Arctic Monkeys - Suck It and See (2011)

Label: Domino

1. She's Thunderstorms (3:55)
  2. Black Treacle (3:35)
  3. Brick by Brick (2:59)
  4. The Hellcat Spangled Shalalala (3:00)
  5. Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair (3:04)
  6. Library Pictures (2:22)
  7. All My Own Stunts (3:52)

met Josh Homme

8. Reckless Serenade (2:43)
  9. Piledriver Waltz (3:24)
  10. Love Is a Laserquest (3:12)
  11. Suck It and See (3:46)
  12. That's Where You're Wrong (4:17)
  13. The Blond-O-Sonic Shimmer Trap * (3:25)
avatar van OscarWilde
All my own stunts is toch echt wel een dijk van een nummer.

rabbit
Wat mij betreft het beste album van de Monkeys tot nu toe. Op de eerste helft van de plaat zijn nog wat sporen terug te vinden van de oude Arctic Monkeys, misschien ietwat gruiziger. Maar vooral de tweede helft van dit album valt mij positief op. Heerlijk nonchalant gezongen popliedjes, met een toch ietwat volwassenere sound dan we van de heren gewend waren. Klasse!

avatar van Bert Wasbeer
Het heeft lang geduurd maar nu ben ik er toch van overtuigd dat dit een goed album is. Wellicht minder relevant en helaas niet zo rock-georienteerd maar de kwaliteit van de songs blijft bovengemiddeld. Derhalve toch omhoog naar 4*

avatar van JVT
JVT
YouTube - Arctic Monkeys - Evil Twin

Evil Twin, de B-side van hun single Suck it and See! Geweldig nummer!

avatar van Eveningguard
OscarWilde schreef:
All my own stunts is toch echt wel een dijk van een nummer.

Met een heerlijke verwijzing naar Dancing Shoes van het eerste album. Ik vind het zelfs het beste nummer van het album.

avatar van DureGast
Ik ben het helemaal eens met rabbit eigenlijk. Het moest even groeien maar ik vind dit toch echt het beste album van de Arctic Monkeys tot nu toe. Bijna alle nummers lopen goed.
De eerste helft bevat vooral veel knallers en die liggen vanaf het begin goed bij mij. De tweede helft bevat iets meer echte 'songs' die wat rustiger opbouwen maar daarom niet minder mooi zijn. 'Suck it and see' en 'Don't sit down cause ive moved your chair' zijn mijn favorieten. Hopen dat deze band nog verder groeit, dan kunnen ze hun reputatie als de nieuwe beatles misschien ooit nog gaan waarmaken.

avatar van JoBBuS
Luistert wel 'ok' weg; nummers lopen goed en fijn in elkaar over. Ik mis echter (nog) nummers van het niveau My Propeller, Crying Lightning 505, The View from the Afternoon, A Certain Romance, When the Sun Goes Down (ja het eerste album is (veruit) m'n favoriet). Op dit moment maken Don't Sit Down Cause I've moved your chair, Library pictures, Love is a Laserquest en All my own stunts dat ik dit album 3* geef. Ik verwacht gewoon meer van de Arctic Monkeys. Of het nou terug naar de roots is of, zoals Humbug, een nieuwe(re) weg is, maakt me niet uit.

Humbug groeide echter ook bij me, dus wie weet!:)

avatar van JoBBuS
Waarom staat Little Illusion Machine niet op dit album?! Zullen vast allerlei redenen voor zijn, maar het is een briljant nummertje!

JoBBuS schreef:

ze hebben altijd al b-kantjes gehad die makkelijk op de albums hadden gekunt, vaak nog beter dan de albumtracks zelf
dat vind ik leuk bij de arctic monkeys

avatar van Don Broccoli
Huh? Wat is daar dan leuk aan?

avatar van Don Cappuccino
Don Broccoli schreef:
Huh? Wat is daar dan leuk aan?

Dan komt er over 6 maanden een uitgave met die b-kant erop en dan kun je weer een euro of 15 betalen.

