Alice Cooper - Welcome 2 My Nightmare (2011)

Label: Universal

1. I Am Made of You (5:32)
  2. Caffeine (3:24)
  3. The Nightmare Returns (1:15)
  4. A Runaway Train (3:51)
  5. Last Man on Earth (3:47)
  6. The Congregation (3:59)

met Rob Zombie

7. I'll Bite Your Face Off (4:26)
  8. Disco Bloodbath Boogie Fever (3:36)
  9. Ghouls Gone Wild (2:34)
  10. Something to Remember Me By (3:17)
  11. When Hell Comes Home (4:30)
  12. What Baby Wants (3:44)

met Ke$ha

13. I Gotta Get Outta Here (4:20)
  14. The Underture (4:37)
  15. Under the Bed * (3:10)
  16. Poison [Live at Download Festival] *
  17. We Gotta Get Out of This Place *
  18. No More Mr. Nice Guy [Live at Download Festival] *
  19. The Black Widow [Live at Download Festival] *
avatar van richiedoom
Overdreven gemiddelde. Het is gewoon een leuke plaat, met helaas een aantal gedrochten zoals disco bloodbath boogie fever. Luistert verder gewoon lekker weg, maar om hier 4 sterren of meer voor te geven gaat mij wat te ver.

avatar van vielip
Jij noemt Disco bloodbath boogie fever een gedrocht? Mij best! Ik vind het één van de hoogtepunten op dit meesterwerk!

avatar van richiedoom
Idd een gedrocht, alsof het een lady gaga nummer is!

avatar van musician
Ja, ik vind Disco bloodbath boogie fever ook geen slecht nummer, die staan er naar mijn mening ook niet op, op deze cd. Alles op dit album is sterk, ik luister nog steeds minimaal één keer per dag.

Maar misschien kan richiedoom zeggen of hij andere albums van Alice Cooper wellicht beter vindt en waarom dan.

Met Lady Ga Ga heeft het natuurlijk weinig te maken, anders gaat de kritiek nog lijken op bashen.

avatar van Killeraapje
Heb het album nu meerdere malen gehoord en ik moet bekennen het is zeker geen slecht album maar kan niet tippen aan Welcome To My NIghtmare deel 1, Last Temptation of Brutal Planet.

Begrijp me niet verkeerd Alice blijft mijn grootste held en ik waardeer het zeer dat hij dit op zijn leeftijd nog in zich heeft maar als een fan van de man die elk album van hem in zijn bezit heeft moet ik toch zeggen dat ik het allemaal al eens beter en gepassioneerder van Cooper heb gehoord.

Vooral nummer 8, 9 en 12 behoren niet tot zijn beste werk maar nu moet wel gezegd dat 12 toch wel gedurfd is en daarom waardering verdiend.

avatar van vielip
Deel 1 is nog wel een stukje beter inderdaad. Maar ik vind deze niet onderdoen voor The last temptation en Brutal planet hoor. Ze ontlopen elkaar weinig tot niks.

avatar van richiedoom
Ik ga niet alle albums van alice cooper langs, maar hij heeft genoeg betere gemaakt dan deze. Ik heb al zijn albums geluisterd, en ik heb heel veel respect voor de man, dus ik vind het jammer dat musician mijn mening op bashen vind lijken.

Welcome to my nightmare vind ik een geniaal album, staat geen zwak moment op. Hey Stoopid is heel anders, maar vind ik net zo geweldig. Might as well be on mars vind ik zelfs zijn beste nummer ooit. En the eyes of Alice Cooper vind ik werkelijk een fantastisch lekker rockplaatje.

Alice Cooper heeft zelf gezegd dat hij bewondering voor lady gaga heeft, ze heeft zelfs een keer meegedaan in zijn show. Dus waarom zou dat nummer niets met lady gaga te maken kunnen hebben?? Luister nog maar eens goed er naar zou ik zeggen...

avatar van vielip
En wat dan nog als het op Lady ga ga lijkt? Is het daarom slecht of waardeloos? Ik vind het gewoon een gaaf nummer!

avatar van richiedoom
Dan vind IK het slecht. Jij vind het gaaf, en ik slecht. Kan gebeuren toch? We zijn het ook vaak juist wel met elkaar eens!

avatar van Wyverex
Het hele album is gewoon fantastisch! Ik had er mijn bedenkingen bij toen ik de lp (fanpack wilde maar niet toekomen) toegezonden kreeg, maar vanaf de eerste noot voelde ik mij thuis. Ik hoor een herkenbaar geluid, en toch steekt er zoveel in het nieuw.

