Other Lives - Tamer Animals (2011)

Folk / Rock
Label: TBD

1. Dark Horse (2:39)
  2. As I Lay My Head Down (3:47)
  3. For 12 (4:11)
  8. Woodwind (2:21)
  9. Desert (4:26)
  10. Landforms (3:18)
  11. Heading East (2:32)
  12. Dead in the Water * (3:49)
avatar van jellecomicgek72
Blijft een fantastisch mooi album, verhoogt naar 5*. Snap niet dat ik dit een tijdje terug maar 'gewoon' vond en maar een 3,5* gaf. Desert vind ik toch wel het mooiste nummer samen met Tamer Animals, vooral live is echt Wat een geweldige stem heeft die zanger toch.

avatar van kobe bryant fan
Erg sterke Folk/Pop plaat, die beschikt over een rijke instrumentatie.
De zanger mag misschien wel eentonig zingen, maar ik vind het echt gewedlig klinken.
De instrumentale afsluiter, vind ik ook echt prachtig.
Ruime 4*.

avatar van IllumSphere
En toch vind ik de Atoms for Peace remix van het titelnummer stukken beter dan het origineel!

avatar van jellecomicgek72
Raak hier maar niet op uitgeluisterd. Heb al weken haast niks anders opstaan. De cd heeft zo'n magisch sfeertje om zich heen hangen. Nummers als Tammer Animals, Desert, Dark Horse en For 12 kan ik zo 20x achter mekaar draaien. Als ik m'n gewone top10 weer invoer komt deze daar waarschijnlijk ook hoog in te staan.

avatar van FRNKY
Landforms is wel een ondergewaardeerd nummer. Die knalt er live heerlijk in.

Improvision
Ongelooflijk sterke plaat met het drieluik As I Lay My Head Down, For 12 en Tamer Animals als hoogtepunten.

avatar van Screenager
Telkens Woodwind start, denk ik dat ik Sufjan Stevens opstaan heb.
For 12 lijkt in het begin dan weer op Radiohead's How To Disappear Completely.
Titelsong Tamer Animals doet me dan weer denken aan The National.
Allemaal mooie verwijzingen natuurlijk, zéker wanneer ze er tóch een eigen touch aan kunnen geven zoals hier het geval is.
As I Lay My Head Down is op deze moment mijn favoriet, springt er wat uit als je luistert met een half oor tijdens het studeren.

Edit: nu met de koptelefoon zijn er meerdere favorieten, ben er nog niet echt uit. Als geheel is het zeker de moeite. Dit mooie album gaat alleszins nog vaak opstaan de komende dagen, weken, ...

avatar van Screenager
Ongeveer een maand later zet ik deze ongelofelijk mooie plaat in mijn top 10. Dit is misschien een beetje rap en daardoor voorbarig, maar deze staat hier nog geregeld op en telkens overvalt hij me met serene prachtmuziek. Op dit moment hoort ie dan ook écht bij mijn 10 favoriete platen, wat zijn plaatsje daar dan ook rechtvaardigt. Écht top.

avatar van jellecomicgek72
Deze plaat hoort meer aandacht te krijgen op MuMe, meesterwerk in mijn ogen dit.

Screenager schreef:

Hier hetzelfde. Kan me niet voorstellen dat dit ooit gaat vervelen.

avatar van Mctijn
Mctijn schreef:
Voor alsnog een plaatje die niet blijft hangen. Vrij eentonig, weinig echte opwinding. Fijne achtergrondmuziek zeg maar... For 12 is het beste nummer, maar hier blijft de verwachte climax ook uit, alsof ze het er om doen

Zoals mijn waardering doet vermoeden, ben ik terug gekomen op mijn eerdere mening

Geweldig album met een weergaloze eerste 20 minuten. Hoog tijd voor een opvolger!

avatar van FRNKY
Onbegrijpelijk laag aantal stemmen nog steeds. Heel veel mensen missen iets moois

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Nouja, laag... van de 2011-albums die ik beluisterd heb, valt hij maar net buiten de toptien meest bestemd.

255 stemmen laag

Van de 32 albums uit 2011 die ik heb bestemd met 4* of hoger mochten 31 er willen dat ze zoveel stemmen hadden als Other Lives.

avatar van chevy93
Met 255 stemmen zijn er slechts 32 albums die meer bestemd zijn, waarvan er 23 boven de 300 en slechts 12 boven de 500.

Een prima aantal, dus.

FRNKY schreef:

Dit dus.

