The Smiths - The Queen Is Dead (1986)

Label: Rough Trade

1. The Queen Is Dead (6:23)
  2. Frankly, Mr. Shankly (2:17)
  3. I Know It's Over (5:48)
  4. Never Had No One Ever (3:36)
  5. Cemetry Gates (2:39)
  6. Bigmouth Strikes Again (3:12)
  7. The Boy with the Thorn in His Side (3:15)
  8. Vicar in a Tutu (2:21)
  9. There Is a Light That Never Goes Out (4:02)
  10. Some Girls Are Bigger Than Others (3:14)
avatar van bertkruijswijk
Deze plaat vind ik erg goed en krijgt van mij vier sterren. Er staan helaas net te veel nummertjes op die ik beschouw als minder, zoals Never Had No One Ever en Vicar in a Tutu, maar de nummers die goed zijn, zijn ook echt top, zoals Cemetry Gates en Bigmouth Strikes Again (die twee heb ik aangekruist als favorieten).

avatar van luigifort
Helaas net te laat, maar alsnog een gelukkige 35e verjaardag gewenst voor The Queen Is Dead

avatar van Bruce Almighty
Mijn eerste kennismaking met The Smiths. Schandalig laat eigenlijk, want ze zijn me al tig keer aanbevolen en gelden zelfs als één van de voornaamste invloeden op The Killers; al sinds jaar en dag de band die me het meest weet te raken.

Dan maar meteen beginnen met een pronkstuk in hun discografie: The Queen Is Dead. De eerste luisterbeurt moest ik even erin komen, maar vanaf de tweede zat het eigenlijk wel goed. Er staat genoeg moois op en het is leuk om zowel op de songtekst als de muziek te letten. Morrissey blijkt een begenadigd songwriter en de bandleden komen allen sterk naar voren. Naast het gitaarwerk van Johnny Marr verdient ook de ritmesectie het om in het zonnetje te worden gezet. De zang zelf vind ik nog wat wisselvallig. Soms bevalt het me erg goed, soms wat minder.

Prijsnummers vind ik het titelnummer (geweldige manier om je album te openen), Bigmouth Strikes Again en There Is a Light That Never Goes Out, al mag Some Girls Are Bigger Than Others daar eigenlijk ook aan toegevoegd worden, want die sluit mooi aan op zijn voorganger. De liedjes op tweede kant van de plaat beklijven wat beter dan die op de eerste kant, maar tijdens het luisteren zal ik geen nummer skippen.

Sfeervol. Dat is misschien nog wel de beste omschrijving voor dit album. Bij vlagen is het grimmig (mag ook wel met zo'n titel), maar ik kan soms ook een grijns zeker niet onderdrukken tijdens het luisteren.

avatar van vigil
Je moet never up given...

Binnenkort geeft Rick Astley een aantal tribute shows met enkel covers van The Smiths. Die zag ik even niet aankomen...

Rick Astley & Blossoms Perform The Songs Of The Smiths

avatar van Rudi S
vigil schreef:

Die zag ik even niet aankomen...

Rickie

avatar van Chameleon Day
vigil schreef:
Je moet never up given...

Hier meer info.

johan de witt schreef:
Hoeveel pagina’s zou die hebben?

23 valt me toch een beetje tegen voor zo'n epic!

Misschien dat Rick Astley het nog een boost kan geven

avatar van johan de witt
Zijn enthousiasme is wel aandoenlijk

en dan die comment van Johnny erbij

Op zijn beurt gaat Johnny Marr Never Gonna Give You Up van Rick coveren en verkrachten

In ieder geval heeft Rick wel een Mozzy shirt aan

avatar van johan de witt
En meer kuif dan Moz nu heeft

luigifort schreef:
en dan die comment van Johnny erbij

Die comment er onder is ook wel aardig (aardig gevaarlijk in ieder geval )

was way better than the last time I heard Johnny play it.

luigifort schreef:
In ieder geval heeft Rick wel een Mozzy shirt aan

Achterlijke gladiool

Achterlijke gladiool

Hij mist id wel een bosje gladiolen in z'n achterzak

avatar van vigil

Ik mag toch aannemen dat hij wel stiekem ergens 1 van zijn eigen hits tussen heb gesneakt! Iets van een mash up ofzo

William, I'm Never Gonna Give You Up
Together Forever Around the Fountain
Whenever You Need Barbarism

avatar van Niek
Dankzij Poek eindelijk in bezit en erg mee in mijn nopjes. I Know it's Over moet wel een van de mooiste liedjes zijn ooit geschreven en vooral gezongen. Te vroeg om te scoren maar het moet gek lopen wil dit niet tussen de 4 en 5 sterren eindigen voor mij. Blij mee dus!

avatar van Johnny Marr

Fok, wat een baas is dit. Never Gonna Give You Up niet eens als toegift. Tupac en ArthurDZ, letten jullie op? Dit is pas die thuglife.

Niek schreef:

Dat is het zeker wel ja. Zeker als je hebt gezopen, maar ook nuchter hoor.