Het vocale verschil tussen dit album en zijn voorganger Along Came a Spider is zo groot, dat ik heel het album met open mond en met een breder wordende glimlach liedje per liedje verder ging. Het verhaal is ook zoveel beter dan ACAS. Het verteld wel een duidelijk verhaal, en toch weet je niet precies hoe het is gegaan. Het laat ruimte voor fantasie.

De songs zijn van niveau heel hoog. De pop-elementen zijn draagbaar en de meeste refreintjes catchy. Echt een genot om naar te luisteren! Het verdient z'n hoge score helemaal, en het is een terechte en goede opvolger van de originele nachtmerrie.

Verder ben ik het eens met Vielip dat The Underture een bonustrack had kunnen zijn. Het is leuk gedaan, en het laatste halve minuutje is ronduit geniaal. Maar ergens is het toch overbodig. Maar je hoort me niet klagen, het is een prima afsluiter van een even prima album.

richiedoom schreef:

Excuses als het over kwam alsof ik het tegen jou persoonlijk had. Dat is niet zo namelijk! Ik bedoelde het meer in het algemeen. Als iets op Lady gaga lijkt is het voor mij niet per definitie slecht.

musician schreef:
richiedoom schreef:
dus ik vind het jammer dat musician mijn mening op bashen vind lijken.

vielip schreef:

richiedoom schreef:
Dan vind IK het slecht. Jij vind het gaaf, en ik slecht. Kan gebeuren toch?

Maar dan zijn wij het toch eens, dat het gaat lijken op bashen? Als jij Lady Ga Ga slecht vind en ik vreselijk, dan is het toch beledigend bedoeld om te zeggen dat Disco bloodbath boogie fever lijkt op een nummer van Lady Ga Ga? Want, voor de goede orde, daar lijkt het nummer in het geheel niet op, uiteraard. Je had ook Justin Bieber kunnen zeggen, bij wijze van spreken.

Maar elk vergelijk met andere artiesten gaat mank, behalve dan dat je Alice Cooper zijn werk vergelijkt met andere albums van zijn hand. En het is grappig dat je dan The Eyes of Alice Cooper noemt als veel beter album. Waarbij ik, als neutrale toehoorder, juist heb geoordeeld en geschreven dat als je van dit album houdt, je ongetwijfeld ook het andere goed moet vinden. Want zoveel lopen beide albums nu ook weer niet uit elkaar.

Welcome 2 my nightmare is gevarieerder, een bonte verzameling songs dat leidt tot een prachtig spannend album. De variatie van nummers, dat verhaal ontbreekt enigszins bij The Eyes of Alice Cooper. Maar liefhebbers van Cooper kunnen ongetwijfeld met beide cd's prima door één deur.

musician schreef:

Al heb ik maar een half sterretje verschil bij W2MN en The Eyes of, dat wil niet zeggen dat ik die albums zo door een deur zie gaan. Qua lyrics en verhaal liggen die albums heel ver uit elkaar. En ik ben een GROTE liefhebber van the good ol' Coop'. De enige gelijkenis die er misschien is, is het bereik van zijn stem.

avatar van musician

Ik zeg niet dat die cd's prima met elkaar door één deur gaan, maar dat liefhebbers van Alice Cooper met beide cd's prima door één deur kunnen.

Met andere woorden: de liefhebber zal ze beiden goed vinden.

avatar van Wyverex
Juist, daar heb je me wel . Verkeerd geïnterpreteerd!
En ik vind ze inderdaad beiden goed, al is deze toch wel nog een stuk beter .
Het heeft alle Alice-elementen én ze werken dan nog ook! Dat is al sindsBrutal Planet dat ik nog zo verrast was over een album.

avatar van richiedoom
Dat vind ik juist het punt bij dit album. Gevarieerd hoeft niet altijd te betekenen dat het gelijk goed is. Dit album is best goed, maar er staan een aantal nummers op waar ik helemaal niks mee kan.
The Eyes of... heeft veel minder variatie, maar ik hoor echt veel meer energie op die plaat wat echt aanstekelijk is.

