Game - The R.E.D. Album (2011)

Label: Interscope

1. Dr. Dre Intro (0:26)

2. The City (5:41)

met Kendrick Lamar

3. Drug Test (2:46)

met Dr. Dre, Sly en Snoop Dogg

4. Martians vs. Goblins (3:48)

met Lil' Wayne en Tyler, the Creator

5. Red Nation (3:49)

met Lil' Wayne

6. Dr. Dre 1 (0:25)

met Dr. Dre

7. Good Girls Go Bad (4:38)

met Drake

8. Ricky (4:07)
  9. The Good, the Bad, the Ugly (2:28)
  10. Heavy Artillery (4:14)

met Beanie Sigel en Rick Ross

11. Paramedics (4:56)

met Young Jeezy

12. Speakers on Blast (5:11)

met Big Boi en E-40

13. Hello (3:49)

met Lloyd

14. All the Way Gone (4:07)

met Mario en Wale

15. Pot of Gold (3:21)

met Chris Brown

16. Dr. Dre 2 (0:24)

17. All I Know (4:03)

met Luu Breeze

18. Born in the Trap (3:46)
  19. Mama Knows (3:52)

met Nelly Furtado

20. California Dream (6:12)
  21. Dr. Dre Outro (0:30)

met Dr. Dre

22. I'm the King * (5:18)
  23. Basic Bitch * (3:34)
totale tijdsduur: 1:12:33 (1:21:25)
avatar van UmindC
Dat maakt het nog geen classic.

avatar van He$$el_01
Ja, daar gaat deze hele discussie dus al over; Wat dan wel?

avatar van UmindC
Een classic is voor mij een album wat een oneindige houdbaarheidsdatum heeft, een grote impact heeft gehad op de muziekwereld, en waar veel mensen een hoog cijfer op zouden geven. The Carter III is geen classic vind ik. Al is de term classic natuurlijk ook wel een beetje subjectief.

UmindC schreef:

Dat zei ik dus ook al behalve dan de scores, maar dat zijn vaak wel 4.5 of 5 mics. The Carter III een classic? Wow, het moet nu echt niet gekker worden, denken mensen serieus dat, dat een classic is? Het album is nog niet eens zo lang uit en bovendien is de kwaliteit niet bepaald goed. Zelfs als je het album heel goed vind, moet je niet gaan roepen dat het classic is. Je hebt gewoon gelijk hoor, dat is echt geen classic. Als het voor iemand persoonlijk een classic is kan ik het nog accepteren, maar dat wordt echt niet gezien als een classic. De meeste hebben de 90's denk ik ook niet bewust meegemaakt, niet dat dat altijd hoeft om te weten wat een classic is. Ik ga een voorbeeld geven: Paid in Full influence was echt gigantisch, op dat moment waren de lyrics in de rapscene niet echt van heel hoge kwaliteit en Rakim bracht hier als een van de weinigen verandering in. Hij heeft de lat voor lyricism gelegd en je kunt zeker in de jaren 90 zien dat heel veel grote artiesten geïnspireerd zijn door het werk van Rakim. Rakim was intellectueel en zijn flow (opnieuw iets wat hij zeker weten tot leven heeft gebracht) was echt van een andere planeet om het maar even zo te zeggen. Bij een classic moet je het gevoel hebben dat dit nooit vergeten gaat worden en dat het een album is waarop je met een goed gevoel terugkijkt. Er werd al een voorbeeld genoemd van een moderne klassieker. Als ik al een moderne klassieker zou noemen dan is het The College Dropout, tevens Kanye's beste album of Be van Common. Mensen worden te persoonlijk en gaan alles wat ze goed vinden classic noemen.

avatar van He$$el_01
Ik weet zeker dat er over een aantal jaar een grote groep mensen zal zeggen dat Carter III een classic is. Die mensen zullen het wel een goed album vinden anders zeg je dat niet. Dat de meeste mensen op deze site het een shit-album vinden (en terecht) veranderd daar natuurlijk niet veel aan.

