Foo Fighters - Wasting Light (2011)

Label: Roswell

4. White Limo (3:23)
  5. Arlandria (4:28)
  6. These Days (4:59)
  7. Back & Forth (3:52)
  8. A Matter of Time (4:36)
  9. Miss the Misery (4:33)
  10. I Should Have Known (4:16)

met Krist Novoselic

11. Walk (4:16)
  12. Rope [Deadmau5 Remix] * (5:52)
  13. Better Off * (4:12)
avatar van Maurice-FR
Foo Fighters gaan volgend jaar weer beginnen aan een nieuw album als ik het goed opmaak uit de blog van Dave op de site

indiegator schreef:
Mensen zijn snel omgeluld. Dat blijkt maar weer uit de reacties hieronder. 1 persoon die een hekel heeft aan de Foos om wat voor reden dan ook (jaloezie? noem maar op) roept dat het een in scene gezet filmpje is. Haalt er wat uitspraken (Die Grohl in zijn boosheid roept uit) en hupsakee. Wie zegt er trouwens dat je niet mag dansen tijdens een Foo concert? Zijn we in Noord Korea of zo...
Wie maakt deze regels?

En ik neem aan dat de Foos met een behoorlijk proffesionele camera ploeg werken dus die
belichting en fade outs enz... zijn gewoon van een goeie oplettende crew.

Wat een blah verhaal zeg. nee, je moet iemand dood laten slaan tijdens een concert. Alsof er nog niet genoeg zinloos geweld is.

ik had het niet beter kunnen verwoorden op zich kan ik de humor van Dijkhoorn wel inzien (tenminste, ik neem toch aan dat hij toch deels voor de grap bedoelde... Daar zijn columns toch ook een beetje voor...?) maar ik kan me toch niet onttrekken aan het feit dat hij dit "incident" vooral ziet als een excuus om zijn eigen irritaties over de Foo Fighters dan wel Dave Grohl te ventileren. En dan denk ik toch bij mezelf 'hoe objectief benadert hij het onderwerp'.

By the way, vond zelf het album aardig, was er niet helemaal weg van. Ik heb ze nog gezien op Pinkpop, geweldige show, en nummers als 'The Pretender', 'All My Life', 'Learn to Fly' en 'My Hero' kan ik absoluut waarderen. Dit album vond ik toch weer wat minder.

Ik zie nu dat ik de naam verkeerd heb geschreven: niet Dijkhoorn, maar Dijkshoorn

Wat een heerlijk album.
Een band die mij altijd weet te bekoren. Ze staan er altijd met sterke songs en evenveel wil en lust. Ik weet niet hoe Dave Grohl het doet maar die mag van mij nog jarenlang nummers schrijven. Ruig of zacht... maakt mij niet uit.

avatar van IllumSphere
Enkele maanden heb ik hem met een vier en een half beloont, maar na een nieuwe luisterbeurt moet ik dit cijfer dringend herzien. Het klinkt allesbehalve slecht, maar om een vier en een half te verdienen moet je wel heel wat bergen verzetten en dat doet dit album niet. Wederom klinkt het hard, maar hier is het meer popvriendelijker dan hun tweede album. Misschien is het feit dat ik hem minder waardeer het feit dat ik niet meer echt de doelgroep ben die Foo Fighters voor ogen heeft.

Ik denk dat een drie en een half beter op zijn plaats staat.

avatar van devel-hunt
Lekkere plaat, geen moeilijkdoenerij, maar aanstekelijk. Strak gespeeld en lekker melodieus, want dat zijn de nummers van Grohl zeker.

avatar van oceanvolta
Ik sluit me volledig aan bij devel-hunt, al beoordeel ik hem net wat hoger. Na The Color and the Shape vind ik dit hun beste plaat.

Ik zat me trouwens al enkele dagen af te vragen waar ik die riff van Dear Rosemary van ken. Nu ben ik er eindelijk achter. Luister maar eens naar Steady, As She Goes van The Raconteurs.

avatar van OscarWilde
En dus Is she really going out with him van Joe Jackson

avatar van Rinus
Prima album. Hoe meer, dat ik hem hoor, des te beter gaat het album mij bevallen.

avatar van Gloeilamp
Foo Fighters - Wasting Light

Het laatste album van de Foo Fighters wist mij erg te verassen en het is een album dat ik nog regelmatig draai.

Het album start met Bridge Burning, een nummer dat er direct inhakt. Een van de hoogtepunten op Wasting Light. De band neemt pas wat gas terug op These Days. Tussendoor hebben we zelfs metal kunnen horen in White Limo, een beetje een vreemde eend, maar toch een zeer sterk nummer.
Na Back & Forth komen twee nummers die me in het begin niet wisten te boeien: A Matter of Time en Miss the Misery. Ik vind dit nog steeds niet de beste nummers op het album maar dit zijn de enige nummers die ik pas na verloop van tijd goed begon te vinden.
I Should Have Known is een prachtig nummer waarop Grohl's vriend, en bassist bij Nirvana, meespeelt. Dit nummer behoort samen met Bridge Burning, Dear Rosemary en Walk tot de beste nummers van Wasting Light. Walk is het laatste nummer van Wasting Light en gelijk een fantastische finale, de band speelt retestrak en Grohl doet ook weer erg zijn best. Een waardige afsluiter van dit geweldige album.

De Foo Fighters hebben een fantastisch album afgeleverd met Wasting Light. Naar mijn idee zelfs hun beste: 4,5*

avatar van JelmerHolwerda
Geweldig album. I Should Have Known is vooral echt prachtig, heerlijk basssound van Krist Novoselic daar.

Lekker

avatar van bas2204
Gewoon een heel lekker album, erg herkenbaar Foo Fighters. Niet hun beste album maar heel ver er vanaf zit het niet

avatar van matthijs
Poeh, wat een indrukwekkende plaat. Het eerste complete FF album dat ik ken. Sterk en constant songmateriaal, sterke arrangementen, superstrak, afwisselend. Kan alleen maar in superlatieven spreken.

avatar van adri1982
Het album bevalt mij nog steeds heel goed. Enkel goede nummers met vaak pakkende teksten.

avatar van matthijs
adri1982 schreef:
pakkende teksten.

Nou had ik alleen maar superlatieven, en toch nog dit aspect vergeten. Inderdaad, super die teksten, ook in combinatie met de muziek bv "but I can not forgive you yet", probeer dat zinnetje maar eens te zeggen met steeds de klemtoon op een andere lettergreep. Betekent steeds net iets anders en hoe Dave het doet, klemtoon met muziek... geeft me de rillingen...

avatar van Leptop
Lekker album. Energie spat eraf. Rockt het dak van het huis. Geen slechte nummers al is het 2e deel wel wat minder over het geheel genomen, maar nog steeds sterk genoeg.

avatar van Knoracle
Jaaa ! Zo'n album wil je toch horen ? Vanaf opener Bridge Burning is de toon gezet : direkt volle bak vooruit, af en toe even wat gas terugnemend, dan weer snoeihard, soms zelfs wat poppy maar altijd kwaliteit voorop. Mijn favo : White Limo. Wat een power !
Zo, nu ga ik hem weer even opzetten

avatar van Frenz
Nooit gescoord, dit tijdloze enerverende (h)eerlijk recht-toe-recht-aan album van de mannen.

Bridge Burning is mijn topper, de energie spat er van af, niks meer aan doen.

Samen met The Colour and the Shape het beste album uit het FF oeuvre. De rest is aardig maar dan gaat het telkens om afzonderlijke nummers, het kan me zelden een heel album echt boeien. Dit is wel consistent sterk, daarom 4*.