Lady Gaga - Born This Way (2011)

Label: Kon Live

1. Marry the Night (4:24)
  2. Born This Way (4:20)
  3. Government Hooker (4:14)
  4. Judas (4:10)
  5. Americano (4:06)
  6. Hair (5:08)
  7. Scheiße (3:45)
  8. Bloody Mary (4:05)
  9. Black Jesus - Amen Fashion * (3:36)
  10. Bad Kids (3:51)
  11. Fashion of His Love * (3:39)
  12. Highway Unicorn (Road to Love) (4:16)
  13. Heavy Metal Lover (4:13)
  14. Electric Chapel (4:13)
  15. The Queen * (5:17)
  16. Yoü and I (5:07)
  17. The Edge of Glory (5:20)
  18. Born This Way [Jost & Naaf Remix] * (5:59)
  19. Born This Way [Country Road Version] * (4:21)
  20. Judas [DJ White Shadow Remix] * (4:07)
  21. Marry the Night [Fernando Garibay Remix] * (4:20)
  22. Scheiße (DJ White Shadow Mugler) * (9:35)
  23. Fashion of His Love [Garibay Remix] * (3:44)
totale tijdsduur: 1:01:12 (1:45:50)
avatar van Don Cappuccino
Style.Girl schreef:
En toen kwam de videoclip en vind ik eigenlijk vrij goed.

Ik heb de videoclip gezien en hij past echt compleet niet bij het nummer. Ik heb het idee dat de clip voor een ander nummer was bedoeld en dat op het laatst ze het nummer hebben veranderd.

avatar van Style.Girl
Nee, het past ook niet echt bij het liedje maarja, bijna alle videoclips van Lady Gaga vind ik niet bij het nummer passen. Maar dat vind ik helemaal niet erg eigenlijk.

avatar van Obeu
Ik snap de discussie eigenlijk niet. Het is overduidelijk dat er twee kampen zijn: pro en contra. Het gebruik van "Lady Gaga is stom" etc is een beetje kinderachtig. Dooddoeners gebruiken maakt een discussie niet echt nuttig. En het proberen te rechtvaardigen door te zeggen dat ze een hype is, is al helemaal verkeerd gedacht. Het is onverantwoord om Lady Gaga een hype te noemen. Ze is al aardig gesettled in het huidige establishment. Ze heeft haar plek verworven.

Daarom vind ik het zo gek dat er zo gediscussieerd (voor zover écht gediscussieerd) waarom Gaga nu goed is of waarom ze niet goed is.. Leg mij eens uit!

Ik ben zelf van mening dat Lady Gaga met dit album volwassener is geworden. The Fame was nog heel erg gericht op pop en hits scoren. The Fame Monster keerde zich daar al wat vanaf en Born This Way richt zich juist meer op het persoon zelf en de fans.
Ik ben zelf erg tevreden over dit album. Anders dan The Fame (Monster), maar toch zo Gaga.

Ik ben overigens benieuwd wat voor commentaar hier op komt

avatar van Emile93
Obeu schreef:

Ik ben overigens benieuwd wat voor commentaar hier op komt

Mensen moeten gewoon altijd commentaar leveren, maar dat maakt het allemaal natuurlijk niet minder interessant! Persoonlijk vind ik dit album beter dan The Fame maar iets minder dan The Fame Monster. Echter ben ik geen Die Hard fan van mevrouw Gaga. Op zijn tijd vind ik het wel eens leuk om een nummer van haar langs te horen komen.
Je hebt gelijk dat ze haar eigen plekje in de muziekwereld wel heeft veroverd ondertussen en ik denk ook dat ze een blijvertje is. Gelukkig kan ze wel goed live zingen, iets wat tegenwoordig vaak bij zangeressen niet meer standaard blijkt!
Ze is inderdaad een stuk volwassener geworden met dit album! Misschien is het dat ik niet een echte fan ben, dat dit niet mijn favoriete album is en zal worden.
Al met al vind ik het toch niet erg dat mevrouw Gaga zo'n succes heeft. Zeg nou zelf, het is toch een stuk beter dan een Justin Bieber, Ke$ha of Rihanna!

Wat een domper dit album!!

Ze bracht met haar debuut ''The Fame/Monster'' geweldige singles met videoclips uit!! Er stonden alleen maar toptracks op!
Dit heeft ze met "Born This Way" niet kunnen evenaren!!
De singles klinken aardig en de videoclips zijn nog steeds te gek!!

