Within Temptation - The Unforgiving (2011)

Label: Roadrunner

1. Why Not Me (0:34)
  2. Shot in the Dark (5:02)
  3. In the Middle of the Night (5:11)
  4. Faster (4:23)
  5. Fire and Ice (3:57)
  6. Iron (5:41)
  7. Where Is the Edge (3:59)
  8. Sinéad (4:23)
  9. Lost (5:14)
  10. Murder (4:16)
  11. A Demon's Fate (5:30)
  12. Stairway to the Skies (5:32)
  13. Utopia * (3:49)

met Chris Jones

14. I Don't Wanna * (5:02)
  15. The Last Dance * (4:26)
  16. Empty Eyes * (3:42)
avatar van Alexepex
Nou zijn de songs van Within Temptation inderdaad behoorlijk simplistisch maar dit zijn ze al sinds The Silent Force.
Ach eigenlijk zijn ze dat altijd al geweest meer omdat ze wat meer naar rock neigen naar het metal van bijvoorbeeld After Forever en vooral Epica.

Maar dit terzijde, ik vond dat ze wel een hele veilige koers bewandelden, een wat meer hit-gevoelige weg. Op zich niets mis mee, want meer verkopen is meer brood op de plank maar ze raakten toch hun eigen identiteit kwijt.

Maarrrrr....

En ik had nooit gedacht dat ik dit ooit nog 's over een WT release zou zeggen; Ik ben positief verrast.

Een uitstekende cd.

avatar van jasper1991
Within Temptation probeert universeel luisterbare rock/metal te maken. Dat is een gegeven en het is niet zo dat de nummers simplistisch zijn. Nick & Simon's muziek noem ik simplistisch, Within Temptation schrijft nog wel uitgebalanceerde nummers.

Het album: Ik mis in de eerste plaats speling in emotie, voortdurend is dramatiek en wanhoop troef. Hiernaast is het arrangement veelal te vol en te vet. Het is zo'n brei.

Een aantal sterke nummers staan hier echter wel op. De meeste nummers vind ik zelfs wel tof en er zit dynamiek en afwisseling in de songs. Ieder nummer heeft wel netjes een refreintje maar ik kom snelle nummers, ballades en bijzondere mid-tempo'er s tegen als Iron. Ook is het gebruik van keyboards en orkesten soms wel sterk alhoewel dat zoals gezegd wel leidt tot zo'n vet geluid. Dit mag net even wat minder mijns inziens.

Ondanks de geweldige ontvangst vind ik dit dus (slechts) een redelijk goed album. 3,5*

avatar van Ayreonfreak
jasper1991 schreef:

Goede analyse....

Ik heb nog steeds een zwak voor Mother Earth en daar blijft het wel een beetje bij. Within Temptation moet ik met mate tot me nemen.
Het vorige album heb ik zelfs overgeslagen (niet eens bewust). De reacties hier maakten me nieuwsgierig naar deze nieuwe worp, waar ik aanvankelijk geen enkele interesse voor had.

En ja, het is wat ik er wel van verwacht had: gelikte rock die gewoon lekker in het gehoor ligt, maar waar ik op de een of andere manier toch minder warm voor kan lopen dan de nummers die op Mother Earth staan.
Misschien ben ik wel een beetje te veel blijven kleven aan dat album, maar het kan natuurlijk ook dat ik gewoon niet zo'n klik heb met The Unforgiving.

Wat ik nu ga zeggen zal me niet in dank worden afgenomen: sommige nummers vind ik klinken als de betere songfestivalrock. Ja, echt waar. Dat soort nummers hoor je daar ook wel terug alleen doet Within Temptation het dan gelukkig weer wel een slag beter.
Misschien een reden dat liefhebbers van dat festival vaak roepen dat deze band maar eens moet gaan voor Nederland.
Laten we dat maar niet doen en laat de dame en heren gewoon doen waar ze goed in zijn: leuke rockliedjes maken die goed aanslaan bij een breed publiek. Niks mis mee.

avatar van Ayreonfreak
aERodynamIC schreef:

Grappig. Dat staat ook in mijn recensie voor Progwereld. (A.s wordt hij geplaatst) Vooral Iron heeft een refrein dat idd hoge ogen kan gooien op een songfestival...

