Anathema - Judgement (1999)

Rock / Metal
Label: Koch

1. Deep (4:53)
  2. Pitiless (3:10)
  3. Forgotten Hopes (3:50)
  4. Destiny Is Dead (1:46)
  5. Make It Right (F.F.S.) (4:09)
  6. One Last Goodbye (5:23)
  7. Parisienne Moonlight (2:09)
  8. Judgement (4:20)
  9. Don't Look Too Far (4:56)
  10. Emotional Winter (5:54)
  11. Wings of God (6:29)
  12. Anyone, Anywhere (4:50)
  13. 2000 & Gone (4:50)
  14. Transacoustic * (3:48)
avatar van venommyotis
Hmmmmm Radiohead en Portishead? vergelijken jullie dat Met AnathemA...kan niet goed volgen denk, welk nummers van die 2 groepen komen dan overeen met AnathemA?

mathias schreef:

Eindelijk een medestander

Doe je voordeel ermee zal ik zeggen. Onzin!

avatar van mathias
Tja, als je alles waar je het niet mee eens bent als onzin moet gaan bestempelen

avatar van Flipper
Wanneer ik alle berichten lees over dit album, wordt alleen geprobeerd deze muziek in een hokje te plaatsen en mis ik eigenlijk het belangrijkste: waar dit album over gaat !!
Dit album is opgedragen aan Helen Cavanagh, de moeder van Jamie, Danny en Vincent. Helen is aan de gevolgen van alcohol overleden en het verdriet, woede en onmacht druipt van dit album af.
Achter op het hoesje staat al: 'As ye sow, so shall ye weep', wie zaait zal oogsten.

Verdriet:
Somehow I knew you would leave me this way
Somehow I knew you could never stay
And in the early morning light
After a silent, peacefull night
You took my heart and slipped away ...
(One last goodbye)

Woede:
Hey you rotting in a alcoholic empty shell
Banging on the walls of your intoxicated mind
Do you ever wonder why you were left alone
As your heart grew colder
An finally turned to stone
(Forgotten Hopes)

Onmacht:
Hooked on your problems
Do I know why
And if you come my way again
Would I lend a hand
Would I inderstand
(Wings of God)

Een indrukwekkend document over een verloren gevecht om bij je naaste binnen te komen.

En om de hokjes geest toch nog een beetje in stand te houden: Riverside heeft heel goed naar dit album geluisterd.

voltazy
en dan heb je het nog niet eens gehad over parisienne moonlight:

I feel I know you

Be free of all the pain
You hold inside

You cannot hide
I know you tried
To be who you couldn't be
You tried to see inside of me

And now I'm leaving you

You hold inside

You cannot hide
I know you tried
To feel...

Van dit nummer druipt al helemaal de pijn, onmacht en verdriet ineen, en het is een van de mooiste nummers van het album ook

Flipper schreef:

bedenk me net dat ik anathema ken via riverside , riverside was ik al enthousiast over na hun debuut, vond toen op hun site dat ze groot anathema fans waren.
en ik nu ook

vandaag maar op 1 in m'n top 10 gezet
wat een briljant album...

voltazy schreef:
vandaag maar op 1 in m'n top 10 gezet
wat een briljant album...

Snappy schreef:

ik had al zo'n idee dat je daar wel gelukkig mee zou zijn , ik heb alternative 4 laatst ook naar 5 sterren verhoogd trouwens

avatar van Jochempie
Dit is een kleine recensie die ik voor Rateyourmusic heb geschreven, hij is in het Engels maar ik wilde hem hier ook even posten.

Anathema is a great band, the musicianship is top-notch, the mood is great and the records are amazing. However for me they lack just one property, a very important one for that matter, and that’s genuine real emotion. The singer has a great voice and the solos are beautiful but to me they sound forced. I know it’s hard not to be influenced by Pink Floyd but these guys almost try to be the mighty Floyd at some moments. Emotional winter is a good example for this with lengthy instrumental section at the start. The guitar work just screams DAVID GILMOUR!!!! And of course this is not a bad thing since he is my favourite guitarist but there can only be 1 David so copying him is pretty annoying.

But enough bad talking about this record since it’s still a very incredible record. Pitiless, On Last Goodbye and Don’t look too Far are incredible songs and deserve a lot of credit. The vocals can be very good if he doesn’t sing over the top with his forced voice and the guitar work is very good. Actually everything is incredible about this record and if this weren’t so forced the album would probably get a full 10/10 rating from me. Too bad.

voltazy
ik had al zo'n idee dat jij ook op RYM zat

avatar van Jochempie
Ja, ik vind die site toch niet iets betrouwbaarder en handiger voor goede muziek op te zoeken dan deze site hoewel beide erg goed werken. De toplijsten per jaar zijn er erg goed

Lost Highway
Jochempie schreef:

Ik ben ook eens gaan kijken op die site, hun 'overall ranking' is wel een stuk conservatiever dan hier, maar het is wel eens leerrijk om te zien hoe bepaalde bands scoren in het buitenland.

avatar van Cygnus
Jochempie schreef:

Als je deze al zo enorm Pink Floyd vindt, hoe vind je Alternative 4 dan?

avatar van Jochempie
Die heb ik niet geluisterd, maar A Natural Disaster wel en die lijkt al helemaal op Floyd. Dat nummer Pulled under at 2000 metres a second heeft zelfs de Exact dezelfde zanglijn als Sheep van Pink Floyd. Echt de exacte lijn gewoon, en dat is toch wel een beetje te overdreven Pink Floyd voor mij.

avatar van Cygnus
Jochempie schreef:

Als je het bezwaarlijk vindt dat de muziek op PF lijkt hoef je Alternative 4 niet te luisteren, want de muziek daarop lijkt meer op Pink Floyd dan de Floyd-covers bij de bonustracks...

