Alice Cooper - Welcome 2 My Nightmare (2011)

Label: Universal

1. I Am Made of You (5:32)
  2. Caffeine (3:24)
  3. The Nightmare Returns (1:15)
  4. A Runaway Train (3:51)
  5. Last Man on Earth (3:47)
  6. The Congregation (3:59)

met Rob Zombie

7. I'll Bite Your Face Off (4:26)
  8. Disco Bloodbath Boogie Fever (3:36)
  9. Ghouls Gone Wild (2:34)
  10. Something to Remember Me By (3:17)
  11. When Hell Comes Home (4:30)
  12. What Baby Wants (3:44)

met Ke$ha

13. I Gotta Get Outta Here (4:20)
  14. The Underture (4:37)
  15. Under the Bed * (3:10)
  16. Poison [Live at Download Festival] *
  17. We Gotta Get Out of This Place *
  18. No More Mr. Nice Guy [Live at Download Festival] *
  19. The Black Widow [Live at Download Festival] *
avatar van Wyverex
Heb ik gevloekt op de post die de fanpack maar niet wilde bezorgen! Nu heb ik hem toch al een week en een half en het is inderdaad om van te smullen. Het album op zich ook al!

Heerlijke comeback met een 'nieuwe' sound. Nieuwe tussen aanhalingstekens omdat het zeer vertrouwd in de oren klinkt maar omdat er toch nieuwe elementen aanwezig zijn. Veel pop elementen dan. Maar het vocale verschil tussen Along Came a Spider en dit zijn immens. Bijna niet te vergelijken. Het is zoveel beter! Het verhaal op zich is ook weer heel mooi en ik ben blij dat het weer zo abstract is als bij de orignele nachtmerrie. Bij ACAS was alles zo letterlijk verteld.

Heerlijk album dat zeker niet snel zal vervelen!

avatar van musician
En ik voeg inmiddels nog even daad bij woord: verhoog het naar het maximaal aantal sterren.
Ik heb het album ook op 1 gezet in de rotatielijst, ik vind dat het thuis hoort in de beste lijsten van musicmeter.

avatar van musician
Nog één stem van 4,5 of meer en Alice staat daadwerkelijk op nummer één in het overzicht van de beste albums over 2011 op musicmeter (er zijn minimaal 20 stemmen nodig voor een notering)!
En het huidige gemiddelde van 4,39 is voldoende voor het overnemen van de koppositie.

Ik zou het een topprestatie vinden, Welcome 2 my nightmare de beste cd van 2011!!!

avatar van chevy93
Zal ik dan maar die 0,5* geven?

avatar van musician
Je moet de cd wel beluisterd hebben voor er wordt becijferd en dan kom je nog wel terug op die 0,5! Trouwens dit album lijkt me best wel eens een goede tip voor je, een behoorlijke verbreding van je muzikale horizon in ieder geval!

avatar van chevy93
Hoe is Alice Cooper een verbreding? Voor zover ik hem ken (en dat is dus totaal niet), is het niet zo'n speciale artiest. Qua muziek is dat dan, hè.

Ten minste, als ik verbreding zoek in Alice Cooper moet ik geloof ik meer naar de albums uit hun beginperiode beluisteren. Had laatst nog een stuk in Lust for Life over zijn leven gelezen.

avatar van musician
Een verbreding door de toevoeging van het 'shock-rock' genre aan je kennis over muziek.

Ik kende ook alleen maar die nummers van vroeger en daar doe je hem denk ik te kort mee. Zeker als je Welcome 2 my nightmare hebt gehoord.

En hij is in ieder geval ook wel een 'speciale' artiest te noemen, vooral trouwens ook vanwege zijn opzienbarende, spraakmakende, live-concerten. Dit is zijn 26e cd, dus hij heeft ook een enorm oeuvre opgebouwd dat niet zomaar kan worden weggewuifd. Een hele schare aan trouwe volgelingen.

Maar nogmaals, ook ik heb Alice Cooper de afgelopen 30 jaar niet zien staan, eerlijk is eerlijk. Toch moet je niet bang zijn om daar dan weer eens aan te beginnen. En met je voorliefde voor oudere artiesten moet hij daar zeker tussen kunnen passen.

avatar van Casartelli
Dat 'shock'en is toch al geruime tijd een vrij lachwekkende bedoening; misschien dat dat in de jaren '70 daadwerkelijk anders was.

