DeWolff - Orchards / Lupine (2011)

Label: REMusic

1. Diamonds (6:08)
  2. Evil and the Midnight Sun (3:00)
  3. Everything Everywhere (7:19)
  4. Who Are You Or the Magnificence of Loving a Million Strangers (2:49)
  5. Love in C Minor (5:02)
  6. Higher Than the Sun (4:06)
  7. Pick Your Bones Out of the Water (3:17)
  8. Seashell Woman (4:56)
  9. Fever (4:10)
  10. The Pistol (9:45)
  11. Poison (4:25)
avatar van Lau1986
Ik vind dit een aardige plaat, maar net iets te psychedelisch, de plaat hiervoor vond ik iets meer rocken. Neemt niet weg dat DeWolff een verademing is tussen alle Nederlandse pop artiesten. Ik hoop dat ze een blijvertje zijn. Ben iig benieuwd hoe ze live zijn aankomende vrijdag in Zaandam.

avatar van andnino
Erg netjes. Luister dit album steeds vaker. Wellicht zit er nog eens een verhoging in.

avatar van inquestos
FridgeBoy schreef:
.. The Pistol.. godverdomme man wat een nummer!

Ik dacht dat ik de enige was!

Bij mij staat Pistol ook al enige tijd op eenzame hoogte. Heerlijk meeslepend nummer. Speelde the Black Keys volledig weg in de HMH 3 maanden terug. Van mij had het nummer nog langer mogen duren, heerlijk

edit: Oh, wacht dit had ik al eens gepost, nou ja, om nog maar eens te benadrukken wat een geweldig nummer het was dan

avatar van Rinus
Dit album is veel meer retro/psychedelisch dan het eerste album, inclusief het haast "jankende" keyboardgeluid.. Mis hier ook een beetje de drive in, die het eerste album wel had. Dit album is zweveriger. Daarom voor mij een iets minder album dan het debuut.

Deze meer retro? Psychedelischer ben ik het mee eens, maar retro zeker niet. Het vorige album was juist veel meer gebaseerd op de jaren 60 en 70, hierbij is de inspiratie uit veel meer muziek gehaald en is het een mix geworden van oude en nieuwe invloeden, zeker niet retro wat mij betreft.

Noem die nieuwe invloeden dan eens? Ik hoor toch vooral al die jaren '60/'70 orgelbands terug.

avatar van Don Cappuccino
Misschien bedoelt hij met nieuwe invloeden dat er wel wat Black Keys-achtige dingen te horen zijn hoewel die ook niet echt modern zijn.

Vorige week vrijdag DeWolff live gezien, echt onvergetelijk. Vooral The Pistol was echt niet normaal!

Inderdaad the Black Keys, maar ook bands als Wolf People, Black Mountain, Tame Impala, the Black Crowes, Fleet Foxes en the Black Angels enzo. Bedenk ook dat inspiritie en invloeden niet per se direct en herkenbaar in de muziek terug hoeven te komen. Daarnaast zeggen ze het zelf ook, dus wie zijn wij om het in twijfel te trekken?

avatar van stoepkrijt
Jammer dat er nergens songteksten te vinden zijn van dit album. De zang is namelijk niet altijd even goed verstaanbaar, vooral als er op fluistertoon gezongen wordt. Van een nummer als The Pistol ben ik reuze benieuwd naar de volledige songtekst. Ik kan het grotendeels zelf wel achterhalen, maar ik zou toch graag een complete tekst zonder gaten of vraagtekens hebben.

avatar van freakey
stoepkrijt schreef:

Gewoon ff googlen joh;
DEWOLFF THE PISTOL LYRICS - lyrics85.com

avatar van stoepkrijt
Ik heb me suf gegoogled, maar kon niks vinden Heel erg bedankt!

Die is sowieso niet helemaal compleet, maar lijkt me ook niet echt goed. Tijdje geleden heb ik voor een schoolopdracht toevallig de tekst proberen op te schrijven. Een paar regels wist ik ook niet zeker en heb ik gegokt, hier heb ik een * bij gezet. Hier kwam ik op uit:

I call out to the river
To please help me recover my mind
I call out to the river
To please help me get back this girl of mine

I call out to my brother
He said, what can I do?
I call out to my sweet darling
She spoke with a frown
She said, you ain’t even worth
The pistol I bought to shoot you down

Knocking on the door hall *
Dear lord I dare not to look outside
It might be a stranger
Searching for shelter in the night

Cold cold feeling *
Oh it filled me *
Cause right there at the door
My baby determined to kill me

I call out from the river
To please help me recover my mind
I call out from the bottom
A hungry heart in a restless mind

I call out to my brother
He said, what can I do?
I call out to my sweet darling
And this is when she said
I’m loving your brother
And you were getting in the way

Ben benieuwd of jullie ongeveer hetzelfde dachten. Vooral Who Are You or the Magnificence of Loving a Million Strangers versta ik zeer weinig van. Ik stoor me er niet aan overigens.

avatar van musician
herman schreef:

Ik ook. Wat een bizarre cd is dit. Ik heb hem vandaag voor het eerst eens goed beluisterd (heb hem ook nog niet zo lang) en ik hoor toch vrijwel uitsluitend muzikale werkstukken die mij sterk doen denken aan de experimenten van grote bands uit het begin van de jaren '70.

The Pistol (Wishbone Ash!) is prachtig en wat mij betreft gaan ze nog jáááren door met het ontwikkelen van dit soort muziek. Maar nieuw is het bepaald niet, behalve dan dat het gemaakt is in 2010/2011. De geluidskwaliteit is ook al zo geweldig, composities prima.

