The Beatles - A Hard Day's Night (1964)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. A Hard Day's Night (2:32)
  2. I Should Have Known Better (2:44)
  3. If I Fell (2:22)
  4. I'm Happy Just to Dance with You (1:58)
  5. And I Love Her (2:31)
  6. Tell Me Why (2:10)
  7. Can't Buy Me Love (2:14)
  8. Any Time at All (2:13)
  9. I'll Cry Instead (1:47)
  10. Things We Said Today (2:38)
  11. When I Get Home (2:18)
  12. You Can't Do That (2:37)
  13. I'll Be Back (2:20)
avatar van IllumSphere
Het derde album van The Beatles die ook hier uitkwam en het is nog allemaal in het stijltje van het debuut. Alweer een goed album, maar geen fantastisch album. Daarvoor is voor mij ietwat te pop geörienteerd. En eigenlijk ben ik niet echt een fan van het eerder werk en het werk voor Rubber Soul.

avatar van bawimeko
IllumSphere schreef:

"Pop-georienteerd" bestond nauwelijks in die dagen, want de Beatles waren als één van de eersten dat genre aan het maken; ik heb dus geen idee wat je bij beluistering van dit album had verwacht (sitars? tape-loops?). In 1964 was het al bijzonder een album af te leveren met allemaal puike zelfgeschreven songs die al zo'n duidelijk eigen karakter hadden!

avatar van IllumSphere
bawimeko schreef:

Ik heb wat moeite bij het beoordelen van The Beatles albums. Maar bedankt voor dit bericht, hier kan ik zeker wat mee!

avatar van Chronos85
IllumSphere schreef:

Tsja, The Beatles zijn altijd een popband gebleven ondanks hun experimenteerdrift. Rubber Soul zelf staat bol van de popliedjes.

Ik denk dat je bedoelt dat de stijl vanaf Rubber Soul wat diverser of eclectischer werd in onderwerpkeuze, gebruik van instrumenten en tempo van de liedjes, en dat dat je meer aanspreekt. Zoals hiervoor opgemerkt bestond het genre popmuziek nauwelijks en hebben The Beatles dat zo ongeveer eigenhandig uitgevonden. Echt sprake van een oriëntatie was er dus ook niet.

Historisch gezien is dit inderdaad een belangwekkend album omdat AHDN het eerste album was waarvan alle nummers door de bandleden werden geschreven. De liedjes van dit album zitten daarbij over het algemeen goed in elkaar, hoewel ik het niet het beste album van de vroege Beatles vind. Daarvoor zijn When I Get Home, Tell Me Why en I'll Cry Instead van een iets te zwakke kwaliteit. Hoogtepunten zijn er ook absoluut en sommige nummers als If I Fell, And I Love Her, Thing's We Said Today en I'll Be Back zijn door het ingehouden karakter en de gehanteerde mineur genrebepalend geweest. Daarnaast zijn er de perfecte popnummers als Can't Buy Me Love en A Hard Day's Night. Ten slotte zijn er de stekelige Lennon-nummers als I Should Have Known Better en You Can't Do That waarin zijn ambivalente houding ten opzichte van vrouwen voor het eerst zichtbaar wordt. Later zou hij in nummers als No Reply Run For Your Life, Girl en Norwegian Wood op dit thema verder borduren.

Pas toen Yoko Ono in zijn leven kwam nam dit af en begon hij langzaamaan begrip op te brengen voor vrouwen. Een nummer als Jealous Guy is gericht op zichzelf als jaloerse minnaar (hij legt de schuld niet bij de vrouw) en in Woman is the Nigger of the World wordt de vrouw zelfs beschreven als onderdrukte partij.

avatar van goldendream
Is dit hun enige album waarop Ringo niet zingt?

avatar van devel-hunt
goldendream schreef:
Is dit hun enige album waarop Ringo niet zingt?

Op Let it be en Magical mystery tour zingt hij ook niet.

avatar van goldendream
Thanks!

avatar van Ronald5150
Op "A Hard Day's Night" staan louter eigen composities van Lennon en McCartney. Waar ze op hun eerste platen, zoals gebruikelijk in de tijd, nummers van anderen coverden is "A Hard Day's Night" de eerste stap in de volwassenheid van het liedjeschrijversduo Lennon en McCartney. Daarom is deze plaat alleen al memorabel. Er wordt weinig geëxperimenteerd, zoals op hun latere platen, maar het geluid klinkt fris en energiek. Dit maakt "A Hard Day's Night" een prima klinkende rock & roll plaat. Mijn persoonlijke hoogtepunt is "If I Fell", waar met name de samenzang tussen Lennon en McCartney hemels is. Daarnaast bevat deze plaat een aantal klassiekers, zoals het titelnummer en "Can't Buy Me Love". De muziek klinkt af en toe wat gedateerd aan, maar dat geldt niet voor de opbouw en structuur van de liedjes. "A Hard Day's Night" is de eerste stap naar de meesterwerken die The Beatles later zullen afleveren.

