The Smiths - The Queen Is Dead (1986)

Label: Rough Trade

1. The Queen Is Dead (6:23)
  2. Frankly, Mr. Shankly (2:17)
  3. I Know It's Over (5:48)
  4. Never Had No One Ever (3:36)
  5. Cemetry Gates (2:39)
  6. Bigmouth Strikes Again (3:12)
  7. The Boy with the Thorn in His Side (3:15)
  8. Vicar in a Tutu (2:21)
  9. There Is a Light That Never Goes Out (4:02)
  10. Some Girls Are Bigger Than Others (3:14)
avatar van prca
Ongeacht zijn 37 minuten, is het toch één der parels der jaren '80
Het begint met een klap in je gezicht, die je wakker maakt, The Queen is dead, boys, en mede gedragen door hun uitmuntende ritmesectie Joyce (drums) en Rourke (bass) een opmerkelijke opener. Nummers als Bigmouth, There's A Light en The Boy hebben hen bekender gemaakt, via radio-airplay.
Doch ligt het hoogtepunt bij I Know It's Over, een song in al zijn eenvoud die je niet snel vergeet, qua song en tekst.

avatar van prca
tondeman schreef:
om even terug te komen op die dvd: voor mij heeft het ook niet al te veel waarde, over het algemeen waren de smiths clips niet om aan te zien (jaren '80 he).
al vind ik het niet direct geldklopperij. als ik eerlijk ben: er zit toch een zekere nostalgische waarde etcetera bla bla ... aan vast.

The Smiths stonden in tegen de pop-commercialisering van bands in de jaren '80. Vandaar dat er bijna geen video-clips zijn, enkel onder artistieke toezicht werd dit wel toegelaten (zie de kortfilm van Derek Jarman, met de songs Queen, Light en Panic)

gaat van een 4,5 naar de 5.. prachtplaat waarvoor ik toch veel tijd nodig had. op dit moment doet de muziek me heel erg veel; het is gevoelig, mooi, grappig, en op een vreemde manier vind ik het zelfs zeer seksueel geladen. vooral in 'There is a light that never goes out', welke een ietwat homo-erotische ondertoon heeft naar mijn idee. krijg er maar geen genoeg van. wonderschoon album dat bij deze 5 sterren krijgt, en een notering in mijn top 10!!

Een van de beste Smiths-albums en dat zegt wat!

The Queen is dead is majestueus vanwege het intro en de quote "she said, I know you and you can not sing. I said that''s nothing, you should hear me play piano".

"I know it's over" is een prachtig langzaam nummer waarop Morrissey gekwelder klinkt dan ooit. Alhoewel, in "Never had no one ever" wordt dit bijna alweer overtroffen.

"Cemetry Gates" kent weer een meesterlijke tekst. "A dreaded sunny day, so let's go where we're happy and I meet you at the cemetry gates".
Gezellig!

Bigmouth en The boy with the torn behoeven geen toelichting meer.

"Vigar in a tutu" is de onvermijdelijke negatieve uitschieter maar "There is a light" maakt dat direct meer dan goed en in "Some girls are bigger than others" komen de werkelijk belangrijke zaken des levens aan het licht: "from the ice age to the dole age there is but one concern, I have just discovered: some girls are bigger than others."

Dit album is de perfecte combinatie van de teksten en zang van Morrissey en het gitaarwerk van Johnny Marr.

avatar van BoordAppel
Had het toch wat beter verwacht, maar best een aardige plaat na één keer luisteren. Vooral Cemetry Gates en Bigmouth Strikes Again vind ik erg goed. Frankly, Mr. Shankly en Some Girls Are Bigger Than Others vind ik dan weer stukken minder. De rest zit er wat tussenin. Zal wel op een 3,5 uit gaan komen.

avatar van gemaster
Vaker luisteren zal wel helpen denk ik. Frankly Mr Shankly vind ik erg grappig.

