Anathema - Judgement (1999)

Rock / Metal
Label: Koch

1. Deep (4:53)
  2. Pitiless (3:10)
  3. Forgotten Hopes (3:50)
  4. Destiny Is Dead (1:46)
  5. Make It Right (F.F.S.) (4:09)
  6. One Last Goodbye (5:23)
  7. Parisienne Moonlight (2:09)
  8. Judgement (4:20)
  9. Don't Look Too Far (4:56)
  10. Emotional Winter (5:54)
  11. Wings of God (6:29)
  12. Anyone, Anywhere (4:50)
  13. 2000 & Gone (4:50)
  14. Transacoustic * (3:48)
avatar van Jake Bugg
Today is a good day.
Heb namelijk vandaag deze plaat en ook A Fine Day To Exit op vinyl gevonden voor een totaalbedrag van €30 in een lokale platenzaak.

Ik ken dit album al redelijk goed door Spotify maar op vinyl is het net dat beetje meer.

De opener Deep is een nummer waarvan je direct de klasse hoort en alle nummers die daarop volgen blijven op een hoog niveau.

4,5* met een zeer grote kans op 5*

avatar van Jake Bugg
De verhoging naar 5* is een feit en een notering in mijn top 10 oververdiend.
Wat een rit

avatar van Devoo
Gisteren toevallig One Last Goodbye ontdekt en dan meteen 5 keer na elkaar geluisterd. Wat is dat prachtig zeg!

avatar van milesdavisjr
Judgement blijft voor mij het de beste worp van deze heren uit Liverpool. Daar waar genre genoten (in de beginperiode althans) als Paradise Lost rond deze tijd de bakens verzette richting Depeche Mode achtige rock muziek klinkt de evolutie van Anathema natuurlijker en logischer. Van de death en doom periode is niet veel meer over behalve het sombere en naargeestige element. Vincent Cavanagh zingt breekbaarder als ooit tevoren, akoestische stukken worden niet geschuwd en de nummers klinken bij tijd en wijle haast delicaat. De eerste paar nummers klinken als een logisch vervolg op Alternative 4, maar vanaf het instrumentaaltje; Destiny Is Dead is het afwisseling troef. Make It Right is van een verbluffende schoonheid. One Last Goodbye is dan weer hartverscheurend, een brok emotie. Parisienne Moonlight; van hetzelfde laken het pak, ik kan mij herinneren dat rond deze periode de moeder van de broers Cavanagh was overleden en dit nummer is geschreven ter nagedachtenis. Intenser en droeviger dan deze ode aan haar zal je niet snel tegenkomen. Het titelnummer kent een rustige opbouw en werkt langzaamaan toe naar een climax. Verder nog vermeldenswaardig; het akoestische en met pianoklanken gedomineerde Anyone, Anywhere. Klein puntje van kritiek, songs als Deep, Pitiless, Wings of God en Emotional Winter zijn zeker niet slecht maar vind ik toch wat minder i.v.m. de overige nummers. 10 jaar na de oprichting levert Anathema een puike prestatie met het emotionele, intense en gevarieerde Judgment.

Voor mij was het album uit 2003 een afsluiting van een top periode zoals ik de band graag hoor(de). Met de komst van de zangeres plus veel meer prog georienteerde sound haakte is toch wel af. Hun vroegere sound vond ik super!

avatar van Prog66
Ik stapte ooit in bij “We are here....”, en heb pas daarna de voorgaande platen ontdekt.
Maar die bevielen toch beter dan de kennismakingsplaat.

Deze, maar zeker ook A Fine Day To Exit, en A Natural Disaster: geweldige muziek. De sfeer van deze drie spreekt mij net even iets meer aan dan het latere werk.

avatar van Edwynn
Of Anathema een meer logische koers vaarde dan Paradise Lost is iets waar ik aan twijfel. Maar het is duidelijk dat van de Peaceville 3 enkel My Dying Bride haar wortels trouw zou blijven. Anathema ging uiteindelijk een beetje de alternatieve progressieve kant op en zei zoals bekend vaarwel tegen de metal.

Judgement is zoals gezegd alweer lichter dan Alternative 4 maar houdt een mooie sombere ondertoon. Pink Floyd is nooit ver weg. Hierna kocht ik nog wel A Fine Day To Exit. Maar daar was ik nooit zo blij mee als met Judgement.