Porcupine Tree - Deadwing (2005)

Label: Lava

1. Deadwing (9:46)

met Adrian Belew en Mikael Åkerfeldt

2. Shallow (4:18)
  3. Lazarus (4:18)

met Mikael Åkerfeldt

4. Halo (4:39)

met Adrian Belew

5. Arriving Somewhere But Not Here (12:02)

met Mikael Åkerfeldt

6. Mellotron Scratch (6:57)
  7. Open Car (3:46)
  8. The Start of Something Beautiful (7:40)
  9. Glass Arm Shattering (6:18)
  10. Revenant * (3:04)
  11. Mother and Child Divided * (4:59)
  12. Half-Light * (6:20)
  13. So Called Friend * (4:49)
  14. Shesmovedon * (4:59)
  15. Arriving Somewhere but Not Here [Demo] * (13:03)
  16. Godfearing [Demo] * (4:57)
  17. Lazarus [Demo] * (4:09)
  18. Open Car [Demo] * (5:07)
  19. Vapour Trails [Demo] * (3:53)
  20. Shallow [Demo] * (4:15)
  21. Deadwing [Demo] * (10:35)
  22. Mother and Child Divided [Demo] * (5:02)
  23. Instrumental Demo 1 * (5:18)
  24. Halo [Demo] * (4:49)
  25. Instrumental Demo 2 * (5:26)
  26. So Called Friend [Demo] * (5:01)
  27. Glass Arm Jam * (4:19)
avatar van Sonic Nurse
Net verhoogd van 4* naar 4.5*! Wat een prachtplaat...
Hoesje past wat mij betreft precies bij de sfeer van het album... chapeau

avatar van Exfrozen
MuMe wat een dure hobby. Deze moet ik ook weer aanschaffen. Heerlijke muziek. Het eerste volledige album dat ik van Porcupine Tree gehoord heb. Ja, wat moet ik er over zeggen. Het is fijn om nieuwe muziek te ontdekken.

Porcupine Tree blijft met Deadwing ongeveer in dezelfde stijl als met 'In Absentia' uit 2002. Net als laatst genoemde toch wel toegankelijker vergeleken met het oudere werk. Muziek zit bij Deadwing nog érg goed in elkaar, hoewel ik toch ook het oudere werk zeker apprecieer.
Het blijft natuurlijk wel altijd even wennen en (bijna alle) PT platen behoren ongetwijfeld tot die fameuze 'groeiplaten'. Regelmatig luisteren is dus de boodschap!

Favorieten op Deadwing zijn (na 3 luisterbeurten): Lazarus, The Start of Something Beautiful en Mellotron Scratch.

Voor het ganse album geef ik voor nu een krappe 4 *.

Genietbaar album van PT vooral al 'leegaardend' in de zon met de hoofdtelefoon op. Sfeer is inderdaad het woord bij dit album (en misschien bij PT in het geheel). Ik heb nog geen enkel zwak moment gevonden op Deadwing 4,5*. Tot in september in hof ter loo! Hun vorig concert daar was alleszins supergoed. Aanrader.

lekkere rock/metal maar veel meer waard dan de 'standaard' metal. vooral de zang vind ik erg indrukwekkend en hoewel erg uniek, past het super bij de muziek. open car is verslavend & the start of something beautiful blijft mooi.

Het kwartje lijkt na 4 luisterbeurten zo goed als gevallen te zijn bij deze Deadwing. Die krappe 4 sterren worden nu een stevige 4,5 * (9,5/10).
De volle 5 * kunnen er zeker nog komen, maar het is Glass Arm Shattering dat nog net dat kleine beetje mist...

avatar van Pruut
Ik ben hem nu aan het luisteren, en hij pakt me gelijk bij de eerste luisterbeurt al. Klinkt heel erg goed! Potentieel top-10 plaatsje, maar een stem geef ik pas als ik het hele album goed ken

avatar van Sonic Nurse
Arriving somewhere but not here

miloz
Veel mensen vinden In Abstensia beter dan deadwing. Maar ik moet zeggen dat ik deze vele malen beter vind.
De nummers zijn meer van een constant hoog niveau. In Abstensia zakt naar mijn gevoel af en toe in.

Woensdag live gezien en nummers als Halo en Arrving... waren nog beter dan op de cd.

4,5 ster voor dit meesterwerk

avatar van Tsjo-Wi
vind deze ook iets beter dan In Absentia. Dat album mist gewoon de supertoppers zoals Deadwing en Arriving Somewhere... hoewel er ook wel toppers op staan zoals trains en wedding nails, maar die vind ik toch net iets minder.
Gewoon een meesterwerk deze cd.
4.5*

avatar van orbit
Lekkere rockplaat, weinig verrassend.. maar het luistert eigenlijk rustig kabbelend weg. Vooral Glass Arm.. Lijkt wel een beetje op de galactic cowboys, maar iets minder goofy. Gewoon degelijke hardrock dit.

avatar van lebowski
Rustig kabbelend

avatar van dynamo d
orbit schreef:
Gewoon degelijke hardrock dit.

