M.I.A. - Arular (2005)

Verenigd Koninkrijk / Sri Lanka
Electronic / Pop
Label: Beggars XL

1. Banana Skit (0:36)
  2. Pull Up the People (3:45)
  3. Bucky Done Gun (3:46)
  4. Fire Fire (3:28)
  5. Freedom Skit (0:43)
  6. Amazon (4:17)
  7. Bingo (3:12)
  8. Hombre (4:02)
  9. One for the Head Skit (0:29)
  10. 10 $ (4:01)
  11. Sunshowers (3:16)
  12. U.R.A.Q.T. * (2:55)
  13. Galang / M.I.A. (7:20)
internet hype, hipper dan lcd soundsystem, funky en vol energie... maar doet me weinig. 3* voorlopig...

avatar van NERD
Ik ken slechts een paar nummers. Maar bij "Sunshowers" (die af en toe op de muziekzenders te zien is) stond mijn mond echt open van verbazing.

In tegenstelling tot yosemite doet dit mij juist erg veel. Ik heb zelden zo veel emotie en diepte gevoeld in een uitermate dansbaar nummer met ook nog eens hooks waar een pop-nummer jaloers op zou zijn. De texten lijken op het eerste gezicht poppy en wazig maar ze gaan erg diep naar het buitengewoon troubled verleden van deze dame en zitten vol symboliek.

Geweldige hoes ook, puur anti-design. Ga zeker proberen snel meer over deze dame te weten te komen.

Maar tot dan, houd je oren en ogen open voor Sunshowers! Dat nummer op zich zou van mij een dikke, zelfs vette 5 sterren met een gouden randje krijgen

Bucky Done Gun is ook al zo'n fantastisch nummer. Ik moet er nog wat meer ingeraken, maar dit zou wel eens een hele hoge stem van mij op kunnen gaan leveren.

avatar van tovenaar
Door 'Sunshowers' toch wel heel benieuwd geworden naar dit album en dat was gelukkig niet voor niks! Sunshowers blijft m'n ultieme favoriet van dit album (wat een gáááve track), maar de rest is ook lekker fris en gezellig. Leuke electronic-invloeden door het gerap/gezang heen. Frisse bassjes, koddige distortion hier en daar. Erg leuk!

En inderdaad ook lekker anti-design die hoes hehe.

avatar van T.O.
Die hoes is door haar zelf gemaakt

avatar van Onderhond
Grappig .. laatst Bucky Done Gun 'in huis gehaald', een weekje later een post van tovenaar bij dit album

Ook maar even geluisterd, wat mij betreft blijft dat toch duidelijk het beste nummer. Sunshowers is aardig, maar zitten een paar mindere vocals in. 10 $ vind ik verder ook wel lekker.

Luchtig, paar leuke trackjes, maar een beetje losjes en niet genoeg hoogtepunten. 2.5 sterretjes. Vind het voor pop erg aangenaam, maar niet om veel te luisteren.

Dat refrein van Sunshowers is toch ergens van gecovered? Weet iemand van wie het origineel is?

avatar van Nubis
Ik vind 'Bucky done gun' echt een vaag lied. Op zich zijn sommige beats wel lekker, en vooral die trompetten zijn cool.
Maar die stem is een beetje... irritant.
En er komen zoveel verschillende ritmes e.d. in voor, dat het een beetje een ratjetoe wordt.

Ik vind het wel een leuk nummer om naar te luisteren, maar niet te vaak achter elkaar.

Oja, de rest ken ik (nog) niet.

avatar van BoordAppel
Monsta Kody schreef:

Het origineel is van Dr. Buzzard's Original Savannah Band - Sunshower. Ik herkende het overigens ook ergens van maar zoals zo vaak weet ik niet meer waarvan. Een track van Ghostface?

[edit]Daar hebben we het al! Ghostface Killah - Ghost Showers:
Ghost showers just a sign of the power
You feel in you, oh baby
Ghost showers got you by the hour
You're dancing, too, oh baby
[/edit]

avatar van mir
mir
refreshing

avatar van T.O.
Ondanks alle hype en geforceerde 'trendiness' toch een erg lekker album vind ik.