Maar nope! Niet bijzoinder deze plaat!!

Wat een domper!!

Jocharo-T
Wat is er zo ontzettend goed aan die videoclips dan? Er zit geen lijn in, de clips passen totaal niet bij de nummers. Een goede danseres is het ook niet. Ik zie niet wat er zo geweldig is aan haar videoclips. Ik vind het nogal dertien in een dozijn.

Je kan een hoop van haar zeggen, maar bv. de clip van Telephone 13 in een dozijn? Dacht het niet.

Jocharo-T
Ik heb enkele clips van haar gezien en die vond ik niet onderscheidend (dat was wellicht het juiste woord geweest). Ik kan je niet vertellen of ik Telephone heb gezien, dan zou ik die even op moeten zoeken op YouTube.

Edit: Zojuist de clip van Telephone gekeken op YouTube (waarvoor je moest inloggen omdat er te expliciet videomateriaal in zat). Dertien in een dozijn is inderdaad niet de juiste omschrijving voor die clip, had het beter niet onderscheidend kunnen noemen. (had de clip overigens nog nooit gezien), maar erg bijzonder was de clip toch ook niet te noemen. Het slaat nog steeds helemaal nergens op. Ik zal ook nooit begrijpen waarom tegenwoordig iedereen zo naakt mogelijk in zijn of haar clip moet.

Ps. Verder heb ik helemaal niets tegen Gaga. Alleen haar clips vind ik niet zo heel erg bijzonder of onderscheidend. Haar muziek vind ik wel lekker voor in de discotheek zoals ik in mijn recensie ook al aangaf, maar verder vind ik Lady Gaga een typisch geval van: Don't Believe the Hype

Vind dat zowat de grootste aandachtshoer aller tijden. Die emoties toen ze een award ontving tijdens de mtv-awards leken me zo gespeeld. Zwaar irritant.

En je realiseerde je niet dat ze zowat overal de draak mee steekt, ook met die mtv-awards?

Lekker rebels, die Lady Gaga. Och whatever, haar enige geweldige track is eigelijk 'Bad Romance'. Dé popartieste van het jaar is natuurlijk Rihanna. Waar zat die eigelijk bij de mtv-awards? Weird.

avatar van TomaskeX
Live is lady gaga echt niet te geloven goed! Haar vorige tournee the monster ball tour was super en kan niet wachten tot the born this way tour, omdat dit echt een super album is!

Jocharo-T schreef:

Het unieke schuilt hem in de nieuwe standaard die wordt gezet met reclame maken, nieuwe media ed. In die zin was deze clip toch wel een mijlpaal, want nog niet eerder gedaan. Een soort mini-film hadden we al vaker gezien (Michael Jackson was daar erg goed in) in de muziek, maar dit is toch weer anders. Maar ik moet zeggen dat ik Telephone ook gewoon een geweldig nummer vind, net als Scheisse van dit album overigens. Mogen ze ook best op single uitbrengen.

dVTB
Stephanie Germanotta is een dame met een groot muzikaal talent. Zoek onder die naam op YouTube en je vindt clips uit ongeveer 2005, toen ze nog niet bekend was als Lady Gaga. Fraaie ballads, waarbij ze zichzelf op piano begeleidt.

Germanotta weet precies hoe de muziek-business werkt en wat scoort. Trek een rare jurk aan, doe een rare pruik op en maak toegankelijke dance-pop op basis van formules die al honderden keren hun succes hebben bewezen en voilá...

Is het slecht? Nee, niet echt. Het zit goed en vooral doordacht in elkaar. Is het origineel en baanbrekden? Nee, totaal niet. Het is vooral slim jatwerk, zodanig dat je het net niet als plagiaat kunt betitelen. Lady Gaga is een product. Germanotta verkoopt dat product uitermate slim. Mensen die fan zijn van Lady Gaga zijn volgens mij vooral mensen die fan zijn van hip-zijn, jezelf-zijn en cool-zijn. Met goede muziek heeft het bar weinig te maken....

Sectumsempra
Ik denk dat ik een behoorlijk dramatische wending heb gemaakt wat Lady Gaga betreft. Heb haar met oud en nieuw op televisie gezien, waar ze ook jazz e.d. zong, en dat was best een eye-opener. Recensie volgt later.

