Adele - 21 (2011)

Pop / Soul
Label: XL

1. Rolling in the Deep (3:49)
  2. Rumour Has It (3:43)
  3. Turning Tables (4:10)
  4. Don't You Remember (4:03)
  5. Set Fire to the Rain (4:02)
  6. He Won't Go (4:38)
  7. Take It All (3:48)
  8. I'll Be Waiting (4:02)
  9. One and Only (5:48)
  10. Lovesong (5:16)
  11. Someone Like You (4:47)
  12. If It Hadn't Been for Love * (3:09)
  13. Hiding My Heart * (3:29)
  14. I Found a Boy * (3:37)
  15. Turning Tables [Live Acoustic] * (4:21)
  16. Don't You Remember [Live Acoustic] * (4:18)
  17. Someone Like You [Live Acoustic] * (5:15)
  18. Need You Now * (3:40)
avatar van richardbrugge
Bijzondere stem. Mooie liedjes. Vooral Lovesong vind ik mooi. Alleen eerlijk gezegd ben ik er na een paar weken wel op uitgeluisterd. Toch 4 Sterren voor de hoge kwaliteit

Leander1991 schreef:
Als ik deze plaat luister met mijn ogen dicht en koptelefoon op zie ik een vrouw voor mij in een muziekstudio die het beste van haar zelf aant geven is.

meer niet

wat wil je dan nog meer?

de meeste albums worden op die manier opgenomen, behalve dan dat niet iedere artiest het beste van zichzelf geeft.
je kunt vinden dat het beste van Adele niet goed genoeg is, maar om nou te zeggen dat je het album niet goed vindt omdat Adele het beste van zichzelf geeft klinkt toch vreemd...

avatar van gukker
Wousje schreef:

wat wil je dan nog meer?

Dat Adele technisch een goeie zangeres/muzikant is lijkt me duidelijk, maar dat is gewoon niet genoeg om een dijk van een plaat te maken. Onder andere de creativiteit/originaliteit op deze plaat is ver te zoeken (want nee, zingen over de break-up met je vriendje is NIET origineel,)

MatthijsBudding
Nee niet origineel maar recht uit het hart. De muziek daarentegen is wel origineel. Hoe vaak kom je een nummer als Rolling In The Deep tegen op de radio? Een bluesbeinvloed liedje met moderne twists, nou ik vind het bijzonder origineel. De break-up was dramatisch voor haar, dat maakt het speciaal. Zonder die breakup zou deze fantastische plaat niet zo fantastisch zijn.

Rizz
gukker schreef:

Dan heb je gewoon een andere manier van een album beoordelen. Voor mij is een dijk van een plaat iets wat je ontzettend weet te raken, of het nou origineel, creatief is of niet, dat maakt dan niks uit.

avatar van gukker
Rizz schreef:

Dat kan natuurlijk ook, maar iets wat ik al 100 keer gehoord heb weet mij niet (meer) te raken, en welke reden heb je dan nog om naar deze plaat te luisteren? Geen een, en dat doe ik dus ook niet

MatthijsBudding schreef:
De muziek daarentegen is wel origineel. Hoe vaak kom je een nummer als Rolling In The Deep tegen op de radio? Een bluesbeinvloed liedje met moderne twists, nou ik vind het bijzonder origineel..

Rolling in the Deep vind ik dan ook het enige hoogtepunt op deze plaat, al hoor ik de blues er niet echt in terug, maar het klinkt gewoon echt lekker. De rest van deze plaat voegt echter niks aan dit nummer toe en is gewoon weinig interessant om naar te luisteren, en Rumour has it vind ik het grootste boutnummer van 2011.

gukker schreef:

ik ben het wel met je eens, hoor, dat deze plaat niet in de categorie "dijk" valt. Na 5 liedjes over liefdesverdriet weet je het wel.
ik vond het gewoon vreemd dat iemand een plaat niet goed vindt omdat de plaat het beeld oproept van een zangeres die het beste van zichzelf geeft...

naar mijn mening begint deze plaat erg sterk, maar slaat de verveling wat snel toe.
Rolling in the deep en Set fire to the rain zijn de duidelijke toppers op dit album, de rest is er toch een beetje als vulling bij gesleept.

neemt niet weg dat Adele supergoed kan zingen. Misschien zou ze eens wat meer werk van songwriters moeten proberen, om de variatie er een beetje in te houden.

ok, 3 sterren

avatar van Mitsiooh
Wat zo bijzonder is aan een plaat over 'alleen maar liefde en de nadelen ervan' is dat Adele het op elk nummer op een andere manier te horen brengt. Van een soort van bitchy 'Rolling in the deep' tot echt het hartverscheurende 'Someone like you'. Ik vind dat knap, het is telkens één onderwerp maar het blijft je toch voor de 100% boeien. Beter dan een album lang zingen over je wilde 'partys' en dat er maar één nummer is dat blijft boeien.
Na Adele vind ik dat alleen Taylor Swift blijft boeien met dezelfde onderwerp. Maar ga het alsjeblieft niet 'inspiratieloos' noemen, want het is juist hartstikke knap om zoveel liefde en verdriet op zoveel manieren te schrijven. De teksten zijn echt niet zo 'simpel' als dat de meeste mensen hier de nummers bestempelen. Nergens 'vulling' op dit album en allemaal met het hart geschreven. Wat duidelijk te zien is bij haar Royal Albert concert.