Ik heb van Alice Cooper al jaren deze verzamelaar in de kast, maar hij komt er eigenlijk nooit uit. Met verder kennis van het Billion Dollar Babies album en de hits van heel vroeger (begin jaren '70), vroeger (eind jaren '70) en iets minder vroeger (eind jaren '80) blijf ik toch zitten met de indruk van die man met dat ene werkelijk briljante nummer (Halo of Flies) waar zoveel meer in gezeten had.

Respectabel gemiddelde voor deze plaat, zoveel zij, zelfs gebaseerd op slechts 19 stemmen, zonder meer toegegeven.

Casartelli schreef:

En uit de cursus "Try before you die": Welcome 2 my nightmare, Alice Cooper in 2011.

Ik geloof werkelijk dat op dit album nummers met een vergelijkbare kracht als Halo of flies zijn terug te vinden. Je moet het natuurlijk wel een kans geven, het album beluisteren en er dan over oordelen.

Met alleen "ik geloof dat het vroeger, in de jaren '70, beter was en ik heb één album uit 1972" kom je niet ver natuurlijk. Ik kan met de beste wil van de wereld ook niets zeggen over Alice Cooper in de jaren '80, '90 en '00.

Maar dit album toont een vitaliteit en een geweldig songmateriaal, dat moet je hebben gehoord voor je het kunt afzetten tegen begin jaren '70.

avatar van devel-hunt
Voor mij is Alice Cooper voor eeuwig verbonden aan begin jaren 70. Toen ik als jongetje van een jaar of 7 naar deze vreemde man op TopPop keek. Nummers als schools out en No more mister nice guy zitten in mijn DNA.
Extra bijzonder is het dat deze man er nog is, en niets is verandert. Zelfde look, zelfde show, zelfde sound, zelfde sfeer, en zoals ik hier lees ook dezelfde kwaliteit.
Misschien ga ik deze plaat nog wel eens beluisteren, maar ik verwacht niet veel nieuws onder de horizon, maar dat hoeft in het geval van Cooper ook niet.

musician schreef:
In de vorm van Halo of Flies en Killer past hij daar ook zeker tussen.

Ik heb het album dus beluisterd (beter gezegd: is bijna afgelopen) en ik deel je mening niet echt.

Het is precies zoals ik verwacht had. Een soort rockalbum van een artiest die allang over zijn hoogtepunt is en weinig echt interessants meer brengt. Of dat voor hem geldt, is natuurlijk een beetje wazig voor mij, maar ik geloof dat ik er niet heel veel naast zit.

Zo hoor ik in Something to Remember Me By inderdaad dat hij nog steeds goede nummers kan maken, maar met What Baby Wants stelt hij toch echt heel erg teleur. Een soort mix tussen een poging tot (echte) rock en een poging tot top 40-dance. Ik snap echt niet wat zo'n nummer op dit album doet.

Moeilijk om aan te geven waar het precies fout gaat, maar wel kan ik zeggen dat het aantal nummers dat mij echt overtuigd heeft op 2 vingers te tellen zijn. Over het algemeen een lekker MOR rock-album (hoezeer ik die definitie ook haat, ik kan momenteel geen betere verzinnen...), maar mist overtuiging. Niks mis met MOR, maar het moet wel wat lekkers hebben. Zo draaide ik gisteren o.a. Toto - Isolation (1984). Dat is voor mij wel goede MOR-rock.

Vergelijken met de oude Alice heeft ook geen zin, want dit is totaal niet meer de rebelse muzikant met baanbrekende live-concerten. Luister I Gotta Get Outta Here en de eerste die dit tegenspreekt, verklaar ik voor gek.

avatar van musician

Chevy, je kunt niet binnen drie kwartier een goed oordeel hebben geveld, over geen enkel album dat je niet kent.

Je bent 18 jaar en je schrijft over Alice Cooper in de zin van "dit is totaal niet meer de rebelse muzikant met baanbrekende live-concerten", zaken waar je op 18 jarige leeftijd geen enkel idee van kunt hebben om er op dergelijke wijze over te schrijven. Dat geldt ook voor je ideëen over Halo of flies en Killer (een single en de bijbehorende cd). Geen album dat je jarenlang met enige regelmaat uit je kast haalde en er liefkozend naar hebt geluisterd, dat kan gewoon niet op je leeftijd.

Dus wat is het punt om daar op terug te vallen?

Je holt van Alice Cooper naar Toto, twee totaal niet te vergelijken artiesten, zelfs niet in het meest gunstige geval, en schrijft dat je Toto betere MOR vind. Ja, en?

Een album is geen wegwerp aansteker maar een stukje kunst, een replica van wat een muzikant kan. Graag enige behandeling met gevoel voor finesse en geen zaken opdissen waar je bij elke liefhebber/fan, zoals hier bij Alice Cooper, met veel grootspraak volledig door de mand valt.