?

avatar van Snappy

Ik ben dat gezeur over de gelijknissen met Pink Floyd een beetje zat aan het worden. Continue intersant lopen doen of het wel of niet raakvlakken heeft met PF. Laat ik wel zeggen dat Anathema een groot voorstander is van het PF-genre.

avatar van Jochempie
Ja hallo, als je zo veel invloeden uit een band haalt en het op sommige punten zelfs bijna letterlijk kopieert mag je daar toch wel kritiek op leveren.

Ik mag toch hopen positieve kritieken

Ik mag toch hopen positieve kritieken

dan hoop ik mee

avatar van Jochempie
Enigzins, ik vind het wel leuk om te horen en ik vind het leuk om soms iets te herkennen als een soort van klein eerbetoontje enzo. Maar soms overdoen ze het een beetje en das is jammer. Zoals ik al zei maakt dat de muziek enigszins geforceerd als in "David Gilmour heeft enorm veel emotie in zijn gitaarwerk, dat kunnen wij ook"

Maar het blijft zeker een erg mooi album en daar wil ik het wel op laten.

Helemaal mee eens.

avatar van mstb
Amaai... Ik heb hem net één keer beluisterd en ik vind ie al zo goed. Mooi Plaatje!

avatar van rafke pafke
Flipper schreef:

How, hoow, how! Helen Cavanagh is niet aan de gevolgen van alcoholmisbruik overleden! Maar wel na een slepende ziekte door kanker.

Het is ook niet zo dat alle nummer op Judgement over de moeder van de Cavanaghs gaat. Volgens mij is dit zelfs enkel "one Last Goodbye". Op zich is dat niet zo belangrijk voor de luisteraar, ma goed, foute informatie geven is ook nergens voor nodig.

Het alcoholmisbruik waar naar verwezen wordt in "Forgotten Hopes" gaat trouwens over hun vader.

Riverside ken ik, maar het doet me niets. Ze gebruiken stijlelementen van Anathema, Pink Floyd, Porcupine tree en nog wat bands. Maar hun songs raken me niet.

Enfin, Judgement staat momenteel op 1 in mijn top 10, dus dat zegt genoeg over mijn appreciatie van dit album maar ook deze band!

rafke pafke schreef:

Deze informatie zuig ik ook niet zo maar uit mijn duim, maar komt uit IOPages, het blad over de progressieve rockmuziek.

Maar het doet er niet zoveel toe; wat er overeind blijft staan is de emotie die er afdruipt.

avatar van rafke pafke
Jochempie schreef:

Ik begrijp eigenlijk niet waar men het vandaan haalt dat Anathema Pink Floyd kopieert. Ik ben een grote fan van beide bands maar ik hoor toch niet wat jullie lijken te horen.

Neem nu de publieksfavorieten van Anathema :

Fragile Dreams
Angelica
Are you there?
Release
Temporary Peace
Regret
Flying

In alle deze nummers hoor ik geen Pink Floyd (ook geen Radiohead wat dat betreft).

Qua sfeer ademt Alternative 4 wat een gelijkaardige sfeer uit als het latere PF werk, maar speel het eens achter elkaar, dan merk je toch dat de muziek wezenlijk anders.

Het zweverige leadgitaarwerk waar Danny patent op lijkt te hebben is inderdaad beinvloed door Gilmour, maar net zo goed door Knopfler. Zijn leads zijn altijd zeer smaakvol, emotievol en direct herkenbaar als Anathema en zijn dus meer dan louter kopieerwerk.

Enkel in emotional winter is er inderdaad sprake van na-aperij, maar dan gaat het gewoon om een intro van 1 enkel liedje. Danny heeft bij de release van Judgement indertijd ook duidelijk gezegd dat hij met die intro de bedoeling had te klinken als Gilmour.

Misschien wil ik zelfs nog toegeven dat er in Pulled Under een zanglijn zit die gelijkaardig is aan Sheep. Maar om te zeggen dat het hetzelfde is, sorry, nee hoor. Daarbij is de song zelf totaal anders, en lijkt het meer op hun eigen oude metalnummer A Dying Wish.

Kijk, de bandleden van Anathema houden allemaal vermoed ik van Pink Floyd, Radiohead, Jeff Buckley, Portishead,... En ongetwijfeld hebben die bands hun invloed gehad op hen als muzikanten. Maar ze hebben toch een volledig geluid ontwikkeld. En dat is dan misschien wel dankzij hun muzikale helden.

rafke pafke schreef:

Release
Temporary Peace
Regret
Flying

ik ken de leden van anathema persoonlijk en ja het klopt dat ze veel aan pink floyd gehad hebben en daarom sommige nummers er een beetje naar klinken

ik vind dit ook wel 1 van de beste albums van hun
goede teksten en goede muziek