Antistem en berichten daarover verwijderd.

Vond het geweldig toen hij uitkwam, en nu jaren later en met een voor deze eeuw ongeevenaarde airplay, verveelt de plaat me nog steeds niet, en dat zegt alles. Zoals bij meer platen gezeur over originaliteit, ach je hebt veel snobs hier die bij muziek niet laten wegen of het voor hun goed is, maar overal bij afhaken zo gauw als het een commercieel succes word. En dan elkaar maar nalullen hoe goed de laatste band waar nooit iemand van gaat horen is.

Krojsan
trapleuning schreef:

Over hoeveel jaren hebben we het precies? Je doet het klinken alsof dit album na 30 jaar zijn waarde bewezen heeft

Krojsan schreef:

Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel dat de muziek in die paar jaar zoveel gedraaid is overal, dat ik er wel begrip voor kan hebben als het mensen de strot uithangt.

En....een album zijn waarde bewezen????????? Dat is dus precies wat ik bedoel, en ik doe daar niet aan mee, ik vertel niet aan anderen wat goed of niet goed is, dat kan iedereen voor zichzelf beslissen. En als het Frans Bauer is of One Direction, geen probleem, niet mijn ding maar dat is dus niet belangrijk.

avatar van judgepaddy
Met alle respect maar:
trapleuning schreef:
Ik vind dit heel slecht, komt zelden boven het trouwfeestband nivo uit, en Caro is ook niet de meest geweldige zangeres. Dit album bewijst wat ik al dacht bij het deleted scenes album, een hype die niet op kwaliteit gebaseerd is.

En dat is toch ook helemaal niet erg en juist de bedoeling van fora zoals deze?

avatar van paulmccuytney
Een op en top stabiel album met eigenlijk niet één zwak nummer erop. Maar liefst 4 grote hits staan op het album, meer had voor mij ook niet gehoeven. Maar ondanks het feit dat deze veelvuldig op de radio gedraaid zijn, blijven ze vooralsnog tijdloos. Waarschijnlijk moeten we minstens tot 2014 of 2015 wachten op een volgend album van deze talentvolle superster.
Het enige minpuntje aan deze cd vind ik het ontbreken van de songteksten in het inlayboekje. Maar van mij krijgt hij desondanks een dikverdiende 4,5.

avatar van Thin Air!
3,5 voor deze gezellige dikkerd!

Deze plaat vind ik weer wat beter dan de vorige. Op "19" werden de liedjes nog wel eens klein gehouden. Op "21" is meer ruimte voor instrumentatie en gaat het wat meer los.
Het zal te maken hebben met meer ervaring in de studio, groei in haar songwriting en....budget?

Uitschieters vind ik: Set Fire..., Rolling in the Deep en de cover Lovesong.

Af en toe deze CD eens opzetten, open haardje aan, toastje Vacherin Mont d'Or & gulle witte wijn inschenken ( Bourgogne )

Zoals Gijp zou zeggen; lekker man. Niks mis mee.

avatar van Cor
Cor
Prima, aangename popplaat van Adele. Rijker en veelzijdiger dan de voorganger '19'. Mooie arrangementen en die stem is natuurlijk prima. Inderdaad Thin Air! : niks mis mee.

avatar van JelmerHolwerda
Mooi album. Zoals Cor hierboven mij zegt is deze plaat stukken beter dan de voorganger.

Gewoon hartstikke lekkere popmuziek met een vleugje blues/soul er door heen. Moet er wel in de stemming voor zijn maar vind het zo nu en dan toch wel erg fijn.

Mijn favoriet is I'll Be Waiting, super lekkere song.

avatar van adri1982
Tijdens mijn afgelopen vakantie in Frankrijk met mijn reisgroep stond dit album aan in de bus. Gezellig ernaar geluisterd (Had het net weer aanstaan).
Wel een goed album, maar kan door mij helaas niet worden gerekend in mijn groep top-albums (>4,0*). Het heeft mooie nummers als 'Turning tables', 'Set fire to the rain' en 'Someone like you', en de grootste hit 'Rolling in the deep', maar bevat ook twee nummers die er niet op hoefden; 'Don't you remember' en 'Lovesong'. 3,5*

p.s.; 'Lovesong' is trouwens een cover van het gelijknamige nummer van The Cure op hun album 'Disintegration' uit 1989, en die klinkt vele malen beter. (Die vind ik op zijn beurt weer een beetje lijken op 'Under the milky way' van The Church ('88).

