Jonathan Jeremiah - A Solitary Man (2011)

Pop / Soul
Label: Island

1. If You Only (2:55)
  2. Heart of Stone (3:25)
  3. Happiness (3:02)
  4. Lost (3:39)
  5. That Same Old Line (2:33)
  6. How Half-heartedly We Behave (2:42)
  7. See (It Doesn't Bother Me) (5:11)
  8. A Solitary Man (3:24)
  9. Never Gonna (2:59)
  10. Justified (3:13)
  11. All the Man I'll Ever Be (3:57)
avatar van heicro
Singer-songwriter met potentie. De single "Lost" heb ik al vaker gehoord en is goed. De andere nummers moet ik nog iets vaker horen om te beoordelen.

avatar van Reijersen
Interessant!

avatar van Ozzie18
Verwacht hier heel veel van!!

avatar van Kos
Kos
Lost is inderdaad vrij briljant.

avatar van Masimo
1,5
Erg benieuwd naar deze Jonathan Jeremiah.

avatar van djarend
Prachtig album, doet me aan Nick Drake denken, wat moderner, maar wat een mooie stem, violen erbij, heerlijk.

avatar van Ozzie18
Heb de cd zojuist gekocht. En hij is, zoals ik al verwacht had, helemaal te gek!!
Wat een stem heeft die gast!

BobbieMarley
Kos schreef "lost is vrij briljant". De rest ook. Geweldige stem. Tot nu toe de verrassing van het jaar!

avatar van Snoeperd
Deze ga ik ook zeker luisteren, Lost is prachtig

avatar van AOVV
Ik kan enkel mensen die 'Lost' erg mooi vinden bijtreden. Maakt me best benieuwd naar dit album.

Tom Jones die Nick Drake liedjes vertolkt met Van Morrison als toezichthouder.

Jonathan Jeremiah zal wel weer zo'n oude ziel in een jong lichaam hebben. Anderen zullen A Solitary Man simpelweg 'ouwelullenzooi' noemen.
Dat maakt allemaal niet uit. Op dit album horen we helemaal niets vernieuwends, maar dat hoeft ook niet als je als zanger zo'n geweldige stem hebt en als je zo'n verdomd fijne sfeer kunt neerzetten.
Wat maakt het dan uit dat je het gevoel hebt naar een album uit vervlogen tijden te luisteren? Sterker; dat je het gevoel hebt naar een klassieker uit de muziekgeschiedenis luistert terwijl dit toch echt uit 2011 komt?!

Voor mij is A Solitary Man heerlijk zwijmelen op de sfeer die de violen neerzetten en hou ik enorm van de kitschy randjes die sommige nummers een beetje hebben zoals ik dat ook hoor bij de eerste albums van Scott Walker. En geloof me, dat is voor mij een groot pluspunt.
Dit zijn typisch van die albums die kunnen aanslaan bij een zeer breed publiek: van de echte muziekliefhebbers die ook wel eens wat makkelijks willen horen tot aan de moeders die dit over een paar weken met moederdag kado gaan krijgen.
Jonathan Jeremiah zal weinig kwaad kunnen doen bij een grote groep mensen. De liefhebbers die hem onlangs in de kleine zaal van Paradiso hebben gezien kunnen later ongetwijfeld vol trots zeggen dat zij erbij waren want ik verwacht wel wat van deze man. Als je met zo'n heerlijk debuut komt wek je hoge verwachtingen. Hopelijk gaat hij deze waarmaken in de toekomst.
Voor nu is het in elk geval volop genieten van deze heerlijke cd. Retro of niet.

Genietbaar voor liefhebbers van: Scott Walker, Nick Drake, Cat Stevens, Van Morrison en Tom Jones.

BobbieMarley
Grappig dat je Tom Jones noemt, Aerodynamic! Dat was bij mij namelijk ook de eerste zanger die in mijn gedachte opkwam toen ik de cd voor het eerst opzette. Op deze cd werkten trouwens muzikanten mee die James Brown begeleid hebben. De liedjes zijn samen geschreven met Bernard Butler, voormalig Suede gitarist. Ik vind dit trouwens geen ouwelullenzooi of retromuziek, maar smaakvol gearrangeerde liedjes die op een geweldige manier gezongen worden!

avatar van muziekobsessie
mooi zeg dit, zijn toch wel twee uiterste tom jones en nick drake! mag ik ook nog charlie winston toevoegen als vergelijkingsmateriaal. Weet alleen niet of dit op langere termijn nog even leuk blijft...

muziekobsessie schreef:

Ik heb deze cd toch al een keer of 30 gehoord, en ik vind hem steeds beter worden!

avatar van kemm
Dit album ging ik snel zat zijn. Maar het tegendeel wordt bewezen, A Solitary Man blijft overeind en wordt inderdaad zelfs leuker met elke draaibeurt!

