John Lennon - Imagine (1971)

Rock / Pop
Label: Apple

1. Imagine (3:04)
  2. Crippled Inside (3:49)
  3. Jealous Guy (4:14)
  4. It's So Hard (2:27)
  5. I Don't Wanna Be a Soldier (6:08)
  6. Gimme Some Truth (3:16)
  7. Oh My Love (2:45)
  8. How Do You Sleep? (5:36)
  9. How? (3:45)
  10. Oh Yoko! (4:19)
  11. Well... (Baby Please Don't Go) * (4:03)
avatar van nlkink
Het was een koude donkere ochtend en daar ik op school bij mijn leeftijdsgenoten bekend stond als DE Beatles fan werd ik opgewacht door een cordon aan leerlingen die mij op de hoogte brachten van het nieuws. Dat was in de vroege ochtend en moet rond 07:50-08:00 uur zijn geweest want de eerste les begon om 08:10 uur.
Het was inderdaad daarna een gekkenhuis want in mijn herinnering werden zowel Merry Christmas/War Is Over als Imagine op single uitgebracht en automatisch hits.
Tegen de tijd dat mijn verjaardag naderde in februari 1981 lag een hoop John Lennon en Beatles materiaal al weer afgeprijsd in de bakken, in Assen vooral bij Vroom & Dreesman.
Het is mooi om te zien hoezeer Lennon nog gewaardeerd wordt nu Imagine de eerste plaats van de Top 2000 heeft gehaald. Hopelijk blijft ie er een paar jaar staan.

avatar van Obscure Thing
Hopelijk gaan mensen het superieure Plastic Ono Band luisteren door alle aandacht die er nu voor Lennon is.

avatar van nlkink
Voor Lennon zal er altijd weer nieuw publiek zijn.

avatar van adri1982
Afgelopen week een paar keer naar dit album geluisterd (de laatste keer goed geluisterd), omdat de titelsong 'Imagine' in de top-2000 van 2015 op nummer-1 prijkt (als gevolg van het drama in Parijs).

Sorry, maar ik vind dit niet echt een superalbum, De muziek op het album en de teksten zijn op zich goed, maar er zitten hier en daar wat nummers tussen die mij niet echt kunnen boeien, zoals 'It's so hard' en 'Oh Yoko!. Daarnaast er voor mij maar drie echte goede tracks op dit album te vinden: 'Imagine', 'Jealous guy' en 'How do you sleep?' De laatst twee genoemde nummers vind ik zelfs de twee mooiste op het album. Cijfer 3,5* (meer kan ik er voorlopig echt niet voor geven).

avatar van teus
adri1982 schreef:

Ja wat is een superalbum ? Dat is bij mij niet gebaseerd op verkoopcijfers of wat de vakmedia zegt...
Het blijft een persoonlijke zaak voor je zelf vind ik,dit album vind ik ook niet super,maar wel meer dan goed,op een na de beste van Lennon
De tracks die jij noemt ,ben ik het wel mee eens, It's So Hard is idd een middelmatig nummer
De kracht hiervan is meer gebaseerd op de woorden dan de muziek
Imagine is nog niet eens mijn favoriete track,..Oh My Love en How Do You Sleep? Vind ik nog mooier
En Jealous Guy is niet alleen hier mijn allerfavo,maar tevens mijn Lennonsolo topper!

avatar van adri1982
teus schreef:

Het blijft een persoonlijke zaak voor je zelf vind ik,....
Ja, zo denk ik over platen en albums. Zo was ik ooit op mijn werkplaats in een discussie met een werkcollega die muzikant was/is. Hij beweerde in een band van een bekende Nederlandstalige zanger te hebben gespeeld en meende dat je aan de verkoop kon zien, hoe goed een plaat wel niet is,..... Maar sterbeoordelingen geven voor mij veel vaker een juist beeld. Maar zelfs daar kan ik regelmatig nog van afwijken, omdat ik en ieder andere muziekliefhebber een muzieksmaak nahoudt.

In ieder geval in dit album van John Lennon voor mij een in principe goed album, wat er niet bovenuit springt.

adri1982 schreef:

Een veel voorkomende misvatting. Aan de verkoop kun je vooral zien wat op dat moment populair is. Als je op verkoopcijfers afgaat dan moet het werk van een Jannes, Frans Bauer, Marianne Weber, of denk met de zeventiger jaren aan Pierre Kartner's alter ego Vader Abraham, wel van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn (geweest) als je op het aantal verkochte units afgaat.

Wat een superalbum is of niet is toch wat de individuele luisteraar er in hoort.
Persoonlijk vind ik dat het met de kwaliteit van het solo werk van de voormalige Beatles leden al gauw achteruit ging. Bovendien kan ik er sowieso niet goed naar luisteren omdat ik het gevoel had dat de som der delen nooit zo goed is geweest als het geheel.

avatar van Funky Bookie
Ik ben geboren in het jaar dat Lennon Imagine uitbracht en dat blijkt nu nog altijd actueel te zijn.
Op dit album staat weer een aantal pareltjes, maar ook wel wat nummers die van minder hoge kwaliteit zijn.
Desalniettemin een heerlijke plaat weer.

avatar van spinout
Wat is nog altijd actueel? Het communisme uit het titelnummer? Misschien als je in Groningen woont.

