Misschien dat sommige MusicMeter's het herkennen: als ik albums wil luisteren van artiesten/bands die in decennia een grote catalogus hebben opgebouwd, grijp ik meestal terug naar de bekende klassiekers of meesterwerken. Muziek die ze maakten na hun sterkste periode kregen vaak mindere recensies en mindere waarderingen op dit forum, meestal ook van mijzelf.
Waar ligt dat toch aan: ben ik in de loop van de jaren soms verwend geraakt? ben ik niet meegegaan met de muzikant die nieuwe wegen inslaat? Of werd hun inspiratie minder en daarmee de kwaliteit van hun werk?
Kortom: tijd om nog eens goed te luisteren naar de albums uit hun 'mindere' periode.
Nu is het de beurt aan Al Stewart. En dan het werk ná Time Passages tot aan het geweldige trio Between the wars, A Beach Full of Shells en Sparks of Ancient Lights.
Dan begint het met 24 Carrots, dat hij samen met Shot in he dark heeft opgenomen. Bij mijn nieuwe luisterbeurt blijft mijn waardering hetzelfde. Er staan best een flink aantal fijne nummers op, zoals onder meer het titelnummer, Constantinople, Merlin's Time en Murmansk Run / Ellis Island. Ook de bonusnummers - waarover hierboven al voldoende is geschreven - zijn dik in orde.
Enig minpunt is dat het allemaal als los zand aan elkaar hangt. Weinig verband, noch in thematiek, noch in sound. Daarom geen 4 sterren.
Tja, en dan de discussie over de naamgeving. Enerzijds heb ik veel begrip voor de puristen, waarbij de naamgeving (waarmee het album uitgebracht is, en die ook op de hoes staat) gebruikt dient te worden. Anderzijds mis ik vaak het totaaloverzicht. Van artiesten zoals Al Stewart of Neil Young (mooi voorbeeld in deze discussie) moet ik op mijn laptop wel erg veel tabbladen openstaan om een totaaloverzicht te krijgen. En op een smartphone is dat nog onhandiger.
In mijn eigen administratie doe ik het veel eenvoudiger: alles van Neil Young of Al Stewart blijft gewoon hun eigen naam staan, ongeacht of dit met een andere begeleidingsband gemaakt is of niet. Het blijft allemaal immers de sound en het verhaal van de artiest zelf.