avatar van orbit
Is dit voor jullie al heftig dan? Ik vind het gewoon lekkere hardrock in de traditie van de betere metal/ hardrockbands uit de jaren 80. Hoor er echt niets bijzonders aan hoor

avatar van Lin
Lin

avatar van Tsjo-Wi
ik zou dit toch echt geen hardrock noemen, tis gewoon lekkere rustige rock met heel af en toe een stukje hardrock bijv in het nummer Arriving Somewhere but not here

Lin schreef:

Je kunt wel met stomme smileys reageren, maar veel meer dan enkele goede rockriffs en harmonieuze zang in de trand van Queensryche of aanverwante bands hoor ik niet hoor.. Leg maar eens uit wat er revulotionair vernieuwend aan is dan

wie zegt dat het vernieuwend is dan

Tsjo-Wi schreef:

Shallow is een hardrocknummer in grunge-stijl, het openingsnummer had zo van de galactic cowboys kunnen zijn.. wel degelijk metal of hardrock, Halo vind ik ook een rocknummer wat veel weg heeft van hardrockbands eind jaren 80 (warrior soul e.d.). Nummer 5 is erg mooi, maar ook een en al bekende gitaarpatronen daarin. En wel degelijk een typerend metalpatroon. En zo loop ik de hele plaat af. Ik zeg nergens dat het slecht is, maar ik hoor wel degelijk gesneden koek en veel typische hardrockpatronen in de bas en de gitaar.

wie zegt dat het vernieuwend is dan

Niemand, maar als ik de invloeden aangeef die hier onmiskenbaar inzitten schijnt het ook niet goed te zijn

orbit schreef:

ja ok misschien heb je wel gelijk, deze is ook een stuk harder dan in absentia bijvoorbeeld. Maar ach misschien vindt jij het gesneden koek, I love it!

avatar van Lin
Lin
orbit schreef:

ik heb nooit beweerd dat het revolutionair vernieuwend is hoor, maar snap ook niet hoe jij er jaren 80 hardrock in kan horen...

Tsjo-Wi schreef:

Je moet ook wel wat verder lezen:

Lekkere rockplaat, ...
Gewoon degelijke hardrock dit.

Dit zijn geen diskwalificaties hoor Ik vind het ook prima te luisteren. Misschien druk ik het wat te plastisch uit. Ik vind het altijd wel leuk om iets te kunnen duiden. Dat is bij deze plaat niet zo moeilijk vind ik. Zegt verder helemaal niks over of ik het slecht vind. Mijn vriendin vindt dit heerlijk, en die houdt ook van Queensryche, Rainbow, Rush, Marillon, Fish, Savatage e.d.

Tsjo-Wi schreef:
Gewoon een meesterwerk deze cd.
4.5*

dat klopt niet helemaal wat ik hier nou zeg. Op et eerste gehoor lag deadwing me beter maar ik ken beiden albums nu goed genoeg om te concluderen dat ik In Absentia toch echt iets beter vind. Dat album heeft gewoon alleen maar sterke nummers en hier staan een paar nummers op die ik minder goed vind (shallow, glass arm shattering). Die 4.5* blijft wel staan.

avatar van Darkshines
Ik ben het toch wel met Orbit eens, de plaat luistert lekker weg, maar ik hoor ook hardrock en bekende melodieën erin, (arriving somewhere-Paranoid android melodielijntje) maar dat stoort mij nog niet eens zo erg.
De sterkte is tevens de zwakte, sommige nummers zitten sterk opbouwend in elkaar hoewel sommige hierdoor juist te ver door gevoerd worden.

Ik vind dit een goeie plaat, maar meer niet. Aangenaam luisteren, dat wel, maar ik heb al beter gehoord.
De zang, hierboven al enkele malen bejubeld, vind ik toch niet zo om over naar huis te schrijven. Het is alsof er een iets ontbreekt. Titeltrack 'Deadwing' is hiervan de sprekende illustratie, zo lijkt me. Je denkt telkens dat de climax komt, maar hij blijft uit.
Kortom, ik kan deze Britse progrock wel pruimen, maar het blijft voor mij maar middelmatig.

avatar van eviljoke
Ik heb dit ook eens meegenomen uit de bib, wegens vaak zien passeren op mume en ik ben nogal muzikaal nieuwsgierig. Soms hoor ik een goede intro, of een goed instrumentaal stuk, maar daar blijft het bij voor mij. Veel te afgelikt en soms saai. Maar het ligt ook niet zo in het spectrum van wat ik normaal beluister, dus sterretjes plakken doe ik niet, want dat zou een vertekend beeld geven

avatar van Kasperbert
In het begin vond ik Deadwing toch een wat saai album. Daar is echter bijzonder veel verandering gekomen de laatste tijd. De sfeer is even wennen, maar als je erin zit is die echt lekker. De plaat biedt genoeg variatie en met name Lazarus en Arriving Somewhere But Not Here zijn wereld nummers (die laatste zit zelfs erg close om mijn persoonlijke top 10 in te komen). In eerste instantie vond ik Stupid Dream altijd de betere van Porcupine Tree, maar misschien dat ik deze onderhand wel beter vindt.

Kasperbert schreef:

avatar van dynamo d
Er zijn 2 jaren verstreken. Dus Deadwing zou in 2007 in de MuMe Top 250 kunnen komen. Laagstgeklasseerde heeft 90 punten en Deadwing nu 83 punten. Nog 7 punten dus. Spannend...