Stapje terug t.o.z van Plastic Ono Band.

Da's geen schande want die plaat is zo treffend geregistreerd en zo persoonlijk, dat het onmogelijk een schande kan zijn daar nog over heen te gaan. Dat lukte John Lennon dan ook niet meer.
Desalniettemin is Imagine een album die er absoluut mag zijn.
Over het titelnummer blijken de meningen erg verdeeld - dat krijg je als het ineens door droeve gebeurtenissen de nr.1 van de top 2000 bekleed.
En het wordt dan ineens misschien te populistisch....tja.
Elk geschreven liedje die gaat over (proberen) vrede te stichten is naief, zo ook die van Lennon, maar muziek is nog altijd emotie en als het mensen wat verlichting brengt, wie zijn wij dan om dat tegen te gaan.
Bovendien is het wat mij betreft een uitstekend geschreven liedje. Mooie melodielijn, volgbaar en gepassioneerd.
Crippled Inside is weer heel iets anders. Lennon laat de teugels wat vieren en dat levert een alleraardigst bluesachtig werkje op met hulp van George Harrison.
Jealous Guy is weer een slower, maar wel een hele mooie. Behoort tot zijn best geschreven liedjes.
Lennon was in The Beatles geen man van ballads, misschien omdat hij het toen moeilijk vond zich bloot te geven. Op Imagine doet hij geen enkele moeite meer om dit te verbergen en laat dit ook niet meer liggen op de albums die nog volgden. Een gevoeligere songwriter is hij geworden na het verscheiden van The Fab Four. Ach, ook hij werd ouder.
Het drammen komt voorbij op It's So Hard ( wel geslaagd) maar op I Don't Want To Be A Soldier gaat het snel vervelen.
Iedereen weet inmiddels Lennon's standpunt aangaande oorlogen, maar ruim 6 minuten voortborduren op een weinig verheffende muzikale compositie en continue herhaling van het refein, is een lange zit. Gemiste kans. De typische phil Spector echo-produktie werkt ook niet mee, ik vind het verder overigens nergens storend. Over de hele linie is het zeker geen typische Spectorproduktie geworden.
De plaat gaat verder op een heel aardig nivo, al veer ik pas weer echt op bij How Do You Sleep?
De bekende aanval op McCartney. Wat je er qua inhoud verder van mag vinden is vaak een punt van discussie geweest en duikt nog altijd op.
De frustratie was nog heel vers en eigenlijk een momentopname.
Het nummer is in ieder geval muzikaal behoorlijk sterk. Dreigend, tegendraads ritme en gitaarriff, de typerende strings die toen veel gebruikt werden en een felle Lennon.
Om de vete op een album uit te vechten zou niet mijn keuze zijn, maar goed..... als song zelf een aanvulling tussen het andere gebodende.
Oh Yoko! Tja...... Het is een lekkere up-tempo en John meent het allemaal weer goed.
Zijn liefdebetuiging. Ach, hij was gek op de Japanse, dat was allemaal wel duidelijk.

Toch een hier en daar wat onevenwichtig album.
Soms heb ik het gevoel dat het niet helemaal lekker bijelkaar past.
Anderzijds maakt hij op een handvol nummers, weer heel duidelijk dat hij ook na The Beatles een superieur liedjesschrijver en vertolker was.
Altijd een zwak voor hem gehouden.

Een overtuigende 4 sterrenplaat.

avatar van devel-hunt
bikkel2 schreef:

Jealous guy is al ontstaan in 1968. Hij schreef het tijdens het bezoek van The Beatles bij de Maharishi en heette toen Child of Nature. Het nummer haalde uiteindelijk niet The White album. Het duurde tot Imagine voordat het nummer dus werd uitgebracht.
Lennon schreef geen traditionele piano ballads bij the Beatles, dat liet hij aan McCartney over. Zich kwetsbaar opstellen deed Lennon juist wel, zelfs al op hun vroege platen. Nummers als Help!, I'm a loser, Norwegian wood etc. etc. zijn al heel persoonlijk van toon.

Daar heb je zeker een punt devel-hunt.
Ik ben er niet altijd van uitgegaan dat Lennon deze nummers op zichzelf refecteerde.
Zeker in de beginjaren van The Beatles heb ik de indruk dat de teksten ook lekker moesten bekken en wie zong er nu niet over liefdesperikelen in alle vormen.

Laat ik het dan zo stellen; De muzikale omlijsting zorgt er ( bij mij) voor dat Lennon's solo werk in dat opzicht anders binnen komt.
Dat is anders dan in zijn Beatlesperiode.
En dat komt dan idd doordat hij geen echte ballads schreef toen.

avatar van Funky Bookie
Daar kan ik het wel mee eens zijn bikkel. Het komt op solo albums inderdaad heel anders binnen.

