Janet Jackson - Rhythm Nation 1814 (1989)

Pop / Dance
Label: A&M

1. Interlude: Pledge (0:47)
  2. Rhythm Nation (5:31)
  3. Interlude: T.V. (0:22)
  4. State of the World (4:48)
  5. Interlude: Race (0:05)
  6. Knowledge (3:54)
  7. Interlude: Let's Dance (0:03)
  8. Miss You Much (4:12)
  9. Interlude: Come Back Interlude (0:21)
  10. Love Will Never Do (Without You) (5:50)
  11. Livin' in a World (They Didn't Make) (4:41)
  12. Alright (6:26)
  13. Interlude: Hey Baby (0:10)
  14. Escapade (4:44)
  15. Interlude: No Acid (0:05)
  16. Black Cat (4:50)
  17. Lonely (4:59)
  18. Come Back to Me (5:33)
  19. Someday Is Tonight (6:00)
  20. Interlude: Livin'... in Complete Darkness (1:07)
avatar van pureshores
het is wel jammer dat hier nooit een remix album van verschenen is, er zijn heel veel Shep Pettibone remixen van de singles verschenen die meestal alleen op 12" verschenen.
En inderdaad sterke singles, dan vind ik Black cat nog de minste want die rockkant past niet bij haar naar mijn mening

avatar van rolandobabel
Net gelezen dat Pitchfork een 9.0 voor dit album geeft in hun zondagmiddagalbumrecensies, waar je meestal wel een punt of half punt vanaf moet trekken. Rhythm nation is rauw en klinkt nog steeds goed. Escapade is best een lekker hitparadenummer. Daarna wordt het lastiger; Knowledge klinkt als een te gemakkelijke verlenging van rhythm nation, Black Cat doet mij pijn aan de oren,

Come back to me klinkt net even wat anders dan een typische 80s-ballad, iets dromeriger en een melancholie naar de 80s komt bovendrijven.

Miss you much zit tussen escapade en rhythm nation in. Vrolijk en de rauwe groove, niet onaangenaam maar lijkt wel op beide nummers.
Over het algemeen een vrolijk album met een rauwe groove, maar ik zou het album een 7.0 geven.

avatar van Hanszel
Mijn eerste echte cd die ik ooit kocht. Ik herinner me nog een (middelbare) school-tijdschriftje (de Pauze?) waarin dit album als 'best OK' werd bestempeld. Ze won er ook grammy's mee geloof ik. In ieder geval: ik dacht dat ik hier geen slechte bestemming voor mijn 40 hardverdiende guldens voor had gevonden.
En voilà. Nog steeds, als ik 'm nu 28 jaar later (!!!) op zet is het zeer genietbaar. Ben niet echt een dance/R&B muziekliefhebber pur sang maar dit is wel echt goed. En wat ik vooral erg sterk vind: de teksten! Sociaal geëngageerd en destijds al de spijker op diverse koppen (onderwijs 'the knowledge', algemene ellende 'state of the world' ) in combinatie met goeie percussie.

Vier sterren? Of nog meer? Vanwege tijdloosheid, wat ik wel een belangrijk criterium vind bij de beoordeling van 'goeie muziek' krijgt ie 4,5*

Waar haar label A&M wou dat Janet een Control 2.0 ging maken koos Janet voor een totaal ander iets: het project Rhythm Nation 1814! Ze werkte weer samen met Jimmy & Terry en waar sommigen dachten dat Control een eenmalig iets was zorgde RN1814 ervoor dat Janet een vaste kracht voor de muziekindustrie bleef.

We maken voor het eerst kennis met de interludes. Wat een geniale zet! Het album (en ook de latere die ze uit zou brengen) klinkt zó compleet! Ze vertelt een verhaal en door die tussenstukjes is het één geheel. Dit album was ook een risico gezien de onderwerpen die Janet aan het licht bracht. Desondanks werd het groots opgepakt en scoorde ze er een hele reeks hits mee. De pop/funk van Control wordt ingeruild voor een nieuwe sound die z'n intrede doet en super late 80s/early 90s is: de New Jack Swing! Je zou denken dat dat gedateerd gaat klinken maar verrassend genoeg is dat niet het geval. Het klinkt mega lekker op nummers als 'Rhythm Nation', 'The Knowledge', 'Miss You Much' en 'Alright'.