Hier klinkt het als een mengelmoes, heel veel experimenten, die voor mij gewoon niet altijd goed uit de verf komen. Nogmaals, gewoon goeie plaat, maar ik vind t verder niks bijzonders.

En ik kan er niks aan doen dat ik het nummer op iets van lady gaga vind lijken. Als dat een belediging is, het zij zo, het is gewoon wat ik hoor. Maar weet dat ik ontzettend veel respect heb voor alice cooper!

avatar van vielip
Prima om een eigen mening te hebben (en te uitten) maar wat mij betreft raken veel van je opmerkingen kant nog wal. Onsamenhangend? Het luistert juist weg als één groot avontuur. De produktie achterhaald? Bands mochten willen dat hun albums in de jaren 80 zo hadden geklonken! Autotune mag niet blijkbaar? Doet 'ie een keer iets wat je niet verwacht, is het nog niet goed. Die rip-off moet ik je een klein beetje gelijk in geven, vooruit
Een typische jaren 80 ballad? Ballads uit de jaren 80 zijn over het algemeen geweldig vind ik dus mij hoor je niet klagen. Als het nummer daarmee vergeleken wordt dan is dat een groot compliment! Ongeïnspireerde solo's?? Heb jij een ander album in je hoesje misschien? Het gitaarwerk spettert werkelijk aan alle kanten. Alice Cooper en cliché's? Alice heeft zelf het genre ontwikkeld en groot gemaakt dus kan het best gebeuren dat hij op zijn 321.000e album trucjes gebruikt die hij ooit al eens eerder (zelf) heeft bedacht en toegepast.

Nogmaals; een eigen, afwijkende mening is niks mis mee en alles draait om persoonlijke smaak maar ik vind je redeneringen niet echt sterk.

avatar van Ducoz
Hij heeft er nu 3 keer in gezeten, vergeet mijn vorige reactie, die was eventjes snel tussendoor tijdens het eten. Nu ga ik er eventjes voor zitten.

Ik had gehoopt hier een 4 te kunnen neer zetten, op het gemiddelde afgaande.
Sowieso scoort dit album vele malen hoger dan meneers vorige werk.

Wat ik aan dit album hoor is gewoon niet al te bijzonder. vielip's zegt het volgende: "Doet 'ie een keer iets wat je niet verwacht, is het nog niet goed."
Dan is de vraag, laat Alice hier dan horen wat wij willen horen? Moet Alice ons zijn muziek op deze manier presenteren? Artiesten als Ke$ha er bij halen, zorgt voor geen enkele toevoeging maar aan de ene kant snap ik het wel; de manier hoe Ke$ha zich profileert zal Alice zeker aanspreken, geef hem eens ongelijk. Maar wat mevrouw uitblairt..
Met de uitspraak van nog voor de 2e keer afluisteren bedoelde ik dus de plaat nog een keer in zijn geheel beluisteren en dan kijk ik of ik die 3 laat staan of daar toch een 2,5 van moet maken, ik heb voor het laatste gekozen en daar ben ik vrij in, denk ik. Ik vind het eigenlijk zeer sneu dat ik mijzelf zo moet gaan zitten verdedigen omdat ik iets anders stem dan wat hier als gemiddelde word aangenomen. Maar om de goede orde te houden zal ik de CD nog eens doorlopen.

Alice Cooper, een artiest waar ik al tijden mee bekend was maar nooit echt de tijd voor vond om hem te beluisteren. Vaak met een plaat van hem in de handen gestaan, maar altijd moeten terug leggen omdat ik op dat moment gewoon dingen had die ik liever kocht.
Uiteraard ben ik bekend met het oude werk en heb ik dat ook zeker geluisterd, maar nooit gekocht.
Met deze release en het gemiddelde dat daar op volgde dacht ik een mooie instapper te hebben, zeg nou zelf, 9 euro en een gemiddelde van meer dan 4,20 lokt?