Wat een prachtige plaat van John Lennon is dit toch. Zelf vind ik deze zeker zo goed als zijn voorganger. Op het slotnummer na zijn de nummers goed tot echt geweldig. Ook is de plaat afwisselend in stijl en songs, van rock, via country naar blues, pop en weer terug. Toch heeft het een bepaalde sound en samenhang. Het zit gewoon erg knap in elkaar allemaal. Bovendien sluiten de nummers regelmatig aan op de Lennon songs van de betere Beatles platen. Klassieker blijft de titelsong, Jealous Guy is echt een mooie ballad, de psychedelische blues van I Don't Wanna Be a Soldier is fraai en heeft ahum een Stones sound, Gimme Some Truth is een sterk nummer en How Do You Sleep? is prachtig. Genieten geblazen dus.

avatar van pmac
Typisch om het vredelievende Imagine op dezelfde lp te plaatsen als het hatelijke How do you sleep. In deze periode nam hij ook afstand van Julian en vertrok kort hierna naar New York. Ik vraag me af of Crippled inside ook daar mee te maken heeft. Lennon was gekozen als man off the decenia eind jaren zestig. Dat maakte hem bijna een legende. Na zijn gewelddadige dood kreeg nam het mytische vormen aan maar aan Lennon was niets menselijk vreemd. Deze controverse op deze lp is daar een goed voorbeeld van. Lennon is hier kwetsbaar, vredelievend, hatelijk en tegelijk teder. Muzikaal gezien vind ik het een goede plaat maar niet zo iconisch zoals hij hedentendage gepresenteerd wordt.

avatar van Axeqlusive
Toen ik dit weekend bij mijn vader belandde, hem gevraagd om dit album eens op de platenspeler te leggen. Natuurlijk had ik het mijzelf makkelijk kunnen maken en het album op Spotify kunnen luisteren, maar als ik daar dan toch ben... waarom niet gewoon lekker het vinyl erbij pakken.

Viel mij op dat het een wat kale release is die hij destijds heeft gekocht. Hoes (zonder titels dus) en een witte insert, that's it. Het album maakte dit echter meer dan goed. Een heerlijke plaat met natuurlijk Imagine, Jealous Guy en ook How Do You Sleep? als hoogtepunten in mijn ogen.

Erna nog even de cd geluisterd van zijn debuutalbum als soloartiest (mijn vader was zelf verbaast dat hij de LP niet had - hij heeft een tijdlang amper vinyl geluisterd, maar keert hier nu weer langzaam naar terug), welke ik persoonlijk nog wat beter vond. Jammer dat daar geen fraaie vinylversie van is zoals onlangs van Imagine verscheen (wel een paar verschillende releases, die ook in prijs aardig verschillen trouwens). Dus eerst besloten om de 2LP versie van Imagine aan te schaffen, welke er toch een stuk aantrekkelijker uitziet dan de 1LP versie van weleer.

Heeft iemand hier die boxset al aangeschaft? Ben erg benieuwd naar de bevindingen.

avatar van devel-hunt
De nieuwe dubbel LP Imagine ontvangen, de oorspronkelijke LP heeft een iets andere mix waardoor de stem van Lennon nadrukkelijker naar voren komt.
LP 2 bestaat uit dezelfde nummers maar dan in een andere kale versie, en ineens snap je waarom Lennon zelf de LP Imagine vergeleek met zijn voorgaande plaat Lennon/Plastic Ono band maar dan met een laagje suiker. Als dat laagje wegvalt houd je inderdaad nummers over die qua eenvoud zo op P.O.B hadden kunnen staan. Hele mooie plaat, een echte aanwinst.
Wel erg dure Beatles tijden. The White album, red rose speedway, Wild life, het staat allemaal nog op het recept. Laat de nieuwe Yoko Ono plaat, warzone, dan maar even links liggen, Oh Yoko!

avatar van Savant
devel-hunt schreef:
Laat de nieuwe Yoko Ono plaat, warzone, dan maar even links liggen, Oh Yoko!

Oh Yoko, I’d love to turn you off!

avatar van Axeqlusive
Gisteren de Raw Studio Mixes aangeschaft, een Record Store Day release met andere takes van alle nummers. Vandaag maar eens opzetten. Ik verwacht een soortgelijke ervaring als met LP2 van de eerdere 'gewone' release.

Update 12:16u:
Wat een fijn album is het toch, vooral in deze meer pure vorm (lees zonder de nabewerking van Phil Spector). Ik ben echt van mening dat deze ruwe versies een veel beter album vormen dan het eigenlijke eindproduct. Ik zou dit album met ruwe mixen de volle vijf sterren geven.

avatar van Spoelworm
Ik lees hier niets of weinig -of ik lees er weer eens overheen- over een specifiek , prachtig liedje op deze plaat. Dan denk ik aan Oh My Love . Eentje die ik koester. Schitterend.

avatar van ZAP!
Spoelworm - Typ de titel in in het vakje bovenin waar staat zoek bericht of gebruiker, dan komt er wel wat tevoorschijn.

avatar van Spoelworm
ZAP! schreef:
thanks nog wat geleerd zo op het eind van de week