Ghostface Killah - Apollo Kids (2010)

Label: Def Jam

1. Purified Thoughts (3:32)

met GZA en Killah Priest

5. 2getha Baby (3:01)
  6. Starkology (2:25)
  7. In tha Park (3:47)

met Black Thought

8. How You Like Me Baby? (3:15)
  9. Handcuffin' Them Hoes (2:30)

met Jim Jones

10. Street Bullies (3:18)

met Sheek Louch, Sun God en Wigs

11. Ghetto (4:09)

met Cappadonna, Raekwon en U-God

12. Troublemakers (3:41)

met Method Man, Raekwon en Redman

avatar van toris
2 keer geluisterd, en het is een prima album. Ik kan wel genieten van de manier waarop ghost rapt, hoewel ik net als thgryda opzich geen fan ben van zijn stem. Maar dat hindert niet heel erg.
De producties zijn erg goed, niet heel erg in de wu-tang stijl ( op een paar uitzonderingen na ), maar wel leuk om te luisteren. Starkology vind dan weer niks, past er ook niet echt bij, maar dat nummer duurt gelukkig niet zo lang.
Ook de gastartiesten doen het goed, vooral Method Man, een van mijn favoriete rappers. Enkel Raekwon vind ik niet meer zo geweldig tegenwoordig.
Ghostface is niet mijn favoriete rapper, maar hij zet altijd wel leuke albums neer. Favorieten: Purified Thoughts, In tha Park, 2getha Baby en Troublemakers.

Harco
Vanaf Handcuffin' Them Hoes begint het album een beetje los te komen, maar voor een voldoende is het dan al veel te laat. Het enige nummer dat daarvoor positief opvalt, is de openingstrack. Ook meteen de track waarop Ghost qua productie het beste tot zijn recht komt. De rest van het album bestaat uit een stel ongeïnspireerde beats, afkomstig van grote namen als Sean C en LV, Scram Jones en Pete Rock, en passen niet bij de relatief hoge stem van de gastheer.

Ghosts minste. Leuke gastbijdrages van U-God, Jim Jones, Meth en Red.

TheLegacy schreef:
Ik vind het heerlijk klinken! Lekker sfeertje heeft het album!

Helemaal mee eens! Heb het album de hele dag geluisterd, kom ook tot een 4,0. Purified Thoughts, Black Tequila, Drama, In Tha Park, Street Bullies, Ghetto en Troublemakers klinken mij heerlijk in de oren. Ghost levert weer eens een sterk album. Voor mij is dit zijn 4e 4/5 album, niets dan respect voor deze man. Dit terwijl hij bij lange na niet mijn favoriet uit de Wu is, moet ik toch credits geven voor zijn indrukwekkende discografie.

En dan te bedenken dat hij dit een 'appetizer' voor Supreme Clientele noemde...

TheLegacy schreef:
Ik vind het heerlijk klinken! Lekker sfeertje heeft het album!

Dit was ook mijn eerste indruk. Ghostface klinkt ook meteen weer een stuk beter dan op zijn voorgaande projecten en de gastartiesten (of het nou The Game is of Black Thought) voegen echt veel toe. De beats zijn nog niet altijd optimaal - soms te minimaal - maar zijn negen van de tien keer wel lekker om naar te luisteren. Toch een verrassing dit album voor mij, ik had geen cent meer gegeven voor Ghostface. Ik denk dat ik het zo rond de 3,5 - 4* zal geven.

avatar van ThingMan
Heeft de RZA nog wat geproduceerd? Ga het album denk nog maar ff voor de kerst vragen. Ben wel benieuwd.

avatar van Rhythm & Poetry
Ghostface Killah is weer helemaal terug. Dit is voor mij zijn beste album (tot nu toe).

avatar van Colucci_Era
Producerlijst:
1. Purified Thoughts (prod by Frank Dukes)
2. Superstar (prod by Shroom)
3. Black Tequila (prod by Frank Dukes)
4. Drama (prod by Sean C & LV)
5. 2getha Baby (prod by Yakub)
6. Starkology (prod by Scram Jones)
7. In Tha Park prod by Frank Dukes)
8. How You Like Me Baby (prod by Pete Rock)
9. Handcuffin’ Them Hoes (prod by Chino Maurice)
10. Street Bullies (prod by Big Mizza)
11. Ghetto (prod by Anthony Acid)
12. Troublemakers (prod by Jake One)

Wel leuk dat er een Nederlander tussen staat.