Er doen ook dit jaar weer wat landen mee die er sterk aan doen denken. Niet alle nummers op dit album geven dat gevoel, maar enkele toch wel. Ik ken de roep om deelname voor Nederland, maar vond dat toch altijd wat vreemd. Nu ik dit album gehoord heb viel het kwartje toch wel. Het past er best tussen en dat bedoel ik niet eens om de band nu eens flink af te katten.

avatar van MusicFreak
Ik vind het toch wel jammer dat op deze site over het algemeen een sfeer hangt van dat commerciële muziek per definitie slecht is...
Ok, ik luister er niet niet non-stop naar maar 'commerciële muziek is een mooie afwisseling op de wat minder gangbare muziek.
Zo ook Within Temptation, een heel album is mij wat teveel maar een nummer als Iron luistert toch wel lekker weg

avatar van rock-rick
MusicFreak schreef:

Ben ik het geheel mee oneens, ik vind juist dat op deze site daar aardig serieus over gedaan word. Adele krijgt bijvoorbeeld aardig goede beoordelingen en ook commerciële hip-hop wordt aardig goed vertegenwoordigt. Echter heb je ook in de commerciële muziek dingen die door meer mensen slecht worden bevonden, maar dat is ook in de niet-commerciële muziek zo.

aERodynamIC schreef:

Ik denk dat op dit album Within Temptation dit keer meer doet dan leuke rockliedjes maken. Tot en met hun vorige album maakten ze rockliedjes met een symphonische / gothic inslag, inderdaad steeds meer voor een breed publiek. Dat hoor je hier bij vlagen nog wel terug. Wat je ook hoort is de synthesizer, die hier regelmatig in jaren '80 stijl gebruikt wordt. Daardoor ontstaat op deze plaat een soort mengsel van jaren '80 pop / electronica met (symphonische) rock, met her en der een vleugje metal. Eigenlijk heeft de band hiermee zich deels een nieuwe sound aangemeten. Dat is knap en ze tonen lef. En het pakt ook nog eens goed uit. Want wat een lekkere plaat is dit geworden! Ik ben aangenaam verrast.

In hun oude stijl was het 't allemaal net niet voor mij. Net te commercieel, net te gladde muziek, met altijd wel wat goede nummers. Op dit album gaan ze echter vol voor hun nieuwe sound met behulp van flink wat aardige tot echt hele goede composities. Echt fantastisch vind ik Faster: nu al 1 van de beste nummers van 2011. Ook In the Middle of the Night, Iron en Where Is the Edge zijn sterke songs. Ook de meeste ballads zijn geslaagd, Lost is zelfs erg fraai.
Sinead vind ik ook mooi. Zij is de hoofdpersoon van dit concept album The Unforgiving. De band heeft ook een aantal filmpjes hierover gemaakt, wat te zien is op de bijbehorende dvd. Dat is een mooie uitgave geworden zo bij elkaar.

Wat opvalt als je de plaat op de koptelefoon gooit is de sterke productie. Het laat de mooie stem van Sharon den Adel goed uitkomen. Ook de band speelt goed. Kortom, een duidelijke stap vooruit voor Within Temptation en een klasseproduct wat vanuit ons landje de wereld overgaat. In the UK zijn ze bijvoorbeeld razend enthousiast. Leuk toch?

avatar van bram-f
Ik had eerst helemaal niets met within temptation, maar deze plaat klinkt gewoon lekker. Een stuk minder gotisch en minder hoge zangstem. gewoon lekker stevige rock.

Ik volg Within Temptation als sinds " Enter".
Ik vind ze helemaal geweldig op " Mother Earth".
Daarna zakte het een beetje weg, veel van hetzelfde.
Maar met de stem van Sharon is natuurlijk niks mis.
Alleen die stem al zorgt er naar mijn mening voor dat een album van WT nooit slecht kan zijn.
Heb dit album een paar luisterbeurten gegeven en het is natuurlijk niet fantastisch maar
er zitten toch weer een paar heerlijke nummers bij.
En ook de stem van Sharon zal mij nooit vervelen.

Within Temptation - The Unforgiving.

Poprock? Gothic Poprock? Popmetal? .... ik weet het even niet goed te benoemen, maar The Unforgiving leent zich wel heeeel erg goed voor de top 40.
Met 5.38 min. als langste nummer ken zo,n beetje de hele CD zo op Single, want het zijn stuk voor stuk eigelijk regelrechte hits.
Behalve de muziek is met name het geluid ook a la radio top 40 gemixt, wat bij deze nummer zonder meer aleen maar extra aanstekelijk werkt.
Ik denk dan ook dat dit album waanzinnig gaat scoren!!

