The Decemberists - The King Is Dead (2011)

Folk / Rock
Label: Rough Trade

1. Don't Carry It All (4:17)
  2. Calamity Song (3:50)
  3. Rise to Me (4:59)
  4. Rox in the Box (3:10)
  5. January Hymn (3:14)
  6. Down by the Water (3:42)
  7. All Arise! (3:10)
  8. June Hymn (3:58)
  9. This Is Why We Fight (5:31)
  10. Dear Avery (4:52)
avatar van vigil
Altijd fijn een nieuwe Decemberists in januari

avatar van Martijn76
... en een concert in Paradiso in maart!

Benieuwd hoe deze plaat gaat klinken, vond de vorige in eerste instantie heel bijzonder, maar draai 'm eigenlijk nooit meer.

avatar van Bart
Het album staat nu op! Klinkt erg opwekkend, zoals we The Decemberists natuurlijk kennen. Drums, akoestische gitaren, violen, accordeon en af en toe vrolijke toetertjes en belletjes. Het was al bekend dat ze een country-achtig, roots-achtig geluid zouden laten horen. Dat klopt. Ik vind vooral de rustige, gevoelige, nummers van de band vaak erg mooi. Ik kan van dit nieuwe nummer nog niet echt een uitschieter aanwijzen. Maar, ik heb het gevoel dat ze niet hun vroege albums - die mij lief zijn - evenaren.

avatar van indie-nerd
Staan weer een paar heerlijke nummertjes op hoor!

avatar van thebestfreaks
Deze keer niet een grootse, zware, conceptuele (erg mooie) eigenzinnigheid, maar 40 minuten gevuld met heerlijke pretentieloze nummers waarbij er geen geheim gemaakt wordt waar Abraham de mosterd haalt. Duidelijke REM invloeden, een beetje Shins en nog zo wat, maar vooral veel Decemberists. Folk-Pop-Country-Rock in eigen sausje.
Het is een plaat waarin de sferen elkaar afwisselen en wat opvalt is dat deze sfeer bijna 'knus' te noemen is. Dit had ik eerlijk gezegd na 'Hazards' niet verwacht. Ik ben positief verrast.
Ik heb de plaat inmiddels een keer of 10 gehoord en ervaar vooral hoogtepunten. Ik begin voorzichtig met 4*. Heel erg mooi !

avatar van steven
klinkt voorals nog behoorlijk goed.

rise to me klinkt als neil young ten tijde van harvest , die mondharmonica en steel guitar.
mooi.

nu de rest nog even luisteren

avatar van steven
lijkt me een goede zet deze plaat van the decemberists. geen lange nummers of concept plaat-achtige dingen. zoals thebestfreaks al opmerkt een "knus "album. maar imo echt meer richting neil young of westcoast-achtige pop/rock . alleen Calamity Song is echt REM achtig ( kon zo op reckoning staan, geweldig nummer trouwens).

Hazards vond ik een stap terug na het geweldige crane wife. maar hier geniet ik van.

heb hier nog geen slechte nummers op kunnen ontdekken.

avatar van Eveningguard
Is de titel een verwijzing naar The Queen is Dead van The Smiths?

avatar van RensZ
Ik heb het album nu twee keer in zijn geheel beluisterd en het heeft me totaal nog niet overtuigd. Het klinkt allemaal wel aardig maar ook weer net niet, het pakt me op de een of andere manier niet. This Is Why We Fight is het enige nummer wat me positief is bijgebleven, dat is namelijk een fijn nummer.

Vooralsnog zet ik liever The Crane Wife nog eens op.

avatar van Dieter
Fantastisch nieuwe plaat van The Decemberists.
Mooie liedjes met kop en staart.

Met 4* begonnen, maar na 5 luisterbeurten verhoogt naar 4,5*

avatar van The Eraser
Een plaat zonder één enkele misser. Het luistert meteen allemaal lekker weg, het zijn stuk voor stuk mooie luisterliedjes. Ik vrees enkel wat voor de houdbaarheid hiervan.

Nihilisme
steven schreef:

heb hier nog geen slechte nummers op kunnen ontdekken.

Niets aan toe te voegen, helemaal mee eens.

voor mij de eerste kennismaking met deze groep. Ik ben 'm aan het beluisteren en het klinkt verbazend goed.
Toch maar eens op zoek gaan naar het vorige werk van deze groep!!!!!!!!!!!

avatar van inquestos
Fijn begin van het jaar! Hij is overigens ook online al hier te beluisteren.

avatar van Mctijn
Waar de eerste 3 a 4 albums stuk voor stuk frisse albums waren met een fijne melange van folk en originele pop, klinkt dit album me iets teveel Amerikaans en te weinig Meloy.

avatar van alpeko
Ik ben nog niet bepaald onder de indruk. Valt me erg tegen dit.

avatar van The Eraser
Ad Brouwers schreef:
Toch maar eens op zoek gaan naar het vorige werk van deze groep!!!!!!!!!!!

