Pete Philly & Perquisite - Mindstate (2005)

Label: Epitaph

16. Hope (4:32)

met Talib Kweli

17. Amazed (9:40)
avatar van T.O.
Deze gisteren nog eens helemaal beluisterd maar 4 sterren vind ik toch iets te veel.

Concept blijft goed, maar de hoeveelheid tracks is iets teveel van het goede. Grateful en Mellow blijven erg goed wel vind ik.

avatar van Ingo
Rene1979 schreef:
instant classic!

Copy that

avatar van Sjaakspeare
Over gemoedstoestanden gesproken: wat word ik besluiteloos van deze plaat. Het ene moment vind ik het briljant (Intro, Relieved, Paranoid), het andere moment bijna zo slap als thee van keukenrolpapier (Mellow, Amazed, Cheeky (een van de weinige beats die ik niet bij de gemoedstoestand vind passen)). De meeste nummers vind ik daar dan weer tussenin zitten; het zit tegen mijn idee van het 4-sterren niveau aan. Een uitschietertje naar boven of beneden laat me vervolgens bij dat oordeel blijven. Maar, dat concept is over het algemeen erg goed geslaagd en in essentie heerlijk verfrissend, dat ik toch steeds neig naar een 4,5. Maar ja, ik moet wel steeds goed luisteren om die waarde ervan in te zien, door de sterke wisselwerking tussen de beats en de teksten. Omdat je dat niet altijd doet, is die waarde dus niet absoluut. Dus rest de vraag: moet ik oordelen naar de potentie of het gemiddelde van wat het waard is in de praktijk? Ik zou het niet weten. Voorlopig laat ik het maar bij mijn droge oordeel.

avatar van Shelter
lazy, respect, cocksure, grateful em amazed vind ik na een tijdje echt irritante nummers...terwijl ik ze eerst wel ok vond of minder.
Voorlopig blijft het op 3,5 omdat de producties gewoon goed in elkaar steken, maar de houdbaarheid van het album vind ik heel laag.
Ook is Pete Philly geen geweldige rapper, het is origineel en hij doet die zang-rap best aardig maar tekstueel is het vrij matig.

Sjaakspeare schreef:

Ik heb daar ook wel last van. Vaak hoor ik eerder de kleine minpuntjes van deze plaat (inderdaad Amazed en Cheeky, maar ook Respect is me de keel uitgekomen) dan het grote aantal nummers wat wel geslaagd is en het volledige concept Mindstate dat misschien wel een van de meest frisse Nederlandse platen uit de geschiedenis heeft opgeleverd. Ik kies dan toch voor je laatste optie.

avatar van Sjaakspeare
Dn!S schreef:

Ik bedoelde niet dat ik teveel de minpuntjes hoor, maar dat ik twijfel of ik de waarde van het concept nu mee moet rekenen in de waarde van de muziek an sich, of niet. Ik heb er voorlopig voor gekozen om dat niet te doen. Neem bijvoorbeeld een nummer als Mellow. Als ik dat zo hoor, op zichzelf, vind ik het gewoon bagger, en begint mijn maag in zijn uppie te hoelahoepen. Maar Mellow is toevallig wel het conceptueel best geslaagde nummer op deze plaat, en het past bovendien goed bij de rest, aangezien dat ook gemoedstoestanden zijn. Dat heb ik maar even gelaten voor wat het is, hoe moeilijk dat ook is, omdat ik niet naar de teksten kan luisteren zonder het concept erbij te halen. Dat bedoelde ik hierboven ook: als ik niet echt met de teksten bezig ben, dan vind ik het een magere 4, als ik dat wel doe, is het een 4,5 die zo klaar als een klontje is.

avatar van RestLove
Toch jammer dat zo'n klassekoppel uit elkaar gaat.
Heb ze gelukkig wel twee keer live mogen zien, misschien toch nog maar tickets halen voor de laatste tour.
On topic: heerlijke plaat !!

avatar van Shelter
Maar het is wel als je ze 1x live hebt gezien, kan je beter niet nog een keer gaan. Het is gewoon precies dezelfde show en dezelfde grapjes tussendoor. Zelfs de freestyle had wel erg veel gelijkenissen en was buiten dat erg slecht. 1x live zien is dikke show, 2x live damn wat lame...

avatar van RestLove
Shelter schreef:

Dat is waar, al vond ik het de 2e keer niet echt lame. Het was wel teleurstellend. Deze laatste tour is dan ook vooral geschikt voor de mensen die Pete & Perq nog niet live aan het werk hebben gezien.

avatar van Soulistic
Lekker debuutplaatje van PP&P.
Toppers zijn het funky "Eager" , het Chille "Grateful" en voor de lekkere flow "Insomnia". Talib is Dope op "Hope" en Senna zingt lekker weg op "Mellow". Maar er staan ook een hoop missers op dit album.
En da's jammer, het is TE gevarieerd allemaal. Ze zijn hier duidelijk nog op zoek naar een constante flow voor een heel album.

avatar van principal2000
Lekkere hiphop van Nederlandse bodem welke terecht ook gerespecteerd wordt in het buitenland en daar zelfs bescheiden succes geniet.

avatar van thgryda
Straffe plaat, vooral featuring van Kweli op je plaat hebben is straf...