Ga dit eens posten bij Peaking Lights of Deniz Kurtel ofzo in plaats van een bandje zoals dit dat ook gewoon op de radio wordt gedraaid.

avatar van Editoor
FRNKY schreef:

Met 10 miljoen gebruikers had je gelijk gehad, met 43 duizend dus niet.

herman schreef:

Huh? Dat het op de radio gedraaid wordt zou toch eerder tot nog meer stemmen moeten leiden. Slaat dus nergens op.

Dat is dus het punt, dit album heeft al veel meer stemmen dan 99% van de albums.

avatar van jellecomicgek72
Heb je deze zelf al eens beluisterd herman?

Een paar nummers (waarvan Tamer Animals zeker 20 keer op de radio) en twee keer live gezien, dat was voor mij wel voldoende. Dit soort populaire bandjes zijn meestal niet helemal mijn ding.

avatar van FRNKY
Haha, wat een belachelijke kijk-mij-eens-alternatief-zijn reactie. Dat een nummer zo nu en dan op Studio Brussel voorbij komt maakt het nog geen populaire band. Sterker nog, dan staat jouw hele top tien vol met populaire bands waar je naar eigen zeggen niet zoveel mee hebt.

Korte tenen? Ik heb niet eens 10 bands in mijn top 10 en ben ook niet alternatief. Ik heb alleen niet veel met die 'folk'-hausse van de laatste jaren. Dit soort albums komen bij mij steevast rond de 3* sterren uit, zelden erboven. De single vond ik mooi hoor, maar ook weer niet dermate bijzonder dat ik echt benieuwd werd naar het album. That's all.

avatar van Jensb
Tamer Animals wegzetten als onderdeel van 'die folk-hausse van de laatste jaren' of 'dit soort albums' is een fout die alleen maar gemaakt kan worden door de vluchtige luisteraar die 'een paar nummers' heeft gehoord. Dit blijkt niet alleen uit de hoge score met een flink pak stemmen (die waarschijnlijk elk folk-hausse bandje overstijgt) maar veel meer nog in de gelaagdheid van de muziek. Dit heeft voornamelijk te doen met het brein achter de band namelijk leadsinger Jesse Tabish. Een man die naar eigen zeggen zijn heil al jarenlang niet meer vindt in, zoals hij dat zelf noemt, 'contemporary music' met een uitzondering voor artiesten als Godspeed en Sigur Ros, waar hij groot fan van is, maar daarbuiten vooral keert tot klassieke muziek voor inspiratie, ofwel uit de oude doos of modern klassiek. Dit soort uitspraken worden wellicht vaker gedaan, en vaak zullen deze musici wegzet worden als pretentieus of simpelweg het bezitten van een stok in hun reet. En na het luisteren van de muziek kom je dan vaak tot het eenzelfde oordeel. Alleen (doorgrondend) luisterend naar een album als Tamer Animals kom je al snel tot de conclusie dat de beste man na A ook B zegt. De tracks voelen aan als composities die laag na laag zorgvuldig in elkaar vallen. Nergens gebeurd iets overbodig. En toevalstreffers lijkt niet aan deze band besteed. Nagenoeg alle muzikanten zijn multi-instrumentalisten die hun vak goed verstaan. Bovendien hebben ze een tour lang als voorprogramma van Radiohead gefungeerd en de fijne kneepjes geleerd in het perfectioneren van hun sound, inclusief de gecontroleerde bombast, die zeker live, geweldig binnenkomt. Folk /rock? Vooruit. Gaan er 13 van in een dozijn? Nee. En als ik in Tivoli bij een concert m'n heupen op zo'n manier kan losgooien dat ik niet 3 bier uit de handen stoot van enkele medegangers, valt het vooralsnog best mee met de populariteit..

avatar van Booyo
Als ik een spijker had, had ik die op je kop geslagen Jens.

avatar van Lakai
Wat ben ik blij dat ik heb lopen rondneuzen in de toplijsten van de laatste paar jaren!

Tamer Animals als geheel komt hard binnen! Geweldig album! Binnen no-time een favoriet van de laatste pakweg 5 jaar geworden!

avatar van Johnny Marr
De eerste 5 nummers zijn echt prachtig... dan komt er van Weather tot en met Woodwind een saaier stuk waar ik even mijn aandacht verlies, om mij vervolgens weer wakker te schudden en weer mooi af te sluiten met de laatste drie nummers.

Het titelnummer is toch wel een klasse apart hier. Eén van de beste nummers van de laatste jaren vind ik.

avatar van steve harris
Het doet mij aan een kruising van the national en midlake denken, ik hoop ze dit jaar te zien op Werchter.

Ik wist nog dat ik dit album erg mooi vond, dus toen ik vandaag de lijst voor de top 10's ging maken, pakte ik Tamer Animals er weer eens bij. Wat een waanzinnig mooie plaat is dit toch. Waarom had ik 'm nog geen 5* gegeven?