Dus nogmaals afluisteren en elke dag daarna een paar keer. Kom er dan volgende week maandag nog een keer op terug...

musician schreef:

Dus wat is het punt om daar op terug te vallen?
Je zegt zelf Alice Cooper amper te kennen, dus of ik nou 18 ben of niet. Ik heb net zoveel op terug te vallen als jij. Verder ken/weet ik genoeg van Alice Cooper om te weten wat voor persoon het ooit was.

Overigens, hoe lang ken jij dit album nu al? Het album is officieel pas 10 dagen uit.
Het afkraken van een album (en afkraken doe ik nog niet eens) na één luisterbeurt vind ik net zo raar/normaal als de volle mep uitdelen na één week. Niet voor niets geef ik nog geen cijfer, maar ik weet toch wel genoeg om te zeggen dat dit mij voorlopig nog niet gepakt heeft en dat dit weinig meer te maken heeft met het beeld dat de gemiddelde persoon heeft van Alice Cooper.

musician schreef:
En dat weet jij als fan van Cooper? Je doet evengoed grootste uitspraken en je loftrompet is even ongegrond als mijn kritiek. Ik geloof niet dat er een fan van het eerste uur zal ontkennen dat dit een nieuwe weg is.

Edit: Ik lees nu dat de auto-tune en de duetten (o.a. Met Ke$ha, ze kwam me al bekend voor) een soort parodie moeten voorstellen. Of een humoristische draai ofzo... Ik snap er eerlijk gezegd weinig van. Las ook een review die begon met "Dit is waarschijnlijk de eerste keer dat Alice met auto-tune werkt".

avatar van chevy93
The Devil Wears Prada - Dead Throne - The Metal Critic | Alice Cooper - themetalcritic.com

In grote lijnen het wel eens met deze review.

musician schreef:
Ik noemde Toto om aan te geven dat ik MOR geen argument vind om muziek af te kraken. Iets wat hier op MuMe (te) vaak gebeurt.

avatar van musician
In dat review schrijft hij dat het album een "wat teleurstellend is, bekeken van uit een "metal point of view".

Dat mag, discoliefhebbers zullen het vanuit hun standpunt ook niets vinden. Of ben je het eens met de stelling van de 'critic' dat de metal getinte albums van Alice Cooper (nog) beter zijn?

Chevy, je grote liefde Mark Knopfler speelt muziek als een comatueus kasplantje in vergelijking met de opwindende rockentertainment van Alice Cooper, die bij wijze van spreken zijn hele leven al te kampen heeft gehad met ADHD en nog komt uit een tijd dat er nog geen Ritalin bestond.

Ik vind het prima dat je dit album niets vind, maar geef geen kritiek alsof je, met jarenlange ervaring en net als Devel-Hunt en ik, met open mond School's out heb zitten kijken bij Toppop. Kijk even om je heen. Je wilt Alice Cooper "uitgeblust" noemen en de man zit op een gemiddelde van 4.42 voor dit album.

Wat denk je, een gangbaar gemiddelde voor een zogenaamd "uitgeblust" artiest en dito album? Nee, dus zal er wel meer aan de hand zijn en daar zal je meer tijd aan moeten besteden. Nogmaals, het hoeft je smaak helemaal niet te zijn maar kom niet met onzinnige verhalen en teveel hoog geblaas van de toren.

musician schreef:
Of ze als volledig album beter zijn, weet ik nog niet (dit album ken ik immers nog niet goed genoeg), maar wel dat er meer beleving in zit. In ieder geval beleving die mij meer aanspreekt dan dit.

musician schreef:
Juist, ja. Goed argument, man.

musician schreef:
met open mond School's out heb zitten kijken bij Toppop. Kijk even om je heen.
Staat School's Out op dit album? Nee.

musician schreef:
Na 19 stemmen, ja. Wish You Were Here heeft hetzelfde gemiddelde met 100 keer zoveel stemmen. Ik ken genoeg mensen die dat album helemaal de grond in boren en Pink Floyd daar ook "uitgeblust" vinden.

musician schreef:
Dit slaat dus al helemaal nergens op. Omdat het een hoog gemiddelde heeft, moet er wel wat speciaals zijn met het album? Zeker na 19 stemmen kan ik zo'n uitspraak absoluut niet serieus nemen.