Ik moet toegeven, toen ik Suck it and See voor het eerst hoorde een paar maanden geleden vond ik er eerst niet zo veel aan, daar ook deze veel leek te verschillen van zijn voorgangers, maar dat gevoel had ik bij Humbug aanvankelijk ook en toch werd hun vorige plaat al snel mijn favoriete Monkeys.
Dus besloot ik deze nog een kans te geven, en ja, ook deze groeide snel uit en overtreft mijn inziens Humbug. Hun 'Coming of Age', die met Humbug werd ingezet lijkt nu voltooid en het is overduidelijk dat Alex Turners songwriting geëvolueerd is, volwassener is geworden. Een groot deel van de nummers lijkt verder te bouwen op Cornerstone, één van de absolute hoogtepunten op Humbug en de wat apartere, hardere nummers Don't Sit Down en Library Pictures zorgen voor een ideaal evenwicht die deze plaat alleen maar beter maakt en nooit doet vervelen, bovendien wordt met de titeltrack en That's Where You're Wrong het beste voor het laatst gehouden.
Het enige minpunt op Suck it and See is Brick By Brick, wat niet meer dan een opvuller lijkt te zijn.

Ook nog:
In All My Own Stunts hoor je denk ik duidelijk de invloed van Josh Homme en Queens of the Stone Age. En ik moet toegeven hoewel ook in deze versie zeer sterk, vind ik de versie van Piledriver Waltz op de solo-ep van Alex Turner toch net een tikkeltje beter

Ik kan alleen maar afsluiten met:

Choo Choo
Dit album zit vol met geniaal mooie teksten.

Mijn favoriet is toch wel:

"I've tried to ask you this in some daydreams that I've had, but you're always busy being make believe"

Zo mooi...

PriestMaiden
Laatste tijd verschijnen er wel meerdere 'simpele' hoezen als deze. Ik denk maar aan de achterkant van Metallica's Death Magnetic en de nieuwe Red Hot Chili Peppers. Briliant in hun eenvoud dat wel.
De titeltrack Suck it and See zit nu al dagen in mijn hoofd en dit is wel één van de betere rockplaten van het afgelopen jaar. De lyrics reken ik niet mee hoewel ik die van Don't Sit Down Cause I've Moved Your Chair wel iets vind hebben

Don Cappuccino schreef:

Gelukkig niet. Arctic Monkeys bracht tot nu toe altijd singles uit met meerdere b-kantjes erbij. Zo krijg je tenminste waar voor je geld

avatar van IllumSphere
Deze plaat verschilt enorm van zijn voorgangers. Waar er bij zijn voorgangers gekozen is voor de ietwat hardere rock is dit nu omgeruild voor de wat zachtere rock, met Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair als uitzondering. De teksten zijn prettig en zijn totaal niet vergelijkend met bijvoorbeeld Humburg of Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. De teksten zijn allesbehalve slecht. Ik wou eerst dit album een mindere waardering geven, maar ik ben hier toch op terug gekomen. Het klinkt gewoon geweldig en ik zie totaal geen minpunten. Favorieten zijn Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair, Reckless Serenade en Suck It and See.

avatar van Thomas91
Ik vind het gevoelsmatig juist wat steviger dan de voorgangers. Niet dat ik er problemen mee heb. Ik luister hem de laatste tijd ook wat iets vaker en heb mijn score ook wat verhoogd. Luistert toch wel fijn weg en er staat wel een aantal lekkere nummers op. All My Own Stunts heeft overigens echt zo'n metalriff. Ik moet meteen aan Moonspell denken, maar kan mijn vinger er niet op leggen of het er gewoon op lijkt of dat het echt bijna hetzelfde is als een nummer van hen.

avatar van pim556
Ik vind ook dat Arctic Monkeys op deze plaat harder uit de hoek komt dan voorheen. Bijvoorbeeld op Brick by Brick, de leadsingle en Libary Pictures. Er zitten echter ook een hoop softere nummers tussen, en zo ontstaat er een gebalanceerd album.
Bij de eerste zat er eigenlijk maar één rustpuntje in, bij de tweede ook maar die plaat was al wat subtieler. Humbug was een goede plaat, maar (bijna) alle nummers waren rustpuntjes als je het vergeleek met het debuut. Wat mij betreft is dit het meest gevarieerde en ook het beste album van Arctic Monkeys.

avatar van bver
Zo'n half jaar na de release draai ik dit album nog steeds heel erg vaak. Het combineert het beste van de 3 voorgaande albums en bewijst de enorme evolutie die de heren hebben doorgemaakt. Van internet-hype tot alom gerespecteerd en een garantie voor kwaliteit.
Klasse en een plaats in mijn top 10!

avatar van repelstefan
bver schreef:
Klasse en een plaats in mijn top 10!

