M.I.A. - Arular (2005)

Verenigd Koninkrijk / Sri Lanka
Electronic / Pop
Label: Beggars XL

1. Banana Skit (0:36)
  2. Pull Up the People (3:45)
  3. Bucky Done Gun (3:46)
  4. Fire Fire (3:28)
  5. Freedom Skit (0:43)
  6. Amazon (4:17)
  7. Bingo (3:12)
  8. Hombre (4:02)
  9. One for the Head Skit (0:29)
  10. 10 $ (4:01)
  11. Sunshowers (3:16)
  12. U.R.A.Q.T. * (2:55)
  13. Galang / M.I.A. (7:20)
avatar van Onderhond
Ik wel. Redelijk onconventionele mix van enkele stijlen, die met weinig andere muziek te vergelijken is. Of je het dan goed vindt is wat anders, maar 't is interessanter dan veel normaal genrewerk.

avatar van Kos
Kos
Misschien, maar ik heb toch maar weinig het idee iets echt nieuws te horen op muzikaal gebied bij dit album. Het onconventionele zit misschien in de zang of zo.

Electro_
Nee, de zang is opzich niet heel anders. Het is meer inderdaad wat Onderhond al zei; De combinatie van alles. De geluiden, de video's en misschien ook wel de manier van zingen.

avatar van Reijersen
Ik kreeg dit album te leen met de tekst: "Dit MOET je horen." DUs ik stop de CD in mn Cd-speler en speel m af op random(doe ik altijd). Het eerste nummer dat ik hoor is "Hombre". Een nr met een reggaeton-achtige beat. En nou doet reggaeton/bubbling het totaal niet goed bij mij. Dus daar ging ik al met mn vooroordeel. "Hombre" is gewoonweg het allerslechtste nummer op het album.
De rest klinkt erg lekker, maar niet een album voor al te vaak achter elkaar. Gewoon af en toe luisteren, dan blijft het leuk. Toppers zijn voor mij: 10 $, Galang en Bucky Done Gun.

Pauper
Ik hoor zoveel hierover en heb de hele hype ook van het begin op afstandje lopen bekijken. Alles wat ik op TV/Internet heb gezien en gehoord vind ik niks, ik mag aannemen dat ik dan niet eens de moeite hoef te doen om die shit te checken?

avatar van BoordAppel
Dan hoef je inderdaad geen moeite te doen.

JyG
Zag afgelopen weekend nog eens de clip van Bucky Done Gun en heb mn stem maar ff opgehoogd naar een 3,5. Blijft een buitenbeentje in mn collectie maar stel het album zeker op prijs, lekker 'aparte' muziek. Mits in de juiste stemming is het een zeker een 3,5 waard!

avatar van itchy
Stem verhoogd naar 4.0. Toch wel een erg sterke plaat. Bucky Done Gun en Galang bezitten een geile swing waar wij bleekneuzerige gitaarjonges alleen maar nat van kunnnen dromen.

Ik vind dit een erg leuk album, toen ik hem voor het eerst beluisterde vond ik het een beetje vreemd, maar na ik het meer ging luisteren des te meer ik het waardeerde. De beats op deze cd zijn ijzersterk, daar moet ze het ook wel van hebben want soms is haar stem nogal zeikerig zoals in "Banana Skit" waar ze op het laatst heel zeikerig klinkt met "Get yourself a education". Galang, Bucky Done Gun & 10 Dollar zijn de leukste nummers van dit album. Ik vind dat ook de skits erg geslaagd zijn, want bij de meeste albums waar skits inzitten is het een hoop gepraat en dat spoel ik door, op deze cd niet omdat ze ook gewoon leuk vind Ik had al een 4.5 gegeven, maar ik ga nu naar een 5 toe, want dat verdient deze cd wel.

Wie heeft haar nieuwe single en video al gehoord of gezien? "Bird Flu"?, ik heb hem gehoord en hij klinkt echt helemaal geweldig! Ook XR2 klinkt helemaal geweldig, ik heb nu al zin in het volgende album "Power Power" !

herman schreef:
Mensen die M.I.A. leuk vinden, zouden ook eens Lady Sovereign moeten luisteren. Vooral het militant vrolijk aandoende Public Warning is erg gaaf.

Daar heb je gelijk in!
''T Zijn Alle 2 topalbums..

Voor dit album een 3,5*

Nieuwe album van M.I.A. gaat dus K A L A heten, en niet Power Power. Lijkt me wel leuk album !

Rickiee schreef:

En wanneer zou die uit moeten komen?!
Of is die al te verkrijgen?!

Wib0__ schreef:

En wanneer zou die uit moeten komen?!
Of is die al te verkrijgen?!

In Juni! Je moet even op deze site kijken -> Guardian profiles K A L A. Daar staat heel veel op!

Oohzo! Tnx.. Zal ff op die site rondkijken

JustaRascal
Dit is echt te vet! Vooral Bucky Done Gun, Pull up the people, Fire Fire en Galang doen het goed!

avatar van RvL
RvL

Is alweer geskipt naar Augustus

RvL schreef:

Is alweer geskipt naar Augustus

Ja. ik las het ook op billboard.com , 21 Augustus kunnen we het pas verwachten. Dan begint het nieuwe schooljaar weer.. ze had het denk ik beter in de vakantie kunnen releasen.. maar misschien dat het nog naar voren word geschoven.. wie weet?

goed nieuws: ze komt op lowlands

M.I.A
De nummers van arular zijn heel gevarieerd, en lekker om naar te luisteren. Wel is het jammer dat de stem van M.I.A de liedjes soms een beetje hetzelfde laat klinken. Ik vind Arular een geweldig album vooral omdat de liedjes niet standaard zijn, en er veel electro in voorkomt . Na een hele dag luisteren raak ik nog niet verveeld.

Jammer dat de release van haar nieuwe album is verschoven, ik verwacht veel van haar nieuwe album

Heeft iemand misschien nog tracks kunnen vinden die op haar nieuwe album komen?

marjolein__ schreef:
M.I.A

Heeft iemand misschien nog tracks kunnen vinden die op haar nieuwe album komen?

Ik heb nog een aantal tracks, Bird Flu, Boyz, XR2, XR2 Long version, XR2 Turbo version, Hit That (NIET op KALA, maar wel nieuwe track) & een 51 sec. clip van Talk About Moi.

marjolein__
Bird Flu en Xr2 heb ik ook al. Xr2 is ook alweer echt een supernummer!
Maar Hit That en Talk about moi ga ik ook eens zoeken dan
bedankt

avatar van RvL
RvL
POTVERDORIE!! Haar nieuwe single is echt te bruut... "BOYZ" ... onwijs dikke clip ook weer erbij.. kan niet wachten op het album (20 augustus ofzo)

marjolein__
waar heb je die clip vandaan??

marjolein__ schreef:
waar heb je die clip vandaan??

Op haar site http://miauk.com

RvL schreef:

ja echt he! ik vind de radio rip alleen stukje leuker. weet niet waarom.. maar dat klinkt voor mij wat beter. maar de clip is hartstikke leuk !

dope

avatar van dix
dix
leuke plaat als je 250 km met twee kinderen achterin moet doen.

avatar van nootjes
Is er een reden dat URAQT niet in de tracklist staat hier? Ik heb dat immers wel op mijn ceedeetje staan en ik vind het zonder twijfel het beste nummer van het album!

avatar van oruiz
nootjes schreef:

die staat op de UK versie en deze tracklist is die van de Amerikaanse release.

Maar over deze cd: wat een heerlijk nummer is Amazon toch!