Anathema - Judgement (1999)

Rock / Metal
Label: Music for Nations

1. Deep (4:53)
  2. Pitiless (3:10)
  3. Forgotten Hopes (3:50)
  4. Destiny Is Dead (1:46)
  5. Make It Right (F.F.S.) (4:09)
  6. One Last Goodbye (5:23)
  7. Parisienne Moonlight (2:09)
  8. Judgement (4:20)
  9. Don't Look Too Far (4:56)
  10. Emotional Winter (5:54)
  11. Wings of God (6:29)
  12. Anyone, Anywhere (4:50)
  13. 2000 & Gone (4:50)
  14. Transacoustic * (3:48)
avatar van narva77
Nakur schreef:
Het enige wat me weerhoudt om 5 sterren te geven is dat het beste Anathema nummer op A Natural Disaster staat....

Hij bedoelt het nummer "Violence". Inderdaad een mooie song.

Kasperbert schreef:
Nou hop, ik gooi deze plaat naar de volle mep, echt te prachtig

Goed bezig Kasperbert! Hier word ik nou echt vrolijk van!

avatar van UmmaGumma 44
Ook deze cd heb ik gisteren aangeschaft. Is (nog) niet mijn favoriete album van Anathema, maar de nummers beginnen langzaam beter te worden. Voorlopig nog een 4-tje!

UmmaGumma 44 schreef:

Een 4 mag geen slecht begin zijn!

avatar van LZA
LZA
UmmaGumma 44 schreef:

..wacht maar, is slechts een kwestie van tijd (die 4 dan vooral)

avatar van Pruut
Jaa, nu weet ik zeker dat ik dit album gewoon een keer moet kopen.. Het komt er steeds niet van, maar nu nadat ik 3 nummers ervan goed ken (Deep, One Last Goodbye en Judgement), heb ik maar besloten dat ik deze eerst volgende keer ga kopen! Die drie nummers horen voor mij tot de allerbeste van Anathema, dus dat belooft wat voor het hele album.

avatar van UmmaGumma 44
Ik ga mijn stem verhogen... nadat ik afgelopen weekeinde ook Alternative 4 binnen heb, ben ik ook deze plaat nog intensiever gaan luisteren... hij wordt met de dag beter... vandaar een 4,5!

UmmaGumma 44 schreef:

4,5* maar, een beetje armzalig hoor! Wel mooi te zien dat deze fantastische plaat begint te stijgen in de top-250.

Snappy schreef:

Komt tijd,... komt Anathema!

avatar van Kasperbert
Ik doe toch een stapje terug...Dit album bezit toch net niet de kracht van Alternative 4 en kan toch net niet zo goed een sfeer neerzetten als A Natural Disaster, het zweeft er ergens een beetje tussenin.

Kasperbert schreef:

Dan doe ik een stapje vooruit... een 5!

avatar van Pruut
Staat er geen fout in de tracklisting? Ik heb nu door een fout van de platenzaak het schijfje van Judgement ipv A Fine Day To Exit... En nu ben ik toch maar even gaan luisteren naar Judgement (want die heb ik nog niet origineel). Bij nr. 8 kwam bij mij Judgement...9. Don't Look Too Far..10.Emotional Winter....11. Wings of God...12. Anyone, anywhere (weer zoals daar staat). Wat klopt er niet, dit schijfje of de tracklist op deze site?

avatar van Snappy
Bovenstaande tracklist is niet correct. Onderstaand wel een correcte tracklist. Reeds overlegd met crew!

1. 4:54 Deep
12. 4:51 Anyone, Anywhere
13. 4:51 2000 & Gone
14. 3:48 Transacoustic

avatar van Klumpie
Dit is idd en goed album, ik heb nu een aantal malen geluisterd en vind het goed. Ik las ergens dat deze groep geen platenlabel heeft en dat is natuurlijk schandalig. Platenlabels zouden eens wat meer naar de muziek moeten luisteren, dan alleen maar naar de centen kijken. 4 sterren voor dit mooie album.