Het was voor mij een beetje een eh......onverwachte aankoop. Gekocht in een opwelling na een goed artikel over DeWolff. Maar voorlopig alle lof voor deze Nederlandse talenten. Ik geef nog geen sterren, moet het eerst weer eens even laten bezinken.

avatar van freakey
Net gezien in de Effenaar, geweldige band... veel nummers van deze cd... (uiteraard), ben die nu dus ook weer aan het beluisteren.... aanrader!!!!! (zowel live als op cd dus....)

musician schreef:

Mag ik je wijzen op het volgende artikel: 3VOOR12 - De vijf Gouwe Lempkes van Robin Piso (DeWolff) - 3voor12.vpro.nl
En ik wil niet zeggen dat ik ze persoonlijk ken, maar ik weet wel dat ze zowel naar veel oude als veel nieuwe bands luisteren en daar inspiratie uit halen.

Uiteindelijk maakt het ook allemaal niet uit of dit nu nieuw/ouderwets/retro of wat dan ook is, als het maar goed is, en dat is het naar mijn mening.

avatar van musician
Waar wil je me precies op wijzen, bij dat artikel van 3VOOR12?

Ik weet niet precies waar het aan schort, maar we zijn het er geloof ik over eens dat het goed album is.
Had ik niet mogen schrijven dat bij een nummer van DeWolff het er erg op lijkt dat ze wel geïnspireerd lijken door de oude band Wishbone Ash? Ik heb Orchards vandaag nog een keer beluisterd maar het is toch een prima compliment?

Ik bedoel dat vier van de vijf albums nieuw zijn... Daarnaast mag je dat natuurlijk zeggen! Zelf hoor ik ook een beetje Take Five van Dave Brubeck in het middenstuk van The Pistol, als we het daar toch over hebben.

Het zijn nieuwe albums, maar wel allemaal bands die heel erg uit de jaren '60/'70 putten. Veel meer retro dan Tame Impala kan het niet klinken eigenlijk. Valt me mee dat ze Dungen niet hebben genoemd, die past ook mooi in het rijtje. Het is gewoon oude wijn in nieuwe zakken eigenlijk, maar zolang het zo goed klinkt als Dewolff heb ik daar ook geen problemen mee.

avatar van Ducoz
Ik sluit niet uit dat dit een van m'n favoriete bandjes gaat worden.
Ben benieuwd wat een eventueel 3e album zou brengen!(de heren zijn nog jong)

avatar van tsjong

Ik ben fan. Heerlijk die orgel, één van de beste acts in Nederland.

avatar van JelmerHolwerda
Geweldig album. Altijd lastig om een album wat zo goed werd ontvangen als Strange Fruits & Undiscovered Plants te evenaren, maar het is ze zeker gelukt.

Het is wel een erg andere plaat dan hun eerste. Waar de eerste nog iets meer voor wat straightforward jaren '70 hardrock ging, zijn ze met deze de psychedelische kant opgegaan. Desalniettemin blijft het wel typisch DeWolff. Dat vind ik mooi: toch wel vernieuwen maar wel je eigen sound behouden.

Er staan een paar lekkere catchy nummers op, zoals Evil and the Midnight Sun en Pick Your Bones Out of the Water. Daar tegenover staan wel de iets langere nummers met mooie, lange, instrumentale stukken. Persoonlijk kan ik hier net zoveel, zo niet meer, van genieten. Vooral Everything Everywhere vind ik geweldig maar The Pistol slaat alles. Dat nummer heeft alles. Een heerlijke opening, een heerlijk lange gitaarsolo en een fantastische Hammond-solo. Het is zonder meer mijn favoriet van DeWolff.

Een heerlijk album dus. *4,0

Leuk album, ik heb hem eens opgezocht nadat iemand mij er op had geattendeerd. Leuk en deed me veel aan Led Zeppelin denken vooral het tweede nummer dacht ik met de blokfluit opening, of was dat ''Love in C minor'?

avatar van bas2204
Op The Pistol en Pick Your Bones Out of the Water na toch een stuk minder dan hun eerste album. Zal binnenkort hun laatste album ook eens onder de loep nemen en zien of die me weer meer kan bekoren dan deze

avatar van Ronald5150
"Orchards/Lupine" grijpt terug naar de psychedelische rock en blues van de jaren 60 en 70. Deze jonge gasten doen de muziekgeschiedenis herleven. DeWolff laat duidelijk horen door wie ze zijn beïnvloedt en laten een heerlijk groovend en meeslepend geluid horen op "Orchards/Lupine". Albumopener "Diamonds" zet direct de toon. Hypnotiserende ritmes zorgen ervoor dat je meegevoerd wordt op de trip die dit album bewerkstelligt. De hoogtepunten vind ik persoonlijk de lange opgerekte nummers. Tracks als "Everything Everywhere" (fantastische gitaarsolo overigens) en "The Pistol" zorgen voor een jamachtige vibe waar je door gegrepen wordt. De andere, wat kortere nummers, zijn overigens ook bijzonder fijn. Ik ben niet helemaal weg van de vocalen, maar het stoort me ook nergens. De muziek en de klanken is waar het om draait op "Orchards/Lupine". Met slechts een ronkend orgel, meeslepende hypnotiserende gitaren en groovende drums neemt DeWolff je mee op een reisje door de muziekgeschiedenis. Behoorlijk knap van de toekomstige generatie.

avatar van JelmerHolwerda
Heb hem weer even gedraaid. Man, man, man. Everything, Everyhwere is geweldig maar vooral The Pistol... magnifiek. En live is die echt nog veel beter! Gelukkig dat die een vaste plek heeft veroverd in hun setlist tegenwoordig.