MatthijsBudding schreef:

De eerste 4 nummers vind ik wel goed, maar daarna vind ik dat het wel behoorlijk inkakt.
Desondanks ben ik wel benieuwd naar het nieuwe album. Eens kijken of er meer dan 4 goede nummers te produceren zijn. De dame heeft een behoorlijke stem. Op basis van de geluiden verwacht ik nu iets meer blues. Nog meer ellende.

avatar van Gretz
Adele is na haar megasucces van 21 eigenlijk veel te lang uit de running is geweest (1 nieuw nummer sinds begin 2011), en dat heeft haar muziek voor mij persoonlijk geen goed gedaan. Probleem is dat haar singles op zo'n beetje elke mogelijke plek zijn doodgedraaid. En dat is jammer want oa. Rolling in the Deep en Set Fire to the Rain blijven in essentie sterke nummer. Hoewel de media hier voornamelijk schuldig aan zijn had hit euvel voorkomen kunnen worden als Adele zelf wat productiever was geweest. Desnoods had ze gewoon nog wat losse singles tussendoor uitgebracht, of een album met een compleet ander thema. Stuk fijner voor de variatie.

Adele verklaart het grote gat tussen haar laatste en nieuwste album als volgt: 'Nadat ik in 2012 mijn zoon kreeg, schreef ik een compleet album over het moederschap. Dat was nogal saai, dus heb ik het weggegooid.'

avatar van Zwaagje
Blijft een prachtig mooi album. Goede composities qua muziek en teksten. Helaas zijn de hits helemaal grijs gedraaid en kon ik er lang niet meer naar luisteren.

avatar van frolunda
Niet mijn soort muziek maar ik kan niet ontkennen dat Adele een mooie,krachtige stem heeft en als ze dan ook nog de beschikking heeft over een goede song kan dat een geweldig resultaat opleveren.Op 21 is dat naar mijn mening op ongeveer de helft van de nummers van toepassing (meer hoef ik er overigens ook niet achter elkaar te horen).Vooral Rolling deep en Turning tables maken indruk.Ik weet niet of ze haar eigen nummers schrijft maar als dat zo zou zijn zou ze nog meer in mijn achting stijgen.Voorlopig drie sterren.

avatar van Mctijn
Dan Wilson (Semisonic), de schrijver van het nummer Someone Like You, heeft een eigen versie gemaakt.

Dan Wilson - "Someone Like You" (ft. Kronos Quartet) [Official Video] - YouTube

avatar van Slowgaze
Mctijn schreef:
Dan Wilson (Semisonic), de schrijver van het nummer Someone Like You

Met alle respect: hoezo 'de schrijver van'? Adele en hij delen de schrijfcredits.

avatar van Mctijn
Slowgaze schreef:

Ok sorry, co-schrijver. Wist ik niet

avatar van Slowgaze
Mctijn schreef:
Ok sorry, co-schrijver. Wist ik niet

Now you know and knowing is half the battle.

avatar van brandos
gukkerzegt:
Dat Adele technisch een goeie zangeres/muzikant is lijkt me duidelijk
Precies en daarom aarzel ik ook niet over 4 sterren voor dit album, die volgens mij haar beste is. Op haar debuut had niet ieder nummer de kwaliteit van haar fantastische Dylan-cover en de hit 'Chasing pavements'. Bij de opvolger '25' begin ik mij te storen aan het mindere songmateriaal en haar 'maniertjes'; want ergens bij Adele en de "The voice of...got Talent" is de misvatting ontstaan dat 'toonvast galmen' goed zingen is. Bij alle positieve aandacht voor Adele en al haar noteringen in de top 2000 wordt mij ook wel duidelijk hoe zeer een Joni Mitchell tekort wordt gedaan: koopt/luistert dus haar platen, vooral 'Blue' en haar jazzy-platen tussen '75 en '77; want dat is qua songwriting en muzikaliteit de absolute top!

avatar van DeWP
Wat een verschrikkelijke muziek...althans voor mij. Traag als stroop, klaagzang...nee, niks voor mij. Het zal zeker wel zo zijn dat Adele kan zingen, want er zijn miljoenen fans, maar...je moet er van houden.
ps: nu maar wachten op Adele 72....

avatar van Pinsnider
Hoorde net rolling in the deep weer eens. Ben ik de enige die daar het slechtste achtergrond gezang allertijden in hoor? Of is simpelweg het contrast met de hoofdzang te groot? Het klinkt als een stel onzekere brugklassers die meekwelen....