Zeker doen! Ik had ook nog niets van deze mannen gehoord, maar nu ben ik mij aan het verdiepen in hun discografie. Hun vorige 3 albums zijn stuk voor stuk meesterwerken en deze kan hier toch niet aan tippen. Waar hun vorige cd's toch wel pretentieus waren (positief bedoeld) is deze zeer gewoontjes.

avatar van Cygnus
Poe, word ik hier eventjes aangenaam verrast. Na het slappe Hazards of Love verwachtte ik dat de afglijding van deze band gewoon door zou gaan, maar nu komen ze met een prachtige country/rootsplaat op de proppen.

avatar van ChrisX
Cygnus schreef:

Poe, word ik hier eventjes onaangenaam verrast. Na het sterke Hazards Of Love hoopte ik dat de 'groei' van deze band gewoon door zou gaan, maar nu komen ze met een doorsnee country/rootsplaat op de proppen.

avatar van EGpower
Ik had juist zin in een country/rootsplaat van The Decemberists. Heb wel genoten van The Hazards Of Love, maar je moet niet twee van zulke albums maken

avatar van steven
redelijk gemengde reacties op deze plaat. Ik kan me voorstellen dat de liefhebbers van "het grote gebaar" van The Decemberists hier even zullen slikken. Persoonlijk vond ik het Decemberists-truukje ( met alle respect) kwalitatief flink wat scheuren vertonen op The Hazards. Kan me goed voorstellen dat ze een wat compacter en "gewoner" album wilden maken.

Dat kun je dan doorsnee noemen , maar dan ga je straal voorbij aan de kwaliteit van de liedjes op dit album. Ik hoor niet zoveel doorsnee country/roots/folk platen die zoveel goede melodieen en zo'n relaxte sfeer uitademen.

avatar van BenZet
Doet me ook een beetje denken aan het vroegere werk van REM...

avatar van niels94
Leuk albump van Decemberists. Eerst stond de sound me een beetje tegen maar daar wende ik gauw genoeg aan. Makkelijke popmuziek muziek met een leuke roots inslag. Mijn favoriete nummer is Box in the Box.

avatar van Eardrum
hmm interessant, The hazards of love eindigde bij mij namelijk in de top 5 van 2009. als deze zo anders is, benk benieuwd.

avatar van Masimo
Leuk poppy plaatje is het, met een beetje roots/folk invloeden. Heeft een paar heel aardige nummers erop staan, en het ligt allemaal fijn in het gehoor. Ik vind alleen dat de heren niks schokkends doen en de plaat is daarom ook niet wereldschokkend. Desondanks leuk om te luisteren. Leuke instrumentatie, leuke zang, en leuke melodietjes. Ik vrees alleen dat het album snel gaat vervelen, en dat juist die verveling het minpunt van deze plaat is (ik merk het al na een eerste keer luisteren) Het is toch veel van hetzelfde, maar dat maakt het er niet minder leuke muziek op.

Een aardig plaatje, meer ook niet, tja, gewoon aardig.

avatar van Oldfart
Ik vind alleen dat de heren
...heren +dame

Leuke muziek hoor, maar dit album is voor mij geen blijvertje, daarvoor is het te weinig eigen: twijfel tussen 3 en 3,5. Is dit een poging een groter publiek te bereiken?

avatar van Masimo
Oldfart schreef:
...heren +dame

Excuus.

avatar van alpeko
steven schreef:

Niet zo vreemd aangezien Peter Buck hier op meespeelt

Ik begin langzaamaan toch wel positief te raken over deze 'schuur' plaat. Net de DVD gekeken die erbij zit.

avatar van vins75
alpeko schreef:

Niet zo vreemd aangezien Peter Buck hier op meespeelt

Luister naar het intro van calamity song en vervolgens naar dat van Talk about the passion, terug te vinden op R.E.M.'s Debuut-plaat Murmur. Op zijn minst opvallend.

avatar van AOVV
Prima plaatje van The Decemberists alweer. Twee keer dezelfde plaat maken is blijkbaar niet aan hen besteed, want dit is toch weeral wat anders dan de vorige. Country/folk-muziek, gezellig bij de open haard zitten. Gerenommeerde namen als Peter Buck en Gillian Welch werkten hieraan mee, niets mis mee. Alleen ontbeert het plaatje wat intensiteit, 't is allemaal wat gelaten, althans zo hoor ik het. Na één luisterbeurt. Wie weet wat ik hoor na 10 keer luisteren..

Een beoordeling geef ik voorlopig nog niet, maar 't zal waarschijnlijk een positieve worden. Maar geen uitschieter.