En zoals ik al zei, houdbaarheidsdatum verschild gewoon heel erg per persoon.

He$$el_01 schreef:

En zoals ik al zei, houdbaarheidsdatum verschild gewoon heel erg per persoon.

Dat zijn waarschijnlijk mensen die helemaal niet kunnen beargumenteren waarom ze dat vinden. Mensen die het album hebben gekocht zullen het waarschijnlijk nu al zeggen.

avatar van He$$el_01
''Een classic is voor mij een album wat een oneindige houdbaarheidsdatum heeft, een grote impact heeft gehad op de muziekwereld, en waar veel mensen een hoog cijfer op zouden geven.''

Om UmindC even te quoten.

Er zullen mensen zijn die the Carter III oneindig kunnen luisteren. Het heeft best een grote inpact gehad (hele jaar Lil Wayne nummers op tv, iedereen kent Lil Wayne nu, hij heeft er miljoenen fans bij gekregen (en haters) enz.) en je weet zelf ook wel dat er genoeg mensen zijn die het een hoge score geven.

Edit: En er zijn natuurlijk een tijdje honderden artiesten geweest die auto-tune gingen gebruiken.

avatar van clareyboy
Halfje eraf. Luister nu alleen maar naar de nummers 2,4,12 en 18, de rest skip ik.

He$$el_01 schreef:

Vandaar dat ik ook zei dat de term classic subjectief is. Voor de een zal The Carter III ongetwijfeld een classic zijn, voor mij en vele andere is dit echter niet zo. Zo zie ik 36 Chambers ook niet als een classic, maar zijn er ontzettend veel mensen die dit als een van de beste hiphop platen ooit beschouwen. Laten we het maar houden op smaken verschillen, dus kan iedereen ook zijn eigen classics kiezen.

avatar van No Surrender
Zit er sterk aan te twijfelen om mijn waardering voor dit album te verlagen. Born in the Trap en The City zijn eigenlijk de enigste nummers dat ik nog luister van deze plaat. Al vind ik de tekst van The City ook niet geweldig.

Dit stukje vind ik bijvoorbeeld gewoon gestolen
I gave you the Documentary, shit was a classic
Gave you Doctor's Advocate, you ripped it out the package
Came with LAX, since critics said it was average

van Eminem's Careful What You Wish For
And call the Slim Shady LP the greatest
The Marshall Mathers was a classic
The Eminem Show was fantastic
But Encore just didn't have the caliber to match it

Ook vind ik dit stukje apart
Matter of fact, shorten your list nigga, top 5
Game, Biggie, Hov, prolly Pac, Nas

Ik neem aan dat hij Hov Jay-Z bedoeld, of zie ik dat nou verkeerd. Die noemt zich namelijk altijd Hov. Eerst ruzie zoeken en nummers als I'm So Wavy maken en Otis belachelijk maken en dan nu wel deze line droppen. Dat begrijp ik niet helemaal.

avatar van He$$el_01
Sowieso is dat nauurlijk geen goede top 5...

avatar van Stapler
Lol die stukjes van Dr. Dre.. Doet mij denken aan een foute grindhouse-film .

Ook vind ik dit stukje apart
Matter of fact, shorten your list nigga, top 5
Game, Biggie, Hov, prolly Pac, Nas

Game erkent dat Jay-Z een van de beste ooit is, dat is alles. Hij respect voor hem als rapper (Reasonable Doubt is een van z'n favoriete albums) maar niet als persoon. De disses zijn ook meer plaagstootjes. Het niet zoals Nas die echt hard erop in gaat zoals op Ether.

avatar van No Surrender
Was I'm So Wavy niet bedoeld als een echte diss, zodoende een beef met Jay-Z te forceren?

avatar van niels94
Game heeft maar een onoriginele top 5, op hemzelf na dan

avatar van T. DiNozzo
Er blijft maar weinig over van dit album. En dat terwijl ik het in eerste instantie echt goed vond. 5 nummers die af en toe nog eens aan gaan op de mp3. Jammer dit

No Surrender schreef:

Nee joh. Die "diss" was totaal niet serieus. Game kan zoveel betere diss tracks maken. Maar dat doet hij niet meer sinds de G-Unit beef. Soms laat hij het wel zien (de aanval op Lil B bijvoorbeeld, op Martians vs Goblins).

