Weezer - Make Believe (2005)

Label: Geffen

1. Beverly Hills (3:16)
  2. Perfect Situation (4:15)
  3. This Is Such a Pity (3:24)
  4. Hold Me (4:22)
  5. Peace (3:53)
  6. We Are All on Drugs (3:35)
  7. The Damage in Your Heart (4:02)
  8. Pardon Me (4:15)
  9. My Best Friend (2:47)
  10. The Other Way (3:16)
  11. Freak Me Out (3:26)
  12. Haunt You Every Day (4:37)
  13. Butterfly [Live] * (3:57)
  14. Island in the Sun [Live] * (3:55)
  15. Burndt Jamb [Live] * (4:26)
avatar van BoyOnHeavenHill
Slappe hap… pijnlijk album… kloteplaat… misser… zwak… inspiratieloos… schijtplaat… drek… de loftuitingen voor deze plaat zijn niet van de lucht.

Make believe vind ik persoonlijk het beste dat Weezer ooit gemaakt heeft. De Pixies-achtige springerigheid van bijvoorbeeld Maladroit heeft hier een beetje plaats gemaakt voor nummers met een wat rustiger tempo, maar het geluid is nog even fel, de composities zijn soms van uitzonderlijk hoog niveau, en in de teksten is Rivers Cuomo af en toe zo mogelijk nog emotioneler en in ieder geval onverhuld kwetsbaarder dan ooit.

Toegegeven, er staan wel een paar minder geslaagde tracks op: Beverly Hills heeft een aardige tekst maar een vervelend ritme en een erg voorspelbare glamrock-achtige begeleiding, Peace is een middelmatig nummer en My best friend –hoe sympathiek en ontwapenend de tekst ook is– doet wel èrg melig-sixties-ish aan. Daar staan echter ook een heleboel leuke nummers tegenover, zoals This is such a pity met z'n Cars-intro, The other way (geweldig hoe het nummer bijna ongemerkt opeens het heerlijke meebrulrefrein blijkt te zijn binnengegleden), Freak me out (creepy en herkenbaar) en het half lieve, half grimmige Haunt you every day.

De echte hoogtepunten echter zijn vier nummers die ik stuk voor stuk in mijn persoonlijke Weezer-top-10 zou zetten. We are all on drugs is even simpel als effectief, een heel direct en bijna journalistiek verslag waar de luisteraar zelf maar z'n conclusies uit moet trekken, en The damage in your heart is zeldzaam ontroerend met die prachtige vioolpartij als kers op de taart. En de overige twee hoogtepunten strijden voor mij al jarenlang om de nummer-één-positie : Perfect situation met dat briljante intro, dat hamerpianootje, die knetterende wah-wah-solo en dat heerlijke meebrulrefrein, en Pardon me dat het hele nummer door al zo mooi is maar dan bij het verlengde laatste refrein nog eens in een emotionele overdrive gaat…

Toen ik me bij deze site registreerde stond dit album in mijn top-10. Inmiddels is er daarin al weer het een en ander veranderd en maakt hij daar geen deel meer van uit, maar het blijft toch een geweldige plaat waarvan ik de kwalificaties waarmee ik dit bericht begon absoluut niet kan begrijpen. Make believe is een emotionele en intense achtbaan die z'n weerga nauwelijks kent.

avatar van Ronald5150
Op "Make Believe" klinkt Weezer anders. Het lijkt wel of ik een andere band hoor dan op het gelijknamige blauwe of groene album. "Pinkerton" klink nog eigenzinnig, maar ik weet niet zo goed wat ik met "Make Believe" aan moet. Gevoelsmatig denk ik dat Weezer de lat te hoog heeft gelegd met eerder genoemde albums. Een soort Oasis syndroom zeg maar. "Make Believe" is absoluut geen slechte plaat, maar in vergelijking met eerdere platen steekt het er toch wel schril bij af. Het pakt me totaal niet. Nergens hoor ik liedjes van het kaliber "Buddy Holly", "My Name is Jonas" of "Hash Pipe". Wil Weezer urgent klinken? Het komt ietwat geforceerd op me over. Waarschijnlijk zal ik een ander oordeel hebben gehad als dit de eerste Weezer plaat is die ik gehoord zou hebben, maar ik kan er niets aan doen, hun debuutplaat blijft als een referentie in mijn hoofd hangen en dat doet "Make Believe" de das om.

avatar van ZERO
Het tempo op dit album ligt lager dan op de meeste andere Weezer-albums, zeker in vergelijking met de eerste albums die algemeen enorm gewaardeerd worden.

Het was dan ook even wennen. Bij de eerste luisterbeurt vond ik er eigenlijk weinig aan en dacht ik de minste Weezer te horen. Enkele luisterbeurten verder, valt het wel allemaal een beetje in de plooi.

Bij mij doen eigenlijk vooral de singles het minder goed, terwijl de meesten die blijkbaar nog wel goed vinden. Met Bevery Hills heb ik nooit iets gehad. Ook We Are All On Drugs, dat een Weezer-klassieker is of zou kunnen zijn, vind ik eigenlijk maar een erg matig nummer. Enkel Perfect Situation vind ik degelijk - maar ook niet echt veel meer dan dat.

Favorieten op de plaat zijn uiteindelijk toch 2 tragere nummers, Weezerballads als je wil: The Damage in Your Heart en Pardon Me.

Al bij al staan er weinig nummers op die ik slecht vind, maar ook iets te weinig die het geheel naar een hoger niveau tillen. Binnen hun oeuvre niet hun minste album, maar toch wel in de onderste helft.