Ik denk dat bram-f en duysterbos allebei een beetje gelijk hebben: het is lekker stevige rock (alleen vaak beter dan ''gewoon'') die zo geproduceerd en gemixt is dat het allemaal heel aanstekelijk klinkt. De top 40 associatie vind ik de plaat te weinig recht doen. Daarvoor is deze productie te knap en slim gemaakt. En waar het altijd ook om gaat: daarvoor zijn de liedjes te goed. Hoewel je wel weer kan zeggen, dat er veel potentiele hits op deze cd staan.

Het is echt een verbazingwekkend lekker, mooi en goed album! Het meesterwerk van Within Temptation, dat als je het blijft draaien alleen maar beter wordt.

avatar van The_CrY
west schreef:

Mee eens. Ik luister nu al een tijdje non-stop en ben m nog steeds niet zat! Dat is zeldzaam bij WT platen.

Ik ben nooit zo van de bonus dvd'tjes bij cd's, meestal vallen ze tegen, behalve als er bijvoorbeeld een concert op staat of videoclips van een band die er wat moois van maakt. Maar Within Temptation maakt hun dvd bij The Unforgiving wel zeer de moeite waard. 3 korte donkere, duistere speelfilms met prima acteurs en ''pittige'' verhalen (minstens 12 jaar en ouder). Het eindigt steeds met de band en hun muziek en Sharon ziet er (weer) oogverblindend uit. Maar toch is mijn favoriet Mother Maiden: wat een rol, wat een stem alleen al. Ook te horen aan het begin van dit album.

Verder staat er nog een bonustrack op: Utopia. Daarvan zie je ook een clip / filmpje en dat nummer is ook weer de moeite waard. Een heel aardige popsong. Alleen bij Where Is the Edge zie je een voorfilmpje van een bioscoopfilm. Wel gelukkig vanaf Aruba.

Het is allemaal ook nog eens heel mooi verpakt in een digipak met poster en tekst-/ fotoboekje. Ik zou voor deze Deluxe editie gaan. Heel betaalbaar overigens bij de internetwinkels uit de UK, zoals play.com
Ik verbaas me erover dat je in Nederland bij de internetwinkels bijna 2x zoveel voor dit Nederlandse product moet betalen. Hoe is dat nou te verklaren?

avatar van Kelzo
Ik vind het een matig album, de nummers zijn het allemaal nét niet. Het grootse en symphonische is toch voor een groot deel verdwenen op dit album, en dat vind ik zonde. De echte Within Temptation sound is voor mij een beetje weg, en ik vind de muziek nou meer de kant op gaan van bands als Evanescence. Niet slecht, wel veel vaker gedaan en toch net wat simpeler dan wat ik van WT gewend ben.

Het is allemaal, zoals ik ook al vaker van anderen heb gehoord, misschien net iets te commercieel geworden. Het is goed dat ze een groot publiek willen aantrekken, maar ik weet niet of ze dat echt goed hebben aangepakt. De eerste single van het album, 'Faster', is hier een goed voorbeeld van. Het klinkt me wat simpel in de oren en is een beetje een... tja, radiohitje geworden. Daarnaast is de videoclip voor dit nummer gewoonweg verschrikkelijk. Hetzelfde geld voor 'Sinéad'. Het is absoluut geen slecht nummer, maar ik heb een beetje het idee dat ik naar een rockende Kim Wilde aan het luisteren ben in plaats van naar de symphonische gothicrock van Within Temptation. En aan de bonustrack 'Utopia' ga ik niet eens teveel woorden vuil maken, wat een rotnummer zeg....

Een nummer als Iron ligt dan weer wél lekker in het gehoor.

Een conceptalbum, oke, maar de uitwerking is naar mijn mening helaas niet helemaal geslaagd.

avatar van Emile93
Na het geweldige faster viel het album me toch wat tegen. Ik had meer verwacht! Jammer. Het zou wel kunnen dat ik het meer ga waarderen na het vaker geluisterd te hebben! Wie weet! Voorlopig 3*

In the UK zijn ze het niet met jullie eens, daar staat The Unforgiving inmiddels op 1 in de albumlijst hardrock & metal, met vooral jubelende recensies. Toch aardig voor een Nederlandse band.