Game schreef:

Game kan zoveel beter? De dissen van Game naar G-Unit zijn hartstikke zwak geschreven, een goed geschreven diss is bijvoorbeeld 2nd Round KO, Takeover, Ether of Paper Plates. Welke diss is bijvoorbeeld beter? Ik weet dat Game lange tijd zijn disses altijd de naam Bars gaf, alsof het dan beter was. Ik vond ze iig heel erg wack en heb Game nooit hard gevonden om zijn battleraps.

avatar van MAS
MAS
Hij gaf zijn disstracks niet altijd de naam bars dat waren er maar een paar. Bovendien zijn disstracks iets anders dan battleraps.

HoodLum Havoc
@2nd Chamber

Je komt dit album een één geven en laat niet eens een reactie achter wat voor iemand ben jij.

OT:

Basic Bitch is trouwens een diss track tegen Beyonce.

HoodLum Havoc schreef:
@2nd Chamber

OT:

Basic Bitch is trouwens een diss track tegen Beyonce.

Als je als stoere rapper uit Compton Beyonce gaat dissen ben je wel erg zielig vind ik.

avatar van Ralph
Beetje jammer inderdaad...

avatar van UmindC
Volgens mij moet je die zogenaamde 'disstracks' van Game tegenwoordig niet zo serieus nemen. Laat wel goed zien hoe het tegenwoordig met hem gesteld is.

Veruit het mist goede album van Game, een tiental vrij sterke tracks weet dit album nog boven de voldoende te halen. Maar nummers als Drug Test, Heavy Artillery en Paramedics zijn gewoon zo bedroevend slecht dat ik met moeite door het dikke uur muziek heen kom. Jammer, want in mijn ogen heeft deze man veel meer in zich.

avatar van GijsV
Eerst Uncle Otis en nu Basic Bitch, Jay moet Game ff laten zien wat zijn plek is.

LIQUIDSWORDS schreef:

My Bitch is zijn beste diss, en 120 Bars And Gunnin' + 300 Bars And Runnin' zijn ook gewoon goed. Ze zijn alleen te lang en dat leidt te veel af.

avatar van Kid
Kid
Mijn geloofwaardigheid in Game is de laatste tijd wel flink afgenomen. Het ene moment nog zeggen dat hij graag weer reunie met G-unit wil, en dezelfde dag nog op het podium G-G-G-Unot roepen? Of dat het nu wel heel toevallig is dat vlakvoor zijn album release de beef met Jay-z weer vlam vatte?

Maargoed live vond ik het altijd wel vet, die woede richting G-unit. Het is in ieder geval erg vermakelijk, de beefs van Game.

avatar van thgryda

inderdaad

HoodLum Havoc
@GijsV

Game dissed Jay-Z met gemak.

avatar van MJ_DA_MAN
Ik had eerlijk gezegd, i.t.t. velen, toch wel een goed voorgevoel bij dit album. Dit gevoel is grotendeels uitgekomen; ik vind dit zijn beste plaat sinds The Documentary met een aantal nummers die tot het beste werk van (The) Game behoren. Zoals al eerder vermeld is het vrij jammer dat op een gegeven moment de verplichte hitjes voorbij moeten komen; niet dat ik dit slechte nummers vind o.i.d. maar uiteraard had ik meer nummers in de stijl van bijv. Ricky willen zien. Ondanks dat en de lange speelduur vind ik het toch nog wel een 3,5* waard.