Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (2004)

Folk
Label: Drag City

1. Bridges and Balloons (3:42)
  2. Sprout and the Bean (4:33)
  3. The Book of Right-On (4:30)
  4. Sadie (6:02)
  5. Inflammatory Writ (2:51)
  6. This Side of the Blue (5:21)
  7. "En Gallop" (5:07)
  8. Cassiopeia (3:20)
  9. Peach, Plum, Pear (3:34)
  10. Swansea (5:06)
  11. Three Little Babes (3:43)
  12. Clam, Crab, Cockle, Cowrie (4:21)
milus schreef:
Als we vergelijking met Blake maken dan zou ik Blake niet eenvoudig noemen vanwege de intensiteit en inhoud.

Volledig met je eens, maar dat vereist wel een iets verder kijken dan enkel wat er gepresenteerd wordt. 't Is dat 's mans werken niet wijd verspreid waren, anders hadden volledige volksstammen zich kromgelachen om iets als:

William Blake schreef:
Little Lamb who made thee
Dost thou know who made thee
Gave thee life & bid thee feed.
By the stream & o’er the mead;
Gave thee clothing of delight,
Softest clothing wolly bright;
Gave thee such a tender voice,
Making all the vales rejoice!
Little Lamb who made thee
Dost thou know who made thee

Ik wil maar zeggen, ook bij The Milk-Eyed Mender zit er veel meer onder de oppervlakte (die o zo schone oppervlakte, maar dat terzijde).

milus schreef:
Als je kijkt naar wat mensen als John Coltrane deden met muziek in hun laatste jaren dan is Newson inderdaad eenvoudig. En wat uitdrukkingskracht met melodie en harmonie betreft wint Schubert (19e eeuw) zonder blikken of blozen. Sorry.

't Is je vergeven. Maar eerlijk is eerlijk, ik zal ook niet zeggen dat Coltrane en Schubert níet een ongelooflijke intensiteit en complexiteit wisten te bereiken, maar dat hoeft wat mij betreft gewoon niet gelijk te staan met het feit dat Newsom dat níet weet te doen.

milus schreef:
Maar geniet maar van Newsom. En voorlopig heb ik het ook al weer een uurtje opstaan

Ik slinger 'm ook maar weer eens aan.

Prachtige stem. Mooie CD. Vooral Sadie en The Book of Right-on zijn mooi.

Naar aanleiding van het luisteren naar Bridges and Balloons, gecoverd door The Decemberists, op zoek gegaan naar het betreffende nummer van JN.

Helaas, wat een wereld van verschil! (in het voordeel van tD)
Jammer, want dit schijnt een goed album te zijn, en ik ben zeker niet vies van dit soort muziek, maar ik vind de stem dus jammer genoeg niks.

avatar van Paap_Floyd
Wat een reviews allemaal hier. Inmiddels dit album ook beluisterd en ik stoor me zekewr niet aaqn de stem. Prachtig album en minstens zo goed als Ys. Ik dank Carow nogmaals want ik "moest" hiernaar luisteren.

4* met optie naar meer

handsome_devil
'Never get so attached to a poem
you forget truth that lacks lyricism;
never draw so close to thet heat
that you forget that you must eat'

Één woord: briljant!

En dat is slechts één van de meesterlijke tekstuele vondsten van Joanna Newsom. Echt wat ben ik al tijden verslaafd aan dit album, en wat kan ik er toch telkens weer van genieten.

Het is alleen ietwat jammer dat ik niemand kan vinden om mee naar Amsterdam te sleuren en nog jammerder is dat ik in het jaar dat er allerlei stoere artiesten optreden ik volledig blut ben.

avatar van Reint
Prachtig album. Ys kende ik al wat langer, maar eerst kon ik haar stem op dit album niet zo waarderen (het is allemaal nét iets kinderlijker).
Maar nu ik datw el kan is het écht prachtig. 4,5 sterren. Misschien wordt dat nog 5.

avatar van luc011190

Am I so dear?
Do I run rare?
And you've changed some;
Peach, plum, pear

Heel mooi, hier moet ik ook maareens achteraan gaan

avatar van Brain Stew
Dit album wordt met de dag tijdlozer.

avatar van korenbloem
persoonlijk vind ik ys nu toch iets beter hierom verlaag ik hem naar 3,5 en hou ik ys op 4

avatar van Paap_Floyd
Je doet iets verkeerd! Je moet deze op 4,0 houden en Ys verhogen naar 4,5.

avatar van otherfool
Joanna Newsom maakt het me soms niet makkelijk; was ik net aan het prachtige Ys gewend (en dat heeft toch wel wat voeten in de aarde gehad, eigenlijk heb ik maandenlang alleen maar Emily op de repeat gehad), op het voorafgaande Milk-Eyed Mender is haar stem nog net even wat kindser en de teksten minstens zo complex.