Leuk voor je dat je fan bent geworden van dit album, maar ga nu niet wild om je heen schoppen tegen mensen die dit album niet zo geweldig vinden als jij.

chevy93 schreef:

Sorry Chevy, maar als je op deze manier de discussie ingaat is je mening wat mij betreft niet veel waard. Muziek draait om emotie en is geen exacte wetenschap. Ik merk het wel vaker hier, mensen die bij de eerste luisterbeurt meteen analytisch luisteren om maar zo snel mogelijk een mening klaar te hebben, zonder de muziek echt voor zich te laten spreken (de bespreking van het top 2000-topic zijn een goed voorbeeld hiervan). Zet die laboratorium-mindset uit en beleef de muziek zoals muziek bedoeld is.

Ook opmerkingen als dat het "niet zo'n speciale artiest" is, terwijl je in dezelfde zin nog zegt dat je hem totaal niet kent gaan toch nergens over. Misschien moet je wat meer reserve in je meningen inbouwen...

Ik hoor trouwens ook van mensen buiten MuMe dat dit een topalbum is, wat me ook wel nieuwsgierig maakt. Maar goed, de muziek komt vanzelf wel langs in het 'song van het jaar'-topic op het forum.

avatar van kareltjemusic
Vandaag uit nieuwsgierigheid toch dit album gekocht.
Ik heb zijn 1e 8 albums op lp, en op CD.
Daarna jaren niets, en dan deze CD. De cd beluisterd en moet zeggen dat het me totaal niet tegen valt. Ok het zijn niet de begin jaren 70, maar 2011
Daar zit 40jr tussen toen was hij 23, nu is hij 63. Als je dat laatste in oogschouw neemt, dan zet meneer Cooper hier wel degelijk een goed album weg. Sprankelend met nieuwe dingen erin, maar toch ook wel weer de oude sound erin, wil het toch een 4.0 meegeven voorlopig

herman schreef:
Wat ook precies de reden is dat ik niet snap waarom mijn mening door musician niet goedgekeurd wordt. Je hoeft mijn mening niet serieus te nemen, maar als je hem niet serieus neemt, moet je ook niet reageren op mij. Zo simpel is het dan ook weer wel. Een discussie starten/aangaan terwijl je de andere niet eens serieus neemt, slaat nergens op.

herman schreef:
Dat kan ik alleen maar beamen. Echter wil ik zeggen dat het beleven van muziek niet gepaard gaat met het aantal luisterbeurten. Sommige albums moet ik 10 keer draaien om mijn gevoel bij een album te beschrijven. Anderen kan ik na één keer wel benoemen. Laatstgenoemde groep is vrij klein en deze valt daar dus niet onder (anders had ik er al wel een cijfer op geplakt). Je eerste indruk van een album mag best gemeld worden. Ik geef het nota bene aan, zodat je voor jezelf kunt bepalen of je het wel of niet interesant vindt. Vind je het niet interessant? Mij best, maar ga dan er dan ook niet op in.

Als ik mijn berichten een paar dagen later had geplaatst met de boodschap dat ik dit de afgelopen dagen 2x per dag gedraaid had, was het opeens wel goed geweest? Er worden hier genoeg meningen gegeven na één luisterbeurt. Kijk naar de KO's, volgens mij wordt het gros niet eens beluisterd. Dit is niks nieuws en hier hoef je mij niet op aan te vallen.

herman schreef:
Moet je wel even goed lezen, hè. Dit is de precieze quote:
Oftewel qua muziek vind ik hem, voor zover ik weet, niet zo speciaal. Het is nota bene in vraagvorm, waarmee ik aangeef mij te corrigeren als ik fout zit. Ook daarna bouw ik die "reserve" in door te zeggen dat ik geloof ik meer moet zoeken in zijn beginalbums als het gaat om het speciale in Alice te zoeken.

Overigens slaat het "totaal niet" meer op het feit dat hetgeen wat ik van hem ken in verhouding tot zijn totale productie magertjes uitvalt.

herman schreef:
Nogmaals, ik heb niks te maken met het aantal mensen dat dit wel goed vind. Of deze buiten MuMe wel of niet geliefd is, zegt mij net zo weinig als dat het wel of niet binnen MuMe geliefd is. Ik neem aan dat dit dan ook geen verlengstuk is van het stukje van musician.

P.S. Waarschijnlijk ben jij dus "één van de moderators".

avatar van Mr. B
En toch blijft deel 1 beter.

avatar van musician
Maar wordt dat ergens bestreden?

Ik denk dat je heel goed enthousiast over beide albums kunt zijn. We praten hier over één en dezelfde artiest, geef hem complimenten voor wat hij heeft gedaan.