En dat is?

avatar van MJ_DA_MAN
MJ_DA_MAN schreef:
De Nederlander Shroom heeft de tweede track geproduceerd.

avatar van Colucci_Era
Ohw, ik zie dat de producerlijst al een keer is geplaatst .

Klinkt best goed allemaal. Een energieke Ghostface, vermakelijke producties en een aantal sterke gastbijdrages.
Nog wat vaker luisteren voordat ik een punt geef.

MJ_DA_MAN schreef:

Sorry, had het bericht nog niet zien staan! heb van die hele gast trouwens nog nooit gehoord

Rene1979
Zeker wel een goed album. Alleen imo zeker niet zijn beste. Hij heeft al een tijdje niet meer die unieke Wu sound die hij op zijn eerste album wel had. Nou is de Wu sound ook niet meer die van de jaren 90 en dat maakt niet uit zolang de muziek goed blijft, zoals in dit geval. Ik denk dat ik op 3.5 of een 4 uitkom.

avatar van thgryda
toris schreef:

Dan moet ik em vandaag ook maar eens beluisteren

edit: Na de eerste luisterbeurt best wel onder de indruk, ik vond ghosts laatste album echt verschrikkelijk slecht. Dit album verschilt hier 180 graden van, het begint meteen met een sterke openingstrack en de sfeer blijft lekker donker op heel het album. Zoals R&P ook al aangaf zorgen de rijkelijk aanwezige gastartiesten ook voor een meerwaarde. Zoals ik eerder al aangaf heb ik het moeilijk met een heel album lang de schelle, aggresieve stem van ghostface te beluisteren maar door de aanwezigheid van the game, black thought, gza, method man, redman, joell ortiz en zelfs raekwon (laatste tijd toch erg wisselvallig) is er afwisseling genoeg. Rating volgt nog na een paar extra luisterbeurten maar ik zit te denken aan een solide 3.5, al miste ik wat uitschieters maar misschien groeit het nog wel naar een 4.

avatar van BZN
BZN
Eerste luister beurt beviel bijzonder goed gister nacht!
Kon nog wel is één van de dikste Hiphop albums van 2010 zijn!
Knal hem nog wel een paar keer door de speakers voordat ik stem.

avatar van Elohim
Ik ben om een of andere nooit echt in Ghostface gekomen. Wat vreemd is, omdat mijn favoriete Wu-member zonder twijfel Raekwon is. Ik denk dat dit vooral komt door die R&B-achtige stuff die hij gedropt heeft, walg ik van.

Ik lees dat dit toch nog best vet wordt gevonden, ga dit maar eens checken nadat ik zijn eerste paar albums heb gechecked.

avatar van VforVictor
ben ook normaal niet zon fan van ghostface maar door de positieve reacties hier heb ik em toch een kans gegeven en moet zeggen dat het me totaal niet tegenvalt. Het klinkt best lekker allemaal! Ghost loopt iig niet zo te huilen hier, zoals ie vaak doet. Oordeel volgt nog.

FightForMore
Kill_illuminati schreef:
Een nieuwe Ghostface Killah! Altijd interessant een album van Wu's meest consistente lid.

Nee, dat is Method Man.

avatar van maxinator
Method Man heeft één echt goede plaat gemaakt, de rest stelt niet bijster veel voor.

avatar van Rhythm & Poetry
Inderdaad. Op Wu-albums is/was Method Man wel vaak constant, maar qua albums is het vaak maar matig (ook met Redman). Raekwon valt de laatste tijd ook vies tegen en GZA is voornamelijk inspiratieloos. RZA heeft ook een hoop troep op de markt gebracht. Denk dat U-God en Masta Killa het constantst zijn, die zijn gewoon altijd slecht.

avatar van schizodeclown

tuktak
vette track van shroom, de zangeres is ook nederlands lees ik.
die pete rock is ook niet verkeerd, alleen niet nieuw. chunky

Harco
Weet je ook wie die zangeres is?

avatar van j.b.b.l
How You Like Me Baby kan ik de hele dag draaien,geweldig nummer!Alleen ben ik nog niet onder de indruk van de rest van het album maar dat kan de komende luisterbeurten veranderen.

avatar van Anne Maaike
Ghostface brengt voor mij ook op dit album weer de Wu-Tang sfeer terug. Na al die jaren weet Ghostface mij nog steeds te boeien in tegenstelling tot zijn collega Raekwon.

tuktak
Harco schreef:
Weet je ook wie die zangeres is?

