Roger Waters - Radio K.A.O.S. (1987)

Label: EMI

1. Radio Waves (4:58)
  2. Who Needs Information (5:55)
  3. Me Or Him (5:23)
  4. The Powers That Be (4:36)
  5. Sunset Strip (4:45)
  6. Home (6:00)
  7. Four Minutes (4:00)
  8. The Tide Is Turning [After Live Aid] (5:44)
avatar van c-moon
Geen slechte plaat, maar mijns inziens niet essentieel voor je Roger Waters collectie.. het is met iets te poppy voor Waters 'normen...

Down_By_Law
Een steengoed album dat altijd in de schaduw staat van "The Pros And Cons Of Hitchhiking" en "Amused To Death". Natuurlijk zijn die ook beter, maar na een paar keer horen komt "Radio KAOS" ook dicht in de buurt. 'Me Or Him' is het beste nummer naar mijn mening, 'Radio Waves' het minst. Ook bijzonder goed is het nummer 'Get Back To Radio', dat niet op dit album staat, maar op de CD Single van 'The Tide Is Turning'. Had er makkelijk bij op gekund. Dan had ik het nog beter gevonden. Hoe dan ook, "Radio KAOS" is beter dan men zegt. 4.5/5

avatar van ChrisX
Volgens mij klopt er van de trackvolgorde geen klap. Het album eindigt met The Tide Is Turning dat vooraf word gegaan door Four Minutes.

Nee, dit is absoluut niet Waters' beste album maar compositorisch wel het meest coherent. Het is alleen die kille, plastic productie die het een beetje vergalt.

Zou het overigens niet kicken zijn geweest als Pink Floyd op Live 8 eerst On The Turning Away had gespeeld als setopener om de set af te sluiten met The Tide Is Turning?

Down_By_Law
ChrisX schreef:

Hmmm, het zou in ieder geval beter zijn dan dat afgezaagde lijstje dat ze afgewerkt hebben tijdens Live 8. Ook al deden ze dat briljant, minstens 1 verassing was fijn geweest!

avatar van c-moon
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat een Pink Floyd nummer (On the Turning Away) post-waters, of een Waters-solo nummer zou gespeeld zijn bij deze -vergis jullie niet- éénmalige Pink Floyd reunie met Waters/ Gilmour/ Mason / Wright... een verrassing ware idd. fijn geweest op Live8, maar dan zouden ze niks van Waters solo noch van Pf post water gebracht hebben hoor.. Daarvoor is het water véél te diep...

avatar van IMPULS
1,5
Boring. Waarom gekocht toen ? Nou ja, hoopte op 'wenperiode'. Is echter nooit goed gekomen. Het is allemaal zo verantwoord, gezapig. Slaapverwekkend.
't-Zal-wel-muziek. Pfff...

avatar van bonothecat
Track volgorde aangepast...... luister dit album nu voor het eerst, en ik vind het eigenlijk helemaal niks.

avatar van Snappy
bonothecat schreef:

Is het te vergelijken met "The Pros and Cons of Hitchhiking" of "Amused to Death"??

avatar van bonothecat
Snappy schreef:

Heel in de verte vergelijkbaar. De zang van Waters is natuurlijk bekend.... het geluid ook wel. Maar waar de door jouw genoemde albums een erg mooi vol, pink-floyd achtig, geluid hebben, is die een erg flauw album.

Leuk album, leuk thema, lekkere muziek... een echte roger plaat, totaal anders dan the pros and cons of hitchhiking... maar absoluut de moeite waard om aan de verzameling toe te voegen... natuurlijk kan ie niet op tegen amused to death, wat rogers beste solo werk is

avatar van Snappy
svenno schreef:

Absoluut waar. Reeds aangeschaft en natuurlijk toegevoegd aan mijn verzameling!

avatar van Kaaf
Totaal oninteressant thema, saaie productie.... gewoon matig album van Waters.

avatar van frankvankesteren
Van de week dit album gekocht, paar keer geluisterd en voorlopig kan ik slechts een paar dingen concluderen

- dit is GEEN 2e Pros and Cons
- dit is GEEN voorloper van Amused to Death
- dit is weer een vernieuwing van Waters, die kan gaan tegenvallen of meevallen.

