Janet Jackson - Rhythm Nation 1814 (1989)

Pop / Dance
Label: A&M

1. Interlude: Pledge (0:47)
  2. Rhythm Nation (5:31)
  3. Interlude: T.V. (0:22)
  4. State of the World (4:48)
  5. Interlude: Race (0:05)
  6. Knowledge (3:54)
  7. Interlude: Let's Dance (0:03)
  8. Miss You Much (4:12)
  9. Interlude: Come Back Interlude (0:21)
  10. Love Will Never Do (Without You) (5:50)
  11. Livin' in a World (They Didn't Make) (4:41)
  12. Alright (6:26)
  13. Interlude: Hey Baby (0:10)
  14. Escapade (4:44)
  15. Interlude: No Acid (0:05)
  16. Black Cat (4:50)
  17. Lonely (4:59)
  18. Come Back to Me (5:33)
  19. Someday Is Tonight (6:00)
  20. Interlude: Livin'... in Complete Darkness (1:07)
avatar van pureshores
het is wel jammer dat hier nooit een remix album van verschenen is, er zijn heel veel Shep Pettibone remixen van de singles verschenen die meestal alleen op 12" verschenen.
En inderdaad sterke singles, dan vind ik Black cat nog de minste want die rockkant past niet bij haar naar mijn mening

avatar van rolandobabel
Net gelezen dat Pitchfork een 9.0 voor dit album geeft in hun zondagmiddagalbumrecensies, waar je meestal wel een punt of half punt vanaf moet trekken. Rhythm nation is rauw en klinkt nog steeds goed. Escapade is best een lekker hitparadenummer. Daarna wordt het lastiger; Knowledge klinkt als een te gemakkelijke verlenging van rhythm nation, Black Cat doet mij pijn aan de oren,

Come back to me klinkt net even wat anders dan een typische 80s-ballad, iets dromeriger en een melancholie naar de 80s komt bovendrijven.

Miss you much zit tussen escapade en rhythm nation in. Vrolijk en de rauwe groove, niet onaangenaam maar lijkt wel op beide nummers.
Over het algemeen een vrolijk album met een rauwe groove, maar ik zou het album een 7.0 geven.

avatar van Hanszel
Mijn eerste echte cd die ik ooit kocht. Ik herinner me nog een (middelbare) school-tijdschriftje (de Pauze?) waarin dit album als 'best OK' werd bestempeld. Ze won er ook grammy's mee geloof ik. In ieder geval: ik dacht dat ik hier geen slechte bestemming voor mijn 40 hardverdiende guldens voor had gevonden.
En voilà. Nog steeds, als ik 'm nu 28 jaar later (!!!) op zet is het zeer genietbaar. Ben niet echt een dance/R&B muziekliefhebber pur sang maar dit is wel echt goed. En wat ik vooral erg sterk vind: de teksten! Sociaal geëngageerd en destijds al de spijker op diverse koppen (onderwijs 'the knowledge', algemene ellende 'state of the world' ) in combinatie met goeie percussie.

Vier sterren? Of nog meer? Vanwege tijdloosheid, wat ik wel een belangrijk criterium vind bij de beoordeling van 'goeie muziek' krijgt ie 4,5*

Waar haar label A&M wou dat Janet een Control 2.0 ging maken koos Janet voor een totaal ander iets: het project Rhythm Nation 1814! Ze werkte weer samen met Jimmy & Terry en waar sommigen dachten dat Control een eenmalig iets was zorgde RN1814 ervoor dat Janet een vaste kracht voor de muziekindustrie bleef.

We maken voor het eerst kennis met de interludes. Wat een geniale zet! Het album (en ook de latere die ze uit zou brengen) klinkt zó compleet! Ze vertelt een verhaal en door die tussenstukjes is het één geheel. Dit album was ook een risico gezien de onderwerpen die Janet aan het licht bracht. Desondanks werd het groots opgepakt en scoorde ze er een hele reeks hits mee. De pop/funk van Control wordt ingeruild voor een nieuwe sound die z'n intrede doet en super late 80s/early 90s is: de New Jack Swing! Je zou denken dat dat gedateerd gaat klinken maar verrassend genoeg is dat niet het geval. Het klinkt mega lekker op nummers als 'Rhythm Nation', 'The Knowledge', 'Miss You Much' en 'Alright'.

Mijn favorieten (kun je überhaupt kiezen?!) zijn dan tóch de laatste drie: 'Lonely' (wat een pareltje), 'Come Back To Me' (de overgang naar dit nummer is zó mooi) en tot slot 'Someday Is Tonight' (het vervolg op 'Let's Wait Awhile' van Control!).

Ja, dit is echt een topalbum. Er werden er zo'n 20 miljoen van verkocht en de invloed van deze plaat is nog steeds voelbaar (Beyoncé met haar album 'Lemonade'...).