Anathema - Judgement (1999)

Rock / Metal
Label: Koch

1. Deep (4:53)
  2. Pitiless (3:10)
  3. Forgotten Hopes (3:50)
  4. Destiny Is Dead (1:46)
  5. Make It Right (F.F.S.) (4:09)
  6. One Last Goodbye (5:23)
  7. Parisienne Moonlight (2:09)
  8. Judgement (4:20)
  9. Don't Look Too Far (4:56)
  10. Emotional Winter (5:54)
  11. Wings of God (6:29)
  12. Anyone, Anywhere (4:50)
  13. 2000 & Gone (4:50)
  14. Transacoustic * (3:48)
avatar van Bravejester
Ik zit nu naar dit album te luisteren en ben bij One Last Goodbye ... en dat heeft tot nu toe nog e meeste impact. Dit nummer gaat hoog scoren bij mij

Komt denk ik ook het dichtste bij wat ze laten horen op We're Here Because We're Here en die plaat ken ik al een stuk beter.

avatar van Bravejester
Ik heb nu mijn favorieten bepaald voor dit album ( ook al zou dat na nog veel meer luisterbeurten kunner veranderen ) en behalve het hierboven genoemde One Last Goodbye zijn dat Emotional Winter ( vrij weinig stemmen voor dit nummer; ben een beetje verbaast ) o.a. vanwege het fantastiche intro hier ) en Wings Of God.

Voor nu staat dit samen met We're Here Because We're Here bovenaan mijn lijstje van Anathema-favorieten; en ik heb nu al het gevoel dat deze best eens bovenaan zou kunnen eindigen. De tijd zal het leren....

Nieuwstad
Bravejester schreef:

Wings Of God is ook een wat ondergewaardeerd nummer. Misschien niet een die meteen heel erg opvalt. Maar zeker ook een favoriet van mij. Sowieso vind ik de nummers van John Douglas altijd erg bijzonder.

battersea schreef:
Veel te lang in de kast gestaan met de gedachte dat het mij niet zo zou aanspreken. Maar na mijn enthousiasme over hun laatste plaat toc maar onder het genot van een goede whisly eens voorbij laten stomen: Daar komt nu toch wel een halfje bij. Vooral de eerste 3 tracks zijn heerlijk...

Kijk, een mede whisky liefhebber; dat is mooi! Ben wel benieuwd welke whisky bij jou heeft gezorgd voor dat halfe puntje meer..... misschien kan ik je nog een whisky aanraden om er nog een vol punt bij te geven...

musictraveller
Ik zou voor een Ardbeg gaan!

avatar van Lau1986
Prachtige plaat. Heerlijke sfeer en prachtige zang. Vooral Forgotten Hopes doet het hier erg goed.

avatar van crosskip
Wat een fantastische serie nummers vanaf Deep t/m de titeltrack en wat zonde dat de laatste 5 nummers dat niveau niet halen, anders was dit echt een wereldalbum geweest. Anyone, Anywhere lijkt het nog bijna te redden, maar wordt wat verpest met de wat misplaatste passage met de laatste strofe tekst aan het einde.

Alsnog goed genoeg voor 4,5*

avatar van rafke pafke
Anyone Anywhere vind ik echt een zeiknummer. Voor de rest vind ik het niveau van de nummers na Judgement niet bijster veel lager dan de eerste 8.

2000 & gone vind ik ook een heel fijne afsluiter.

avatar van Broem
Ben al het wat oudere werk van Anathema aan het beluisteren. Heb de band gevolgd vanaf Hindsight en het werk wat daarna kwam. Gemiste kans wat het oudere werk van Anathema is dik de moeite waard. Wat een kracht heeft deze band toch. Heerlijke soms zware bombastische muziek afgewisseld met lekkere ballades. Zo mooi.

avatar van Thin Air!
Na het voorgerecht (Eternity & Alternative 4) blijven we netjes aan tafel zitten want het is nu eindelijk tijd voor het hoofdgerecht.
Tafel netjes opgedekt, glazen gepoleerd en vorken en messen kaarsrecht naast het bord neergelegd.
Deze keer geen aangebakken schnitzel of appelmoes met die vermakelijke kers. Nee, hier komt een creatie van niveautje Sergio Herman, Jonnie Boer of Lucas Rive. Moleculaire tovenarij.
Topkwaliteit en absoluut Michelinster waardig.

Het begint al met Deep wat een geweldig nummer. Ik voel een ingetogen spanning.
Pitiless zit aan dit nummer vastgeplakt als een Siamese tweeling tot zijn/ haar broer/zus. Ze zijn onafscheidelijk en dat moet je zo laten. Het hoort bij elkaar.
Voor de gitaarsolo uit Pitiless hebben ze de duivel himself ingehuurd die vanuit het hellevuur naar beneden daalt om je een ongelooflijke klap voor je kanis te geven. Al het kwaad op deze wereld verpakt in één simpele gitaarsolo.
Het gaat daarna door met de triomftocht met nummers als Make it Right, One Last Goodbye, Judgement etc etc…

Emotional Winter doet je naar adem happen maar het gaat verder. Wings of God staat immers voor de deur en die wil je absoluut niet boos maken.
(is there) Anyone anywhere die dit geen goed nummer vind?