I Am Made of You:
Wat mij hier vooral opvalt is dat Alice het aandurft om met Autotune te spelen. Ook de fade in de drums spreekt mij niet aan. De intro vind ik wel ijzersterk, lekker een haunting piano riedeltje(doet me een beetje denken aan kippenvel). Ik kan zo een associatie op roepen bij dit nummer, ligt op de punt van mijn tong.. Doet mij zo erg aan een bepaalde band denken.. Nummer weet pas een vuist te maken wanneer de solo inzet. Solo had zo van een Guns N'Roses album kunnen komen, dat is alvast een plusje voor mij.

Caffeïne:
Begint als een wervel storm, more cowbell please! Ik vind dit stiekem best een lekker nummer. Doet inderdaad wel ene beetje aan als Buckcherry, had Josh Todd dit ook wel horen zingen. De solo doet me hier alleen bijna niets.

The Nightmare Returns:
Dit is mijn hoogte punt van de plaat, lekker gek griezelig bijna. Dit heeft wel echt wat. en zo hoor ik het ook wel graag. Prima intermezzo zo op het album.

A Runaway Train:
Hier bij begin ik mij een beetje fronzen. Wel lekkere Rock N' Roll zo tussendoor. Hier beginnen de clichés te vallen, niet storend gelukkig. Prima nummer, toch.
Solo ook goed trouwens.

Last Man on Earth:
Stiekem ook best lekker, allemaal zo anders dan voorheen! Zal ik dan toch terug schakelen naar 3*ren? De banjo werkt wel goed opzwepend. De viool geeft het een apart sfeertje mee. Accordeon is ook aanwezig. Veranda rock.

The Congregation:
Slaan we over op ineens iets heel anders. Lekkere Rock N' Roll. Hoor er alleen wel veel oudere bands in.

I'll Bite Your Face Off:
Hoor ik hier nou AC/DC ??!! Dit doet mij daar zo sterk aan denken, gitaar drums, stijl van tekst brengen( YouTube - AC/DC - You Shook Me All Night Long ). Enige wat mist is het gang-vocal chorus. Het stuk van "I BITE YOUR FACE OFF" herken ik ook ergens van, maar waar nou van.. stom dat ik daar niet op kom.
Zodra de Piano inkomt zorgt dat toch wel voor iets aparts en voor mij een beetje een GNR Locomotive momentje, enigszins onverwacht.

Enorm sterke eerste helft van het album, maar nu begint het..

Disco Bloodbath:
Wat? Heb ik gaga opstaan? Is dit een grap? Of maken we nu serieus disco? Ik vind dit niets. Grappig om Alice dit zo horen te zingen, koortje heeft een meer waarde. Maar trekt voor mij de serieuziteit uit het album. De synth in het chorus heeft een sinistere bijwerking. Maar wat dit nu echt zo slecht maakt is het moment dat Alice zingt: Disco Bloodbath.. en dan zijn achtergrond vocals die Disco Bloodbath Boogie Fever daar overheen zingen. Ik vind dit onverhoopt populair doen, het spijt mij. Maar.... je denkt dan een standaard pop nummertje te horen, maar zoom in op de teskt, sinister..
Solo werkt hier wel verfrissend, ik neem mijn woorden terug over ongeïnspireerde solos.

Ghouls Gone Wild:
Parodietje op Girls Gone WIld? Muziek een beetje afgekeken van: YouTube - The Ramones - Do You Remember Rock 'N' Roll Radio? ?
Best een lekker nummertje, maar originaliteit is ver te zoeken.

Something to Remember Me By:
Een Ballade! Best een goede, een van mijn favorieten. Beetje in de klasse van Poison(de band), de betere dan. Ik vraag mij alleen af hoe eerlijk dit nog is op je 63e. het gitaar werk doet mij erg aan George Harrison denken(zijn manier van slide guitar)en dat trekt mij echt over de dijk, een van mijn favs.
Luister hier eens naar YouTube - George Harrison - My Sweet Lord , vanaf 15 seconden hoor je wat ik bedoel met George Harrison geluid.

When Hells Comes Home:
Ook dit komt mij erg bekend voor, en ook hier kan ik niet direct een link bij leggen..
Nou-en, we zijn weer terug bij rock n' roll. Beetje dreigend, zo klinkt het. Aardig nummertje.