Mijn favorieten (kun je überhaupt kiezen?!) zijn dan tóch de laatste drie: 'Lonely' (wat een pareltje), 'Come Back To Me' (de overgang naar dit nummer is zó mooi) en tot slot 'Someday Is Tonight' (het vervolg op 'Let's Wait Awhile' van Control!).

Ja, dit is echt een topalbum. Er werden er zo'n 20 miljoen van verkocht en de invloed van deze plaat is nog steeds voelbaar (Beyoncé met haar album 'Lemonade'...).

avatar van Johnny Marr
Voor mij is dit één van de allerbeste platen uit het genre "80s blockbuster albums" (je weet wel, zo van die hele grote, goedverkochte albums uit de tachtiger jaren waartoe ik ook juweeltjes als Born in the USA en Thriller reken).

Wat een heerlijk geheel zeg. De nummers die geen single of hit zijn vind ik ook heel sterk trouwens. Dan denk ik vooral aan The Knowledge en Livin' in a World (They Didn't Make). Maar zowat de helft is dus wel op single verschenen, dat kun je je anno 2019 toch niet meer voorstellen.

Om af te sluiten: wat blijft Rhythm Nation toch een absolute knaller, wat een banger, fantastisch nummer en voor mij haar allerbeste (mijn #1 van de afgelopen Greatest Hits-editie van Ms. Jackson, waarvoor nogmaals mijn dank aan catdog voor de hernieuwde kennismaking met dit toptalent).

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Jordi's genre-overstijgingen, deel 6:

Precies dertig jaar geleden werd deze plaat uitgebracht, een R&B-klassieker van jewelste. Dat moest niet ongemerkt aan mij voorbij gaan, dus koste wat kost moest ik 'm leren kennen zodat haar verjaardag kon vieren, zo vond catdog.

Allereerst complimenten voor de frisheid van het album, zelfs na drie decenniums klinkt het geheel allesbehalve gedateerd. Lekker rauw en tijdloos, mijn vooroordelen jegens Janet zijn nu wel een beetje weggeëbd (ik vond het maar een hopeloze artieste, die een beetje haar bekendste familielid probeerde te kopiëren).

Nee, wat Miss Jackson (I'm sorry) wel duidelijk heeft is, is een eigen sound. Daar ligt ook direct het gevaar: het beukt en swingt aan een stuk door, dan wel onderbroken door een ballad, wat op den duur uitmondt in enige eentonigheid. Productioneel wordt het wel interessant als het invloeden à la Buffalo Stance krijgt, echter vind ik Jackson haar stem toch ietwat te anoniem om mijn aandacht erbij te houden.

Desondanks een album die haar tijd vooruit was en zeker niet kapot te krijgen is, het zou zelfs legendarisch kunnen wezen als het pakweg twintig minuten minder lang had geduurd.

Nog steeds een klasse apart dit album. Het zit ver buiten mijn voorkeuren , maar het is zo aanstekelijk en goed gedaan. Ook in deze tijd blijft ie fier overeind . Waar ik bij andere albums (Prince) de interludes vaak irritant vond , storen ze me hier allerminst. Een strakke productie, prima songs en een ontketende Janet in de vaak mooie clips. 4 en halve ster voor dit uitstekende album.

avatar van Gert1980
Moonwalk1234 schreef:

Een totaal ander iets? Ik vind nu niet dat de nummers compleet anders klinken dan de muziek op Control. De veilige samenwerking met Jimmy & Terry zorgde hier natuurlijk ook voor. Het enige verschil zit hem voor mij erin dat RN1814 veel en veel beter is dan Control, maar totaal iets anders...

avatar van Gert1980
jordidj1 schreef:

Amen! Ik vind dit album mooi en zeker (één van) Janet's beste, maar op een gegeven moment bekruipt mij wel altijd dat 'nu weet ik het wel' gevoel, iets wat ik overigens met al haar albums heb. Ze zijn vaak te lang, de meestal onnodige interludes (op een enkele na). Janet. en The Velvet Rope vind ik ook nog mooi, maar daarna bleef ze helaas haken in de allang vergeten albums die allemaal zo nodig over seks moesten gaan.
Want zoals Janet eens tegen haar moeder zei 'the gays love it', beter doet Janet waar ze zelf van houdt in plaats van haar gay publiek op hun wenken te bedienen.