Last but certainly not least is 2000 & Gone.
Ik zie paradijs eiland, witte stranden, vissersbootjes dobberen op het water, schitterende zonsondergang, kristalhelder water. Een metafoor voor de toekomst van Anathema.

Complimenten aan de kok!!

avatar van Broem
Dat wordt een behoorlijk aantal gangen diner! Ik zou het bij de reguliere albums houden anders raak je overeten...

avatar van Thin Air!
Het dessert (Weather Systems) is mierzoet maar ooooohh zo lekker...

avatar van Darkzone
Eternity wordt geloof ik gezien als overgangsplaat van doommetal naar het latere progressievere rock. Eternity is mijn favoriete plaat van de band en zie eigenlijk Aternative 4 als (wiaselvallige) overgangsplaat. Maar met dit album zijn ze wat mij betreft weer terug op het hoge niveau van Eternity (en diens zeer stevige voorganger).
Maar ik heb nog veel in te halen, nadat ik was afgehaakt bij A4 (maar weer verliefd werd op de Resonance albums).

avatar van BoyOnHeavenHill
Bij het stemoverzicht zie ik dat 90% van de stemmen op 3½* of hoger zit, dus wat mijn paar centen aan mening hier voor verschil zouden kunnen uitmaken weet ik niet. Het moet me echter van het hart dat dit album werkelijk subliem begint met een fraaie reeks van vier nummers, maar dat daarna de verveling toeslaat omdat alle nummers een beetje hetzelfde klinken, misschien niet qua arrangementen of tempo maar wel wat betreft de emotionele noot die steeds wordt aangeslagen. Het is allemaal een beetje verdrietig en een beetje berustend : "no one seems to care any more. . ." Alles zeer oprecht, uitstekend gecomponeerd en gearrangeerd en met de beste bedoelingen gebracht, maar soms zou ik wel eens een andere muzikale kleur willen horen dan de vrij constante Pink-Floyd-meets-Porcupine-Tree-sfeer die dit album voor mij kenmerkt.

Verschrikkelijk goed album, van een band die zich steeds verder ontwikkelde. Het Doom gehalte is flink gedaald, maar de composities zijn onverminderd sterk. 4,5

avatar van Clownvis
Nog altijd 1 van de beste van Anathema. Vrolijk wordt je er niet van maar wat een emotie. Kan niet anders dan de volle mep geven, 5 sterren.

avatar van Bouvier666
Ik heb van Anathema alles t/m Alt4 alles wat daarna komt ben ik niet bekend mee. Maar als ik de reacties hierzo lees zou ik dat wel eens moeten doen. Het lijkt mijn dan dat deze Judgement het beste startpunt is. Zolang ze een beetje in de buurt komen van Alt4 kan het eigenlijk niet fout zijn. Of moet ik echt iets drastisch anders verwachten?

avatar van Edwynn
Bouvier666 schreef:

Ik ben ook van de Anathema oude stijl en ben opgehouden bij A Fine Day To Exit. Eigenlijk vind ik Judgement en Alternative 4 de mooiste Anathema's nieuwe stijl. Die hebben nog iets ruws over zich. Daarna volgde het definitief schaven aan de nieuwe identiteit.

avatar van Bravejester
Ik ben juist weer meer een fan van Anathema nieuwe stijl met Judgement, We´re Here Because We´re Here en Weather Systems als top 3 van hun albums.

Drastisch anders zou ik dit niet willen noemen maar ik vind dit melodieuzer en daardoor een stuk makkelijker in het gehoor liggen. Dit vooral in de eerste 3 nummers en de absolute top hier wat mij betreft : One Last Goodbye, Emotional Winter en Wings Of God.

avatar van Bouvier666
Bedankt voor de reacties, aangezien ik meer van de metalkant ben lijkt het mij verstandig om met Judgement te beginnen. Ik ga hem van de week checken

Bouvier666 schreef:

Niet al teveel metal hier; dan kan ik je beter Porcupine Tree - Deadwing (2005) aanbevelen ( zeker gezien je waardering voor diverse Opeth albums ) of deze classic : Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)

avatar van Edwynn
Wie goed kan met Alternative 4 kan best Judgement een kans geven.

avatar van Bouvier666
Porcupine Tree ook zo'n naam waarvan ik al heel lang van denk: die moet ik eens checken. Bij deze gaat Deadwing ook op mijn lijstje. Queensryche ken ik overigens al wel, maar heb ik nog niet beoordeeld op MuMe. Ik heb laatst een digitale best of van al mijn favo albums gemaakt en ik kwam op zo'n 758 albums, die heb ik nog niet allemaal beoordeeld hier op de site maar ik ben op weg.

avatar van rafke pafke
Judgement bevat in ieder geval veel meer leadguitar dan Alt. 4. In die zin vind ik de sound een beetje een mix tussen Eternity en Alt. 4. De songs zijn echter toegankelijker en de productie is top, nog altijd hun best geproduceerde album vind ik.

