Faith No More - The Real Thing (1989)

Label: Slash

1. From Out of Nowhere (3:20)
  2. Epic (4:51)
  3. Falling to Pieces (5:12)
  4. Surprise! You're Dead! (2:25)
  5. Zombie Eaters (5:58)
  6. The Real Thing (8:11)
  7. Underwater Love (3:49)
  8. The Morning After (3:41)
  9. Woodpecker from Mars (5:38)
  10. War Pigs * (7:43)
  11. Edge of the World * (4:10)
  12. Sweet Emotion *
  21. Underwater Love [Live in Brixton] *
  22. As the Worm Turns [Live in Brixton] *
avatar van Ernie
the crook schreef:
Halfje erbij, toch wel een bescheiden klassieker in het genre

Laat die bescheiden maar vallen absolute classic

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album met een prettige mix van rock en funk.
De bas doet af en toe erg denken aan Flea, maar dat mag de pret niet drukken.
Epic is uiteraard heerlijk, maar Woodpeckers From Mars mag er ook wezen (die bas!!!!).
Het prijsnummer is voor mij echter Falling To Pieces.

De cover van War Pigs is verrassend goed. Mike is beter dan Ozzy, maar Iommi mis ik wel.

avatar van james_cameron
Opvolger Angel Dust is het meesterwerk van de band, maar ook deze plaat is erg goed. Het aparte geluid van de band, gecombineerd met het unieke stemgeluid van zanger Mike Patton, zorgt direct voor iets bijzonders. Dat zou natuurlijk weinig voorstellen zonder goede songs, maar die zijn volop aanwezig. Vooral de langere songs, Zombie Eaters en het titelnummer, zijn erg sterk, maar eigenlijk is alles de moeite waard. Van ruige rocksongs als Surprise! You're Dead! tot een jazzy ballad als Edge Of The World: Faith No More kan alles aan.

avatar van kaztor
Edwynn schreef:
Ik vind alleen dat Patton zo'n gekke heliumstem heeft op The Real Thing.

Hij kwam pas in de band toen alle muziek voor het album was opgenomen. Pas vanaf Angel Dust heeft ie dus z'n eigen draai aan het materiaal kunnen geven. Wel verwonderlijk dat er zo'n behoorlijk album uit gerold is.

avatar van Pietro
Deze plaat heb ik onlangs voor het eerst in ruim 10 jaar weer eens beluisterd en hij viel me zeker niet tegen. Samen met opvolger Angel Dust is dit in mijn optiek de beste plaat van Faith No More. Die is misschien net iets constanter qua songmateriaal, maar deze The Real Thing heb ik vroeger grijsgedraaid en bevat ook een aantal ijzersterke composities. De kakofonie aan stijlen – variërend van funk tot metal en hip hop tot rock – en de karakteristieke zang van Mike Patton maken dit tot een fijne luisterervaring die mij doet beseffen dat ik deze plaat veel te lang links heb laten liggen.

Gek genoeg vind ik de grote hit Epic niet eens het sterkste nummer van deze plaat. Die eer is weggelegd voor puike nummers als de frivole opener From Out of Nowhere of het catchy Falling to Pieces. Of misschien wel voor het meeslepende Zombie Eaters, dat rustig begint maar in alle hevigheid losbarst. En dan vergeet ik nog het acht minuten durende titelnummer dat ook bijzonder indrukwekkend is. Een plaat vol met hoogtepunten: 4*.

Prachtig album dat nog steeds klinkt als een klok! Der opener From Out of Nowhere bezorgde me destijds kippenvel en doet dat nog steeds. Na Falling to Pieces wist ik het toen zeker;kopen dat ding. een week later heb ik ook Introduce yourself gekocht. Beide schijfjes hebben ontelbare rondjes in nijn speler gedraaid en doen het nog steeds goed. TRT was een instant hit door de catchy nummers en de heerlijke productie waarin hoofdrollen zijn weggelegd voor de drummer en de toetsenist in geniale nummers. En net als Pierto vind en vond ik EPIC ook nooit zo heel bijzonder omdat het de stijl eigenlijk niet zo goed weergeeft. Hetzelfde euvel had je een aantal jaren later weer met EASY.
IY is echter geen spat minder!! Verborgen aan het eind zit Underwater Love, echt zo'n nummer waar de poppy kant van FNM in een heavy jasje tot uiting komt en dat vond ik altijd een zeer charmante kant van deze gave band.

avatar van milesdavisjr
De plaat waarop Patton zijn debuut maakte. Vanuit muzikaal (of instrumentaal) oogpunt is de schijf niet eens zoveel beter als voorganger Introduce Yourself maar Patton brengt de band naar een hoger niveau. Zanger van het eerste uur, Chuck Mosley moest het veld ruimen en dat zal ook zeker te maken hebben gehad met man's technische kwaliteiten. Vals en niet toonvast, Mosley was niet om aan te horen. Met Patton betrad Faith No More de eredivisie. Het beroemde Epic is alom bekend maar mijn voorkeur gaat uit naar Falling to Pieces; dwingend, groovend, funkend, een te gekke song. Gek genoeg was Patton ook nog een beetje zoekende met zijn 'helium' stem, op opvolger Angel Dust klonk zijn stem gerijpt en volwassen. Waarom Edge of the World op deze schijf/pagina als bonustrack staat vermeld is mij trouwens een raadsel, volgens mij stond de song altijd al op de reguliere versie. Kortom; een prima album maar nog wel typisch jaren 80, in de lijn van de peppers, veel funk en nog niet de zware toon die de opvolgers in de 'serieuze' jaren 90 zouden kenmerken. Ook had de productie nog wel wat vetter gemogen. Echter vanuit compositorisch oogpunt is dit een prima schijf.

milesdavisjr schreef:

Bij het aanvinken staat er "Niet op elke versie van dit album aanwezig". En het nummer Edge of the World staat niet op de lp versie die verscheen in 1989, waarschijnlijk omdat de speelduur dan te lang wordt wat nefast is voor de geluidskwaliteit . Maar vandaar dus. Dat het hier op de albumpagina dan als bonustrack wordt weergegeven is wel verwarrend.

avatar van milesdavisjr
Vandaar, jammer voor de mensen die de lp versie destijds hebben aangeschaft, het is toch een te gek nummer.

avatar van Kronos
Ja, lp's kopen werd toen steeds minder interessant, bijvoorbeeld om er een nummer niet op stond. Maar ook ontbrak een tekstvel steeds vaker terwijl dat bij de cd-versie wel zat. Ik ben in 1989 begonnen met cd's kopen. Maar van The Real Thing heb ik nu ook de lp, voor de mooiere hoes.

avatar van trebremmit
Als de cd versie en lp versie tegelijk zijn uitgekomen hoeft het niet als bonusnummer te worden aangevinkt, ik weet niet of dat hier het geval is?

avatar van Kronos
Op Discogs is de versie zonder War Pigs (cover van Black Sabbath) en Edge of the World de hoofdpagina. Dat lijkt me wel als de oorspronkelijke versie beschouwd te worden. Op cd kreeg je er extra nummers bij, dat diende ook om mensen te verleiden naar cd over te schakelen.