Zoals beloofd, mijn recensie:

Toen ik Gaga voor het eerst hoorde had ik een ontzettende hekel aan de dance-popmuziek die ze maakte. Totaal zonder diepte, zonder enige achterliggende emotie en vaak met beats die me mijn strot uit kwamen. Haar eerste album The Fame heb ik uiteindelijk wel gekocht, omdat ik mezelf aan wilde passen aan de rest en niet achter wilde blijven. Uiteindelijk heb ik het niet veel geluisterd, tot vandaag.

Gek genoeg heb ik, als Anti-Monster (Gaga noemt haar fans Little Monsters, namelijk) al haar CD's gekocht. Waarom? Ze fascineerde me, op de een of andere manier. Het was niet zoals de autotune-babes zoals Rihanna en dergelijke muzikanten, het voelde gewoon beter. En hoewel ze een hele extravagante dame is, leek ze mij normaler dan de rest.

Na op oudejaarsavond een show te zien over haar, haar leven en haar muziek, was ik om. Ik was me er nooit zo bewust van dat ze een moeilijke jeugd heeft gehad en begon toen eigenlijk pas met het luisteren naar de teksten in haar muziek, apart van de beat die er vaak achter zat. Haar eerste en tweede album waren vlak en deden me bijzonder weinig, totdat ik haar album "Born This Way" eens goed ging beluisteren.

Ik ben niet iemand die kickt op zielige levensverhalen, maar het hare heeft veel weg van het mijne. Ik kan me nu stukken beter in haar vinden. Ik denk niet dat ze zichzelf zo extravagant kleedt om de aandacht te trekken - nouja, deels wel - maar dat het voor een groot deel te maken heeft met haar jeugd die haar is afgenomen door onwetende mensen. Pesters.

In haar nummers Born This Way, Black Jesus + Amen Fashion, Bloody Mary, Electric Chapel, Fashion of His Love en Judas heeft ze erg duidelijke invloeden van het Christelijke geloof gestopt, wat – volgens mij – te wijden is aan haar katholieke opvoeding. Ik denk dat ze er nu zo rebels tegenover staat omdat dat vroeger uit den bozen was. Wat ik ook denk is, dat het heel goed mogelijk is dat ze nu pas haar puberteit heeft doordat ze zo lang onderdrukt is. Daar kun je haar de schuld voor geven, of je kijkt eventjes verder dan de vleesjurk en enorme hakken waar ze op loopt. Ze is maar iets van 1 meter 53 en heeft als kleintje dus tegen grotere mensen op moeten boksen.

Haar nummer Hair vind ik verreweg het beste van dit album. Dat komt door de achterliggende boodschap. I am my hair. Ik raad jullie ook aan om de videoclip van Marry The Night eens te bekijken, of enkele stukken uit A Very Gaga Thanksgiving.

Oordeel niet over mensen zonder dat je ze kent.

avatar van niels94
Sowieso heb ik wel waardering voor Lady Gaga. Nam ze een plaat op met alleen akoestische versies van haar nummers zonder dat de boel werd gladgestreken, dan zou hier nog wel eens een hoog cijfer vandaan kunnen komen. Helaas worden de meeste van het naar nummers op the Fame doorgaans vakkundig om zeep geholpen door productie, vervelende gastartiesten, onnodige toeters en bellen of stembewerkingen, waardoor ik het gros van haar muziek totaal niet kan waarderen. Dit album ken ik niet, maar ik heb niet veel reden om aan te nemen dat het hier veel beter is (zeg het als ik het fout heb).

Sowieso heb ik eigenlijk maar weinig hits van dit album horen komen. Born this Way en nog een nummer (die ik beide niks vind). Dit album is niet echt het succes dat men ervan gehoopt had, heb ik het idee. Of heb ik nu heel erg ongelijk?

Sectumsempra
Ik vind dit album de beste van de drie, als ik heel eerlijk mag zijn. Probeer "Bloody Mary" eens of "The Edge of Glory". Zijn iets minder bekende nummers. Ook de akoestische versies zijn heel gaaf, eigenlijk een stuk beter.
Het heeft wel meer inhoud dan the Fame en | | Monster. Qua teksten, dan.

avatar van chevy93
Leuk bericht (dat grote hierboven dan, hè). Grappig hoe je waardering voor nummers (of zelfs alles van een artiest) om kan slaan door een simpele achtergrond. Ben je overigens nog steeds een anti-Monster?

niels94 schreef:
Huh? Ik heb Gorillaz toch helemaal niet in mijn updates staan?

avatar van niels94
Inderdaad, want die hebben zo'n beetje de meest meesterlijke producties ooit

@ Chevy:

Zeker geen anti-monster meer.