Social_Mask
Zekers. Ik heb dit album voor straf ook best vaak moeten horen. Maar dat is dan wel weer een straffe straf.

Dit is voor mij echt één van de beste albums wat Nederland heeft voortgebracht. De producties zijn super chill, veel jazz invloeden, heerlijk. Perquisite is een muzikaal genie, dat staat voor mij vast. Pete heeft een goede flow en zijn lyrics zijn ook verdienstelijk. Het hele concept klopt in mijn optiek gewoon. Gewoon een lumineus idee om jazz te combineren met hip hop. Jammer dat dit duo niet langer meer bestaat, had nog heel wat plaatjes van hun willen verslinden.

dit is echt een heel goed album, jammer dat maar weinig mensen het kennen. die jazz invloed maakt het tof

avatar van principal2000
Raymzter schreef:
jammer dat maar weinig mensen het kennen.

Ik denk dat stiekem toch best veel mensen dit album (gedeeltelijk) kennen. Het is in Nederland best een hype geweest. Buiten Nederland is dit album niet zo bekend.

avatar van MAS
MAS
Inderdaad PP&P is ook buiten het "hiphoppubliek" nog best wel bekend. Ze waren ook een graag geziene gast op festivals. Ook in het b buitenland hebben ze veel optredens gehad.

principal2000 schreef:

Album is goed bekend buiten Nederland, in Japan zijn de heren enorm populair o.a. Op de een of andere manier zijn de nederlandse hiphop producten daar flink populair...zie ook la melodia. Ook op een veelal op Amerika gefocust website voor albums als www.rapreviews.com staat Mindstate (met goede rating)... en terecht lijkt me

avatar van Raul
Zo, had dit album echt al jaren niet meer gehoord, ongelooflijk. Als je het dan weer een keertje opzet klinkt het echt superfris en briljant maar ik weet nog wel dat ik er vorige keer ook lyrisch over was maar dat ik er ook heel snel op uitgekeken was! Ga daarom niet een al te hoog cijfer geven.
De productie is geweldig en ook het concept speekt me heel erg aan. Pete's raps gaan na een tijdje echter wel vervelen omdat ze ietwat simpel zijn. Hij heeft echter wel een prettige stem en het zangerige vind ik ook erg leuk.

3,5 sterren. Mijn favorieten zijn Insomnia, Paranoid Eager en Hope (Talib Kweli op je plaat is wel echt tof, één van mn favoriete MC's).

avatar van MAS
MAS
Waarom is dit eigenlijk bij Epitaph uitgebracht? Dat label brengt toch vooral Punk/Rock/Metal en zo uit. Ik weet dat het label ook Dangerdoom en Sage Francis heeft uitgebracht maar het lijkt me een rare keuze aangezien Perquisites label Unexpected toen ook al bestond.

avatar van Shelter
Wellicht een betere mogelijkheid kwa distributie, ik weet het niet hoor ik denk het alleen maar.

op discogs staan 3 labels vermeld

p-vine records voor de release in japan
Unexpected Records samen met Epitaph voor in Europa

avatar van Rene1979
Ik heb deze nu op de decks liggen.. Wat blijft dit toch een legendarische plaat.

avatar van woutorrmusic
Wat een fijne, relaxte plaat! Veel beter dan wat ze hierna hebben gemaakt...

avatar van Raul
Damn! Luister al dagen en verhoog deze naar 4
Wat een heerlijke (zomerse) plaat!

avatar van Shelter
ik moet wel zeggen dat ik het remix album een veel langere houdbaarheidsdatum vind hebben

avatar van KILLERBEE99
Erg chill album, kan nog in punt stijgen.

avatar van tnf
tnf
Behoort tot m'n meestgedraaide cd's, deze. Compleet grijsgedraaid heb ik hem, al jarenlang inmiddels. Zes nummers hebben ook m'n persoonlijke 2005-jaarlijst (te vinden op m'n site) gehaald, waarbij Lazy op 1 staat en Relieved kort eronder.

T'is vriendelijke, organische hiphop die een aangename sfeer oproept en niet snel verveelt. En een mooi recenter alternatief voor als je (zoals ik) van late 80's/vroege 90's-hiphop houdt. Zit ook weinig 'vulsel' bij.

En als 'ie toch zou gaan vervelen, dan is het een kwestie van eventjes wegleggen, en er daarná weer eindeloos van genieten.

Mooi doosje ook.

avatar van Niek
Weer halfje erbij. Toch wel een klasbak deze

avatar van Silky & Smooth
Heerlijk LP'tje. Soms net iets te jazzy, maar de gehele sfeer is lekker laidback. Pete Philly is een aangename rapper om naar te luisteren en de producties van Perquisite ook enorm fijn! Uitstekend duo dit. Ook cool dat ze Talib hebben weten te strikken. Eén van mijn favoriete nummers (ook buiten dit album).