Anathema - Judgement (1999)

Rock / Metal
Label: Music for Nations

1. Deep (4:53)
  2. Pitiless (3:10)
  3. Forgotten Hopes (3:50)
  4. Destiny Is Dead (1:46)
  5. Make It Right (F.F.S.) (4:09)
  6. One Last Goodbye (5:23)
  7. Parisienne Moonlight (2:09)
  8. Judgement (4:20)
  9. Don't Look Too Far (4:56)
  10. Emotional Winter (5:54)
  11. Wings of God (6:29)
  12. Anyone, Anywhere (4:50)
  13. 2000 & Gone (4:50)
  14. Transacoustic * (3:48)
avatar van Ayreonfreak
hansjuvefan schreef:

Diversiteit? Het zijn stuk voor stuk progrock/metal groepen die in zijn top 10 staan

Is daar iets mis mee?

avatar van hansjuvefan
Ayreonfreak schreef:

Is daar iets mis mee?

Neenee zeker niet. Ik ben zelf een progrock/metal fan. Ik wijs de vorige er alleen op dat hij verkeerd is.
Met diversiteit bedoelt men volgens mij toch veel verschillende genres, wat bij zij top 10 toch niet echt het geval is...

avatar van freitzen
En met sarcasme bedoelt men weer heel iets anders.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

avatar van Thomzic
Vanuit het Review topic kreeg ik de eer om dit album te reviewen, nadat ik eerder had aangegeven dat ik het een ruk album vond. Naja.. met een ‘open-mind’ en frisse tegenzin er aan begonnen. Judgement is het enige album wat ik ooit heb beluisterd, waardoor ik geen ander referentiekader heb van Anathema.

Judgement openbaart zich als een muur van geluid, maar wel één die melodieus is, pakkend en vol zit met persoonlijke emoties. Alles wordt ondersteund door het arsenaal aan instrumenten. Prachtige akoestisch gitaren en pianospel vormen een zeer aangename afwisseling tussen het straffe werk met het gitaarwerk (Deep bijv). De instrumentale nummers hebben echter geen toevoeging mijn inziens. Deze missen duidelijk de ondersteuning van de zang met de intrigerende teksten, waardoor ze kil en kaal klinken. Nee, het samenspel tussen alle componenten van zang, instrumenten, melodie en emotie maken de nummers interessant. Hiermee weten ze een bepaalde, verdrietige, dromerige sfeer te creëeren.

Tekstueel is er niets op aan te merken. Vanuit de eigen beleving van de schrijver worden de gevoelens prachtig uiteengezet. Er wordt een kijk in het leven geboden waar een dierbare er van tussen is gegaan. Het is echter niet depressief te noemen, maar eerder boosheid, moedeloos en het verlangen naar. One Last Goodbye en Emotional Winter zijn twee nummers waar de gevoelens worden blootgelegd. Kreeg tijdens EW wel een flashback naar Pink Floyd door de intro… Meer mensen last van?

Complimenten trouwens dat ze zich niet laten verleiden tot het maken van ellenlange nummers, waar andere bands zich in het genre wel eens in willen verliezen. Nee, algemeen gezien houden ze de rode draad vast. Gelukkig maar. En toch vind ik het soms geforceerd klinken, zoals het willen maken van instrumentals (Destiny is Dead), zo’n lange intro (Emotional Winter) en de abrupte overgangen (Anyone, Anywhere). Klinkt me soms toch wat te klinisch in de oren.

Achteraf gezien heb ik Judgement te vroeg veroordeeld. Zoals vaker hebben de betere albums tijd nodig, zo ook deze. Ik ben nog niet volledig overtuigd dat hét een klein meesterwerkje is, maar door enige verdieping in teksten en muziek waardeer ik meer dan voorheen. Zal hem in de toekomst nog wel eens opleggen en er een definitief oordeel aan plakken. Voorlopig dikke voldoende.

avatar van hansjuvefan
freitzen schreef:
En met sarcasme bedoelt men weer heel iets anders.

Oeps

Guardian of Isis
Haha, Hans toch.