"Op de door Shroom geproduceerde track "Superstar" zingt de nederlandse zangeres Jalise het refrein het nummer staat op het album van Wu Tang Clan's Ghostface Killah.

Jalise is bekend van vele samenwerkingen met artiesten binnen Nederland en voor haar is dan ook hiermee een grote stap richting een internationale carriere gezet."

Dank!

avatar van VforVictor
Rhythm & Poetry schreef:

U-God is echt niet altijd slecht. Zijn laatste album is gewoon goed. Alleen Mr. Xcitement is wat minder. voorderest komt U-God gewoon dope.

avatar van Slick
Rhythm & Poetry schreef:

Damn son! Ik ben ook enthousiast over deze plaat, maar zijn beste?
Dit album kan natuurlijk niet tippen aan Supreme Clientele en al helemaal niet aan Ironman en ook niet aan The Pretty Toney Album en eigenlijk niet aan al zijn voorgaande albums. Ook zijn laatste so called R&B album is doper.

Apollo Kids roept een mixtape/demo gevoel bij me op. De beats klappen hard, Ghostface killt en de collabo's zijn goed gelukt. Black Thought komt fuckin hard! Maar ook The Game & Joell Ortiz zorgen met Ghost voor een dope track en Cappadonna & Trife zijn ook weer nice op Black Tequila. Maar toch is voor mijn gevoel het geheel te snel in elkaar gezet. Ghost heeft een dozijn dope beats gevonden en even snel een aantal verses erop gesmeten. Dat geheel is absoluut dope geworden, maar ik mis zijn concept/rode draad dat hij wel had op al zijn vorige albums.

Als je de daarnaast de song Apollo Kids op Apollo Kids had gezet, had de rest er maar bleekjes bij afgestoken.

En waarom 12 nummers? Ik mis voor mijn gevoel nog de helft. Wu Massacre had er ook maar 12. Ik trek dat niet. En die lelijke fade-outs aan het einde van de tracks vind ik ook wack.

Maar goed; alsnog een album dat lekker wegbangt met genoeg interessante beats en lyrics. Hier ben ik wel weer even zoet mee. Nu wachten op Shoalin vs Wu-Tang.

avatar van thgryda
Hier worden rare dingen verkondigd zijn laatste album was beter ? U god komt solo altijd dope? Leugens !

Nee even serieus ik vind zowat alle solo albums van u god slecht en dat laatste ghostface album vond ik echt hemeltergend slecht. Alleen die cover en de titel al (ghostdini ), dat album was bedoeld om te verkopen en voor fans van het lichtere genre. Niks mis mee, maar mijn ding (en vele andere met mij) was het toch niet. Nee geef mij dan dit album maar, veel rauwer en denk ik het eerste album van ghostface dat ik meteen voel. Het moet me denken aan die oude vertrouwde wu sound al steekt het duidelijk in een nieuw, iets minder strak jasje. Een beetje vergelijkbaar met obfcl II van vorig jaar. Alleen is ghostface momenteel een betere rapper, al hoor ik de stem van raekwon liever en vond ik hem vroeger doper als ghostface.

Ik vind de korte duur van het album eigenlijk ook een pluspunt. In tegenstelling tot wu massacre omdat het album sowieso al saai is maar net om te beletten dat het saai wordt. Wu massacre had de sfeer van dit album moeten hebben met meth erbij zou dat vuurwerk geven denk ik, jammer maar helaas dat massacre project. Hij leert ook de fouten van raekwon die op zijn laatste album 22 tracks voor 70 minuten had. Daar konden er makkelijk een zestal van weg om tot 16 goeie tracks en 50 minuten te komen. Ook hulde aan de gastartiesten die veel toevoegen. Vooral the game komt terug verrassend sterk. Toch maar een 4