Deutsch Amerikanische Freundschaft - Alles Ist Gut (1981)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Sato-Sato (2:50)
  2. Der Mussolini (3:55)
  3. Rote Lippen (2:43)
  4. Mein Herz Macht Bum (4:29)
  5. Der Räuber und der Prinz (3:30)
  6. Ich und die Wirklichkeit (3:08)
  7. Als Wär's das Letze Mal (3:28)
  8. Verlier Nicht den Kopf (3:19)
  9. Alle Gegen Alle (3:58)
  10. Alles Ist Gut (3:27)
ElMeroMero
Is alles op dit album zo tegendraads als Der Mussolini ?

avatar van lebowski
Qua teksten is niet allemaal zo tegendraads als dat nummer, maar de muziek was - toen ik er kennis mee maakte - volstrekt overrompelend. Ik hoorde voor het eerst zo'n vet, strak geluid van pompende elektronica, minimaal maar erg dansbaar. Wat heb ik op Der Mussolini gedanst zeg, 'stuivers zoeken', zag ik ergens bij Simple Minds staan .

avatar van FisherKing
Ja, hetzelfde heb ik ook gedaan

Sietse
leuke plaat dit...ooit op een alternatieve dansavond kennis mee gemaakt (der mussolini natuurlijk) en later voor 5 guldens tegen gekomen op vinyl, kon ik dus niet laten staan, heb ik m'n ouders toen wel mee gek gemaakt (ik woonde nog thuis toen ik hem had gekocht en had geen eigen platen speler )

fastpulseboy
die clip van der rauber und der prinz!!!!!!!!!!!!!!
om je te bescheuren! geweldig

Der Rauber und der Prinz : geweldig nummer !

Sheplays
Der Mussolini......

Wat een nummer!

avatar van freddze
lebowski schreef:
Wat heb ik op Der Mussolini gedanst zeg, 'stuivers zoeken'
Inderdaad, samen met Los Niños del Parque van Liaisons Dangereuses was dit dé stamper bij uitstek

avatar van Omsk
Niet alles ist gut, maar wel een puik cult-plaatje.

avatar van DjFrankie
Omsk zegt het, en zo voelt het bij mij ook.

avatar van Gerards Dream
Tijdens het zoeken naar nieuwe grootte hoezen voor deze site stuit je dan ineens op deze band. Vreemd is het dan ook dat ik me ineens herinner dat Deutsch Amerikanische Freundschaft in het voorprogramma stond van Ultravox in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Dat concert was georganiseerd door het Veronica programma Countdown. In dat programma ging alle aandacht uit naar Ultravox. Ik denk dan ook dat Deutsch Amerikanische Freundschaft een tandje te moeilijk was voor het Veronica-publiek. Daarentegen was Deutsch Amerikanische Freundschaft wel te horen bij de VPRO op Hilversum 3 destijds. Der Mussolini is een vreemde song maar door het pakkende ritme desalniettemin een heerlijk nummer ondanks de zware thematiek die in het nummer wordt behandeld.

Gerards Dream schreef:
ondanks de zware thematiek die in het nummer wordt behandeld.

Het is misschien een ultra-domme vraag, Gerards Dream, maar kan je eens in twee zinnen (mogen er ook drie zijn) uitleggen wat dat thema is...? Ik heb de clue niet.
Met dank bij voorbaat.

avatar van Gerards Dream
Der Mussolini gaat volgens mij over een fascistisch dictator die ten tijde van de Tweede Wereld Oorloog de baas van Italië was en tevens bevriend was met Hitler. Bepaald geen lichte kost voor een song. Vooral als je bedenkt wat de heren met hun beleid hebben aangericht in het verleden.

avatar van Boenga
Gerards Dream, oké, goeie uitleg.
Ik dacht dat er op 1 of andere manier een politiek statement zou inzitten, en dan begreep ik die in elk geval niet; vandaar mijn vraag.
Dankjewel !

Der Mussolini: er wordt ook opgeroepen: "Und jetzt den Adolf Hitler" te dansen - eigenlijk gewoon onzinbenamingen voor dansen en voor een deels Duitse band (de andere helft is Spaans) is het best gewaagd om zo'n heftige (onzin)benaming voor een dans te hanteren; de tekst zelve bevat geen enkele verwijzing naar welke dictator dan ook.

Twee jaar eerder had B-52's met Dance This Mess Around al een aantal onzinbenamingen voor dansen gebruikt (misschien dat dat heeft meegespeeld):

Shy Tuna, Camel Walk, Hypocrite, Aqua Velva, The Dirty Dog (o.a.verlegen tonijn, aftershave-merk)

avatar van Boenga
DAF: die politieke ondertoon leek me onwaarschijnlijk, maar goed je weet maar nooit.
En B52's: nooit bij stilgestaan dat dat geen 'echte' dansen waren. Hun allerbeste nummer vind ik dat trouwens...
They do all 16 dances ...

Boenga schreef:
They do all 16 dances ...

D'r worden wel echte dansen genoemd; even uit het blote hoofd, iig de hippy shake en camel walk; "Limburger" schijnt de - in US ogen - hoffelijke, overdreven (Duitse) manier te zijn om een dame ten dans te vragen I won't do no Limburger.

avatar van dix
dix
Mjuman schreef:

Toch konden ze best expliciet uit de hoek komen. Check de lyrics van Kebabträume eens, dat snijdt een onderwerp aan waar je 35 jaar later zó 35 zetels mee scoort.

dix schreef:

Moest even nazoeken: het rare is dat die single uit 1980 dateert - dus van vóór dit album, maar pas in 1982 op een album belandde.

Ik herinnerde me dat nummer als buitengewoon cynisch - werd wel altijd luid meegeblerd (voorafgaand aan een concert); denk ook niet dat het een haatsong is, eerder een grim portret. Het probleem is evenwel dat de somtijds 'mankelhafte' semantiek bij de luisteraar voor een andersoortige duiding kan zorgen. Een duidelijk voorbeeld: menigeen hier zal "No Woman, No Cry" opvatten als als er geen vrouw in je leven is, hoef je niet te janken Marley bedoelde: no woman, don't cry.

Nog eentje dan: "doing the handjive" heeft voor velen ook de (bij)betekenis van de handkar van stal halen - en dat lijkt me bizar, gezien watching the baby in the cradle, doin' the handjive uit Willy and the Handjive.

Kebabträume is voor mij vooral een cynische, jazeker maatschappijkritische song over dehumanisering.

avatar van dix
dix
Mjuman schreef:

Het idee is bekend, " Here We Are Now, Entertain Us". Maar bij de sing-a-long "Wir Sind Die Turken Von Morgen" valt het niet mee om omwille van misduiding juist daar het perspectief van gisteren te kiezen.