Septicflesh - The Great Mass (2011)

Griekenland
Label: Season of Mist

1. The Vampire from Nazareth (4:08)
  2. A Great Mass of Death (4:47)
  3. Pyramid God (5:14)
  4. Five-Pointed Star (4:33)
  5. Oceans of Grey (5:12)
  6. The Undead Keep Dreaming (4:30)
  7. Rising (3:17)
  8. Apocalypse (3:56)
  9. Mad Architect (3:36)
  10. Therianthropy (4:29)

avatar van jasper1991
Ik zit er nu middenin, wat een geweldig album is dit! Stem volgt spoedig, en die zal zeker niet laag uitvallen.

avatar van wizard
Na de eerste beluistering van dit Metal Album van de Week ben ik teleurgesteld. Had een ander album verwacht, niet zo'n orkestrale plaat. Vond het nu nogal eentonig.

avatar van jasper1991
Als je alles wegzet als 'orkestraal', is het inderdaad eentonig. Ik vind het juist ontzettend veelzijdig, al die instrumenten en arrangementen.

avatar van wizard
Tja, voor mij was het de eerste keer vooral veel van hetzelfde, maar ik zal het nog een kans geven.

avatar van andnino
Eerste luisterbeurt bevalt goed. Ben benieuwd of ik 'm uiteindelijk net zo goed ga vinden als Communion. Deze is wel veel bombastischer, maar Communion had erg goede songs.

avatar van Sir Spamalot
Als eerste album uit Griekenland op een voorlopig totaal van 109 albums op datum van deze inzending verwelkomen wij Septic Flesh. Zoals Fake_world ook al aangaf, had ik voordien ook nooit gehoord van deze mensen en hun muziek. Weeral een première.
Het is een première die me heeft bevallen. Het is weer een andere invalshoek op onze geliefde metal: black/death metal met een symfonisch orkest. Wel mogen de blastbeats eruit op dit album want ze storen mij geweldig. Ik houd juist van de meeslepende stukken waar het orkest meer tot zijn recht komt. De snelle beukende stukken met double bass mogen zeker, het zijn die blastbeats. Er zit weer een beestje in mijn hoofd die zegt dat ik stukken en stijlkenmerken herken zoals bij Ihsahn, of het zou Alzheimer light moeten zijn van mijnentwege.
Fantastische stukken vind ik A Great Mass of Death, Pyramid God (schitterend en daar gaat die volumeknop weer), Five Pointed Star en eigenlijk de rest. In die optiek vind ik de opener The Vampire From Nazareth een redelijke misser en tamelijk flauw vergeleken met de rest, nu nog die blastbeats. Stevige kandidaat voor een plaats in mijn top tien van de derde ronde en deze gaat nog dikwijls gedraaid worden. Ze zouden beter eens die mannen uitnodigen voor The Night of the Proms in plaats van die have-beens. Een lading sterren is dan ook hun verdiende beloning. En nu ga ik een pint drinken: γεια μας!

avatar van the crook
Ik kan me wel vinden in het verhaal van de blastbeats van spamalot, totaal overbodig. Hij geeft dit album dan nog een 4,5 maar ik kom niet verder dan een magere 3. Ik heb het allemaal al eens eerder gehoord, met name het orchestrale deel is al eens véél beter gedaan door de obscure Tsjechische band Master's Hammer op hun Ritual album uit 1991 en The Jilemnice Occultist uit 1992. Als je dit album van Septic Flesh goed vind, moet je zeker die albums eens gaan beluisteren!

avatar van AOVV
Leuk idee, om deze brute, harde vorm van muziek te combineren met een symfonisch orkest (al staat dit niet altijd even prominent op de voorgrond). Degelijke plaat, je hoort ook dat het uit Griekenland komt (met soms van die geluiden die ik met het oude Hellas associeer), maar het weet me niet altijd te boeien; en inderdaad, die blastbeats irriteren wel een beetje.

3 sterren

avatar van Lau1986
Septic Flesh mixt death metal, meer sfeervolle symfonisch passages en dat gaat ze erg goed af. Ik vind de blast beats helemaal niet erg. Het is allemaal lekker afwisselend en erg sfeervol. Ook de grunts passen er perfect bij. Een nummer als Pyramid God doet het hier erg goed. Heerlijk nummer en ook nog eens erg catchy.
Verder vind ik de teksten wel interessant van de band.

avatar van vin13
1 van de beste platen uit 2011. Ik sluit me aan bij Lau1986.
Sfeervol zeker, mooie plaat voor de kerst.
Live zijn ze ook de moeite waard.

avatar van jasper1991
Terug verhoogd naar topcategorie 4,5*! Dit is extreme metal zoals ik het wil hebben; krachtig, machtig, monsterlijk en met ruimte voor subtiliteiten.
Beste nummers Five-Pointed Star, The Undead Keep Dreaming, Rising en Mad Architect.

Ik ben benieuwd of Communion ook zo gaaf is...

avatar van Don Cappuccino
jasper1991 schreef:

Ik ben benieuwd of Communion ook zo gaaf is...

Communion vind ik zelfs nog beter dan deze.

avatar van JSPR_G
Don Cappuccino schreef:

Communion vind ik zelfs nog beter dan deze.

Ik vind Communion een pak beter dan deze. Communion is echt "af". Deze vind ik iets té bombastisch, maar misschien heeft ie nog wat meer luisterbeurten nodig..

avatar van jasper1991
Te bombastisch? Die zegswijze komt niet voor in mijn vocabulaire!

avatar van JSPR_G
Dit album wordt echt iedere luisterbeurt beter en beter!

avatar van Septicflesh
Deze zomer komt Titan uit. Weer met het Prague Philharmonic Orchestra en dit keer wordt zelfs een kinderkoor ingezet voor nog meer bombast! geweldige band die dit met dit meesterwerk een standaard heeft neergezet waarmee ze in de buitencategorie in dit genre zijn gekomen.

Deze Griekse band behoort tot mijn favorieten.

avatar van james_cameron
Indrukwekkende bombastische death metal uit Griekenland. Ik ken de band pas sinds de doorstart in 2008, met het vorige (tevens prima) album Communion, maar deze plaat bevalt me nog wat beter. Sterk opgebouwde songs als Pyramid God en Five-Pointed Star zijn heerlijk meeslepend en hebben een prachtige dreigende sfeer. Teveel bombast kan er voor zorgen dat een album ten onder gaat in excessieve overproduktie, maar hier weet de band met gemak een prima balans te behouden. Veel afwisseling ook tussen de songs onderling.