The Beatles - A Hard Day's Night (1964)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. A Hard Day's Night (2:32)
  2. I Should Have Known Better (2:44)
  3. If I Fell (2:22)
  4. I'm Happy Just to Dance with You (1:58)
  5. And I Love Her (2:31)
  6. Tell Me Why (2:10)
  7. Can't Buy Me Love (2:14)
  8. Any Time at All (2:13)
  9. I'll Cry Instead (1:47)
  10. Things We Said Today (2:38)
  11. When I Get Home (2:18)
  12. You Can't Do That (2:37)
  13. I'll Be Back (2:20)
avatar van Sandokan-veld
En dan nu: de ultieme Beatlemania-plaat. De band was inmiddels zo populair geworden dat het gemiddelde tienermeisje alleen bij het zien van een foto van de band al uitbarstte in een bijna epileptische krijsstuip. Er zijn berichten over mensen die gewond raakten bij het beklimmen van de hotels waar de Beatles in overnachtten, en van meisjes die zo luid en langdurig aan het gillen waren dat hun stembanden letterlijk knapten. Geen slimme actie dat gegil, dus, ook niet omdat je zo heel wat prima muziek miste.

Een band die zo populair was, moest natuurlijk ook een film maken, en zo geschiedde. Het resultaat was A Hard Day's Night, een charmante maar melige film die door Beatlesfans vaak een beetje wordt overgewaardeerd als product op zich. De Beatlestracks die gebruikt werden in de film vormden, aangevuld met nog zes andere liedjes, hun derde en gelijknamige lp.

Trivia voor in de kroeg: A Hard Day's Night is de eerste Beatles-lp zonder covers, en de enige met alleen maar composities van Lennon & McCartney. Het machtige gitaarakkoord dat het titelnummer (en de plaat) opent, is waarschijnlijk een 'G11sus4' (Engelse naam), maar de discussie staat nog enigszins open. Misschien dat de gitaristen op de site meer duidelijkheid kunnen bieden.

Beatlesprofessor Ian MacDonald (R.I.P.) omschreef dit akkoord, en het pianoakkoord waarmee A Day In The Life eindigt ooit als 'the two opening and closing [chords of] the group's middle period of peak creativity'.
Mooi beeld: de Beatles hadden het gemaakt, en nu was het tijd om de popmuziek een poepje laten ruiken dat het nooit eerder zou ruiken en ook nooit meer zou ruiken.

Als we zeggen 'alleen maar liedjes geschreven door Lennon en McCartney' dan bedoelen we hier vooral: Lennon. De concurrentie met McCartney wordt hier op scherp gezet, misschien omdat de laatste hit van de Beatles, Can't Buy Me Love, de eerste single was met maar één leadzanger: McCartney. Lennon wilde een inhaalslag maken, en hoe: van de dertien nummers op deze plaat zijn er maar liefst tien voornamelijk van zijn hand.

Toch zet juist McCartney een hoge standaard neer: behalve Can't Buy Me Love vinden we op deze plaat twee briljante ballads van zijn hand, And I Love Her en Things We Said Today, beide onomstreden evergreens.

Lennon gaat vol de competitie met zijn bandmaat aan, en schudt het ene na het andere liedje uit zijn mouw. De Beatles schreven in die tijd onder grote druk, en niet alle liedjes van Lennon zijn juweeltjes. Als enige grote misser beschouw ik I'm Happy Just To Dance With You, een liedje dat bestaat omdat George nou eenmaal ook een liedje moest zingen. Voor hem hadden ze schijnbaar een rol in gedachten als het verlegen kleine broertje van de band (zie ook Do You Want To Know A Secret van het debuut). Het was een rol die niet bij hem paste en het nummer klinkt flauw en onuitgewerkt.

De andere liedjes hebben allemaal wel een klein of groter plaatsje in mijn hart veroverd. I Should Have Known Better is één van de stomste Beatlesnummers, maar onmogelijk om niet hard mee te brullen. En ik moet altijd grijnzen als Lennon in I'll Cry Instead aankondigt even in een hoekje te gaan huilen, maar dat hij terug zal keren: 'And when I do you better hide all the girls, 'cause I'm gonna break their hearts around the world!'

Toch zien we pas op het einde van het album de ware omvang van Lennons talent. You Can't Do That is, wat mij betreft, misschien wel de beste vroege Beatlesrocker, door sterke akkoorden, een koebel (!) en een Lennon die -na Twist and Shout- nog maar eens duidelijk maakt dat een intense rock 'n' roll-performance prima in zijn straatje past. Afsluiter I'll Be Back is een mysterieus, zweverig nummer, een van de eerste liedjes waar Lennon als mens en liedjesschrijver echt boven zichzelf uitstijgt, en we een glimp zien van de man die later Strawberry Fields Forever en I Am The Walrus zou schrijven, de man die ons nog steeds betovert en fascineert zoals bitter weinig andere rocksterren dat kunnen. Schitterend nummer.

Met dit sterke album perfectioneerden de Beatles de pop/rock-stijl waarmee ze beroemd waren geworden zover als mogelijk was: op de volgende platen horen we dan ook meer diepgang, experiment en (in toenemende mate) invloeden van drugsgebruik. Die doldwaze jongens zouden al snel hun nette pakjes aan de wilgen hangen en heel andere mensen en muzikanten worden. Daar hoeven we niet rouwig om te zijn, want er stonden Grote Dingen aan te komen. Toch ben ook ik wel een beetje verliefd op dat vroege popbandje, en A Hard Day's Night is hun beste plaat. Ik zal desondanks proberen niet te hard te gillen, dat is zo vervelend voor de buren.