Kom, nog 1 stemmetje om in de top van dit jaar te komen?
Hehe
Dit is van de betere nieuwe dingen dit jaar.

avatar van psychonaatje
gerre schreef:
Kom, nog 1 stemmetje om in de top van dit jaar te komen?
Hehe
Dit is van de betere nieuwe dingen dit jaar.

Okidoki!

Ik vind hem wel leuk 4*

Electro_
M.I.A.. Ik zie d'r nooit meer op MTV, luister de nummers ook niet heel vaak meer maar het is toch een leuk album! Best vernieuwend concept en de nummers klinken goed. Vooral Bucky Done Gun en Galang vind ik leuk. Goeie combinatie van electro en Afrika toch?

avatar van voskat
En bovendien is ze extreem sexy.

avatar van Judith
Bucky Done Gone heeft een vette beat. Ik zal er waarschijnljik niet naar meer nummers gaan luisteren..

Electro_
Toch maar wel doen. Galang is minstens zo goed en eigenlijk liggen alle nummers gewoon erg goed in het gehoor!

voskat schreef:
En bovendien is ze extreem sexy.

Mjah, da's jouw mening.

Electro_
Stem verhoogt. Ik heb vanmorgen de video van Galang en Bucky Done Gun op The Box gezien, en vooral Galang vind ik toch echt een lekker nummer + video. Erg retro. Voor mij toch wel één van de hoogtepunten van 2005. Nu dus 4,5*

Mensen die M.I.A. leuk vinden, zouden ook eens Lady Sovereign moeten luisteren. Vooral het militant vrolijk aandoende Public Warning is erg gaaf.

Electro_ schreef:
vooral Galang vind ik toch echt een lekker nummer + video. Erg retro.

Yep, doet een beetje denken aan de video van Neneh Cherry's Buffalo Stance af en toe.

Relax
Hoe de piep kunnen jullie dit goed vinden ?
Dit is troep, de beats zijn bagger en die kan ik ook maken als ik op een ijzeren prullenbak zit te meppen..
Ze rapt vaag en slecht.
Totaal geen talent..
De video's zien er ook niet uit.
Daaaaaaaag.
Ik snap niet dat jullie dit goed vinden, ik beoordeel het niet eens.. zo slecht.. myg0t

Electro_
Ik had ook niet anders verwacht aan je Top-10 te zien. Jij als "Hip-Hop-liefhebber" zal dit niet leuk vinden. Bij Genre staat ook niet voor niets 'Electronic'. De mensen die hier een stem geven zijn (veelal) mensen die electronische muziek waarderen. Het gaat dan ook niet om de teksten die ze schrijft, het gaat om de muziek. En die klinkt (voor een electronic-liefhebber) gewoon erg lekker.

Relax schreef:
..ik beoordeel het niet eens.. zo slecht..

Misschien zou het leuk zijn om het dan júist te beoordelen, als je het zo slecht vind. Aangezien een hoop mensen op deze site daar blijkbaar toch anders over denken. Zoals je het nu zegt lijkt het alsof je het album niet eens helemaal geluisterd hebt.

Relax
Ik heb het gelukkig ook niet eens geluisterd, ik heb het album niet.
Ik zag niet dat het Electro was.
Enige muziek wat ik luister is Hip-Hop, maar ik blijf het nog steeds niets vinden.

Electro_
Dat kun je niet zeggen als je niet alle nummers hebt beluisterd.

avatar van Onderhond
Even electronic als hip-hop wat mij betreft. Maar eigenlijk gewoon pop. Denk dat je daar de meeste liefhebbers ook moet zoeken, niet specifiek in de hip-hop of electronic hoek.

Electro_
Pop dan. De meeste mensen die hier hebben gereageerd zijn dan wel electronic-liefhebbers.

avatar van Kos
Kos
Ik snap ook niet zo goed wat hier zo interessant aan zou moeten zijn.