Alice Cooper - Welcome 2 My Nightmare (2011)

Label: Universal

1. I Am Made of You (5:32)
  2. Caffeine (3:24)
  3. The Nightmare Returns (1:15)
  4. A Runaway Train (3:51)
  5. Last Man on Earth (3:47)
  6. The Congregation (3:59)

met Rob Zombie

7. I'll Bite Your Face Off (4:26)
  8. Disco Bloodbath Boogie Fever (3:36)
  9. Ghouls Gone Wild (2:34)
  10. Something to Remember Me By (3:17)
  11. When Hell Comes Home (4:30)
  12. What Baby Wants (3:44)

met Ke$ha

13. I Gotta Get Outta Here (4:20)
  14. The Underture (4:37)
  15. Under the Bed * (3:10)
  16. Poison [Live at Download Festival] *
  17. We Gotta Get Out of This Place *
  18. No More Mr. Nice Guy [Live at Download Festival] *
  19. The Black Widow [Live at Download Festival] *
  20. Flatline * (3:27)
  21. A Bad Situation * (3:43)
avatar van Heer Hendrik
Best een leuk album, maar als opvolger van de eerste welcome vind ik het te kort schieten. Mis ook de echte spanning van een nachtmerrie . Die spanning is er zeker bij de eerste welcome. Het album begint overigens wel met zo'n nachtmerrieindruk. Het pianoriedeltje lijkt zelfs op de muziek die in de film Halloween wordt gebruikt.

en Disco bloodbath fever. Niet te serieus nemen, volgens mij is dat ook de bedoeling van dat nummer. Dan vind in het wel een grappig intermezzo

The Underture grijpt dus terug naar de eerste welcome. een soort samenvatting van dat album

avatar van richiedoom
Ik zit net toevallig de discussie over Disco Bloodbath te lezen en wat heb ik destijds lopen zeuren zeg . Ik ben nu ook wel ontzettend nieuwsgierig of ik het nog steeds op een Lady Gaga nummer vind lijken, snel dit album maar weer eens opzetten!

avatar van milesdavisjr
Met deze titel legt Alice de lat vrij hoog, verwijzen naar een (voor velen) meesterwerk, in een decennium waarin Cooper's creativiteit tot grote hoogten steeg. Met de laatste paar platen in het achterhoofd houd ik mijn hart vast. I Am Made of You is best een redelijke song, waarom man's vocalen echter vervormd moeten worden snap ik echter niet, het doet afbreuk aan een sfeervol nummer. Caffeine is magertjes, waar The Nightmare Returns een opwarmertje moet zijn voor wat komen gaat. Last Man on Earth is aardig. The Congregation, redelijk maar ook weer niet bijzonder, de invloed van Rob Zombie op dit nummer is voor mijn gevoel te verwaarlozen. Disco Bloodbath is waardeloos. En zo hoop je tegen beter weten in dat de plaat wellicht bij vlagen nog herinnert aan zijn illustere broertje uit 75'. Dat doet het eigenlijk niet, vanuit compositorisch oogpunt blijft het slappe thee, en vanuit muzikaal oogpunt mis ik de variatie en de vermenging van diverse genres wat op deel 1 redelijk goed geïntegreerd was.

Tussenstand:

23. Special Forces
24. Dirty Diamonds
25. Flush the Fashion
26. Zipper Catches Skin

Wederom leuk om je nieuwste marathon te volgen, heeft mij ook weer geïnspireerd om weer eens wat minder bekende Cooper platen op te zetten.
Met de eindrangschikking ben ik het uiteraard totaal niet mee eens, dan hou je toch
Wel vind ik dat je erg streng bent voor Killer, dat is toch echt wel een topplaat m.i. Wellicht nog een herkansing aan wagen, daar ben je na al die matige recente platen wel aan toe ; )

avatar van vielip
Ik haal hier een half punt af. Laatst sinds lange tijd weer eens geluisterd en het doet me nu minder dan tijdens de release. Nog steeds een prima album maar 4 sterren was teveel van het goede. En in vergelijking met zijn laatste plaat is deze wel ietsje minder vind ik.

avatar van musician
Blijft een buitengewoon onderhoudend, afwisselend Cooper album. Pop/rock waarbij de lugubere teksten ("I'm on the wrong side of the dirt!") met een knipoog kunnen worden beluisterd.
Gedurende het gehele album blijven de nummers behalve afwisselend van ijzersterk en aantrekkelijk gehalte.

Ik schat in dat Cooper in de laatste jaren van zijn carriere milder is geworden, zich ook prima kan vermaken met de Hollywood Vampires en gezien de positieve reacties op dit album opvolger Paranormal ook een beetje deze kant op heeft gestuurd.

Blijven voor mij de vragen waarom het als een deel 2 van Welcome to my nightmare moet worden gezien, de overeenkomst ontgaat mij totaal, WTMN 2 is ook veel leuker, en waarom de laatste standaard track van het album (We gotta get out of this place) bonus track moet heten.

Als alle songs zo sterk zijn, dat skippen of zelfs afzetten van het album in de verste verte niet bij je opkomt en je als luisteraar blijft zitten tot het einde, heb je als artiest ruimschoots aan alle eisen voldaan. Dan mag je van mij 5***** krijgen.