Noel Gallagher's High Flying Birds - Noel Gallagher's High Flying Birds (2011)

Label: Sour Mash

1. Everybody's on the Run (5:30)
  2. Dream On (4:29)
  3. If I Had a Gun... (4:09)
  4. The Death of You and Me (3:29)
  5. (I Wanna Live in a Dream in My) Record Machine (4:23)
  6. AKA... What a Life! (4:24)
  7. Soldier Boys and Jesus Freaks (3:22)
  8. AKA... Broken Arrow (3:35)
  9. (Stranded on) the Wrong Beach (4:02)
  10. Stop the Clocks (5:04)
  11. A Simple Game of Genius * (7:18)
  12. The Good Rebel * (4:19)
  13. Let the Lord Shine a Light on Me * (4:14)
  14. Shoot a Hole Into the Sun * (7:58)
  15. Alone on the Rope * (5:04)
avatar van steve harris
steve harris schreef:
ik hoor het alleen het is nu 2015

Ter gelegenheid van 's mans 50e (!!!l) verjaardag weer eens opgezet. Gisteren toevallig ook Supersonic gezien dus van 2 kanten was er de zin in of een Oasis plaat of een van Noel.

Deze al te lang niet meer beluisterd. En dat is jammer, want het is gewoon een heel degelijke plaat. Geen moment dat ik Oasis mis als ik dit hoor. De man kan zijn boontjes makkelijk alleen doppen en doet t geweldig. Hij staat in juli in t voorprogramma bij U2 in amsterdam. Ik heb ergens een iets enthousiaster gevoel over dat optreden, dan dat van de hoofdact.

Eerste echte solofeit van Noel Gallagher.
Noel nam gewoon een groepsnaam aan, en The High Flying Birds ( leuke retro naam overigens.) is wat het werd. Dan weer wel met zijn naam er voor.
Wat opvalt en dat gebeurt ook op opvolger Chasing Yesterday, dat Noel duidelijker is gegaan voor diepgang en sfeer.
Het scheelt m.i ook dat Noel nu echt de leadvocalist is.
Ik vond altijd al dat hij een prettigere stem had dan broer Liam in Oasis.
Op dit debuut gaat hij in ieder geval niet direct voor echte vernieuwing, maar het is in sound wel wat gedoseerder dan de periode Oasis.
In dat opzicht is hij een stuk gerijpter componist geworden.
Er is coirzang, wat blazers ( in sfeer doet dat wat denken aan de Kinks in hun begin 70's periode.)
Echt rauw is het allemaal niet meer en Noel lijkt veel meer te gaan voor verzorgde composities.
Dit alles maakt het een coherent geheel met eigenlijk geen zwakke plekken.
Daarintegen hoor je wel dat de produktie zo'n belangrijk onderdeel is geworden, dat het songmatig hier en daar wat spontaniteit mist.
Op Chasing Yesterday is het net allemaal wat losser en blijkt die plaat wat meer highlights te bevatten.
Daar wat doorheen luisterend, heeft de oudste Gallagher een prima debuut afgeleverd.
Smaakvolle nummers met een sterke muzikale invulling, maar hij moest er wel even in komen.

Een overtuigende 4 sterren plaat.

avatar van Pelk Ruel
Simple plan of Genius is een geweldig nummer

avatar van Castle
Blijft lekker album, van kop tot staart genieten