Al dat gedoe over wat de beste is... ALLE albums van Anathema zijn van uitzonderlijke kwaliteit en deze dus ook! Sterk punt van dit album vind ik dat ie wat anders klinkt dan het overige, latere werk van Anathema. Net of ze toen nog net ff wat depressiever waren

Voor de duidelijkheid: ik vergelijk de plaat met de albums vanaf Eternity, daarvoor was de stijl erg afwijkend van deze plaat!

smandert schreef:

Ook ik waardeer de muziek van Anathema vanaf het album Eternity. Vanaf dat album heb ik ze dan ook allemaal origineel.

Ik draai de cd's eigenlijk allemaal wel, al merk ik wel dat A fine day to exit het album is, dat ik het minst draai.

Judgement blijft en is wat mij betreft de topper!

avatar van Facedown
Met welke muziek kan je deze band vergelijken? (andere bands?)

Facedown schreef:
Met welke muziek kan je deze band vergelijken? (andere bands?)

Verrekte moelijke vraag?? Ik zou het zo niet kunnen zeggen, maar ik probeer het toch : Radiohead, Portishead, Antimatter, Pink Floyd. Maar gezien jouw top-10 zal een luisterbeurt zeker niet onverstandig zijn!

Snappy schreef:

Ik zou Antimatter eruit laten als ik jouw was, ondanks de Anathema-invloed.... ik vind Antimatter een beetje Anathema-unplugged!

avatar van mathias
NIET doen Snappy! Laat die antimatter staan die is zo ongelofelijk mooi (en imo ook stukken beter dan deze hier)!!

mathias schreef:

Antimatter is zeker mooi, maar om nu te beweren dat die beter is dan bovenstaand Juweeltje, dat gaat me iets te ver. Overigens ook moeilijk met elkaar te vergelijken.

avatar van Neotic
Geweldige plaat, zeker al 1000 keer beluisterd en nog steeds krijg ik koude rillingen over mijn lijf als de teksten beluister. "Anyone, Anywhere" mogen ze op mijn begrafenis spelen!

avatar van Kasperbert
Klein vraagje: kan het zijn dat er 2 albumversies bestaan met verschillende tracklisten? De hierboven beschreven tracklist is namelijk ook zo zoals hij op de site staat en ook zo op mijn computer staat, maar op de cd die ik heb staat de tracklist in een andere volgorde (het titelnummer is bijvoorbeeld het 8e nummer en Make it Right en One Last Goodbye staan omgedraaid)

voltazy
het beste album van anathema, nog net iets beter dan a natural disaster. parisienne moonlight is schitterend

avatar van Klumpie
Gaat een halfje omhoog, dit is echt een prachtig album.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Goede plaat die een aantal elementen bevat die het recente A natural disaster wat mij betreft missen: afwisseling, melodieën...

JonnieBrasco
Na alle positieve berichten en top-250 notering hier met hooggespannen verwachtingen aan begonnen. En hij viel me flink tegen. Telkens moest ik (door de zang?) een beetje aan A Perfect Circle denken, maar dan de knoppen "conservatief", "belegen" en "onopvallend" zoveel mogelijk ingesteld richting 100%. Het slaggitaarwerk komt heel afgeknepen naar voren... jammer. Gelukkig is er toch een lichtpuntje dat me uitnodigt voor meer luisterbeurten: Don't Look Too Far, een magisch nummertje met een mooie dubbelzang.

avatar van mathias
JonnieBrasco schreef:

Eindelijk een medestander

voltazy
ik vind dit veruit het beste album van Anathema, net zoals op a natural disaster is dit album erg afwisseld maar dit album bevat betere nummers vooral vanaf nr. 6 is alles geweldig.
als je dit geen goed album vind moet j het zeker meer kansen geven.

avatar van grovonion
Degelijk vakwerk, maar het raakt me (nog?) niet. Ik vind 'A fine day to exit' nog steeds hun veruit beste plaat. Niveau stijgt inderdaad enorm na ongeveer de helft.