avatar van Vinokourov
Al een wat meer poppy dan hun vorige album 'With the Beatles' en daardoor ook beter naar mijn mening! De liedjes zijn catchy en verlopen ook leuk. Er worden namelijk geen standaard akkoordenschemaatjes afgewerkt, waardoor het af en toe verrassend klinkt en daarbij ook nog eens lekker in het oor. Jammer dat het album zo kort duurt, had wel wat meer willen horen, maar goed The Beatles hebben niet zo'n bescheiden oeuvre, dus er is nog genoeg te ontdekken .

avatar van Kronos
Een collega op het werk heeft me een stapeltje platen gegeven dat hij nog had liggen maar toch niets meer mee deed. Daar zat deze tussen.

avatar van Sanderzzz
Ach wat ik verhoog dit album naar een topcijfer. Samen met Beatles For Sale de beste van de eerste vijf albums. Ik had het eerst meer voor Help! , maar dit album heeft enorm veel aanstekelijke nummers. De energie op dit album is ook ongelooflijk. Je hoort dat de jongens er zin in hebben. Prachtig werk !

avatar van devel-hunt
Vaak, heel vaak, veel te vaak naar mijn mening lees ik dat Rubber Soul het eerste toonaangevende album, oftewel klassieker, van The Beatles is. Wat een onzin. Die eer komt zondermeer toe aan " A hard days night". En daar heb ik niets aan toe te voegen, het spreekt voor zich.

avatar van bawimeko
devel-hunt schreef:

En zo is dat! 14 Originele songs waarvan er zeker vijf 'krakers' en geen één echt slechte! De opnametechnieken gingen vooruit (het eerste akkoord van A Hard Day's Night, de solo ''op dubbele snelheid in dat nummer"), de lekkere energie van Any Time At All, McCartney arriveert definitief met het smakelijke Can't Buy Me Love....binnenkort maar weer eens opzetten!

Goed album, maar haalt het niet bij klassiekers als Rubber Soul, Revolver en Srgt. Pepper. Dit was echt nog in de beginfase

avatar van heicro
Neal Peart schreef:

Mee eens, maar als je dit album vergelijkt met de twee voorgangers, dan is deze over het geheel genomen al beter. Op de vorige albums stonden nog redelijk veel covers en zwakke nummers. A Hard Day's Night is hun eerste volwassen album.

avatar van spinout
Ik ben geen liefhebber van de stem van Lennon, dus is dit album, ondanks de bescheiden lengte, een hele zit. Ook instrumentaal valt er weinig te genieten (die gitaarsolo's!), dus komt het op inzet en liedjes aan. Die zijn soms goed (de eerste twee), maar vaker matig.

Deze plaat had ik nog niet op vinyl, dus ik heb 'm nu op 180 gram vinyl mono besteld. Ben benieuwd hoe dat klinkt! Heeft iemand al ervaring hiermee?

Ook het 'opkrikken' van de mastertapes kan niet altijd verhullen, dat dit om echt oude opnames gaat. Af en toe klinkt het nog wat 'gruizig', maar dat heeft zeker z'n charme bij deze lekkere rock 'n roll / popliedjes van Lennon / McCartney. Hoewel het erg mooie And I Love Her juist weer prachtig klinkt in geremastered mono.

De liedjes zijn voor het eerst allemaal door het duo geschreven en zijn minimaal leuk te noemen. Maar vaker mooi, lekker tot echt goed. Naast And I Love Her springen de titelsong, If I Fell, Can't Buy Me Love, Any Time At All & Things We Said Today er bovenuit. Een erg fijne plaat van the Beatles, zeker als je bedenkt dat het 1964 was.

avatar van MDRAIJER
A Hard Day's Night heeft voor mij altijd al een beetje in de schaduw gestaan van de grotere albums als Abbey Road, The White Album en Revolver maar toch is het een mooie plaat.

Ik heb laatst de film gekeken omdat ik de Beatles wel leuk vond echter was het enige positieve aan die film de muziek. Dus toch maar even het album geluisterd en ik moet zeggen dat het toch wel een prima staaltje muziek is. Ik merk bij dit album dat de Beatles al een beetje een andere richting op wilden gaan maar nog steeds vooral in hun beginfase bleven hangen.

De titelsong en nummers als Can't Buy Me Love en And I Love Her vind ik erg mooi, daarnaast nog een handjevol nummers die prachtig zijn. And I Love Her is trouwens mijn favoriet, dat komt wellicht door de Kurt Cobain cover. Deze cover dus.