Muzikaal is deze plaat wel wat toegankelijker, met daadwerkelijke songs met zowaar meezingbare gedeeltes (nu ja) waardoor ik de kracht en schoonheid van deze plaat iets eerder heb kunnen ontdekken, maar mevrouw Newsom vraagt haar luisteraars duidelijk wel om 100% aandacht.

Ys is een stuk epischer en dat staat me van die plaat dan ook wel weer aan, dus The Milk-Eyed Mender krijgt voorlopig een halfje minder: 3,5*. Favoriete songs; Sprout and the Bean, Sadie en Swansea.

De helft los gehoord. Ik wel hem eigenlijk eens er aan wagen.

Wat een dromige geweldige stem heeft Joanna Newsome. En wat een muziek

een 4

avatar van Woody
Net als Ys is dit album werkelijk brilliant! vooral de eerste 3 nummers zijn van ongekend hoog niveau. Inflammatory Writ is ook echt een te gek nummer. Ik heb wel wat moeite het hele album achter elkaar te draaien. Maar dat had ik met Ys ook. Maar dat zie ik meer als mijn eigen beperking dan van haar

gizmo_o
De muziek is heerlijk, maar op sommige punten vind ik haar stem vervelend worden.

gizmo_o
Ik heb hem nogmaals beluisterd en op de een of andere manier kan haar stem me totaal niet raken en klinkt het soms gewoon kinderlijk in mijn oren. Helaas want de muziek zelf is prima.

avatar van Woody
Jammer. Dit album is bij ondertussen uitgegroeid tot een meesterlijk album. Ik hoor deze liever dan Ys. Ik ga dan ook een uitzondering maken en deze op 5* zetten.

Deze site heeft me laten kennis maken me onzettend veel mooie muziek, om er maar een kleine grijp uit te nemen: My Bloody Valentine, Slint, The Stone Roses, Neutral Milk Hotel en onzettend recent Songs Ohia. Allemaal bands waar ik anders niet snel van gehoord of geprobeerd had maar toch met hun album(s) een grote plek in mij muzikaal heelal hebben verovert.

Joanna Newsom is op deze site bijzonder op handen gedragen. Ondanks sommige negatieve reaceties regent het 5en en 4,5en bij haar twee albums. Terecht? Een volmondige ja is mij antwoord. Ik heb deze zelf op een 4,5 staan, YS al een stuk of 7 keer geluisterd maar nog steeds kwam er geen stem uit(schommelend tussen de 3,5 en 4,5). Maar wat is er zo speciaal aan Joanna Newsom?

Harp, haar kinderlijk stemgeluid en diepe gaande teksten misschien. Iemand zei ooit tegen me dat ze een 'zaag' is. Hij bedoelde volgens mij met zaag het stemgeluid van Newsom. Ik kan het begrijpen, ook al die negatieve reacties bij dit album, zelf heb ik er ook een tijdje aan moeten wennen voordat ik me aan The Milk-Eyed Mender waagde.

Het is een plaat die onzettend apart is, niks kan er mee vergelijken. Ja natuurlijk als je ver gaat zoeken zijn er genoeg redelijk vergelijkbare platen en artiesten maar Newsom heeft een onzettend apart eigen geluid. Vooral veroorzaakt door haar harp en haar stem waar mee ze de hoogste noten weet te halen. Peach, Plum, Pear is daar van het prefecte bewijs. Met het scherpe geluid van haar harp op de voor/achtergrond zingt over een verbroken liefde(zover ik de tekst heb ontcijferd) en met korte kinderkoortjes. Het enige instrument in Peach, Plum, Pear naast Newsoms stem is haar harp. Een onzettend ongebruikelijke instrument in iedere 'populaire' muziek, het geeft de plaat een nog aparte geluid en maakt het nog mooier.