Combinatie van eerste drie albums? Het eerste album hoor ik echt nergens meer in terug. Platen als I Bet You Look Good On The Dancefloor of When The Sun Goes Down zijn imo nergens meer te bekennen. Alex Turner + drums en gitaren, verder gaat mijn overeenkomst eigenlijk niet.

Het is in de loop der albums allemaal wat minder ruig en gelikter geworden. Nog steeds erg sterke albums, alleen dat eerste album...wow .

ThereThere
en dan out of the blue opeens een geheel nieuw nummer, R U Mine, welke mij weer een stuk minder kan bekoren dan de meeste nrs op het prima suck it and see.
Jammer, want dat recente onder onsje met Richard Hawley klonk juist zo geinig.

repelstefan schreef:

Library Pictures zou toch niet uit de toon vallen op het eerste album?

avatar van pim556
Jawel. Het is veel te langzaam voor het debuut en bovendien heeft dit album (en ook Humbug) een retrosfeer en het debuut niet.

pim556 schreef:

Te langzaam? Mmmmmm, daar ben ik het niet mee eens. Op het debuut staan volgens mij toch een aantal tracks die zelfs trager zijn dan Library Pictures.

En dat retro-sfeertje? Humbug vond ik meer de stoner tour opgaan en Suck it and see is voor mij nog steeds een knappe mix van de vorige drie + dat extraatje aan pure klasse.

Waar hoor jij dat retro-sfeertje dan?

bver schreef:

Riot Van zeker Nee, er zijn inderdaad een paar nummers die langzamer zijn. Maar toch voelt dat niet zo aan voor mij, omdat er op hun debuut ook veel sneller gezongen wordt dan op dit album.

En dat retro-sfeertje?

Tsja, retro-sfeertje is misschien niet het juiste woord. Wat mij betreft verschillen de twee albums in ieder geval heel erg qua sfeer. Ik gebruikte het vage begrip retro-sfeertje omdat ik bang ben dat veel mensen het niet eens gaan zijn met wat ik nu ga zeggen, maar het is niet anders . Ondanks dat ik niet veel weet van hard-rock (van popmuziek überhaupt), durf ik te zeggen dat Arctic Monkeys met dit album wel richting de hard-rock van de jaren '70 gaan. Luister bijvoorbeeld eens naar het gitaarwerk: als je Library Pictures vergelijkt met Mardy Bum, hoor je dat de akkoorden op eerstgenoemde veel langer aangehouden worden.

Hopelijk ben ik nu iets duidelijk .

Berichten over nieuwe track zijn hier off topic, daarom verplaatst naar de algemene pagina van Arctic Monkeys

Choo Choo
Als je Library Pictures al op een ander album zou willen plaatsen dan is het toch zeker meer een Favourite Worst Nightmare nummer... En zeker geen WPSIATWIN...

pim556 schreef:

Hopelijk ben ik nu iets duidelijk .

Absoluut!!!!

Choo Choo schreef:

Maar het zou niet uit de toon vallen, moest het er wel op hebben gestaan, dat was eigenlijk de insteek. Laat het maar rustig waar het is...

Choo Choo
Hmmm... Daar was ik het dus eigenlijk meer met Pim eens. Ik denk ook dat het te langzaam is voor het debuut. Het is wel een redelijk druk nummer voor dit album, en je kunt er lekker op los gaan, maar het geheel is wel een stuk langzamer dan de nummers van het debuut. En de totale sound is ook anders. Klinkt meer als FWN. Maar inderdaad, het staat hier ook goed!