What Baby Wants:
Diepte punt van het album, hebben we het weer. Moet dit nou? Ke$ha zingt alsof ze zit te schijten of zo. Daarbij doet het refrein mij ook een beetje denken aan Baby Cant Drive van Slash waar Alice aan mee deed met Nicole Sherzinger. Ook dat coole gedoe.. had je niet liever een hiphop track er bij gehad Alice? Gitaar klinkt hier trouwens wel lekker helder en "scherp".

I Gotta Get Outta Here:
Ik hoor hier de Rolling Stones? Niet mis mee, stem heeft ook een Jagger sausje over zich heen. Prima nummertje. Refrein heb ik ook al eens gehoord, ook nu kan ik weer die link niet leggen. Hoe vervelend! Als ik ze weer tegen kom dan zal ik ze zeker posten. Vind het "cool" dat Alice hier het album langs loopt, nummer voor nummer. Mwa, misschien heb ik me vergist in de plaat.

The Underture:
Haal de strijkers uit de kast! Zorgt weer voor een heel ander soort effect. Ook een van de hoogte punten. Zo komt er een einde aan de nachtmerrie? Prima afsluiter.

Even een momentje van reflectie; Goed door gelezen wat Hans en Philip gezegd hebben, laten bezinken. Album weer gedraaid, hoog volume, uiteraard.
Dit word zeker niet mijn favoriete album, maar er zit wel degelijk wat in.. Momenten van pure klasse, momenten van vernieuwing, momenten van herhaling en soms een missertje. Zit er allemaal in. Een 3,5 vind ik een mooi aantal voor deze plaat, wellicht dat dit in een verdere toekomst kan gaan schommelen, wie weet.

Ik hoop zo genoeg gezegd te hebben.

avatar van Kronos
Weer een prima album van Alice Cooper. Goeie nummers, goed gespeeld en gezongen. De teksten zijn soms ook wel leuk.

Eerder vandaag ook Nightmare uit de jaren '70 beluisterd. Die bevalt me toch nog wat meer.

Ducoz schreef:

Ik had gehoopt hier een 4 te kunnen neer zetten, op het gemiddelde afgaande.
Sowieso scoort dit album vele malen hoger dan meneers vorige werk.

Deze start lijkt mij beter

Als je de valse, vorige, dan even weghaalt, dat kan nu nog, dan kan ik die van mij ook in de prullenbak gooien.
Prima bespiegeling per nummer gegeven. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar het gaat allemaal om de weergave van je smaak, eigen idee bij de plaat! Maar wel dusdanig dat we het in ieder geval over dezelfde cd hebben...

avatar van Madjack71
Op zich wel gedurft om zo'n 35 jaar na dato met een opvolger te komen op een succesvol album uit een creatieve periode van Cooper. Alice Cooper was de laatste jaren toch meer van de obligate hardrock nummers en was wel nieuwsgierig hoe hij dit aan zou pakken. Niet slecht, dat is de indruk die ik erbij heb. De variatie in de muziek is terug, aparte wendingen, het concept en bovenal de vindingrijkheid is bewonderingswaardig. Het klinkt niet geforceerd, maar met plezier gemaakt. Goed geproduceerd en prima muzikanten geven dit album een eigen waarde. Moet zekers nog deel 1 eens uitvogelen. Maar Cooper bewijst dat creativiteit niet op hoeft te houden na je zestigste. Caffeine en I'll bite your face off, vind ik sterk in al hun eenvoud.

PriestMaiden
Is Alice Goes To Hell eigenlijk niet het vervolg van de originele Welcome To My Nightmare plaat?

PriestMaiden schreef:

Daar kan ik op antwoorden. Er zijn natuurlijk wel een paar ideeën, maar volgens mij (en volgens veel anderen) is dit het juiste antwoord.

Als je het originele album hebt (op cd of lp, maakt niet uit) dan zul je dit tekstje zien staan:

Lay still, Steven, and I'll tell you a bedtime story. I'll tell you a bedtime story that's not for all children. It's a very special story, that only special children will understand. It's a half-awake story, and it will be better if you close your eyes. It's a story that takes place in a dream, like other nightmares you have known. It's a dream that Alice has dreamed. You can dream along with him. You can follow Alice down the staircase, deep, down the stairs to the pit where he doesn't want to go, but he has to. If you go to sleep now, Steven, you can go down the long and endless stairway and sing sweet songs to Alice and free him. And if you can't get to sleep, Steven, and in the middle of the night you get out of bed, when everything is quiet and the trees are still and the birds are hiding from the dark, you can lie down on your bedroom floor and press your ear tightly to the boards. If you listen very carefully you can hear Alice searching for a way out, forever chasing rainbows. Sleep tight, Steven. And have a good night.