Judgement is het tweede album van Anathema dat ik beluister (de eerste zijnde A Natural Disaster) en tevens ook de tweede voltreffer. Opnieuw geen slechte nummers te bespeuren en ook weer heel wat kippenvel-momenten. Opvallend ook iets zwaarder dan eerdergenoemd album, maar daar kan ik wel tegen, dus heb ik geen probleem mee. 4* met kans op verhoging naarmate ik hem beter leer kennen.

avatar van rafke pafke
Guardian of Isis schreef:
Haha, Hans toch.

Ja hoe verder je terug gaat in de tijd hoe zwaarder hun albums worden.

Maar als dit je zo goed bevalt moet je zeker ook eens A Fine Day To Exit en Alternative 4 uitchecken! Je zal er denk ik geen spijt van hebben.

Intussen is het wachten op het nieuwe album (eindelijk, want A Natural Disaster is intussen al 7 jaar oud). Het is af en reeds gemixt door Steven Wilson. Hopelijk betekent dit dat de release nu nog maar een kwestie van enkele maanden is!

avatar van puppy
Het valt me ineens op dat deze tracklist niet klopt! Judgement komt op mijn cd toch echt na Parisienne Moonlight, en niet na Wings of God...
Heeft iedereen dit, of is dat dan een verschil in versie?

leander?
Jij hebt gewoon een rare versie

Sammael
Ik heb ook de versie zoals puppy hem beschrijft, waarbij tevens Destiny is Dead en Make It Right omgewisseld zijn. Op die manier staat hij ook aangegeven op bijv. Discogs...vraag me af waar de tracklist zoals 'ie op hier op MuMe staat dan op gebaseerd is?

leander? schreef:
Jij hebt gewoon een rare versie

Vreemd...
Let op de tracklists hier en hier.
Oja, en dan ook nog de officiële website van Anathema: http://www.anathema.ws/ Hier staat bij het album Judgement het titelnummer toch ook echt op nummer 8.

Sammael schreef:

Ja. Bij mij klopt dat inderdaad ook niet. Alleen One Last Goodbye komt dan ook nog ná Make it Right.

Mijn tracklist is dit:
01. Deep
02. Pitiless
03. Forgotten Hopes
04. Destiny is Dead
05. Make it Right (F.F.S.)
06. One Last Goodbye
07. Parisienne Moonlight
08. Judgement
09. Don't Look Too Far
10. Emotional Winter
11. Wings of God
12. Anyone, Anywhere
13. 2000 & Gone

Dat lijkt mij de normale versie, gezien hij zo staat op alle sites die ik heb bekeken.

avatar van progressive
Ja zo had ik hem eerst ook, nu had ik hem zoals deze site aangepast, maar ik vind het nu niet bij elkaar passen
Zoals puppy de tracklist heeft, zo vind ik hem ook het beste en het lijkt me dat het die ook is xD

progressive schreef:

Dat lijkt mij ook niet echt bij elkaar passen, nee... Parisienne Moonlight en Judgement gaan bijvoorbeeld in elkaar over, het lijkt me niet zo dat dat ook het geval is als Judgement na Wings of God komt. (Ik zal het een luisteren, hoe dat klinkt. ...Gedaan, en dat klinkt veel minder. En Don't Look Too Far klinkt ook niet echt goed na Parisienne Moonlight.)

Wat mij betreft zou deze tracklist wel gecorrigeerd kunnen worden, als anderen het daarmee eens zijn tenminste...

avatar van notsub
Na A Natural Disaster en Alternative 4 is dit de derde CD van Anathema, die mij zeer duidelijk overtuigt. Daar zijn niet veel luisterbeurten voor nodig. De link met Pink Floyd ligt sporadisch net teveel voor de hand, maar dit is een CD waar ik nog veel plezier aan ga beleven.

