Pixies - Surfer Rosa (1988)

Alternatieve titel: Surfer Rosa / Come on Pilgrim

Label: 4AD

1. Bone Machine (3:03)
  2. Break My Body (2:05)
  3. Something Against You (1:47)
  4. Broken Face (1:30)
  5. Gigantic (3:54)
  6. River Euphrates (2:31)
  7. Where Is My Mind? (3:53)
  8. Cactus (2:16)
  9. Tony's Theme (1:52)
  10. Oh My Golly! (2:32)
  11. Vamos (4:20)
  12. I'm Amazed (1:42)
  13. Brick Is Red (2:01)
  14. Caribou * (3:14)
  15. Vamos * (2:53)
  16. Isla de Encanta * (1:41)
  17. Ed Is Dead * (2:30)
  18. The Holiday Song * (2:14)
  19. Nimrod's Son * (2:17)
  20. I've Been Tired * (3:00)
  21. Levitate Me * (2:37)
avatar van Slowgaze
Zojuist gedraaid terwijl ik onder handen werd genomen door de thuiskapster. "Wat is dit voor herrie?" en "Ik hoor alleen een drumstel" zijn er twee die me bijgebleven zijn van het commentaar.

Natuurlijk is er voor zulke mensen ook geen touw vast te knopen aan deze bizarre plaat, die het best te omschrijven valt als de Velvets die Trout Mask Replica doen, met een flinke punkdrive en -schreeuw. Er komt van alles voorbij tussen de bijzonder logge opener "Bone Machine" en de zelfs redelijk rustige afsluiter "Brick Is Red". Er zitten zelfs wat stukken bij die je als liedje zou kunnen beschouwen! Gewoon de gekte ondergaan, dat is goed voor je. Misschien kom je er na een goed aantal luisterbeurten wel uit als een beter mens.*

*Resultaten kunnen variëeren per persoon.

avatar van Gajarigon
Wisselvallige plaat. Het voelt aan alsof ze alle songideetjes gewoon meteen opnamen, zonder er eerst een deftig nummer van te maken. Soms werkt dat (Bone Machine, Gigantic, Where is My Mind?, River Euphrates), soms niet. Ik denk dat de enorme voorsprong die deze drie nummers hebben bij de statistieken genoeg zegt. Gelukkig zijn het allemaal korte explosies, zodat het niet echt gaat vervelen. Verder is de productie ook erg geinig, met die drums die echt door alles heen spelen. Een nipte 3,5*

avatar van vantagepoint
Ik heb nog altijd niet uitgemaakt welke mijn voorkeur heeft Doolittle of Surfer Rosa. Maar ik wil gewoon niet kiezen, hoe geniaal zijn deze 2 albums wel niet. Bij nummers als gigantic of Where Is My Mind begin ik spontaan gewoon mee te brullen, springen, ... Het nummer gaat zo diep als het maar kan, het neemt je helemaal mee en laat je gewoonweg sprakeloos achter. De andere nummers zijn ook van een hoog niveau. Wat een band The Pixies!

avatar van MeesBowieFan1
wanneer ik deze plaat op zet overweldigt mij een gevoel van optimisme en gelukzaligheid. kan het niet anders verwoorden, geweldig blij word ik er van!

Dit album is natuurlijk The Velvet Underground & Nico (1967) voor een nieuwe generatie: waar alle 'alternative' rock is gebaseerd op The Velvet Underground, zo is alle alternative rock van na 1988 gebaseerd op dit album van Pixies dat echter weer een imitatie is van The Velvet Underground. Nirvana, Weezer, Radiohead, etc zijn allemaal in de eerste plaats pogingen dit album te imiteren (en waar The Velvet Underground niet te overtreffen bleek, slaagden sommigen wel om dit album van Pixies te overtreffen). De charme - precies als bij The Velvet Underground - is de intense dynamiek van hard-zacht-hard en net als bij The Velvet Underground wordt daarbij gebruik gemaakt van een meisje dat toevallig in de band zit en eigenlijk niet kan zingen toch te laten zingen: haar gemaakte onschuld bij de lieflijke passages wordt versterkt door haar ietwat vals zingen hetgeen prachtig contrasteert met de harde, agressieve muziek van de band. Dat de mannelijke zanger in beide bands eigenlijk ook niet kunnen zingen versterkt verder de garage-sound waarbij er een magie voelbaar is achter de amateuristische presentatie.