Favoriete track: Things We Said Today of I'll Be Back (onmogelijke keuze)

avatar van SnelleSnake
Ik kan gewoon van elk lied op deze cd genieten. Vooral 'Any Time At All'.
De film is ook leuk. Echt lache mannen.

avatar van Ronald5150
Op "A Hard Day's Night" staan louter eigen composities van Lennon en McCartney. Waar ze op hun eerste platen, zoals gebruikelijk in de tijd, nummers van anderen coverden is "A Hard Day's Night" de eerste stap in de volwassenheid van het liedjeschrijversduo Lennon en McCartney. Daarom is deze plaat alleen al memorabel. Er wordt weinig geëxperimenteerd, zoals op hun latere platen, maar het geluid klinkt fris en energiek. Dit maakt "A Hard Day's Night" een prima klinkende rock & roll plaat. Mijn persoonlijke hoogtepunt is "If I Fell", waar met name de samenzang tussen Lennon en McCartney hemels is. Daarnaast bevat deze plaat een aantal klassiekers, zoals het titelnummer en "Can't Buy Me Love". De muziek klinkt af en toe wat gedateerd aan, maar dat geldt niet voor de opbouw en structuur van de liedjes. "A Hard Day's Night" is de eerste stap naar de meesterwerken die The Beatles later zullen afleveren.

avatar van Vinokourov
Al een wat meer poppy dan hun vorige album 'With the Beatles' en daardoor ook beter naar mijn mening! De liedjes zijn catchy en verlopen ook leuk. Er worden namelijk geen standaard akkoordenschemaatjes afgewerkt, waardoor het af en toe verrassend klinkt en daarbij ook nog eens lekker in het oor. Jammer dat het album zo kort duurt, had wel wat meer willen horen, maar goed The Beatles hebben niet zo'n bescheiden oeuvre, dus er is nog genoeg te ontdekken .

Ook het 'opkrikken' van de mastertapes kan niet altijd verhullen, dat dit om echt oude opnames gaat. Af en toe klinkt het nog wat 'gruizig', maar dat heeft zeker z'n charme bij deze lekkere rock 'n roll / popliedjes van Lennon / McCartney. Hoewel het erg mooie And I Love Her juist weer prachtig klinkt in geremastered mono.

De liedjes zijn voor het eerst allemaal door het duo geschreven en zijn minimaal leuk te noemen. Maar vaker mooi, lekker tot echt goed. Naast And I Love Her springen de titelsong, If I Fell, Can't Buy Me Love, Any Time At All & Things We Said Today er bovenuit. Een erg fijne plaat van the Beatles, zeker als je bedenkt dat het 1964 was.

avatar van MDRAIJER
A Hard Day's Night heeft voor mij altijd al een beetje in de schaduw gestaan van de grotere albums als Abbey Road, The White Album en Revolver maar toch is het een mooie plaat.

Ik heb laatst de film gekeken omdat ik de Beatles wel leuk vond echter was het enige positieve aan die film de muziek. Dus toch maar even het album geluisterd en ik moet zeggen dat het toch wel een prima staaltje muziek is. Ik merk bij dit album dat de Beatles al een beetje een andere richting op wilden gaan maar nog steeds vooral in hun beginfase bleven hangen.

De titelsong en nummers als Can't Buy Me Love en And I Love Her vind ik erg mooi, daarnaast nog een handjevol nummers die prachtig zijn. And I Love Her is trouwens mijn favoriet, dat komt wellicht door de Kurt Cobain cover. Deze cover dus.

De film 2,0*, het nummer 4,5*, het album 4,0*.

avatar van lennert
Aan de hand van de scores zou dit het eerste echt goede album moeten zijn (volgens algemeen heersende consensus). Laat ik in mijn geval zeggen dat dit het eerste album is waarop ik me niet meerdere malen erger aan wat er gespeeld wordt. Het feit dat ik er ook geen covers op staan, scheelt ook al een stuk in dat opzicht. De hits ken ik vanzelfsprekend, al blijk ik niet warmlopen voor songs als A Hard Day's Night of Can't Buy Me Love. Things We Said Today vind ik dan weer wel een best aardig nummer en ook When I Get Home heeft een groove die me best aanstaat. Voor de rest blijft het me allemaal nog steeds te zoetsappig om echt te boeien. Er zit echter een stijgende lijn in.

Tekstueel blijf ik het overigens allemaal verschrikkelijk slecht vinden, maar dat zal wel het tijdsbeeld zijn.

Voorlopige tussenlijst:
1. A Hard Day's Night
2. With The Beatles
3. Please Please Me

avatar van RuudC
Na een leuk debuut en een tegenvallend vervolg wordt hier de stijgende lijn ingezet. A Hard Day's Night begint leuk. De vrolijke toon maakt dit album voor mij. Hoewel de meeste songs niet heel speciaal zijn, is het wel een coherente plaat waar het plezier vanaf spat. Ook de fijne, vertrouwde Beatles-sound werkt goed mee. Wat me langzaamaan wel tegen gaat staan, zijn de vreselijk korte liedjes. Ruim twee minuten is echt veel te weinig om iets op te bouwen.

Tussenstand:
1. A Hard Day's Night