Making Christmas card with the mentally illlllllllllll

avatar van Koston
Dit album klinkt toch zo zalig dat het me elke keer opkrikt

tondeman
gister de Uncut gekocht van januari, met een heel verhaal erin over dit album en een goed interview met Johnny Marr. geweldig om te lezen

fastpulseboy
om nog even terug te komen op die DVD.
wat het wel leuk maakt is te weten dat morrissey weigerde een microfoon te gebruiken bij top of the pops als hij moest playbacken...
(waarom playbacken als je het live ook kunt)

avatar van Amongvedder
The Smiths geven mij een lekker romantisch, zwaarmoedig gevoel.
Favorieten: There's a light that never goes out en bigmouth strikes again.

Op het wat melige countryliedje Vicar in a Tutu na is dit een prachtige plaat. En dit is ook nog eens puur jeugdsentiment voor mij.

avatar van bert
geweldige plaat die ik maar blijf luisteren, alleen voor some girls are bigger then others hou ik ermee op, die vind ik niet zo fijn. voorderest zijn het stuk voor stuk nummers waar ik erg graag naar luister.

avatar van Yanix
Wat een heerlijke muziek.
Dit album heb ik alleen nog kunnen downloaden, ben best wel benieuwd ook naar die andere albums van ze.

Tip: 'luister deze muziek wat vaker en je begint het steeds meer te waarderen'

avatar van avdj

Geluisterd op bol.com en ben er (nog?) niet kapot van.

Zie ook de tip die hier boven staat: vaker luisteren!

avatar van avdj
Oke dan!

Geluisterd op bol.com en ben er (nog?) niet kapot van.

N.a.v. 30 seconden-samples dit durven zeggen?

Hier staat strafwerk op: minimaal 10 keer dit album in zijn geheel draaien en verplicht genieten

Yep. Laat je niet uit het veld slaan, blijven luisteren!!
Maar eerst je mond spoelen.

Geluisterd op bol.com en ben er (nog?) niet kapot van.

Jouw top-10 bekijkend verbaast me dat eerlijk gezegd niet zo. Dit is toch wel heel duidelijk een andere genre.

avatar van Mozzer
Held schreef:

Nou, Johnny was wel een hele grote Stones-fan, hoor.
Alleen zul je waarschijnlijk aan die zanger moeten wennen

Deze cd blijft lekker klinken, al hoor je 'm bij wijze van spreke de hele dag. Zeer aanstekelijke nummers die 20 jaar na data nog steeds geen enkele afbreuk hebben gedaan-en waarschijnlijk ook nooit gaan doen.
Deze cd komt bij mij in de rubriek tijdloos.

avatar van Gajarigon
Ik laadde vandaag het eerste nummer uit verveling, en verdorie lekkere groove. Dit ga ik zeker eens nader beluisteren. Dankjewel musicmeter

Marcel²
Naar aanleiding van de hoge notering in de top 250 ben ik dit album aan het luisteren. Ik heb dit album niet orgineel, maar als het aan mij ligt komt daar verandering in. Zaterdag was ik bij mediamarkt en zag deze cd voor 5.99. Spijt dat ik hem niet gekocht heeft.

Spijtig is de understatement van het jaar.

Vandaag was ik weer bij mediamarkt en nog steeds deze cd voor 5.99. Gekocht nou

Joepie!

avatar van Mozzer

Vandaag was ik weer bij mediamarkt en nog steeds deze cd voor 5.99. Gekocht nou

Je leven zal nooit meer hetzelfde zijn

De beste plaat die ik ken, nog steeds na al die jaren

solida schreef:
De beste plaat die ik ken

Zover wil ik niet gaan , maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wel een geweldig album, ben sinds kort The Smiths aan het ontdekken, en dat bevalt me erg goed. Heb pas ook de Single Collection gekocht.

Marcel Jongeneel schreef:

Keurig Marcel. Op een schaal van één tot tien ben je GOED bezig.