Per album, hij heeft er 26 gemaakt, kan e.e.a. natuurlijk onderling nog verschillen. Ik denk dat de hele hoge waardering voor specifiek Welcome 2 my Nightmare terecht is.

Ik heb overigens gisteren drie andere Alice Cooper cd's besteld. Ik heb dan geen idee waar ik moet beginnen en heb me ook hier een beetje laten leiden door de kritieken en enthousiasme van degenen die reageren bij die albums.

The Eyes of Alice Cooper (2003) krijgt gemiddeld toch erg goede reacties. Verder Muscle of love en Billion dollar babies uit de jaren '70. Uiteraard zal ik ook nog een keer Welcome to my Nightmare deel 1 kopen, alles op zijn tijd.

We zullen Welcome 2 my Nightmare na moeten geven dat het album op zich de belangstelling voor het overige werk van Alice Cooper behoorlijk weet aan te wakkeren. Dat is natuurlijk altijd een commerciële bijbedoeling maar de (nieuwe) cd die dat moet bewerkstelligen moet er ook wel goed genoeg voor zijn, natuurlijk.

avatar van Mr. B
Nee, dat wordt ook nergens bestreden.

Zeker geef ik hem ook complimenten voor wat hij gedaan heeft, vier sterren vind ik echt dik verdiend.

Maar als ik The Underture hoor, kan ik er toch niet onder uit, dat ik deel 1 beter blijf vinden. Lijkt me ook niet zo raar om beide albums te vergelijken.

Als je niet weet waar je moet beginnen, dan zou ik zeker eens starten met de albums Love It To Death en Killer. Voor mij blijft Alice in deze periode het beste. Ook Alice Cooper Goes To Hell kan eigenlijk gezien worden als een verlengstuk van Welcome To My Nightmare (1).

avatar van chevy93
Mooie prestatie. Echter was die 4,0* niet voldoende om Alice naar de eerste plaats te tillen.

avatar van vigil
zo, even in mijn updates zetten, vermakelijk discussies hier

avatar van Killeraapje
Alice Cooper Goes To Hell[/i] kan eigenlijk gezien worden als een verlengstuk van Welcome To My Nightmare (1).

Vergeet het zeer ondergewaardeerde album The Last Temptation niet. In mijn oren zit dit ook sterk in het verlengde van Welcome To My Nightmare en Alice Goes To Hell.

Goede tip!

avatar van musician
Het lijkt mij geen onaardig idee, een topic om het complete werk van Alice Cooper tegen het licht te houden.

Ik ben hierin natuurlijk een groentje in het geval van Cooper maar juist daarom is zo'n topic zo aardig.

Temeer omdat Alice Cooper vanaf vandaag op de allereerste plaats staat voor het jaar 2011! De best gewaardeerde plaat van het jaar op musicmeter! Tot nog toe dan uiteraard, maar ik vind het nu al een prestatie van jewelste; voor het overige staan er alleen maar artiesten in die de 40 nog niet zijn gepasseerd, lijkt mij.

De belangstelling voor Alice Cooper albums zal hierdoor alleen maar toenemen en wat betreft Welcome 2 my Nightmare volledig terecht.

avatar van vielip
The Coop flikt het 'm met dit album!! Ik had m'n sterke bedenkingen toen ik vernam dat ie met een deel 2 bezig was van het magistrale Welcome to my nightmare album. Welnu, die vrees bleek onterecht! Geweldig album is het geworden. De produktie is top! Gelukkig geen garage-achtige feel die zijn laatste albums kenmerkten maar lekker vet geproduceerd. En Alice zingt waanzinnig goed! Wat een variatie heeft hij toch. De pianoloopjes uit Steven die terugkeren werken ook geweldig trouwens. Disco bloodbath boogie fever toont weer de geniale humor van Alice. Geweldig nummer! Zelfs het duet met Kesha (of hoe het mens ook heten mag) werkt prima. Bij afsluiter The underture heb ik m'n vraagtekens. Ondanks dat het best lekker wegluistert heb ik zoiets van; leuk voor een b-kant van een single ofzo.
Al met al een verrassend sterk album met wat mij betreft geen echt slechte nummers of momenten. Niet zo verbluffend goed als deel 1 maar zeker niet veel minder!

avatar van richiedoom
Ik schaam me diep! Ik zie nu pas dat deze al uit is, vanavond maar eens beluisteren. En wat een score zeg!

avatar van vielip
Nu, na een dikke week luisteren, kan ik alleen maar zeggen dat die hoge score meer dan terecht is! Wat een meesterwerk is het geworden zeg....