Het is in ieder geval interessant om dit album op zich te gaan beoordelen, dus binnenkort hier een recensie

P.S. het nummer The Tide is Turning lijkt gezongen te worden door een soort geforceerd-optimistische Roger Waters, is dit er soms bijgeplakt omdat het anders een te wreed concept zou zijn ofzo? Het klinkt in ieder geval niet heel oprecht, vind ik na een paar luisterbeurten

frankvankesteren schreef:

Nope... niets van dat al. The Tide Is Turning is juist een essentieel deel van dit concept.

avatar van frankvankesteren
Hmm.. nou des te meer reden om het concept dan toch maar weer goed te gaan bestuderen

frankvankesteren schreef:

Lees het boekje bij de cd/lp maar eens rustig door, want daar wordt het verhaal achter dit album uitgebreid toegelicht.

avatar van frankvankesteren
Bedankt voor de tip, ik neem aan dat je de tekst voor de songteksten bedoelt?

frankvankesteren schreef:
Bedankt voor de tip, ik neem aan dat je de tekst voor de songteksten bedoelt?

Ja, eerste pagina, aan de linkerkant van het cd-boekje.

Ja die bedoelde ik ja

avatar van charlezzz
ook weer eens gedraaid - heerlijke plaat en dito tournee. ik zou zo alle 2002/2006/2007 shows (van Waters dan) inruilen om die meegemaakt te hebben.

avatar van Crush
Van de week dit album gekocht, paar - dit is GEEN 2e Pros and Cons

Gelukkig niet!

Ik vind dit album veel beter. Sterk concept, goede songs en een wat eigentijdser geluid.
Ik hoop dat Waters nog eens de creativiteit vindt om met iets te komen dat vernieuwend klinkt, maar ik vrees dat daartoe het blijven 'touren met oude glorie Darkside' niet echt een bijdrage zal zijn.

bikkel
Gedurfd concept album van Waters die het roer in produktie en in het muzikale behoorlijk omgooit.
Het is een strak gelikt geheel geworden, erg 80's, maar wel weer
typisch Roger Waters met fragmentarische stukjes en overgangen.
Het is wel erg wennen hem zo te horen in een toendertijd hypermodern eigentijdse setting. De plaat werd nogal kil ontvangen,en min of meer geflopt, doordat zijn excollega's onder de naam Pink Floyd in dat zelfde jaar ook een album maakte, die het beduidend beter deed.
Het is geen meesterwerk, dit Radio Kaos, daar is het concept toch wat te wazig voor , en zijn de songs niet over het geheel even boeiend. Met name Powers To Be(gezongen door Paul Carrack) is nogal oppervlakkig.
De afsluiter The Tide Is Turning is het prijsnummer, en mag gerekend worden tot zijn betere verzinsels.
Al met al klinkt ie een stuk avontuurlijker dan A Momentary Lapse Of Reason van Gilmour en de zijnen.

avatar van kaztor
Kwam het eens tegen in een koopjesbak en ik heb dit nog niet uit kunnen luisteren. Het klinkt zo enorm gedateerd en ingeblikt dat ik er werkelijk báng van werd!

Het cijfer volgt als ik ooit eens de moed heb vergaard om dit uit te kunnen luisteren!

avatar van citizen
Yep, ook na de 500ste beluistering blijkt dit toch een draakje, helaas. En ook The Tide Is Turning bezorgt mij het verkeerde kippevel.
Maar het concept vind ik dan wel weer sterk, en de teksten ook. En dat in tegenstelling tot het werk van Pink Floyd anno '87.
De song "Home" vind ik wel een Waters-klassieker, al is het maar vanwege de voordracht en het niveau van de tekst.
"The Sunset Strip" doet mij huiveren, voor de rest is de schade nog te overzien. Een intelligente, middle-of-the-road conceptuele rockplaat. Maar toch: voor Waters-begrippen teleurstellend.

Ik vind het toch wel bewonderingswaardig dat Waters het over een andere boeg gooide .
Ik blijf Prons or Cons een geslaagde plaat vinden , maar vind dat ie vooral kwa vorm erg voortborduurt op The Wall en The Final Cut .
Dit concept is niet zijn sterkste verzinsel en muzikaal is het erg aan de klinische kant , maar zaten we dan te wachten op weer een plaat die erg lijkt op de voorgangers ?
Goed dat ie na Radio Kaos even niets uitbracht . Amused To Death was het wachten meer dan waard .

avatar van beaster1256
beter dan the pros en ...., deze is inderdaad poppier en vooral het spel met de dj vind ik zeer goed , de dj van radia kaos die de wereld belicht en zo ook roger's inzage , ook voortreffelijk gespeeld , technish zeer sterk maar toch een stukje minder dan amused to death wat echt briljant is

avatar van barrett
Mijn eerste reactie na het krijgen van deze plaat om te recenseren was van wow toevallig ik heb deze liggen in mijn platenkast, ik kon mij echter helemaal niet meer herinneren hoe ze klonk want ik had ze indertijd samen gekocht met de plaat “Amused to Death”, die mij meer beviel dan deze plaat.