Hier geven ze je de indruk dat het verhaal dat in Alice Cooper Goes To Hell niet over Steven gaat, maar over Alice Cooper zélf. Steven is eigenlijk alleen maar aan het luisteren naar een verhaaltje voor het slapengaan . En wat een verhaal ook!

Overigens heeft hij al meerdere keren laten vallen dat I Never Cry een autobiografisch liedje is, en daaruit kan je alleen maar meer afleiden dat Goes To Hell over hem gaat.

avatar van Germ
Lekker gevarieerd album is dit!

en het alom verguisde Disco Bloodbath vind ik stiekem best wel grappig

avatar van vielip
Ik ook Germ! Niks mis mee.

avatar van LucM
Dit jaar brengen opvallend veel popveteranen een nieuw album uit, nu ook Alice Cooper. Ik vind het een vermakelijk album, Alice Cooper is goed bij stem en er wordt degelijk gemusiceerd maar ik ben minder enthousiast dan de overige users hier. Er staan enkele nummers tussen die mij wat te niemendallerig overkomen, met name Disco Bloodbath Boogie Fever en What Baby Wants. Zeker een album dat er mag zijn maar het doet onder voor zijn werk in de eerste helft van de jaren '70 en met name zijn hits als School is Out, Elected en Halo of Flies. Sommigen zullen dat wijten aan jeugdsentiment maar toen klonk Alice Cooper gevaarlijker en rauwer. Wie dit album kan waarderen moet beslist zijn oude werk eens beluisteren.

Ik ken ondertussen het meerendeel van dit album. Het is zeker niet slecht en Alice is duidelijk nog geen uitgebluste zielige rocker.
Maar ik ben het met Luc M eens.
De vroege albums van Alice waren een stuk gevaarlijker. En met name Welcome To My Nightmare I , had van die enge passages.
Alice bracht je echt op plaatsen waar je beter niet kon zijn. Enge dromen, enge teksten en vaak huiveringwekkende klanken.

Dat is allemaal over. Deze plaat heeft een Feel Good klank. Pittige rock , die uitstekend wordt vertolkt, en wat zij uitstapjes.
Maar Alice Cooper jaagt allang al niemand meer op stang. Maar misschien is dat ook de bedoeling niet meer.

Ted Kerkjes
Welcome To My Nightmare is toch veel ouder dan 2011?
Cooper zingt het nog bij The Muppet Show!

avatar van hellboy123
Ted Kerkjes schreef:
Welcome To My Nightmare is toch veel ouder dan 2011?
Cooper zingt het nog bij The Muppet Show!

Klopt helemaal, deze cd is een vervolg op de cd uit 1975: Alice Cooper - Welcome to My Nightmare (1975)

avatar van rolandobabel
Dit klinkt alsof het gister gemaakt is. Ik hoor heel veel van hedendaagse bands hierin....alleen niet het soort bands waar ik graag naar luister. Klinkt net iets te gelikt. Geef mij maar de rauwe Alice Cooper van love it to death of Killer......

avatar van Heer Hendrik
Best een leuk album, maar als opvolger van de eerste welcome vind ik het te kort schieten. Mis ook de echte spanning van een nachtmerrie . Die spanning is er zeker bij de eerste welcome. Het album begint overigens wel met zo'n nachtmerrieindruk. Het pianoriedeltje lijkt zelfs op de muziek die in de film Halloween wordt gebruikt.

en Disco bloodbath fever. Niet te serieus nemen, volgens mij is dat ook de bedoeling van dat nummer. Dan vind in het wel een grappig intermezzo

The Underture grijpt dus terug naar de eerste welcome. een soort samenvatting van dat album

avatar van richiedoom
Ik zit net toevallig de discussie over Disco Bloodbath te lezen en wat heb ik destijds lopen zeuren zeg . Ik ben nu ook wel ontzettend nieuwsgierig of ik het nog steeds op een Lady Gaga nummer vind lijken, snel dit album maar weer eens opzetten!