Anathema - Judgement (1999)

Rock / Metal
Label: Music for Nations

1. Deep (4:53)
  2. Pitiless (3:10)
  3. Forgotten Hopes (3:50)
  4. Destiny Is Dead (1:46)
  5. Make It Right (F.F.S.) (4:09)
  6. One Last Goodbye (5:23)
  7. Parisienne Moonlight (2:09)
  8. Judgement (4:20)
  9. Don't Look Too Far (4:56)
  10. Emotional Winter (5:54)
  11. Wings of God (6:29)
  12. Anyone, Anywhere (4:50)
  13. 2000 & Gone (4:50)
  14. Transacoustic * (3:48)
avatar van Jake Bugg
Today is a good day.
Heb namelijk vandaag deze plaat en ook A Fine Day To Exit op vinyl gevonden voor een totaalbedrag van €30 in een lokale platenzaak.

Ik ken dit album al redelijk goed door Spotify maar op vinyl is het net dat beetje meer.

De opener Deep is een nummer waarvan je direct de klasse hoort en alle nummers die daarop volgen blijven op een hoog niveau.

4,5* met een zeer grote kans op 5*

avatar van Jake Bugg
De verhoging naar 5* is een feit en een notering in mijn top 10 oververdiend.
Wat een rit

avatar van Devoo
Gisteren toevallig One Last Goodbye ontdekt en dan meteen 5 keer na elkaar geluisterd. Wat is dat prachtig zeg!

avatar van milesdavisjr
Judgement blijft voor mij het de beste worp van deze heren uit Liverpool. Daar waar genre genoten (in de beginperiode althans) als Paradise Lost rond deze tijd de bakens verzette richting Depeche Mode achtige rock muziek klinkt de evolutie van Anathema natuurlijker en logischer. Van de death en doom periode is niet veel meer over behalve het sombere en naargeestige element. Vincent Cavanagh zingt breekbaarder als ooit tevoren, akoestische stukken worden niet geschuwd en de nummers klinken bij tijd en wijle haast delicaat. De eerste paar nummers klinken als een logisch vervolg op Alternative 4, maar vanaf het instrumentaaltje; Destiny Is Dead is het afwisseling troef. Make It Right is van een verbluffende schoonheid. One Last Goodbye is dan weer hartverscheurend, een brok emotie. Parisienne Moonlight; van hetzelfde laken het pak, ik kan mij herinneren dat rond deze periode de moeder van de broers Cavanagh was overleden en dit nummer is geschreven ter nagedachtenis. Intenser en droeviger dan deze ode aan haar zal je niet snel tegenkomen. Het titelnummer kent een rustige opbouw en werkt langzaamaan toe naar een climax. Verder nog vermeldenswaardig; het akoestische en met pianoklanken gedomineerde Anyone, Anywhere. Klein puntje van kritiek, songs als Deep, Pitiless, Wings of God en Emotional Winter zijn zeker niet slecht maar vind ik toch wat minder i.v.m. de overige nummers. 10 jaar na de oprichting levert Anathema een puike prestatie met het emotionele, intense en gevarieerde Judgment.

Voor mij was het album uit 2003 een afsluiting van een top periode zoals ik de band graag hoor(de). Met de komst van de zangeres plus veel meer prog georienteerde sound haakte is toch wel af. Hun vroegere sound vond ik super!

avatar van Prog66
Ik stapte ooit in bij “We are here....”, en heb pas daarna de voorgaande platen ontdekt.
Maar die bevielen toch beter dan de kennismakingsplaat.

Deze, maar zeker ook A Fine Day To Exit, en A Natural Disaster: geweldige muziek. De sfeer van deze drie spreekt mij net even iets meer aan dan het latere werk.

avatar van Edwynn
Of Anathema een meer logische koers vaarde dan Paradise Lost is iets waar ik aan twijfel. Maar het is duidelijk dat van de Peaceville 3 enkel My Dying Bride haar wortels trouw zou blijven. Anathema ging uiteindelijk een beetje de alternatieve progressieve kant op en zei zoals bekend vaarwel tegen de metal.

Judgement is zoals gezegd alweer lichter dan Alternative 4 maar houdt een mooie sombere ondertoon. Pink Floyd is nooit ver weg. Hierna kocht ik nog wel A Fine Day To Exit. Maar daar was ik nooit zo blij mee als met Judgement.

avatar van ProgMetal
Was mijn kennismaking met Anathema en staat bij mij nog steeds stijf bovenaan.

Bij mij was Alternative 4 de kennismaking. Ook niet verkeerd

avatar van jorro
Na 'Alternative 4' het tweede album op rij van Anathema dat een dikke voldoende verdient. Toch zijn de albums verschillend. In het voorgaande album waren er veel meer piano en strijkjes te horen. Nu dus minder en dat is jammer, maar gaat niet echt ten koste van de kwaliteit.
Geen echte favorieten want alles klinkt wel lekker maar Deep is wel erg sterk.

Anathema - Judgement

Zeer sfeervol album van Anathema. Het begint al meteen fantastisch met Deep dat op de 30ste seconde al meteen een overgang kent die me bij de eerste luisterbeurt al meteen pakte. Ook de nummers die erna komen zijn erg goed, Pitiless vooral stevig, en nummers als Forgotten Hopes en One Last Goodbye zijn toch ronduit prachtig.
Na een paar sfeerstukjes kom je dan uit bij het titelnummer, dat rustig begint, maar halverwege een complete chaos wordt. Erg leuk gedaan. Ook de opvolger Don't Look Too Far is erg geslaagd, vanwege de snerpende gitaar rondom het refrein.
Emotional Winter vind ik ook één van de betere nummers. Wings of God vind ik wel het beste nummer van het album, al zullen velen dat niet met me eens zijn. Dat nummer hakt erin vanaf de eerste seconde, heeft een prachtige lyrics, en halverwege switcht het dan opeens om naar een outro die net zo mooi is.
Voor mij had het daar mogen stoppen, want ik vind Anyone, Anywhere en met name 2000 & Gone wat aan de saaie kant. Had van die laatste een bonustrack gemaakt, en die eerste ergens anders in het album gestopt, want wat mij betreft is Wings of God ook meteen een perfecte afsluiter.
Desondanks een album dat ik vaak luister en met volle teugen van geniet

avatar van Bravejester
Winterstone schreef:
Anathema - Judgement

Desondanks een album dat ik vaak luister en met volle teugen van geniet

Nog steeds een zeer fraai album met een uitstekend begin met de eerste 3 nummers. Mijn vinken staan nog steeds bij The Last Goodbye, Emotional Winter en Wings of God. The Last Goodbye wint dit op emotionele waarde maar Wings of God scheurt ( heel passend ) de hemel wijd open en wint het op kracht!

Wat dat betreft kan ik je de DVD Universal uit 2013 van harte aanbevelen; daarop staan nl al deze 3 nummers in een live uitvoering! Anathema - Universal (2013)

Bravejester is zeker een mooie uitvoering! Ook live weten ze de sfeer van dit album mooi over te brengen

Dit is van de 3 die ik tot nu toe beluisterd heb ook het enige Anathema album waar ik van begin tot eind van kan genieten. De twee opvolgers bijv. hebben allebei een heel lang nummer waarbij de helft eigenlijk uit stilte bestaat, daar verliest zo'n album bij mij al punten mee. Daar heeft dit album gelukkig geen last van