De Milk Eyed Mender is gehaat en geliefd hier. Broedjes haten het, moeder vindt hem zeer aardig, vader vindt sommige nummers irrtitant maar kan vooral Cassiopeia goed waderen. Het laat duidelijk zien dat de plaat niet voor iedereen is, maar om toch eerlijk te blijven: ik denk dat weining green day luisternaars eens een noot van Joanna Newsom zullen horen. Maar je weet het nooit, zegt een oud green day fan. Misschien wordt je wel eens een soort smaakproefer

D-ark schreef:
Het enige instrument in Peach, Plum, Pear naast Newsome's stem is haar harp.

Een harpsichord, juist ja.

Edoch leuke recensie. Meteen zin om 'm op te zetten.

Klavecimbel zeggen we hier gewoon hoor

handsome_devil
Niet zo flauw Sven, hij spelt de naam ook één keer goed.

Paap_Floyd schreef:
Klavecimbel zeggen we hier gewoon hoor

Touché. Nu ja, zolang het maar geen harp is.

handsome_devil schreef:
Niet zo flauw Sven, hij spelt de naam ook één keer goed.

Ik dacht nog, zal ik die quoten zo van 'eind goed, al goed', maar ok.

Altijd komisch, de Pabo van Musicmeter

avatar van Paap_Floyd
Gut, die 4,5* zit er dan toch een keer aan te komen. "Three little babes" houdt het voorlopig nog steeds tegen

tip_of.yourstar
Ik luister nu al bijna twee jaar naar deze plaat en deze week heeft hij opnieuw een vijftal keer in mijn speler gedraaid. Het blijft prachtig natuurlijk.

De pareltjes zitten wat mij betreft vooral in de tweede helft.
'This Side of the Blue' is gewoon zalig: met huilend gitaartje op de achtergrond en een elektrische Wurlitzerpiano in plaats van de harp.

'En Gallop' focust dan weer meer op het harpgeluid dan op Joanna's stem. De zin "It beats me but I do not know..." bezorgt me keer op keer kippenvel!

'Peach Plum Pear' blijft hét powermoment van de plaat. Een snelle clavicimbel en mooi gelayerde vocals. En die tekst dan hè...

De bloedstollende afsluiter 'Clam, Crab, Cockle, Cowrie' zal altijd het prijsnummer blijven van de cd. Ik hou echt van dit lied.

Met 'Milk-Eyed Mender', 'Ys' en de 'Ys Street Band'-ep heeft Joanna op jonge leeftijd al een indrukwekkend oeuvretje op de wereld losgelaten.

Ik kan niet wachten op haar volgende plaat.

Imagine.
I killed my dinner with karate.

avatar van Devoo
Oké, ik heb dit gisteren ontdekt, en nu al 5 keer compleet beluisterd. Vanaf de eerste keer dat ik Peach Plum Pear hoorde, was ik verkocht. Haar stem raakte me meteen, en ik heb dan maar snel het album gezocht. Uiteindelijk moeten bestellen, en gisteren dus binnengekregen. Ik vind het echt geweldig, mijn favoriete nummer blijft Peach Plum Pear, maar ook nummers zoals Three Little Babes en Sprout And The Bean zijn geweldig.

Zalige stem, muziekaal erg rustgevend en mooi, en tekstueel zeer sterk. Deze zal ik nog veel draaien, en voor nu een volle 5*!

avatar van esteban
Whoops. De gemiddelde score voor dit album in acht genomen, is het toch stilletjes vrezen dat mijn mening de minst populaire zal worden.

Grotendeels kan ik alleen maar goedkeurend knikken op bovenstaande commentaren. De composities zijn dan ook verdomd leuk en ook de teksten worden gewaardeerd alhier, no doubt. What's not to love, you know.

Maar dan komt het ... Joanna Newsom haar stem en uitspraak verpesten naar mijn gevoel de hele beleving. En dat is zo verdomd jammer. I want to love it, but I just can't. Het lijkt alsof ze de hele tijd een acht-jarig meisje vol ergerlijke uitspattingen staat te immiteren. What's that all about?

Het maakt van iets heel bijzonders en breekbaars iets lachwekkend en best wel 'n beetje irritant. Onzettend jammer.

avatar van dj maus
Gek genoeg kon dit album mij pas boeien nadat ik voor Ys was gevallen. Daarvóór was haar typische stijl mij net een brug te ver.

Live was het ook echt prachtig.