang, de eerste echte rocker komt pas na een minuut of 20. Daarna wordt er wel flink doorgebeukt. Ik heb ondertussen wel een zwak voor het uit het ritme gezongen groovende Locomotiv en een hekel aan Yesterdays.
Het album werd voorafgegaan door de single You Could be mine (tevens opwarmer voor de Terminator film) die in juni van 91 de charts indook. De b-kant was Civil War die in 93 alsnog zijn eigen single release kreeg en in juni van dat jaar de charts weer verliet. Twee albums komen op één dag uit en krijgen twee jaar lang airplay. Ongekend en ongeevenaard.
Knockin on Heaven's door werd gekatapulleerd door het Live-aid optreden maar was al eerder te horen (in een iets andere versie) op de Days of Thunder soundtrack Days of Thunder (1991)

Oh, plaat is afgelopen, zo ook dit bericht met allerlei "wist ik al lang" info

buizen
gigage schreef:

En al in 1987, toen ze optraden in Paradiso.
(bedoel je niet Farm Aid?)

avatar van gigage
Sorry, die tribute to Freddy Mercury in april 1992 bedoelde ik. Daarna kwam de single uit.

avatar van frolunda
You could be mine blijft toch wel een absolute killer-song (verveelt nooit) en vormt samen met Civil war en Estranged toch wel de hoogtepunten van dit album.Yesterdays,Locomotive en Get in the ring zijn goede rockers en So fine een mooi breekbaar nummer.De rest van het materiaal is wat wisselvallig.
De beste nummers staan op deze plaat maar ik denk nu dat Use your illusion I een net wat constanter niveau heeft al ontloopt het elkaar niet veel
De beste songs van beiden hadden ongetwijfeld een 5 ***** album opgeleverd.
Erg jammer dat ze het daarna zo hebben laten liggen.

Skullour
Vergeleken met Use Your Illusion I, vind ik Use Your Illusion II toch wel de mindere van de twee. Er staan een aantal echt goede nummers op (Civil War, Yesterdays, Locomotive en Estranged vooral dat gitaardeuntje in het eerste deel van het nummer, ligt ontzettend lekker in het gehoor), maar de rest van het album weet me een stuk minder te bekoren. Dit kan misschien ook komen door de lange speelduur, wat ik ook een minpuntje vind bij Use Your Illusion I.

Hoewel mijn voorkeur meer uitgaat naar de eerste Use Your Illusion, is Use Your Illusion II evengoed een lekker rockplaat die ik nog vaak zal beluisteren, maar doordat de nummers me net niet altijd even goed weten te pakken, zal het meer een achtergrond-muziek-album worden voor mij.

avatar van Heer Hendrik
You could be mine is jarenlang mijn ringtone geweest.....Mensen schrokken zich rot als de druk ineens naar voren kwam ...echt geweldig om ze te zien schrikken....Geeft trouwens wel aan wat ik van dat nummer vind...De absolute topper van de 2 use yourillusion platen

avatar van Edwynn
iggy schreef:
Maar waar haal jij je informatie vandaan? Is dat puur op gevoel of vermoeden?
En niet dat meneer Mick Wall nu puur de waarheid spreekt!
Maar hij lijkt mij meer info te hebben dan jij of ik toch?
Kopen en lezen die hap Edwynn.
Leuk geschreven en een hoop info en volop lachen.
Vet lachen trouwens hoe Axl erbij loopt tijdens deze tour niet?
Een beetje als Dave of Freddy
Ik heb hier trouwens nog een boek liggen van meneer de hoed.
Binnekort maar eens lezen

Beloofd is beloofd.
Ik heb het boek van Mick Wall dan eindelijk gelezen. Een schat aan informatie. Compleet met hoor en wederhoor enzo. En waar hij het niet weet, maakt hij dat duidelijk. Heel verantwoord allemaal. Maar tjonge, wat een droge opsomming van gebeurtenissen. Ongelooflijk dat er zo weinig humor in zulke verhalen gebracht kan worden.

Verhaal blijft hetzelfde: Men was bij de eigen ondergang aanwezig. Axl wilde totale controle. Iedereen moest maar rekening houden met zijn grillen. De tournee werd verlengd omdat het circus met allerlei boetes vanwege het grillige gedrag van de frontman in zwaar weer geraakte. De rest van de band liet het allemaal gebeuren. Bang om zonder Axl verder te moeten.

avatar van Korreltje Zout
Zijn we het er inmiddels al over eens dat Locomotive het beste nummer is in het oeuvre van Guns 'n Roses?

Elk bandlid speelt op volle kracht, en de lyrics kunnen niet meer Guns 'n Roseser zijn dat dit: cynisch, bijtend, verknipt en toch speels. Het nummer zelf is lekker stevig, lekker lang en 'in-your-face'. Wat een energie! Alles klopt.

avatar van Rogyros
Met mij kun je op dit punt geen consensus bereiken, Korreltje Zout. De eer van het beste nummer in de Guns N' Roses catalogus gaat wat mij betreft uit naar Estranged.

avatar van vielip
Ik ga met Rogyros mee in deze.

avatar van Eddie
Korreltje Zout schreef:

Nope, daar zijn we het niet over eens . Locomotive is een lekker nummer maar ik zie het zeker niet als één van beste nummers. Nummers als Estranged, Breakdown en Coma behoren voor mij tot de hoogtepunten van de UYI dubbelaar. Persoonlijk GnR favoriet staat echter op AfD dat is Rocket Queen!