avatar van Gajarigon
Judgement is het eerste echte rockalbum van Anathema, en is toch wel een erg geslaagd experiment te noemen. De atmosferische muziek blijft zwaar op het gemoed wegen, maar niet door de hardheid maar wel door het weldoordachte samenspel van de zang van Vincent Cavanagh en het gitaartokkel van Danny Cavanagh. De teksten zijn soms wat naar de melige kant, maar het verzandt gelukkig nergens in een soort adagium van zelfbeklag. De percussie is erg nadrukkelijk aanwezig in de mix, en dat geeft het album de nodige ruggesteun om aanlokkelijk te blijven, want vanaf de tweede helft van het album willen de nummers soms wat gaan slepen, maar slecht wordt het nooit. De eerste helft van het album steekt er wel bovenuit, mede dankzij die heerlijke gitaarsolo in Pitiless. Liefhebbers van deze plaat kunnen ook Riverside eens proberen, dat ligt wat in hetzelfde straatje.

avatar van Houn
de eerste cd die ik van deze band beluister, dus ook mijn eerste ontmoeting.

Wat mij in eerste instantie opvalt bij deze cd is, er staan werkelijk een aantal prachtwerken op.
Echter staan er ook mindere nummers tussen, er is geen middenweg naar mijn inziens.
Of het is superieur of het is ronduit zwak.

ForzaRob
Prima plaat. geen meesterwerk. Ik vind het allemaal te geforceerd. Eigenlijk zit ik de hele cd te wachten tot alles lekker loskomt maar het blijft allemaal heel rustig voortkabbelen en wordt zelfs een beetje saai naar het einde toe.

Technisch perfect maar allemaal iets te geforceerd.

puppy schreef:
Heeft iedereen dit, of is dat dan een verschil in versie?

zoals die hier nu op MuMe staat is de volgorde van de promo versie, zou dus eigenlijk aangepast moeten worden want zo heeft ie nooit in de winkels gelegen

avatar van Edwynn
Mooi sfeervol album. Bij tijd en wijle toch nog wat scheurende gitaren. Ondanks het akoestische fundament.

De koers die met het wisselvallige Eternity werd ingezet komt hier tot volle wasdom.
Ook Cavanagh heeft zijn stem leren beheersen en dat draagt alleen maar bij aan het luisterplezier.

avatar van battersea
Veel te lang in de kast gestaan met de gedachte dat het mij niet zo zou aanspreken. Maar na mijn enthousiasme over hun laatste plaat toc maar onder het genot van een goede whisly eens voorbij laten stomen: Daar komt nu toch wel een halfje bij. Vooral de eerste 3 tracks zijn heerlijk...

battersea schreef:

En later zul je tot de ontdekking komen dat de rest net zo goed is

Althans, zo verging het mij

avatar van Helicon
Vindt deze persoonlijk toch nog steeds hun beste!!

Nieuwstad
Qua gitaarwerk en vocalen behoort dit album zeer zeker tot hun betere werk. Het enige nadeel is het wat schelle drumgeluid. Sowieso is John Douglas niet altijd de meest strakke drummer, hij schreef echter wel 3 hele mooie nummers voor deze plaat:

- Make It Right
- Don't Look Too Far
- Wings Of God

avatar van battersea
One last goodbye mag er ook wezen, al is die op Hindsight ook niet verkeerd. een echte tranentrekker. En waar staar FFS voor?

avatar van Helicon
battersea schreef:
En waar staar FFS voor?

For Fuck's Sake

avatar van Rufus
Zeer goed album. Met een aantal prachtige nummers. Misschien ook iets voor jou Lilian.

avatar van Bravejester
Gisteren nu alweer dit album eindelijk gekocht ( samen met A Natural Disaster ( ik had een kopie ) , A Fine Day To Exit en Alternative 4 ) en al 2x helemaal geluisterd.

Klinkt geweldig goed maar is nu nog veel te vroeg om favorieten aan te geven. Maar dit album zal de komende tijd zeker veel gedraaid worden net als de overige albums.

Hopelijk vind ik ze straks even mooi als We're Here Because We're Here ....

avatar van Bravejester
Voorlopig klinkt dit album prima en stukken toegankelijker dan A Fine Day to Exit en Alternative 4. A Natural Disaster is dan weer over het geheel genomen een stuk ingetogener.

Judgement is wel zo'n plaat in ieder geval die je heel gemakkelijk opzet vind ik omdat hij zo lekker klinkt. Wordt vast wel een ruime voldoende...