Toen ik er de eerste keer opnieuw naar luisterde wist ik onmiddellijk waarom ik mij deze plaat niet meer kon herinneren, ze is ook helemaal niet zo interessant als bvb Amused to Death.

Deze plaat wordt vooral getekend door een typische jaren 80 sound, die elektronische drums en bijbehoorde synthesizer heeft een zowat kille sfeer aan deze plaat, wat eigenlijk perfect aanleunt bij het thema “Radio KAOS”. Een thema die wat in de trant ligt van The Wall en The Final Cut, het gaat hier inderdaad weer om een conceptplaat over oorlog en het zinloze ervan.

Ik wil op voorhand zeggen dat daar helemaal niets mis mee is om dit als thema van een plaat te nemen, het werkt ook goed bij The Wall of Amussed To Death, enkel dit jammer als dit een thema is die doorheen al je platen blijft weerhalmen, dan begint het wel een beetje afgezaagd te worden.

Daarenboven vind ik dit verhaal ook iets te ver gezocht. Het gaat over het personage Billy die leeft als een plant, niet kan spreken maar wel de gave heeft om radiogolven op te vangen en te interpreteren zonder radio. Hij leert via computer technologie en telefoons toch te communiceren met de wereld en probeert zo controle te krijgen over zijn leven en vooral om de wereld die verkeerd aan het draaien is.

Voor mensen die het hele verhaal er eens willen lezen, check dan zeker eens deze website: Radio Kaos - Roger Waters - bellagio.co.nz

Zoals ik al zei is de plaat vooral getekend door een jaren 80 geluid, waarbij Roger Waters toch probeert dicht bij het Pink Floyd geluid te blijven. Het nummer Four minutes heeft een zeer hoog “A Great Gig in the Sky”gehalte, hier wordt ook enkel een pianootje en een vrouwenstel die uithaalt om het nummer te bekleden. Het liedje Me or Him doet mij ook spontaan de vergelijking met Us or Them maken van Richard Wright van op The Dark Side of the Moon, jammer genoeg ook een surrogaat van het originele.
Op deze plaat wordt ook heel duchtig gebruikt gemaakt van gesproken gedeelten om het verhaal duidelijk te maken wat ook doet denken aan The Dark Side of The Moon en dan uiteindelijk natuurlijk het verhaal die heel wat meeheeft van The Wall. Mij lijkt het een wilde collage van veel goeds maar van een mindere kwaliteit.

Roger Waters heeft dan wel enkele aanpassingen moeten doen, zo heeft hij de gitaar van David Gilmour ingeruild voor een Saxofoon, die hier het soleerwerk voor zijn rekening neemt, wat zeker een hele aanpassing is. De synthesizer van Richard Wright worden hier ook verandert in een iets meer jaren 80 geluid. Wat de plaat ook een meer gedateerd gevoel heeft en goedkope versie maakt van de originele sound van Pink Floyd. Ik kan mij eigenlijk niet van het idee ontdoen dat Roger Waters snel met een nieuwe plaat wou uitkomen omdat de rest van Pink Floyd dat jaar ook uitkwamen met A Momentary Laps of Reasons.

Ten slotte de slotsom, lijkt me gelijk een toffe luisterplaat om eens op te leggen als je zin hebt in een verhaal over de zinloosheid van oorlog enzo… Maar eignlijk meer dan een plaat om de collectie van Roger Waters/ Pink Floyd aan te vullen is het ook niet. Vandaar dat ik een score van 3/5 toch redelijk rechtvaardig vind.

avatar van Crush
Jammer dat er nooit een heruitgave met bonustracks (de singles b-kanten Going to live in L.A., Molly's song en Get back to radio) is verschenen.

Ik vind het een zeer aardig concept, maar had van mij wat uitgebreider gemogen.

Father McKenzie
Ik heb Pros & Cons en Amused To Death. Deze heb ik nog niet gehoord, dus ook een aanrader?

avatar van barrett
Crush schreef:

Ik vind het een zeer aardig concept, maar had van mij wat uitgebreider gemogen.

Tja mij, wordt het een beetje teveel dit concept, zijn latere lp Amused to Death is naar mijn mening toch veel veel beter dan deze, die eigenlijk enkel de voorbereiding op Amused to Death is in mijn ogen.