De film 2,0*, het nummer 4,5*, het album 4,0*.

avatar van bikkel2
Ja, dit is toch wel de weg naar boven natuurlijk.
De band ging als een speer.
Het is niet mijn favo periode, maar de kwaliteit is beter en al doordachter op deze.
Mooi melodieus album met al heel aardige vondsten.

avatar van LucM
De film vond ik vermakelijk (en dat kan ik zelden over popfilms zeggen) maar de muziek nog beter. Geëxperimenteerd werd er nog niet maar het zijn allemaal heerlijke popsongs die niet uit het hoofd te slaan zijn. Things We Said Today vind ik al een voorbeeld van een perfecte popsong (Noel Gallagar heeft zich daardoor laten inspireren).

avatar van MDRAIJER
Laatst mocht ik 2 albums uitkiezen om als cadeau te krijgen en de keuze was tussen Abbey Road, Revolver & Hard Day's Night. Toch stiekem voor de andere twee gekozen, zij blijven nog steeds nóg mooier. Geen zorgen, ben van plan deze binnenkort ook aan te schaffen, alleen m'n cd-rekje is vol.

avatar van Droombolus
Kan je nog even wachten tot de MONO versie los op CD uitkomt.......

avatar van rarekwabbus
Van het vroege Beatleswerk blijft dit mijn favoriet. Fantastische plaat!

avatar van Kronos
Het oudste album dat ik van The Beatles heb. De hele a-kant is de moeite, al vind ik And I Love Her een beetje te flauw en Can't Buy Me Love nogal afgezaagd. Wat hierna komt is van een minder niveau. Alleen Things We Said Today bevalt mij prima. Dat heeft ook weer een mooie samenzang. Al bij al een aardige plaat.

69/100

avatar van lennert
Aan de hand van de scores zou dit het eerste echt goede album moeten zijn (volgens algemeen heersende consensus). Laat ik in mijn geval zeggen dat dit het eerste album is waarop ik me niet meerdere malen erger aan wat er gespeeld wordt. Het feit dat ik er ook geen covers op staan, scheelt ook al een stuk in dat opzicht. De hits ken ik vanzelfsprekend, al blijk ik niet warmlopen voor songs als A Hard Day's Night of Can't Buy Me Love. Things We Said Today vind ik dan weer wel een best aardig nummer en ook When I Get Home heeft een groove die me best aanstaat. Voor de rest blijft het me allemaal nog steeds te zoetsappig om echt te boeien. Er zit echter een stijgende lijn in.

Tekstueel blijf ik het overigens allemaal verschrikkelijk slecht vinden, maar dat zal wel het tijdsbeeld zijn.

Voorlopige tussenlijst:
1. A Hard Day's Night
2. With The Beatles
3. Please Please Me

avatar van RuudC
Na een leuk debuut en een tegenvallend vervolg wordt hier de stijgende lijn ingezet. A Hard Day's Night begint leuk. De vrolijke toon maakt dit album voor mij. Hoewel de meeste songs niet heel speciaal zijn, is het wel een coherente plaat waar het plezier vanaf spat. Ook de fijne, vertrouwde Beatles-sound werkt goed mee. Wat me langzaamaan wel tegen gaat staan, zijn de vreselijk korte liedjes. Ruim twee minuten is echt veel te weinig om iets op te bouwen.

Tussenstand:
1. A Hard Day's Night
2. Please, Please Me
3. With The Beatles

avatar van George
Met heel veel plezier heb ik aan mijn 'Beatles project' gewerkt. Van alle albums heb ik inmiddels een çover versie gemaakt. Zo ook van 'A Hard Day's Night' dat ik -naast 'Revolver'-   graag wil presenteren op onze site.

1. A Hard Day's Night- Peggy Lee
10. Things We Said Today- Bob Dylan
11. When I Get Home- The Brotherhood
12. You Can't Do That- Mick Kolassa, Mark Telesca
13. I'll Be Back- The Holmes Brothers

The Beatles- Full Album Remake 'A Hard Days Night' on Spotify - open.spotify.com

avatar van Droombolus
Met Peggy Lee er al bij had je voor het evenwicht misschien beter voor de Rita Reys uitvoering van Can't Buy Me Love gekozen .....

avatar van jorro
De eerste plaats in de 100 Greatest Albums of 1964 en ook een eerste plaats in de BestEverAlbums over dat jaar.
Een album vol hitsingles, dus die 1e plaatsen zijn wel terecht.
Zelf verhoog ik mijn 3,5* naar 4*. Ik heb het album vandaag nog eens uitgebreid beluisterd en er staat ook geen enkele misser op het album. Of het moet When I Get Home of You Can't Do That zijn.
Opener A Hard Day's Night vind ik het sterkste nummer alleen al om het begin er van.