Toch een geval apart, Gaga...

De eerste luisterbeurten totaal niet enthousiast over het album. Vond het plat; een chaotische, ongeïnspireerde brij van beats en popdeuntjes. Bloody Mary was het enige nummer dat me meteen echt kon bekoren. Nu weer een half jaar verder en na meerdere luisterbeurten gegroeid tot wat ik misschien haar beste en meest gevarieerde album vind. Speciale uitvoeringen (dan denk 'k ook aan acoustische versies, wat is ze 'echt', eerlijk en vaak ontroerend alleen aan de piano), verdieping in de nummers, lyrics en achtergrond zorgden voor veel meer appreciatie. Geen echte fillers meer zoals op het -weliswaar met sterke singles- 'The Fame' en meer diepgang dan op 'The Fame Monster'. In die zin moet ik het op veel vlakken dus eens zijn met Sectumsempra.

Sterkste nummer toch wel The Edge of Glory, naast Bloody Mary en Heavy Metal Lover.

dribbeltje
Zelfs zonder kater moet ik van deze plaat spugen

0,5
Waar ik haar vorige albums nog wist te waarderen en vroeger (jawel!) zelf een grote fan was van deze dame, heb ik mijn hoop nu opgegeven. Ik vind deze CD slecht..

Naar mijn mening slaat Lady Gaga een beetje door in alles. Haar kleding slaat nergens op, haar videoclips slaan nergens op en haar muziek wordt ook steeds minder goed. Dan vind ik haar teksten soms ook nog wel goed maar door die achterlijke beat die er onder zit versta je ze toch niet.

YouTube - Lady Gaga - Marry The Night Acoustic on Alan Carr: Chatty Man 720p

hier krijg ik kippenvel van, ze begeleidt haar volledig zelf op de piano en ze zingt niet EEN noot fout. live is ze veel beter en puur

Ruim een jaar na de release blijven Hair (helaas geen single geworden zoals Monster, ook een goed nummer van haar EP) en The Edge of Glory er toch als enige bovenuit steken. Alles vind ik goed aan de nummers, tekst en productie.

Scheisse, You and I, Fashion of His Love, Born This Way en Marry the Night zijn niet slecht, maar ook niet meer dan gemiddeld.

De rest is allemaal te veel, geforceerd lijkt het wel. Van mij mag ze terug naar de wat "club-achtige" dance van The Fame en Fame Monster en de gothic/weirdo vibe achterwege laten.

bossie20 schreef:
Wat een domper dit album!!

Dit heeft ze met "Born This Way" niet kunnen evenaren!!
De singles klinken aardig en de videoclips zijn nog steeds te gek!!

Maar nope! Niet bijzoinder deze plaat!!

Wat een domper!!

Ik denk dat we even haar volgende werk moeten afwachten en dit album als een fase moeten aanzien waar ze door moest als artiest. Ik zou er nog uren kunnen over doorgaan maar ik denk dat de vorige zin mijn mening wel erg bondig en duidelijk naar voor brengt. Laat zeker weten of je mijn mening deelt of niet.
Ik ben alvast benieuwd naar wat nog komen zal!

avatar van hond racisme
stefantastical schreef:

Ik ben alvast benieuwd naar wat nog komen zal!

Is dit nu niet juist haar beste fase? Ik bewonder haar wel, als artieste valt ze mee, maar als performance artist kan ik haar echt appreciëren. Ook shiek hoe ze op komt voor the gay community en minderheidsgroepen, ookal gaat het misschien om haar imago. The Fame was echt een rotslecht album, voer voor de vuilnisbak, maar The Fame Monster was dan weer een hoogtepunt, gewoon omdat ze daar haarzelf meer heeft gevonden. Born This Way staan ook aardig wat goede nummers op.

Het valt me wel hard op dat mensen veel meer verwachten van lady gaga dan bijvoorbeeld van rihanna of katy perry. 173 stemmen is wel erg veel!