Ik vind de omschrijving rockende Kim Wilde van Kelzo dan ook weer zo'n typisch Nederlands zuur gehalte hebben. Bovendien slaat het nog nergens op ook (Kim Wilde? ). De opmerkingen van Emile93 zijn juist niet zuur. Het zou best kunnen dat als je het meer draait, je dit album meer waardeert.

avatar van Kelzo
Hmm oke, dat is misschien wat overdreven, maar ik vind het toch een behoorlijk poppy klinkend nummer. Heb jij dat niet? Ik heb het met die vergelijking ook niet over de hele cd, laat dat ook duidelijk zijn. Het album valt me gewoon behoorlijk tegen... Ik heb hem nou meerdere keren geluisterd, en het is écht geen slecht album, maar het boeit me allemaal een stuk minder en dat vind ik jammer.

Faster en enkele andere nummers doen inderdaad wel denken aan jaren '80 synthesizer pop / new wave. Ik vind dat wel van lef getuigen, ze kiezen deels voor een wat andere koers. Faster klinkt daardoor misschien wat simpeler dan eerder werk van hun, maar zo'n pakkende popsong maken (met wel een lekkere rock-inslag) is niet eens zo eenvoudig. Die synthesizer insteek geeft die nummers wel weer een enorme drive. En ik vind het juist weer een superlekker nummer, maar ja dat is gewoon smaakverschil. Ook zat ik niet te wachten op weer een cd met hetzelfde overbekende gothic / metal (rock) geluid. Een beetje variatie vind ik juist goed.

Ik vind dit ook weer een mooie cd, wel inderdaad wat anders dan we gewend zijn maar ik vind it album heerlijk in het gehoor liggen! toen ik faster hoorde, hoorde ik meteen de stem van sharon maar toen dacht ik wel HUH? is dit hun nieuwe single? geen slechte single en best ook wel verslavend maar, niet zo als we gewend zijn...
toen ik "Where is the edge" hoorde dat ik jaaaaa, dat vind ik dan wel weer heel erg goed
en toen ik "LOST" hoorde dacht ik WOW, wat een pareltje!! mijn favoriet van het album!

"Sinead" "Stairway to the skies" "Fire & Ice" "Shot in the dark" sluiten mijn rij af met persoonlijker favorieten..

De rest van de nummers zijn ook cd waardig, en ook wel goed gemaakt er staat er niet 1 op wat ik helemaal niks vind... alleen ja why not me, is meer een intro, en ik vind dat meer voor een film ofzo, dan voor een cd mja....

4 sterren van mij

Moet je ze nog wel even boven aanvinken, die 4 sterren...

PriestMaiden
Wel een verfrissend album, had het minder verwacht.

avatar van Rinus
In 1 woord...Super.

Jocharo-T
Dit is het allereerste album wat ik gehoord heb van Within Temptation en ik had eigenlijk compleet iets anders verwacht, mede door een maatje van mij die altijd erg positief over Within Temptation is en Metal fan is. Het genre wat hier aangegeven staat, Rock/Metal had mij ook andere verwachtingen gegeven. Na het horen van dit album ben ik van mening dat het allemaal meer meer poppy klinkt dan Metal. Het is duidelijk een rockband, maar alle nummers liggen toch vrij gemakkelijk in het gehoor. Als mijn ouders langs komen voor een bak koffie en ik leg deze cd op, is er waarschijnlijk niemand die zich eraan stoort. Het luistert allemaal erg lekker weg.

Ik heb mij nog niet op de teksten geconcentreerd, maar dat komt later wel. Je kunt wel duidelijk horen dat het om een concept album gaat, alle nummers sluiten naadloos op elkaar aan. Ik had het niet helemaal verwacht, maar vind dit zo slecht nog niet en de hoes vind ik ook wel wat hebben, past mooi bij het concept.

1,5
Within Temptation begint angstvallig veel op K3 te lijken.
Weerzinwekkend slecht.

avatar van Rogyros
Naja.... Dat slaat echt nergens op. Je kunt het best niks aan vinden, maar de vergelijking met K3 is toch wel treurig te noemen.

Jocharo-T
Ik vind de reactie van Jeff_Slets (Slets?) eerder van het niveau K3. Niet dat ik dit zo'n super geweldig album vind, maar de vergelijking tussen Within Temptation en K3 gaat echt compleet langs me heen.

avatar van Poeha
Je kunt het ook positief bekijken, iemand die een album
jef_slets schreef:
Weerzinwekkend slecht.
vindt en dan toch geen 1 geeft

Met die opmerking laat hij wel blijken weinig kijk op muziek te hebben.

Ik vind het wel vreemd dat deze hoger gewaardeerd wordt als Mother Earth.
Die zit echt wel goed in elkaar.