Het mag duidelijk zijn dat Jonathan Jeremiah niet de grote vernieuwer is die de toekomst van De Muziek mee zal bepalen. Met een goed oor voor melodie kom je ook al een heel end, soms zelfs verder. Alles wordt mooi opgesmukt met een heus strijkersorkest, maar wat het mooi maakt is dat het niet als opsmuk verkocht wordt. De nummers behouden hun eenvoud, maar kennen hiermee toch een grotere impact. De eerlijkheid en oprechtheid van zulk artiest komt daarmee goed uit de verf. Hij heeft soul, maar voelt niet de nood dat op te dringen. Hij heeft karakter, maar daar mag je ook eens het album dieper is ingezonken mee kennismaken. Zijn ware kleuren worden verhuld mettertijd en het geeft Jonathan Jeremiah de diepgang die veel van zijn gelijkgestemde generatiegenoten missen.
Hij is een blijver.

avatar van muziekobsessie
ik ben 'm toch wel snel zat! allemaal net te netjes. Dat begon al met de hoes, net eventjes teveel een jack johnson gehalte. Terwijl ik toch echt hardcore liefhebber ben van die 60's sound. Mis de oprechte twijfel in de teksten zoals Stef kamil carlens dat zo mooi kan verwoorden.

Kijk, met Stef is ie natuurlijk niet te vergelijken
Maar ik had ook gedacht dit snel beu te zijn, maar integendeel: enorm verslavend en gaat me helemaal niet vervelen. Zalig plaatje in al zijn eenvoud.

muziekobsessie schreef:

Dat is nu het mooie aan muziek, het blijft subjectief. Gelukkig blijft het Jack Johnson gehalte beperkt tot de hoes

avatar van Protonos
Doordat hier de vergelijking met Nick Drake werd gemaakt, was mijn interesse gewekt.
Ik vind het in ieder geval niet op Nick Drake lijken, desondanks toch mooie luisterliedjes.

Protonos schreef:

Wanneer je deze cd wat vaker beluisterd hebt, hoor je duidelijk dat hij alle albums van Nick Drake goed beluisterd heeft. Niet zozeer de zang, maar meer het gitaarspel, de orkestratie en de sfeer van de muziek.

avatar van kanjer
Een van mijn nieuwe ontdekkingen via musicmeter. Ik vind dit tot nu toe samen met Daniel Lohues het hoogtepunt van het jaar.

avatar van HarkowBloemsma
Mooie liedjes en een goed debuutalbum. Denk dat hij ver kan komen, ik heb in ieder geval genoten van z'n album.

Zeertjuh
Voor mij tot nu toe de ontdekking van het jaar 2011!! Echt een prachtig album.

avatar van BenZet
Het eerste nummer vind ik echt prachtig. Heel mooi, veel gevoel. De rest van het album valt een beetje in de schaduw van dat nummer en dat maakt het voor mij dan toch een beetje middelmatig album. Echt jammer, het eerste nummer is geweldig.

avatar van dennuz
wat is dit toch een fantastisch album! Pure emotie, pracht stem en veel nick drake invloeden.

avatar van Protonos
ik zie op last.fm 31,000 plays.

Had toch verwacht dat dit wat bekender was.

avatar van Kos
Kos
Protonos schreef:

haha, dat is idd een enorm vreemde vergelijking.

Kos schreef:

haha, dat is idd een enorm vreemde vergelijking.

Volgens mij ben je niet erg bekend met het werk van Nick Drake.Dit is idd een enorm domme opmerking van je

avatar van Protonos
Ik ben daarentegen zeer bekend met Nick Drake, en ik deel Kos zijn mening. Ondanks verscheidene luisterbeurten vind ik het nog steeds niet veel op Nick Drake lijken.

Doel je hier alleen op de violen op de achtergrond? Voor de rest vind het niet veel raakvlakken hebben.

Edit: Het eerste nummer heeft wel wat op met Nick Drake, maar Bv. Lost en Hapiness vind ik er niet veel mee te maken hebben.

BobbieMarley
Luister bijvoorbeeld maar eens goed naar See en A solitary man.