Edwynn schreef:

Niets teveel gezegd!!!De nieuwe stijl vind ik geen Anathema meer. Weg doom meer progrock

avatar van milesdavisjr
Het beste album van Anathema, een schijf vol emotie en breekbaarheid. Toch hoor je hier en daar nog de 'oude' invloeden van de band terug. Eigenlijk bizar hoe de band zich heeft ontwikkeld; van death metal, naar doom/atmosferische rock muziek tot aan een progrock. Dit album nestelt zich al vrij snel gerieflijk tussen je oren. Vincent Cavanagh heeft geen wereldstem maar zijn zang sluit wel mooi aan op het gebodene. Parisienne Moonlight, een brok emotie. Make it Right ook al zo'n nummer dat zich richt op het hart in plaats van het hoofd. Zwelgen is soms best fijn. Als One Last Goodbye je al niets doet dan ben je echt van hard hout. De richting die Anathema sinds; A Fine Day to Exit op gaat kan mij trouwens niet echt bekoren.

milesdavisjr schreef:

Ik vind WHBWH nu toch echt geen mijlen ver van Judgement liggen. Misschien zelfs de 2 Anathema albums die het meest in elkaars buurt liggen!

avatar van milesdavisjr
rafke pafke schreef:

Ik vind WHBWH ten eerste veel lichter van aard dan Judgement. Daarnaast ontdek ik ook weinig tot geen rock achtige elementen op WHBWH, op Judgement hoor je daar toch nog wel wat van terug. Wellicht dat je meer doelt op sfeer als je het hebt over de vergelijking tussen deze 2 albums. Wat ook meespeelt in mijn beleving is dat WHBWH mij helemaal niet pakt, daar sta ik denk ik wel alleen in als ik kijk de naar gemiddelde beoordeling op MU:)

Vrij donkere herfstmuziek.
Echt hard wordt het nergens, maar de dreiging van een duistere onweersbui blijft aanwezig.
Door de keyboard moet ik zelfs regelmatig aan Disintegration van The Cure denken, ook zo´n druilerige, depressief klinkende brok emoties.
Voor velen zal dit een vreemde vergelijking zijn, voor mij juist een heel doeltreffende.
Het vooroordeel dat progressieve rock voornamelijk bestaat uit eindeloze synthesizer gepiel en de een na de andere gitaarsolo moet ik nu eindelijk eens los laten.
Waarom ik albums van Pink Floyd en Marillion meestal beter vind, komt omdat daar regelmatig het muzikale thema mooi vaker terug komt, maar misschien is Judgement dan niet het beste startsein geweest om mee te beginnen.
Parisienne Moonlight spreekt mij sterk aan vanwege de zangeres die opeens uit het niks opduikt, doet mij denken aan The Gathering in hun pre Anneke periode, maar ook zelfs aan een meer Gothic georiënteerde band als The Mission.
Emotional Winter heeft in dat herhalende echo achtige weer duidelijk Pink Floyd invloeden, zoals bekend van The Dark Side Of The Moon.
Blijkbaar heeft Anathema zijn oorsprong in de doommetal, maar dat hoor ik vrijwel niet meer terug, ik weet hoe een Paradise Lost zich ontwikkelde, daarbij was dat element op een bepaald moment ook geheel vervaagd.
Ga ik de reis vervolgen met de getipte We're Here Because We're Here en Weather Systems, of toch op zoek naar de oorsprong in het minder gewaardeerde Serenades.
De interesse is in ieder geval gewekt.

avatar van JohnnyVergerFan
Mooi beschreven deric raven. Ik vind je referentie aan The Cure's Disintehration ook wel treffend eigenlijk. Niet voor de hand liggend maar wel raak.
Ik hoop dat de volgende halte in je reis je interesse vasthoudt. Mogelijk kun je Alternative 4 (de voorganger van Judgement) ook al snel aandoen. Prachtig werkstuk wat voor mij de band markeert in de reis die ze zelf aan het afleggen waren in de zoektocht naar hun (verdere) muzikale vorming.

Enjoy.

avatar van Jake Bugg
Today is a good day.
Heb namelijk vandaag deze plaat en ook A Fine Day To Exit op vinyl gevonden voor een totaalbedrag van €30 in een lokale platenzaak.

Ik ken dit album al redelijk goed door Spotify maar op vinyl is het net dat beetje meer.

De opener Deep is een nummer waarvan je direct de klasse hoort en alle nummers die daarop volgen blijven op een hoog niveau.

4,5* met een zeer grote kans op 5*

avatar van Jake Bugg
De verhoging naar 5* is een feit en een notering in mijn top 10 oververdiend.
Wat een rit